Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 18:11:59
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 18:04:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 18:03:22
Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 18:02:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:59:20
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:46:33
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:45:12
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
  

Auteur Topic: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...  (gelezen 14121 keer)

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #15 Gepost op: 04 januari 2015, 12:15:01 »
Gerke,

je verhaal zou best kunnen kloppen, kan het nu niet controleren, werk nu met de telefoon vanuit het ziekenhuis.
ik ga er vanuit dat roco de Z21 afsteld bij de verkoop op het systeem van roco en da zou je bij gebruik van een ander systeem het moeten aanpassen maar dat weet ik niet zeker, kan ook anders om zijn.
Maar de optie is aanwezig.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #16 Gepost op: 04 januari 2015, 14:42:55 »
Hoi allemaal,

Als je gewoon de adres methode gebruikt uit de handleiding doet die hele verschuiving er niet toe. Standaard begint Roco inderdaad met wat anderen adres 5 noemen maar noemt het zelf gewoon adres 1. Maar aangezien de decoder gewoon het adres leert wat hij langs ziet komen maakt het niet uit welk dat is. Of de centrale dit nu adres 1 of 5 noemt, de decoder zal er nu gewoon naar gaan luisteren. Dus zolang je lekker alleen de Z21 hebt is er niets aan de hand.

Enige punt is dat als je met een Roco centrale de decoder op adres 1 programmeert en je deze later aan een Ecos hangt het niet meer klopt. Wat Roco 1 noemt is bij de rest (ook bij Digikeis) eigenlijk adres 5. Dus als jij de decoder programmeert op adres 1 met de Z21 slaat de decoder eigenlijk adres 5 op. Zolang je de Z21 gebruikt maakt het niet uit, steeds als jij wissel 1 op de Z21 schakelt denkt de decoder dat adres 5 geschakeld wordt en daar heeft hij naar leren luisteren. Maar hang je hem nu aan een Ecos dan zal je werkelijk adres 5 moeten schakelen omdat deze de adressen niet met 4 opschuift.

@Gerke, okay, dat is de eerste stap. Als out1 naar adres 1 luistert dan luistert automatisch out2 naar adres 2 enz.
Ben inmiddels zo ver dat out1 ook adres 1 heeft. Maar ik weet dus niet welke preset de decoder heeft. Hoe kom ik daar nu achter?
Heel goed de handleiding lezen. De Digikeijs handleidingen zijn niet altijd even overzichtelijk maar standaard is de decoder een 8 kanaals wisseldecoder (zie blz 4, snelle simpele start), dit komt overeen met preset 0. Hier zou je ook al een wisselmotor mee kunnen aansturen alleen kan het zijn dat de puls voor het aansturen te kort is om de wissel volledig om te laten gaan. Enige verschil tussen preset 0 (wissel met spoelaandrijving) en preset 6 (wisselmotor aansturing) is dat de eerste de uitgang even met een puls aan zet en bij wisselmotor altijd een uitgang aan is.

Ik hoef je hopelijk niet te vertellen dat je de Conrad wisselmotoren niet direct op de decoder aan kunt sluiten?
Nee dus, het andere draadje is ook van jou.  ;D

Adres 50 koos ik om Loc adressen vrij te houden... ::) maar ik realiseer me nu dat loc- en wisseladressen verschillende dingen zijn... Dus gewoon vanaf 1 en dan dan verder.
Yes, correct.

En dan nu komt het verder instellen van de decoder.
Via adres 9999? En welke programmeermodus gebruik ik? POM?
Programmeren doe je inderdaad via POM op locadres 9999.

Ik kan dan toch niet uitlezen?
Je kan dan inderdaad niet uitlezen maar dit is eigenlijk niet zo'n probleem. De preset waarde valt toch niet uit te lezen (ooit).

En nu is het de handleiding van de decoder volgen (CV Programmering via het hoofdspoor ( POM )). Lees dit goed en check elke stap. Voor stap 3, POM,  doe je door in de app op het beginscherm Programmering te kiezen en vervolgens Programma op main (dat is een hele slechte vertaling van Program on main, waar de afkorting POM dus voor staat). Als locadres vul je 9999 in. CV-nummer en CV-waarde spreekt daarna voor zich. Wil je dus preset 6 laden (CV47 de waarde 6 geven) doe je dit door bij CV-nummer 47 in te vullen en bij CV-waarde 6. Hierna klik je op Programmeren. Doe dus wel eerst alle stappen zoals aangegeven! Niet gelijk bij stap 3 proberen te programmeren.


