Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)  (gelezen 8150 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Gepost op: 02 januari 2015, 16:56:32 »
Al een poosje stoor ik me aan de schemerlampen van mijn Roco 2200's. Dat was voor mij de aanleiding eens te kijken hoe ik zo'n model zou kunnen verbeteren. Het setje van Digirails (tegenwoordig DigiKleijs) was snel gevonden, maar ooit, een paar jaar geleden al, in de kast gelegd. Ook het tijdperk van de 2275 was eigenlijk voor mij, als jaren '70-tijder, niet correct. In Houten kwam ik Ger Knijf tegen, die zowaar een heel rekje oplossingen had staan (schildjes!). Nu moest er een nummer worden gekozen. Ik heb ooit een foto van het wereldwijde web geplukt van een bruine 2200 met drie grijsgele broeders voor een ertstrein, ook mijn toepassing en precies mijn samenstelling. Het nummer was 2311, dus dat moest 'm worden. Het setje met fraaie messing geëtste schildjes verdween eveneens in dezelfde kast. Tijdgebrek door een drukke baan en dito privéleven zorgden ervoor dat ik er eigenlijk niet aan toekwam.


Foto: Gerard van Vliet (met toestemming)

De dagen tussen kerst en nieuwjaar waren even een rustpunt, een paar dagen he-le-maal niets. Tijd om mijn  2275 eens onderhanden te nemen. Er waren meer projecten (reparaties aan speelgoed, het aanleggen en assistent-opereren van een baantje in de huiskamer etc), dus het moest in een middag en avond gepiept worden. Dat betekent het doen van een aantal concessies. Doel is dus niet een perfect model te maken (daarvoor is het uitgangspunt van de gedateerde Roco 2200 al verkeerd), maar een acceptabel model dat er in het voorbijgaan, al rijdend dus, geloofwaardig uitziet.

Allereerst even een korte uitleg over eerdere aanpassingen van de drie 2200's die ik al eerder gedaan had. Neem even in aanmerking dat ik 3-rail rijd. Om ze in tandem te kunnen laten rijden, zowel digitaal als analoog, heb ik de slepers doorverbonden, dmv stroomvoerende koppelingen. Dat voorkomt dat de laatste loc(s) de eerste opdrukken als die al stroomloos staat wanneer een stopsectie wordt binnengereden. Digitaal wordt er alleen buitenshuis tandem gereden, met een Intellibox. Dat gaat vrij eenvoudig door de adressen aan elkaar te koppelen. Het adres van de eerste wordt het adres van alle drie als het om rijden gaat en andere functies van iedere loc afzonderlijk kunnen met het adres van die specifieke loc worden aangestuurd. "Mijn" MS2 staat tandem rijden niet toe, tenzij alle drie op hetzelfde adres. Dat telkens omprogrammeren vind ik onhandig, dus rijd ik alleen analoog tandem.
Even een plaatje van de onderzijde van één van de drie om de aangepaste koppelingen te laten zien:



De keuze voor de dikke felblauwe draad is wat ongelukkig, maar uit (andermaal) tijdgebrek geboren. Er was even geen ander draadje beschikbaar. Voor de foto is het een meevaller: lekker duidelijk. De andere zijde heeft overigens een onopvallende zwarte draad gekregen, zoals rechtsonder met wat moeite te zien is tussen de koppeling en de sleper.

Terug naar het "project" van dit topic: 2275. Allereerst wordt de verlichting onderhanden genomen. Daartoe was destijds het setje van Digirails (DR) aangeschaft, heel toepasselijk en misschien niet geheel toevallig met artikelnummer DRC2200. Hiervan gebruik ik alleen de cabinezijde, aangezien die in de tandem straks aan de voorkant zal staan (en de motorzijde nooit gebruikt gaat worden maar wel - ongewenst - zou worden aangestuurd in analoog bedrijf). Op de foto is het rechterprintje de cabinezijde.



De lichtgeleider moet uit de kap worden verwijderd. Volgens de handleiding van DR moeten de glaasjes van de geleider worden hergebruikt als lensjes voor de DR-verlichting. Ik kies er echter voor om nieuwe lensjes te maken met twee druppeltjes Kristal Klear. Dat breng ik aan met een satéprikker.



