Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 116332 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #300 Gepost op: 01 oktober 2020, 20:31:05 »
Daaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrr istie weeeer  7(8)7

Nu de winkel draait en al het klussen klaar is, kan ik weer tijd vrijmaken voor de modelbaan. In de laatste weken ben ik al wat bezig geweest om te rijden en het rijdend materiaal weer op te stellen. Met als nieuwste aanwinsten de Fleischmann BR 44 met kolensleep, de NS Traxx met de zuurstok ICR rijtuigen en een dubbeltractie 6400 met LUX reinigingstrein.

Heb nog niet veel foto's daarvan, maar ga die binnenkort zeker maken  :mrgreen:

Ik heb ervoor gekozen om eerst het depot te gaan maken. Reden hiervoor is omdat ik samen met VPEB bezig ben om een draaischijfbesturing te ontwikkelen op basis van de DTC van het voormalige PicommiT, het word een verbeterde versie maar die moet natuurlijk getest gaan worden, dus vandaar het depot!

Maar voordat ik het depot kan gaan leggen moet ik eerst de grote kolenbunker bouwen, deze is vrij bepalend in alle maatvoering en plaatsing van de rails.

De keuze is gevallen op de Grosskohlungstrasse van Kibri:

20200927_123250 by Martin Domburg, auf Flickr

Maar ik vind de standaard kleuren niet heel mooi, naast de plastic uiterlijk. Dus tijd voor wat luchtverven!

Als eerste alle onderdelen uitgelegd en voorzien van Humbroll acrylic primer:

20200927_123448 by Martin Domburg, auf Flickr

20200927_124217 by Martin Domburg, auf Flickr

20200927_124211 by Martin Domburg, auf Flickr

Vervolgens heb ik alles voorzien van een basis kleur. Omdat ik nog geen idee heb wat de uiteindelijke kleuren gaan worden heb ik voor een veilige basiskleur gekozen:

33. Matt black
27. Sea Grey
64. Grey

20200927_132034 by Martin Domburg, auf Flickr

20200927_132030 by Martin Domburg, auf Flickr


Leuk project en zoals de meesters zeggen, gewoon doen is beter als niks doen  _o_


De afgelopen avonden zijn we lekker bezig geweest met de Grosskohlenstookdasmaaranlage bouwwerk.  7(8)7

Eerst was de kolenopslag aan de beurt, deze bevind zich tussen de kraan en de kolenwagens. En uiteraard moeten deze goed vies, vuil en smerig worden. En het is toch nog best moeilijk kan ik je zeggen. Maar uiteindelijk be ik zeer tevreden over het resultaat.

20201001_170411 by Martin Domburg, auf Flickr

De eerste stap was om alle onderdelen in de uiteindelijke kleuren te spuiten. Ik heb hier gewerkt met de verven van Ammo Mig, een merk waar ik erg fan van ben geworden vanwege hun enorme assortiment met verven en pigmenten om te verweren.

De betonnen onderdelen kregen de kleur bleu-grey om blauwbeton te simuleren:
20200930_231033 by Martin Domburg, auf Flickr

De muurdelen kregen de steen bruin kleur
20200930_231020 by Martin Domburg, auf Flickr

Als laatste voorbereiding de imitatie kolenberg voorzien van spuitlijm en besprenkeld met kolenslag van Woodland Scenics.

20200930_231046 by Martin Domburg, auf Flickr

20200930_231038 by Martin Domburg, auf Flickr

Toen ben ik gestart met de bouw van de muur waar de kraan over rijdt. Een leuke klus en het bouwen was vrij snel gedaan. Echter het verweren ging niet altijd direct goed. Hier een kleine timelaps van het verweren:

20201001_094525 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_094530 by Martin Domburg, auf Flickr

Na wat hulp van John Siemons kwam ik steeds verder. Dit deel was nog gedaan met een pigment wash van zwart en Steel Slug van MIG. Maar daar kwamen snel tips bij met een oker kleur en wat groentinten om mos te imiteren. En langzamerhand begon de smerigheid meer te leven

20201001_100737 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_100731 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_100742 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_100716 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_100709 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_100713 by Martin Domburg, auf Flickr

Dit was best een heel leuk proces, want beetje bij beetje kwam het meer tot leven. Techniek was alla @Jeroen, niet nadenken maar doen. Poedertje hier, sterk verdund druppel verf daar, thinner erover, doekje erbij, wrijven, weer een poedertje, beetje MIG oil and feul stains, wet spots en ga maar door.