Timo
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 14:44:44 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #17 Gepost op: 04 januari 2015, 22:30:29 »
Hoi allemaal,

Ik heb het programmeren aan de gang.  (y)

Ik heb eerst maar eens twee lampjes op out 1 aangesloten. Daarna de handleiding erbij genomen en weer aan de gang gegaan. Zónder resultaat. Toen de handleiding van Mart erbij gepakt en het werkte. Gek genoeg geeft de Z21 bij POM programmeren steeds aan dat het programmeren mislukt is omdat de decoder niet antwoord, maar de commando`s komen wel degelijk aan. Bij programmeren via het programmeerspoor krijg ik wel keurig melding dat de cv aangepast is. Heb zo ook via CV113 en CV114 de uitgangen van out1 gedimd, de Conrad motor doet nu zonder vreselijke "eindklak" zijn werk, en ook de puntstuk polarisatie werkt prima.

Wel zat er in mijn zelf gebouwde schakeling een kortsluiting: een onderbreking bij de groene draad bleek geen onderbreking.... meer daarover in mijn andere draadje. Dat was er de oorzaak van dat de wisselmotor maar één kant uit ging en er vervolgens kortsluiting ontstond. Wel is de zaak nu voldoende kortsluitbestendig gebleken, want zowel de Z21 als de 4018 protesteerden hevig... ;D

De lampjes maakten ook het verschil tussen preset 1 en 6 duidelijk.  Ik heb 6 er nu inzitten, hoewel ik de puls best lang vind duren.

Hoe dan ook, ik ben blij dat ik e.e.a aan de gang gekregen heb. Was zonder jullie inbreng niet gelukt!   (y)

Dank daarvoor.

Het mirakel van de doornummering van de decoders heb ik me verder niet in verdiept, wij blijven bij d s Z21 met multimaus, dus zal de problematiek zich niet voordoen. En als wel:  open ik gewoon een nieuw topic  ;D

Nogmaals dank voor jullie hulp!   (y)
Met groet,

Ger.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2015, 00:17:00 »
Gek genoeg geeft de Z21 bij POM programmeren steeds aan dat het programmeren mislukt is omdat de decoder niet antwoord, maar de commando`s komen wel degelijk aan.
Dat is inderdaad raar. Ik heb zelf geen Z21 maar had de app even op me mobiel gezet en daar staat bij POM onderaan het scherm "In de POM-modus u ontvangt geen bevestiging van de locomotief!". Ondanks de kromme zin  ;D lijkt me duidelijk dat de app geen reactie verwacht. Ik moet wel zetten, dit is de Android app, maak jij toevallig gebruik van de iOS app?

De lampjes maakten ook het verschil tussen preset 1 en 6 duidelijk.  Ik heb 6 er nu inzitten, hoewel ik de puls best lang vind duren.
Is het bij preset 6 dan ook een puls? Had namelijk gewoon wisselend uitgang 1 of 2 aan verwacht.

Het mirakel van de doornummering van de decoders heb ik me verder niet in verdiept, wij blijven bij d s Z21 met multimaus, dus zal de problematiek zich niet voordoen. En als wel:  open ik gewoon een nieuw topic  ;D
Zou ik ook doen  ;D Maar zolang je geen wisseldecoder gaat voorzien van adres via CV's (en dus numeriek het adres in gaat typen) maar door een wissel te schakelen om een decoder te leren (zoals bij deze decoder) zal je het nooit merken  8)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2015, 00:33:00 »
Hoi Timo,

Oeii, krom  Nederlands van mijn kant: de puls van preset 0  bedoelde ik natuurlijk.

Gebruik de Android app. Van aangevreten Apples moet ik niks hebben. Daar maak ik alleen appelmoes van.  ;D
Was overigens best verwarrend dat het ding geen kik gaf als ik een programmeeropdracht gaf. Dat verwachtte ik wel... Doet zelfs mijn IB uit 1927 nog: "ok"! Ook de Lokprogrammer doet dat, dus ja, dan verwacht je dat ook bij de Z21. In de programmeerspoor modus geeft het ding wél keurig terugkoppeling in de vorm van de CV en de ingestelde waarde...