Om het seinbeeld uit de jaren '70 (omgekeerd L) en rangeersein te verkrijgen, moet op de print contactpunten 1 en 3 worden doorgesoldeerd. Ook de meegeleverde draden worden aangesoldeerd volgens de beschrijving. Ik gebruik daartoe overigens een 12W-boutje van Weller.



De andere uiteinden worden volgens de beschrijving gesoldeerd op de printplaatjes van de loc:



Na het fatsoeneren van de draden gaat de kap er voorzichtig weer op. De Kristal Klear is inmiddels aardig gedroogd waardoor heel acceptabele lensjes zijn ontstaan.



Natuurlijk even testen of alles werkt op de huiskamerbaan. Frontsein omgekeerd L:


Helaas wat ontsnappend licht langs de ramen. Dat wordt een klusje voor een andere keer.

Sluitseinen (zal ik in praktijk niet vaak gebruiken, maar toch):



En helemaal "top-of-the-bill" natuurlijk dat rangeersein - dat is wel heel fraai van Digirails!  (y)



Dan is het tijd de schildjes van Ger onder handen te nemen. Ze werden netjes aangeleverd in een waterdicht zakje, dat ik op de foto inmiddels heb verwijderd.



Ik dacht het juiste kleurtje nog wel ergens te hebben. Dat bleek niet het geval. Dat betekende dus een beetje experimenteren met baksteenrood (Humbrol 100) en steenkoolzwart (Revell 9). Uiteindelijk vond ik de in mijn ogen juiste mengvorm. De gebruikelijke werkwijze voor deze schildjes is 1. verven en 2. voorzichtig afschuren. Daar ben ik van afgeweken. Ik heb het mengseltje wat verdund. Op die manier kregen de lage delen van de schildjes kleur en de hoge punten minder. Dat gaf voor mij het gewenste effect.



En dan de plaatsing van de schildjes, nummer 2311 zoals gezegd. Uitgangspunt hierbij is, dat niet de hele kap, of delen ervan, opnieuw gespoten moet worden. Daarvoor heb ik de tijd niet. De oude nummers moeten dus zoveel mogelijk door de schildjes worden bedekt. Verwijderen ervan leidt immers vaak tot zichtbare littekens, die dan door een wolkje blanke lak moeten worden weggewerkt. Het schildje aan de cabinekant is daardoor iets te laag, ca. 3mm, gepositioneerd. Ik vind dat voor deze loc niet storen.



Aan de andere zijde doet zich een vreemd verschijnsel voor. Ik heb verschillende foto's gevonden waarop het schildje op verschillende plaatsen is gemonteerd. Kennelijk maakt de positie niet zoveel uit, zolang die maar in het midden is? Ik heb er uiteraard voor gekozen de positie van het oude nummer aan te houden.

Inmiddels zijn ook de zwaailichten gemonteerd. In zijn bruine periode had de 2311 helemaal geen zwaailichten, maar ook hier kies ik ervoor het gat dat Roco heeft vrijgelaten voor evt. montage van een zwaailicht op de eenvoudigste manier te vullen. Alleen de echte puristen en/of lezers van dit topic zullen immers weten dat de 2311 in die periode geen zwaailichten had.

Op de zijkant is de plaatsing van de schildjes een ander verhaal. Om de cijfers 2275 af te dekken moet het schildje bijna geheel boven de gele lijn worden geplaatst. Dat kan natuurlijk niet. Nu ontkom ik er niet aan toch de oude cijfers te verwijderen. Ik gebruik een typemachine gumpotlood. Voor dit doel zijn die in mijn beleving optimaal: zachter dan een inktgum, maar wel steviger dan een potloodgum. Voorzichtig haal ik het nummer weg.



Ook zoveel mogelijk van het meegeleverde hang- en sluitwerk wordt gemonteerd, evenals de handgrepen naast de cabinedeur. Het valt me op dat de onderdelen vaak vrij grof zijn uitgevoerd. Mijn vergelijkingsmateriaal zijn diverse foto's van de werkelijkheid. Dat is ook nodig, omdat ik geen beschrijving in de doos van de loc vind waarop staat hoe de onderdelen gemonteerd dienen te worden. Dat houdt overigens niet in dat die beschrijving er nooit geweest is. De loc is zeker 10 jaar in mijn bezit, heeft links en rechts al de nodige kilometers gereden en een aantal verhuizingen meegemaakt. Er raakt wel eens wat zoek...
Omdat de 2311 altijd met de cabine voorop zal gaan rijden, is aan die zijde de koppeling verwijderd, evenals de nem-koppelingsschacht. Dat maakte het mogelijk alle leidingen te monteren. Ook de rookgasdemper is omgekeerd.