Daarna de rest van de muren gemaakt en toegevoegd aan de kolenoplsag en dit is het resultaat van een erg smerige kolenbunker:

20201001_170419 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170425 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170438 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170447 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170451 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170454 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170503 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170411 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170430 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170425 by Martin Domburg, auf Flickr

Al met al, erg geslaagde poging!

Nu gaan we verder met de kraan zelf en de stortkokers. Ik ben nog op zoek naar 3D prints van lantaarns om aan het staalwerk te monteren zodat er ook licht brand. Ik denk ook nog na over het draaibaar maken van de kraan, maar best kans dat ik dat idee laat vallen. Hoe vaak gebruik je dat nou....

Maar die lantaarns daar zit ik nog wel om verlegen, dus mocht iemand een stl file hebben, ik hou me aanbevolen.

Groetjes van de smerige vingers  :D
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #301 Gepost op: 05 oktober 2020, 20:27:23 »
vrienden,

Er is weer een flinke slag gemaakt. Al had ik gisteravond even een domper. Ik had de bunker in de blanke lak gezet maar die sloeg helemaal wit uit. Dat gaan we dus niet meer gebruiken met MIG verf, ik ga hun eigen fixeer gebruiken. Ik heb de bunker weer opgelapt en ben verder gegaan met de kraan.

Voor de kraan wilde ik wat anders gebruiken dan de geijkte groene kleur. Ik heb (heel spannend) gekozen voor de Metallic kleurlijn Steel van MIG.
Op zich gaf het wel een leuk effect zo

20201004_212413 by Martin Domburg, auf Flickr

20201004_212335 by Martin Domburg, auf Flickr

Voor de stortbakken heb ik de kleur Old Rust gebruikt, dit geeft een mooie roestig gebruikte kleur vind ik en vormt een mooi geheel

20201004_213455 by Martin Domburg, auf Flickr

20201004_213450 by Martin Domburg, auf Flickr

20201004_221341 by Martin Domburg, auf Flickr

20201004_221400 by Martin Domburg, auf Flickr

De top word nog afgewerkt met echte kolen, vind deze kleur best wel spannend. Ik hoop net als bij de kraan een mooi verweerd effect te krijgen wat een realistischer effect zal geven. Voor het houten huisje van de kraan heb ik geen bruin gebruikt maar "Old Wood" Wat een smerige wittint is
Omdat de ondergrond grijs is en ik nogal last heb van plakkerige vingers (die kraan is echt een hel) kreeg ik een mooi afblader effect

20201004_235213 by Martin Domburg, auf Flickr

20201004_235158 by Martin Domburg, auf Flickr

UIteraard moet dit schone stalen geheel wel wat verweerd worden. Ik heb ervoor gekozen om het een keer niet in-een-keer te doen maar in etappes. Vandaag heb ik de eerste etappe gedaan van een black-wash met MIG "Matt Black", pigment poeder "Steel Slag"en chippen met "Medium Rust". Het eerste effect is al best leuk vind ik.

20201005_173542 by Martin Domburg, auf Flickr

20201005_173547 by Martin Domburg, auf Flickr

20201005_173552 by Martin Domburg, auf Flickr

Ik vind dit best wel spannend, gaan de gebruikte kleuren het effect geven wat ik wil? Hoe voorkom je dat je tever gaat? Allemaal nieuwe vragen waar ik me gewoon in ga storten. Deze verwering is deel 1, de volgende keer wil ik wat meer met poeders een donkere stoflaag aanbrengen, samen met roestige druipers, kalkaanslag en olie en brandstof vlekken.

Maar ik heb het even aan de kant gelegd en ben begonnen aan de bouw van het depot.
Als eerste heb ik de constructie klaar gemaakt om voorzien te worden van scharnieren, zodat ik straks het depot kan kantelen om eronder te komen. Daarna heb ik de kurk aangebracht en ben ik begonnen met het leggen van de eerste sporen

20201005_173538 by Martin Domburg, auf Flickr

20201005_173531 by Martin Domburg, auf Flickr

20201005_173608 by Martin Domburg, auf Flickr

De sporen die klaar zijn: Inrijspoor en de twee kolensporen.

Naast de inrijsporen komen een spoor met blaasinstallatie en een opstelspoor voor de ongevallenkraan
Achter de bunker komt een spoor voor de kolenwagens en nog twee aansluitingen op de draaischijf met een inspectieput, zandinstallatie en andere benodigdheden. Dit spoor zal op de laatste foto aansluiting vinden op de wissels die daar nog los liggen. Hier zit ook een aftakking op naar een onderhoudsloods.