Jouw laatste opmerking zet me wel weer aan het denken.... Hoe zit dat dan met het aanleren van servo aandrijvingen via de 4024 van Digikeijs? Of gaat dat op dezelfde ( overigens best eenvoudige) manier als ik hier gedaan heb? Gewoon stug doornummeren? Anyway, die 4024 heb ik nog niet, ga maar eens de handleiding downloaden.

Met groet,

Ger.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #20 Gepost op: 05 januari 2015, 00:45:07 »
Ah, vandaar  ;D

Ik heb zelf idd ook niets met Apples (maar het zou er gewoon mee moeten werken). Maar heb jij dan niet die (kromme) tekst onderaan het scherm met POM? En de melding "Programmeren is verstuurd!" nadat je op programmeren drukt? (Best leuk dat hij dat zegt, ik heb helemaal geen Z21  ;D ).

Dat je geen reactie terug krijgt ligt aan hoe POM werkt. POM is namelijk ook te gebruiken terwijl je treinen gewoon over de baan rijden (in tegenstelling tot CV programmeren op het programeerspoor). Dan is iets terug sturen naar de centrale toch iets lastiger (kan wel, maar veel maakt hier niet gebruik van). Alleen jammer dat de decoder ook niet iets van feedback geeft (of heb je hier niet op gelet?).

Ook met de servo decoder hoef je je geen zorgen te maken. Ook deze leer je zijn adres door, na op de prog knop gedrukt te hebben, de gewenste wissel te schakelen. Dit doen de meeste fabrikanten op dit moment en is dus erg eenvoudig. Welk adres de decoder dan denkt te zien is niet belangrijk, zolang hij maar om gaat als jij dat adres schakelt  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #21 Gepost op: 05 januari 2015, 15:58:03 »
Jouw laatste opmerking zet me wel weer aan het denken.... Hoe zit dat dan met het aanleren van servo aandrijvingen via de 4024 van Digikeijs? Of gaat dat op dezelfde ( overigens best eenvoudige) manier als ik hier gedaan heb? Gewoon stug doornummeren? Anyway, die 4024 heb ik nog niet, ga maar eens de handleiding downloaden.

Precies hetzelfde als met de 4018, gewoon doen wat er in de handleiding staat, dan werkt het gewoon. Maar dat geldt natuurlijk voor alles. Niet denken maar gewoon doen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1845
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #22 Gepost op: 05 januari 2015, 21:14:57 »
Hallo,

Ik heb een poosje "langs de lijn" meegelezen in dit draadje en wil eigenlijk maar één advies geven:

Zorg ervoor dat je de DR4018 met de door jouw gekozen centrale zo snel mogelijk kunt programmeren onder POM (selectief programmeren op het hoofdspoor).
Het is echt de eenvoudigste methode en je hoeft daarbij helemaal geen lampjes of weerstanden aan te sluiten op een uitgang van de DR4018.

Uiteindelijk hangt de DR4018 toch onder de tafel definitief aangesloten op de "main". Wil je dan een aantal CV's aanpassen dan zal dit toch via POM moeten gebeuren. Of was je van plan om voor elke CV-wijziging hem weer onder de tafel vandaan te halen?

Om te oefenen hoe CV-programmering onder POM voor jouw centrale werkt kun je het beste eerst aan de gang gaan met een locomotief. Zorg ervoor dat je (minstens) twee locomotieven op het hoofdspoor hebt staan en ga dan van één locomotief met behulp van POM enkele jouw bekende CV's aanpassen (niet CV1 - loc-adres, dat is de enige die je niet kunt wijzigen onder POM). Je kunt dan zelf constateren of dat voor die locomotief is gelukt en controleer daarbij of de andere locomotief niet aangepast is.

Heb je dat onder de knie, sluit dan de DR4018 (al of niet tijdelijk voor testdoeleinden) aan op het hoofdspoor. Daarna kun je hem programmeren via loc-adres 9999. Je hoeft daarvoor niets aan de DR4018 aan te passen, elke DR4018 luistert nadat je het programmeerknopje op de DR4018 hebt ingedrukt vanzelf naar het (voorgeprogrammeerde) loc-adres 9999. Ditzelfde geldt voor de DR4024.