De foto's konden natuurlijk beter. Daar heb ik eveneens op een pragmatische manier tijd aan besteed. Om dat gemis goed te maken hieronder nog een staatsieportret zoals het denk ik zou moeten, met "passende achtergrond":



De herboren 2311 met zijn Werkspoor/HEEMAF-broertjes 1203, 1206, 1215 en "vreemde eend" 1117.



« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 09:36:24 door 1200blauw. Reden: Foto-credits aangepast »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2015, 17:51:59 »
Heel fraai.
Een relatief eenvoudige extra pimpactie is de beide dakluiken op de cabine samentrekken tot een groot luik , zoals in het echt, en dan het dakje even opnieuw RAL7016/RAL7024 spuiten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2015, 18:06:30 »
Zeker mooie ombouw!

Ging dat nummer op de zijkant er makkelijk af?
Is anders misschien toch een idee voor het nummer achterop.

Gr. Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3831
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2015, 20:49:24 »
Mooi

Toevallig vandaag 3 geelgrijze gelijkstroom 2200'en opgehaald. 2 gemotoriseerd en 1 dummy. Ooit wil ik deze opnieuw spuiten en beschriften, voorzien van digirailssetjes en ombouwen naar 3-rail. Ik heb ooit al eens een dummy bruine op de kop getikt en wilde eigenlijk een vaste samenstelling creeëren van 2 gemotoriseerde en 2 dummy exemplaren waarbij stroomafname via de dummies geschiedt. Weet alleen nog niet of ik dan 2 motors door 1 decoder laat aansturen.

Zal vast veel kunnen gebruiken hiervan.

Wel benieuwd, heb jij de ombouw naar 3 rail zelf gedaan ? Is dat te doen ?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2015, 23:47:52 »
Heel fraai.
Een relatief eenvoudige extra pimpactie is de beide dakluiken op de cabine samentrekken tot een groot luik , zoals in het echt, en dan het dakje even opnieuw RAL7016/RAL7024 spuiten.
Dank je. Goede suggestie. Zet ik op mijn lijstje, met de kleurnummers erbij.

Zeker mooie ombouw!

Ging dat nummer op de zijkant er makkelijk af?
Is anders misschien toch een idee voor het nummer achterop.

Gr. Marten
Ook dank! Het nummer ging relatief eenvoudig, maar omdat ik niet van plan was opnieuw te spuiten was het een nauwkeurig en dus vrij tijdrovend werkje. Om die reden heb ik ook niets met oplosmiddelen geprobeerd (ik kon me een evt. mislukking niet permitteren). Het schildje zit nu echt muurvast. Dat ga ik niet meer verplaatsen.

Mooi

Toevallig vandaag 3 geelgrijze gelijkstroom 2200'en opgehaald. 2 gemotoriseerd en 1 dummy. Ooit wil ik deze opnieuw spuiten en beschriften, voorzien van digirailssetjes en ombouwen naar 3-rail. Ik heb ooit al eens een dummy bruine op de kop getikt en wilde eigenlijk een vaste samenstelling creeëren van 2 gemotoriseerde en 2 dummy exemplaren waarbij stroomafname via de dummies geschiedt. Weet alleen nog niet of ik dan 2 motors door 1 decoder laat aansturen.

Zal vast veel kunnen gebruiken hiervan.

Wel benieuwd, heb jij de ombouw naar 3 rail zelf gedaan ? Is dat te doen ?