De Peco code 55 heb ik heel netjes kunnen verbinden met de aansluitstukken van de draaischijf door gebruik te maken van de raillassen van Fleischmann rails zonder bedding. Het is een beetje wurmen maar dan zitten ze ook gelijk goed uitgelijnd. Ik heb de lasjes wel aan elkaar gesoldeerd.

Volgende keer gaan we verder met de sporen, dan weet ik ook wat ik overhoud aan wissels voor de modelbaan in de winkel. Peco is nogal slecht leverbaar momenteel  :shock:

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #302 Gepost op: 08 oktober 2020, 23:40:27 »
Gisteravond heb ik de rest van de rail gelegd en dat gaf een bevredigend resultaat.

20201007_221212 by Martin Domburg, auf Flickr

Vanaf de hoofdsporen gezien van rechts naar links:

1. Opstelspoor ongevallentrein
2. Opstelspoor locomotief voor rangeerwerk
3. Uitrijspoor draaischijf
4/5. Kloen bevoorrading
5. Losspoor kolenwagen
6. Inspectiekuil, waterkolom en bezanding
(dit is een compromise, de inspectiekuil moet eigenlijk bij de kolensporen, maar daar kwam ik niet uit omdat ik deze plaat wil kunnen kantelen.)
7. Omloopspoor
8/9. twee-sporige locloods

Achter de bunker zit nog een opstelspoor.

20201007_221205 by Martin Domburg, auf Flickr

20201007_220645 by Martin Domburg, auf Flickr
Arnaud was druk aan het overwerken met een grote ombouwklus, was overduidelijk aan rust toe  :D  :D
haha

20201007_220658 by Martin Domburg, auf Flickr

20201007_221157 by Martin Domburg, auf Flickr

20201007_220653 by Martin Domburg, auf Flickr

20201007_220633 by Martin Domburg, auf Flickr

Volgende stap is het solderen van melders, plaatsen van wisselservo's en wachten op de nieuwe draaischijfbesturing. Ondertussen ben ik vast gaan shoppen bij leveranciers voor gebouwen, verlichting, seinen en aanverwante artikelen. Heb nog zat te bouwen hier.

Zal de komende periode wel wat rustiger zijn, ik begin binnenkort aan de modulebaan van de winkel waar we een replica gaan bouwen van station Ermelo.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #303 Gepost op: 08 oktober 2020, 23:45:05 »
Ik blijf iedere keer weer met verbazing naar dit draadje kijken (y).

Rik

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #304 Gepost op: 09 oktober 2020, 16:50:32 »
Ik ook  ;D hahaa
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #305 Gepost op: 26 december 2020, 22:20:23 »
Vrienden,

We zijn er weer. Na maanden druk zijn met werk heb ik wel weer zin om verder te gaan met Schellenbach.

Wel zit ik met een klein dilemma. Na maanden stilstand, reed de baan verrassend genoeg gewoon weer. Moest wel wat spinnendorpen vernietigen maar goed, het reedt. Wel moet ik om het goed werkend te maken de hele boel even goed reinigen.

Nu is mijn dilemma: Accepteren dat ik voorlopig even geen tijd heb om te rijden, en ga lekker aan de scenery bouwen. Of maak de boel rijdend en ga ondertussen bouwen..... Luxe problemen.

Vanavond ben ik begonnen met de loodsen van het depot. Op de to-do-list staan:

- 3x ringloods Faller
- 1x dubbelsporige loods Faller

Uiteraard met servobesturing en verlichting. Een beste lap werk maar ik ben gewoon, maar begonnen vanavond. Ik heb alle onderdelen uitgestald op een groot kleed en heb alles in de primer gezet:

Vooraf:
20201226_205039 by Martin Domburg, on Flickr

Achteraf:
20201226_214231 by Martin Domburg, on Flickr

Ik ben al wel eruit dat de muren baksteenrood worden en het dak teerzwart. Maar de kozijnen en deuren nog niet.

Ga ik voor het geijkte groen, of doe ik eens stout en ga ik voor een andere kleur?

Als de loodsen gebouwd zijn kan ik de techniek inbouwen, de depotsporen bedraden en aansluiten. Maar heb even zin in wat anders als draadjes. Dus dan maar eerst eens wat huizen bouwen.