De handleiding van de DR4018 is daarin naar mijn idee volkomen correct:

Citaat

(2) CV Programmering via het hoofdspoor ( POM )

     Een andere manier van programmeren is POM (Program On Main). Bij deze manier van
     programmeren kunt u de DR4018 gewoon op de baan aansluiten zonder moeizame
     aansluitingen of plaatsen van weerstanden zoals bij pro-grammeren via het aparte
     programmeerspoor.

     Stap 1 : Sluit de signal ingang van de DR4018 aan op de rails uitgang van uw centrale.
     Stap 2 : Zorg ervoor dat de DR4018 spanning krijgt via de power ingang van de DR4018.
                   (U kunt ook de power en signal ingang met elkaar doorverbinden)
     Stap 3 : Zet uw centrale in POM programmeer-stand
                   (meer informatie over POM staat in de handleiding van uw centrale)
     Stap 5 : Kies locadres 9999 op uw centrale
     Stap 6 : Druk op de schakelaar van de DR4018 totdat de led gaat branden
     Stap 7 : Programmeer vervolgens de gewenste CV’s van de DR4018


     Stap 8 : Druk op de schakelaar van de DR4018 totdat de led dooft
     Stap 9 : De DR4018 is direct klaar voor gebruik met de door u gewijzigde instellingen.


     NB: Ik heb voor extra duidelijkheid het woord "module" vervangen door "DR4018"... ::)

Zelf heb ik mij aangeleerd om de POM-programmering af te sluiten door na stap 7 het eerste wisseladres van de DR4018 via de centrale te bedienen. Daardoor beëindigt de DR4018 zelf de programmeer-modus, dooft zijn led en is direct klaar voor gebruik. Bespaart je een tweede kruippartij onder de tafel.... Tevens ondervang je hiermee meteen de LET OP in de handleiding:

Citaat
LET OP!!! In sommige gevallen kan het nodig zijn dat u de DR4018 module opnieuw een adres moet geven doormiddel van ‘de module een adres geven’ op pagina 3 van deze handleiding.

Het is dus een eerste vereiste dat je op je eigen centrale leert hoe je locomotieven moet programmeren onder POM. Heb je dat onder de knie, ga dan pas aan de slag met het programmeren van andere decoders zoals de DR4018.

Wat mij zonder problemen lukt met de simpele MultiMaus onder POM moet toch ook kunnen met geavanceerdere centrales onder POM zoals een Z21?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2015, 10:57:21 door Bert_Apd. Reden: taalfoutje(s) gecorrigeerd en NB toegevoegd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #23 Gepost op: 05 januari 2015, 21:31:03 »
Hoi Bert,

Als ik zo lees had Gerke geen enkele moeite om, nadat hij op weg was geholpen met het geven van een adres, de decoder te programmeren onder POM. Hij vond het alleen vond het het irritant dat hij geen elke kik van de centrale of de decoder (laatste zou ik ook handig vinden) terug krijgt of het gelukt is. Zie:
Gek genoeg geeft de Z21 bij POM programmeren steeds aan dat het programmeren mislukt is omdat de decoder niet antwoord, maar de commando`s komen wel degelijk aan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1845
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #24 Gepost op: 05 januari 2015, 21:40:52 »
Timo,

Dat lees ik toch anders:

Ik heb eerst maar eens twee lampjes op out 1 aangesloten. Daarna de handleiding erbij genomen en weer aan de gang gegaan. Zónder resultaat. Toen de handleiding van Mart erbij gepakt en het werkte.

De handleiding van Mart

          > http://www.martontheweb.nl/z21/downloads/z21-dr4018.pdf 

gaat (zowel onder A als B) uit van de programmeeruitgang van de Z21 en dus niet van het hoofdspoor...

En wat er gebeurt als je de DR4018 aangesloten hebt op de programmeeruitgang van de Z21 en daarna gaat programmeren onder POM is mij volkomen onduidelijk.
Wordt de programmeeruitgang van de Z21 ook bediend tijdens het programmeren onder POM?
Of is dit juist de reden dat de Z21 aangeeft dat voor loc-adres 9999 het programmeren mislukt is?

Misschien kan een Z21-kenner mij daar duidelijkheid over verschaffen?

Ik heb mijn reactie onder #22 alleen geschreven om te voorkomen dat iemand èn voor het eerst met POM gaat programmeren èn voor het eerst een DR4018 via POM gaat proberen te programmeren. Daardoor zijn er twee "onbekenden" in het spel....

