Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 12:14:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 11:57:44
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
  

Auteur Topic: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen  (gelezen 5669 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • ***
Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Gepost op: 03 januari 2015, 22:55:13 »
Ook bij mij is de Elotrains WRDk gisteren gearriveerd. Ik moet zeggen, ondanks alle commentaar op deze stuurstand, vind ik het een prachtig model (y). Ik kocht de blauwe stuurstand met wit dak en ESU decoder. Inderdaad een minpuntje, aan het doorschijnen van de sluitlichten moet ik ook nog iets gaan doen ;). Maar daar gaat dit stukje niet over. Waarover dan wel.........wel het aanpassen van de verlichting in de vorm van slim mappen en zoals Gerard ook al liet zien.....een rangeerlicht dat bij dit model kinderlijk eenvoudig is te realiseren.
Na hem open te hebben gemaakt, waarbij je goed moet opletten dat de cocktailprikkers zoals op de bijgeleverde beschrijving niet tussen de wand en de glasstrippen terecht komen maar binnen de glasstrippen, anders gaat hij heel moeilijk open en komen bovendien de ruiten los uit de wand. Als dat al gebeurt, let dan op met terug plaatsen dat het glas valt tussen de dunne pinnentjes tegen het dak en de wand. Daarna de gehele glas partij weer in de raamsponningen klikken.



Eerst maar eens het rangeerlicht isoleren van de overige twee lampen. Hiertoe verwijderen we met een soldeerboutje en een pincet vanaf de bovenste soldeerpad (FOR-T) de doorgetrokken witte draad. Pad warm stoken en de draad eruit trekken, daarna de tweede pad (FOR-R). Dan het stukje draad bij de derde pad (FOR-L) afknippen. Nu een stukje draad solderen van de bovenste (FOR-T) naar de derde pad (FOR-L), de nieuwe zwarte op de foto. Vervolgens een stuk violette decoderdraad aan de tweede soldeerpad (FOR-R) bakken.



Peuter dit stuk draad door de schotten waardoor ook de overige bedrading loopt.
Schuif een stukje krimpkous over de draad en soldeer de nieuw gelegde violette draad aan de nog ongebruikte violette draad van de decoder. Klaar is kees. We kunnen gaan mappen, anders brand de rangeerlamp niet.



Nu gaan we het volgende mappen mbv de ESU LokProgrammer, Heb je die niet, dan kun je wel gebruik maken van de software en zo de cv's achter halen die je zult moeten aanpassen. Hier een uitleg hoe je dat zonder LokProgrammer kunt. Kies daarbij dan voor de LokPilot FX V4.0 en maak de volgende aanpassingen. Heb je wel een LokProgrammer, lees de decoder dan gewoon uit, maak de aanpassingen en schrijf de data terug in de decoder.



Wat hebben we daarmee bereikt?
F0 sluitlicht getrokken, frontlicht geduwd. Cablicht aan bij stilstand geduwd.
F1 Binnenverlichting (bij al mijn treinstellen zit de binnenverlichting op F1)
F2 Keukenverlichting
F3 Rangeerstand, getrokken cablicht uit, geduwd, cablicht aan (bij al mijn loks zit op F3 de rangeerstand, de WRDk krijgt straks het zelfde adres als de lok)
F4 niet gebruikt (acceleratie uit bij al mijn loks)
F5 gevarenlicht alleen bij stilstand, bij rijden gaat dit weer uit. Getrokken, cablicht uit. Geduwd, cablicht aan. F3 gaat boven F5!

Hopelijk hebben jullie er wat aan ;). Kan ik gaan kijken hoever ik mijn chinezen moet amputeren om ze op de smalle bankjes te krijgen en hoe ik het strooilicht ga oplossen ;).

« Laatst bewerkt op: 08 januari 2015, 23:31:23 door ruudns. Reden: F0........Cablicht aan bij stilstand geduwd »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2015, 22:47:19 »
Dat dit er niet standaard op zit. Jammer hè?
Of eigenlijk best fijn, dan hebben we nog wat te doen (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • ***
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2015, 23:09:53 »
@Gerard: inderdaad (y). Blijft gelukkig nog genoeg over om te doen.
Heb ondertussen de chineesjes van hun knieën af geholpen en ook hun broek en zitvlak met een vijl moeten bewerken zodat ze niet met hun bovenbenen boven het tafelblad uit komen. Een drupje Kristal Klear deed de rest. Foto volgt nog ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2015, 23:38:20 »
Heb ondertussen de chineesjes van hun knieën af geholpen en ook hun broek en zitvlak met een vijl moeten bewerken
China wordt snel groter :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • ***
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2015, 00:04:35 »
Vanavond maar weer eens verder met de WRDk stuurstand.
Eerst de mappings nog iets aan gepast (zie aangepast plaatje en beschrijving).
Verder de front en sluitseinen nog iets verder gedimd (mbv de Lokprogrammer, dimmable headligt brightness=6), ook de sterkte van de keuken, cablight en rijtuig verlichting verder gedimd  (mbv de Lokprogrammer, dimmable headligt brightness=20).
Zover het mappen.
Dan verder met het hinderlijke strooilicht tussen de front en sluitlichten. Eerst de lichtgeleider er uit gepeuterd en vervolgens de sluitlichten los gezaagd met het rocozaagje.



Vervolgens een stripje zwarte isolatietape om het sluitlicht..........