En de baan rijdend maken.... Toch maar doen dan. Nu ik dit zo typ moet ik toch bekennen dat niet rijden zo raar voelt.

Groetjes Martin
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #306 Gepost op: 26 december 2020, 22:35:29 »
OOOHHHH, doe's stout!  (y)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #307 Gepost op: 27 december 2020, 19:11:48 »
Vandaag, maar begonnen met inkleuren van de onderdelen. Omdat ik de kleur van de bakstenen al had bepaald daar maar mee begonnen. Dus vanmiddag de luchtbuks opgestart en een beetje Humbroll acrylic mat 70 Ol Brick verdund. Het resultaat:

20201227_175119 by Martin Domburg, on Flickr

Lekker kleurtje, nu nog de voegen doen. Eerst even ontdekken hoe je dit netjes kan doen in schaal N.

Helaas is niet alles baksteen kwam ik achter, er zitten ook gladde kolommen bij die een betonlook moeten gaan krijgen. De kozijnen wil ik spuiten in Old Wood van MIG. De deuren worden toch groen, maar wil ik sterk verouderen.

Toch blijft dit het spannendst van allemaal.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #308 Gepost op: 14 januari 2021, 23:05:07 »
Heb weer wat te melden  (y)

Op een of andere vage manier werkt de Humbroll Acrylic 70 (Old Brick) en verkleurt hij naar grijs. Ditmaal direct na spuiten net als het gaat verkleuren in de lak gezet en nu blijft de kleur behouden.... Heel vreemd. Maar goed, en doorrrr....

20210114_225120 by Martin Domburg, auf Flickr

20210114_225116 by Martin Domburg, auf Flickr

je ziet het nog wel een beetje, maar dat effect vind ik dan wel weer leuk. Ik ga de kit een beetje bashen. Elke loods heeft 1 zo'n wand en de andere kant is een glazen pui. Dat vind ik helemaal niets dus gaat er aan de andere kant ook een gemetselde muur. Heb ik een muur reserve om alles op uit te proberen :)

Ook heb ik de werkvloer en de kozijnen in mat zwart gespoten.
De werkvloer ga ik nog wel washen zodat het lekker smerig en smutzig word. De kozijnen vond ik erg mooi in het zwart bij een aantal voorbeelden uit het Zwarte woud en Zwitserland.

20210114_225127 by Martin Domburg, auf Flickr

Nu heb ik besloten dat de betonnen kolommen die rondom de deuren zitten betonkleur krijgen. Zit alleen nog te twijfelen of ik voor grof beton ga of blauwbeton. Dat is iets donkerder grijs.

De deuren en de ventilatie bovenin wil ik een bruintint gaan geven, ik zag een paar plaatjes van locloodsen met bruine loodsdeuren. Dat zag er erg gaaf uit.

Dus, ik heb nog zat te doen, weinig tijd dus tot over een paar weken weer   7(8)7

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9152
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #309 Gepost op: 15 januari 2021, 14:35:45 »
Ouwe steen  ;D Werkt altijd..

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #310 Gepost op: 16 januari 2021, 20:51:01 »
Vandaag de eerste lading nieuwe verfjes van MIG ontvangen, we gaan hopelijk snel weer wat spuiten en dan plakken!

Maar vandaag mooie nieuwe modellen ontvangen!

Sowieso 3 sets van deze wagons:
fleischmann-849002-2-delige-set-silowagons-kvg-n by Martin Domburg, on Flickr

Deze gaan mooi passen achter de HUSA G1206 :)

En deze beauty die al lange tijd op mijn lijst stond. Deze moet straks gaan pendelen langs het nevenlijntje wat ooit, heel ooit een keer gebouwd word :)

De nieuwe Fleischmann VT 515 railbus!

https://youtu.be/FpC2TSXfaMc
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #311 Gepost op: 24 januari 2021, 22:23:32 »
Daar ben ik weer!! Het gaat lekker hier, de afgelopen week weer eens lekker wezen rijden met de baan. Met alle hektiek en chaos in de winkel en werkplaats sinds de lockdown snak ik af en toe naar even gewoon kijken naar rijdende treintjes. Ik ben dan wel niet zo'n goede fotograag als [mention]Jeroen[/mention] of [mention]Ron[/mention] maar dat komt nog wel.