En dat lijkt me juist in strijd met het onderwerp van deze topic:

Citaat
Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...

Maar het was maar een algemene suggestie mijnerzijds, geen dwingend voorschrift....

En - voor alle duidelijkheid - géén enkel oordeel over de vaardigheden van Gerke!

Groeten,

Bert
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2015, 22:11:59 door Bert_Apd. Reden: vraag aan Z21-kenner toegevoegd »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #25 Gepost op: 05 januari 2015, 22:11:43 »
Hallo heren,

Ik ga met de suggestie van Bert gedeeltelijk aan de gang. Het stap 7 idee ga ik proberen.

Timo heeft op zich gelijk. Omdat de Z21 en de 4018 volgens de Z21 niet communiceerden ben ik over gegaan naar programmeren via het programmeerspoor. Ik was namelijk door de foutmelding op het verkeerde been gezet. Via het programmeerspoor geeft de Z21 wél terugkoppeling dat het progammeren gelukt is. Toen ik dat helder had ben ik alsnog (het dimmen via CV113 en 114) gaan Pommen. Dat bleek dus wonderwel, ondanks ander bericht van de Z21, wél lukken.

Ik hoef dus niet te gaan experimenteren met loc's! Overigens hoef je natuurlijk niet elke 4018 weer onder de tafel vandaan te halen als je 'm via programmeerspoor wilt instellen: met een tweetal twee aderige kabeltjes ben je al heel eind.  ;D

Ik ga na mijn nachtdiensten weer vrolijk verder en ik probeer via een kennis in Houten een DR4024 set op de kop te tikken.

Wordt vervolgt en wederom dank voor de tips en trucs!  (y)
Met groet,

Ger.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1845
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #26 Gepost op: 05 januari 2015, 22:17:10 »
Hallo Gerke,

Ben benieuwd hoe het afsluiten van de POM-programmering via het wisseladres bevalt.

En voor alle zekerheid: Mijn opmerking onder #22 was algemeen bedoeld en niet persoonlijk voor jou.

Ben overigens ook benieuwd naar je ervaringen met de DR4024....

Nog even een tweede vraag uit pure belangstelling:

Ik hoef dus niet te gaan experimenteren met loc's!

Heb je via de Z21 al loc's onder POM geprogrammeerd?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2015, 22:24:45 door Bert_Apd. Reden: tweede vraag toegevoegd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #27 Gepost op: 05 januari 2015, 22:21:54 »
Hoi Bert,

Dat klopt. Ik moet zeggen, ik had die handleiding nog niet geopend  ::) (was al opgelost voor ik het gelezen had).

De melding dat programmeren via POM mislukt vindt ik raar. Zelf krijg ik hem ook niet (maar goed, ik heb geen z21). Ook staat er de tekst "In de POM-modus u ontvangt geen bevestiging van de locomotief!" waaruit ik afleid dat de z21 geen reactie verwacht. Ook zou een terugmelding alleen kunnen via RailCom en lijkt me raar dat de z21 daar vanzelf vanuit gaat. Zo ver ik weet (correct me if i'm wrong) is een RailCom terugmelding niet verplicht bij POM.

Maar goed, programmeren via POM is een goed advies. Alleen met de Z21 is POM zo makkelijk dat het eigenlijk niet fout kan gaan. Zeker als het (lastig) programmeren via het programmeerspoor wel goed is gegaan.  ;D In de app naar POM, knopje op decoder indrukken, CV's programmeren en afsluiten met knopje weer indrukken of eerste wissel van de decoder weer schakelen.

Edit
In de tussentijd al reactie geweest dusbovenstaande tekst is mss nu wat dubbel.

@GerkeHeb je wel de laatste versie van de app? En heb jij die kromme zin ("In de POM-modus u ontvangt geen bevestiging van de locomotief!") er dan niet staan?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #28 Gepost op: 05 januari 2015, 22:23:47 »
@Timo,

Alles laatste versie, ik ga voor je checken wat 'ie precies voor onzin uitkraamt.  ;D
Met groet,

Ger.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Z21 en Digikeijs 4018 programmeren, stap voor stap...
« Reactie #29 Gepost op: 05 januari 2015, 22:40:40 »
Gerke,

Net nog even via POM wat met en via de Z21 geprogrammeerd en dat werkt gewoon prima, doet precies wat ik wil en wat ik verwacht.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net