Martijn

Deze waren al drierail bij aanschaf. Je grootste uitdaging zal zijn dat je plaats moet maken voor de sleper(s). Dat geeft meen ik problemen met de aangedreven assen. Daarom snap ik de keuze voor stroomafname via de dummies. Dan geef je de prik door via de stroomvoerende koppelingen. Ik heb daarvoor een setje gebruikt dat Märklin levert onder nummer 72020. Eigenlijk is dat bedoeld voor rijtuigen. Je krijgt er dus wat spullen bij die je niet kunt gebruiken en gratis was het setje ook niet. Het functioneert wel prima. Als je kiest voor één decoder voor beide motoren, dan moet je wel zeker weten dat de karakteristieken van beiden gelijk zijn. Als ik analoog alledrie ongekoppeld laat rijden zijn ze precies gelijk in topsnelheid en acceleratie. Daar heb ik geluk mee gehad. Ik heb ze ook vrij kort na elkaar aangeschaft. Wat ik ervan begrepen heb geldt dat niet voor alle generaties 2200 van Roco. Als elk gemotoriseerd exemplaar een decoder heeft zou je daarmee misschien nog wat kunnen corrigeren. Heb je ook bekeken wat de trekkracht is van twee 2200's? Ik heb tractie van alledrie nodig om een sleep van 31 goed gesmeerde vierassige Märklin zelflossers van de plaats te krijgen; twee is echt te weinig. Mocht je dus ook plannen in die richting hebben, dan is dat wellicht ook een aandachtspuntje. Die dummies wegen denk ik ook meer dan een doorsnee wagon?
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2015, 23:52:43 door 1200blauw »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2015, 08:49:32 »

Toevallig vandaag 3 geelgrijze gelijkstroom 2200'en opgehaald. 2 gemotoriseerd en 1 dummy. Ooit wil ik deze opnieuw spuiten en beschriften, voorzien van digirailssetjes en ombouwen naar 3-rail.


Check het onderstel bij de dieseltank, er zijn verschillende versies in omloop. Zeer waarschijnlijk zul je moeten frezen om de sleper ruimte te geven.



Gr, Ben.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2015, 13:21:40 »
Zijn bij de gelijkstroomversie niet beide draaistellen zoals de rechter op jouw foto Ben? Dan krijg je het probleem waar ik op doelde: twee aangedreven assen die in de weg zitten. De tweede foto in mijn openingspost laat zien hoe een af fabriek geleverde AC er van onderen uitziet. Daar is ook een stukje van de dieseltank opgeofferd.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2015, 14:37:23 »
Mocht iemand de maker kennen of zelfs zijn, dan graag even melden.

Gerard van Vliet
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #8 Gepost op: 03 januari 2015, 14:55:46 »
Dank je. Ik heb het origineel gevonden op Flickr en een toestemmingsvraag uitgezet.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #9 Gepost op: 03 januari 2015, 17:49:33 »
Fraai, maar om de loc nog wat verfraaien zou ik de gele bies zandkleurig schilderen. Met een - enigszins - vaste hand goed te doen!


1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2015, 21:32:19 »
Dat heb je netjes gedaan. Ook de witte binnenkant van de frontseinen is fraai. Dat was alleen in de Belgische periode toch?

Dat felle geel veranderen stond ook op de lijst met afwegingen, evenals wat doen aan de plastic-achtige uitstraling van het bruin. Omdat het in een halve dag klaar moest heb ik bepaalde dingen niet gedaan. Zodra het voor mij voldoende prio heeft (de "ergernis top-5" zeg maar  ;D) pak ik 'm weer aan.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2015, 13:57:37 »
Heel fraai.
Een relatief eenvoudige extra pimpactie is de beide dakluiken op de cabine samentrekken tot een groot luik , zoals in het echt, en dan het dakje even opnieuw RAL7016/RAL7024 spuiten.

Via marktplaats heb ik een bruine 2200 op de kop kunnen tikken en ga 'm morgen ophalen. Nou heeft het exemplaar wat ik morgen ga halen, te zien op de foto's, een onjuist zilverkleurig dak. Laat het nou zo zijn dat ik nog een busje Tamiya gunship grey heb. Die 2 luikjes is dan natuurlijk een mooi puntje om mee te pakken, mits dit niet te omslachtig word. Heb jij een handige tip hoe dit eventueel aan te pakken?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2015, 14:01:39 »
Stripje styreen snijden wat de lengte en breedte heeft van de twee losse luiken. Oude luik weg vijlen, nieuwe erop lijmen, dak afplakken, spuit erover ;).
Of zo kan ook.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2015, 15:14:07 door ruudns. Reden: Of zo... »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2015, 14:13:58 »
Zodra ik de loc in huis heb zal ik er eens een blik op werpen. Dankjewel.  (y)

Voor de rest heb ik de nodige tips opgedaan aan de hand van dit topic.  (y)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Hoe NS 2275 veranderde in NS 2311 (verlichting, detaillering)
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2015, 14:14:11 »
Graag gedaan vwb mijn aandeel.