Kijk en geniet mee:

20210120_224508 by Martin Domburg, on Flickr

20210120_224522 by Martin Domburg, on Flickr

20210120_224538 by Martin Domburg, on Flickr

20210120_224702 by Martin Domburg, on Flickr

20210120_224736 by Martin Domburg, on Flickr

20210120_224724 by Martin Domburg, on Flickr

20210124_213848 by Martin Domburg, on Flickr

20210124_213856 by Martin Domburg, on Flickr

20210124_213911 by Martin Domburg, on Flickr

20210124_213947 by Martin Domburg, on Flickr

20210124_213952 by Martin Domburg, on Flickr

20210120_224710 by Martin Domburg, on Flickr


Daarnaast ben ik weer verder gegaan met de Locloods.

Ik heb ervoor gekozen om de muren toch in een andere kleur te spuiten en dit is het resultaat:

20210120_224635 by Martin Domburg, on Flickr

Ik vind het net even wat beter eruit komen zo :)

De deuren zijn gespoten in een donkere olijf groene tint en de kolommen in Stone Grey. Alle verven zijn van Ammo Mig
Voor de deuren wil ik de chipping fluid van MIG gaan gebruiken. Ik heb daar echt een super gave video over gevonden:

https://youtu.be/8h2h4iM-uJs

Ben best wel weg van de productlijn van Ammo MIG.

20210120_224614 by Martin Domburg, on Flickr

Nu gaan we eerst even de loods in elkaar zetten, met de 3D printer de houders voor de servo's printen en dan de boel eens mooi inkleuren met poeders, washes en andere meuk!

Groetjes Martin
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #312 Gepost op: 16 februari 2021, 22:13:34 »
We zijn er weer met een update. We hebben de modelbouw atelier even naar huis gehaald om thuis te kunnen werken aan het depot. Dat kwam mooi uit want ik vond het wel eens tijd om met de bouw van de ringloods aan de slag te gaan.

Als eerste moesten de onderdelen maar eens samengevoegd gaan worden, en zo ontstonden de buiten wanden.
Prefab bouw word steeds beter :)






Sorry voor het slechte licht.

Nu komt een deel wat ik erg lastig vond, verweren en inkleuren. Waar ben je dan bang voor? Als techneut is alles 1 of 0, aan of uit. Bij scenery bouwen is het meer schaal 0 tot 10.... en als je gewend bent om voor 10 te gaan is accepteren dat je soms een 3 moet leggen om een 7 toe te voegen lastig te begrijpen.....

Maar een wijze les: Eerst een proefstukje maken. En dat deed ik dan ook voor het eerste onderdeel, voegen:





Even wat kleuren geprobeerd, en uiteindelijk blijven steken bij MIG Stone Grey, en dan het definitieve proefstuk:



De techniek was vrij eenvoudig. Eerst de verf flink verdund in laten trekken, dan met extra acrylic thinner laten vloeien. Dat is best geinig om te zien want je ziet de verf wash echt vloeien en bewegen tussen de voegen. Als het redelijk droog word met een natte doek de waas wegpoetsen.

Nou nu dan maar eens voor het eggie:







En dan wil het niet zo mooi lukken als op het proefproject. Ik natuurlijk helemaal niet blij zijn.... Maar, dan gewoon accepteren dat het nog maar een basis is.... want nu komt de wash!

En dat betekent met de MIG Washes Black de hele muur insmeren....want een locdepot is natuurlijk smerig, vuil, goor en heel vies. Vervolgens laten drogen en de volgende dag eens kijken wat het effect is. En dan kom je erachter dat dat voegen echt maar een basis is en je er nu niet veel meer van ziet, maar wel blij bent dat je het hebt gedaan.

Nat:




Droog





De volgende stap is het verweren door middel van lichte drybrush, poeders en aanslag aanbrengen. Ik wil er ook een stukje graffiti en verlichting aan gaan brengen. Maar dat moet nog maar even wachten.

Aan beide zijden komt een stalen deur, deze wil ik met MIG Chipping fluid een mooi afbladerend effect gaan geven. Ik ben dit al wat gaan proberen:



Techniek kan nog wat verbeterd worden maar het idee is er.

En dan de voorzijde. Dit liep even uit in een enorm drama. Tijdens het aanbrengen van de Black Wash begon alles aan deze zijde te bladeren










Even inwendig staan vloeken, ook uitwendig niet heel bij geweest. Maar dan toch maar met cleaner de boel schoon borstelen en opnieuw beginnen. Ik realiseerde me ineens dat ik deze nog zonder primer had gespoten..... En inmiddels ben ik erachter dat dit echt onmisbaar is en erg belangrijk te gebruiken. Gelukkig heeft MIG ook primer voor in de airbrush en die werkt echt superfijn. Dus de volgende dag alles, maar weer opnieuw in kleur gezet



vanavond maar even een beetje washes geprobeerd. Ik heb Rust gebruikt op de scharnieren en Streaking effects her en der toegepast, en afgewerkt met black washes. Dit zijn allemaal op Enamel basis en tot op heden blijft het perfect zitten op de acrylic verf. Dus missie geslaagd.