Ook om de frontlichten gaat een stukje tape. Daarna kunnen eerst de sluitlichten worden terug gezet in de kap en goed diep terug op hun plaats gedrukt worden. Daarna gaat er een stripje tape net over de doorgezaagde rand en dan kan ook de resterende geleider met de frontlichten terug op zijn plek.



Dan worden er net zoals Gerard eerder bij zijn eerste poging liet zien, twee kleine strookjes zwart plastic met een klein drupje Kristal Klear tussen de leds geplakt. Let op dat deze zo goed als niet uit steken, anders raken ze de geleider bij het terug plaatsen van de kap. De voorheen geplakte stripjes dichten straks de rest af bij het terug plaatsen van de kap ;).
Dan het resultaat..........sluitlicht (de foto is in het donker gemaakt met een lange sluitertijd)......géén doorschijnen naar het frontlicht (y).



....de frontlichten (ook deze  foto is in het donker gemaakt met een lange sluitertijd)......géén doorschijnen naar het sluitlicht (y).



Op deze manier is het dus ook mogelijk om het resultaat te verbeteren zonder de ingrijpende verbouwing zoals Gerard die al liet zien (Let wel, ook die is perfect, maar zeker niet voor iedereen te doen, helaas :-\).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2015, 03:50:23 »
Netjes! Waarschijnlijk ligt het aan de foto, maar is het topsein echt zo fel?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • ***
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2015, 09:25:44 »
Ligt inderdaad aan de foto. Donker en lange sluitertijd ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2015, 09:34:52 »
Netjes gedaan met mooi resultaat Ruud. (y)

Mocht je nog gaan prutsen aan het uit stekende toplicht: wees voorzichtig want de gele neus is wel degelijk een geel gespoten decal.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2015, 11:14:45 door Ben. Reden: tekstfout »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • ***
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2015, 10:30:22 »
Bedankt voor de tip. Mocht ik er nog iets aan doen, dan zal dat werk bestaan uit een klodder zwarte acrylaat verf aan de binnenkant van de kap rond het topsein ;). Dat moet dan verder afdoende zijn. Had ik eigenlijk gelijk moeten doen. Het kreng gaat al zo moeilijk open en dicht :-\.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2017, 14:11:13 »
Heb een vraag over deze Elotrains Benelux stuurstand:
Analoog werkt de verlichting in de juiste richting en brandt de binnenverlichting permanent als er spanning op de rails staat.
De stuurstand cabineverlichting is uit. Ik heb een FD410Multi – Function Decoder gemonteerd :  https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwiy3fjt0M7TAhUQUlAKHT1HBU4QFgg5MAI&url=https%3A%2F%2Filightshop.com%2Fattachment.php%3Fid_attachment%3D4&usg=AFQjCNG26-TUazGRTmMhg9FQp7MG-_tsuw&cad=rja.
Die kan naast de front en sluitseinen 2 zaken extra schakelen: groene en een "losse" paarse draad. Deze laatste heb ik na wat puzzelen op de printplaat gesoldeerd op een gaatje waarvan het spoor naar die naar die cabineverlichting loopt (juist naast het woord NEM).
Inderdaad werkt de cabineverlichting in de stuurstand bij F2. Bij F1 hangt het af  van de jumper op de printplaat: als deze is geplaatst brandt de binnenverlichting permanent en schakelt F1 de keukenverlichting feller en minder fel. Als ik de jumper weghaal dan schakelt F1 de keukenverlichting en F2 nog steeds de cabinelamp. Maar de binnenverlichting blijft dan uit.
Hoe krijg ik die binnenverlichting geschakeld? Moet ik iets op de printplaat veranderen?
Ik ben benieuwd!

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #10 Gepost op: 01 mei 2017, 15:24:52 »
De jumper moet er af.
Als je de functiedraad aansluit op pin5 dan zou je daarmee
de binnenverlichting moeten kunnen schakelen.
Als je pin3 en 5 met elkaar doorverbind dan schakelen de keuken
en binnenverlichting gelijktijdig.

Thijs

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2017, 17:17:41 »


Ik zet er een plaatje bij zodat er geen misverstand ontsaat.
De functiedecoder schakelt geen motor dus 1=oranje en 5=grijs doen hier niet mee
Ik heb de losse paarse extra draad van de decoderaan het soldeerpunt "cabin" gesoldeerd en dat werkt dus goed.
Maar ik volg nu niet goed wat je in je tekst beschrijft. De genoemde pinnen in jouw tekst zijn dat de nummers op dit plaatje?
Op de printplaat staan diverse beschrijvingen maar ik zie nergens een print: "binnenverlichting"-*. Die is dus in tweeën verdeeld: het rijtuig en de keuken apart (dat hoeft voor mij niet want ik heb geen functie "over"en ik schakel liever de binnenverlichting (evt. mét keuken) dan alleen de keuken waarbij de restauratie zelf in het donker zou blijven.)
De genoemde pinnen in jouw tekst zijn dat de 1 tm 8 van de decoder? dan zou 3 groen zijn en de niet gebruikte motoraansluiting 5 grijs?
Ik hoop op extra uitleg!

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2017, 17:38:48 »
Het is echt zoals ik het schrijf!
De genoemde pinnen zijn inderdaad de NEM 652 aansluitingen.
Zie ook de handleiding van de ESU FX decoder.

Thijs

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Elotrains WRDk stuurstand decoder mappen
« Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2017, 20:02:38 »
Jumper verwijderd, draad tussen 3 en 5.
Zowel F1 als F2 schakelt dan tegelijk de keuken én de cabineleds aan. De restauratie blijft donker!
Wat nu?