Binnenkort de rest ook maar in de wash zetten en dan kan ik het geheel gaan afwerken met poeders.

Ondertussen ben ik ook begonnen aan het dak, die moet nog geheel in kleur gespoten worden. En ook zal ik moeten gaan starten met het 3D ontwerpen van de servohouders die de 12 deuren gaan bedienen. Als servo wil ik gebruik gaan maken van de Turnigy MX-95E servo. Deze 3 grams servo is heel klein, digitaal en goed weg te werken.

Voorlopig ben ik hier nog lang niet klaar :)

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #313 Gepost op: 28 februari 2021, 20:21:16 »
Daar ben ik weer even, het is erg druk momenteel omdat we woensdag de winkel weer open mogen doen. Maar in de afgelopen tijd heb ik met het depot zeker niet stil gezeten. Het is echt heel verslavend aan het worden!

Hoever ben ik gekomen?
- Ik heb de wetwash verder afgemaakt, en ben begonnen met de bouw van het dak. Deze is deels gebouwd nu.
- Ook heb ik wat geëxperimenteerd met de chipping fluid van MIG

Ik wacht expres even met de wheatering van drybrush en poeders tot de rest klaar is. En met de rest bedoel ik natuurlijk de techniek :) Even een klein fotoverslag:







Ik heb de stalen deuren geprobeerd een mooie slijtage met roest te geven. Hiervoor heb ik "chipping fluid" gebruikt. MIG2010 Scrathes effect opm precies te zijn.

Hier een kleine video hoe dat werkt:
[youtube]yDMtTIQCgBY[/youtube]

Persoonlijk had het contrast wel wat heftiger gemogen, een wat felle lichtere roestkleur was beter geweest, maar ik ben niet ontevreden over het effect!

En natuurlijk niet te vergeten en het eerste deel van het dak:





Een ander project wat nu eerst gedaan word zijn de aansturing van de deuren. Ik heb ervoor gekozen om elke deur een eigen servo te geven zodat ze straks onafhankelijk van elkaar in een bepaalde stand gezet kunnen worden. In het kader, gewoon omdat het kan.

Als servo heb ik gekozen voor de digitale MX-95e servo van 3 gram. Deze is lekker klein, mooi stil en beweegt erg mooi.

Om de servo's een mooie montage te geven heb ik met Fusion 360 een houder getekend en de printer aan geslingerd. Met dit als resultaat:



En als dat gemonteerd is ziet dat er dan zo uit:







Ik ben nog niet tevreden over de overbrenging, ik gebruik 0,5 mm verenstaaldraad. Op zich is dat sterk genoeg maar ik vind de bewegingen nog niet mooi en vloeiend genoeg. Daar ga ik nog wel een paar avondjes aan spenderen binnenkort.

Al met al is het echt wel heel gaaf aan het worden. Heb echt wel veel zin om hem af te gaan maken zodra de drukte weer wat is gaan liggen.

Gisteren had ik zin om eens te kijken hoe het stoomdepot eruit begon te zien. En als je dan toch bezig bent dan maar eens kijken hoe groot de fluitketel collectie inmiddels is. Aan materiaal geen gebrek. Als ik me nu zo even goed herinner staat er een BR 23, BR 38, BR 41, BR 012, BR 44, BR 64, BR 62, BR 50, BR 65 en BR 82. En een Liliput BR 56, die vind ik zelf wel erg bijzonder. Je ziet die niet vaak.





















En ook bij mij gaat er wel eens wat goed mis. Tijdens het rijden rook ik een brandlucht. Na lang zoeken troffen we in de helix een BR 101 aan die als afgeschreven beschouwd kan worden. De oorzaak was al snel gevonden, de motor is vastgelopen. Dit was nog een motor uit de slechte generatie flm motoren. Die moet je regelematig reviseren. En als je dat vergeet slaat die vast. Normaal zou de decoder in een beveiliging gaan, maar hier zat een nano decoder in. En die hebben geen beveiliging.... Dus rookpluim, brandschade en afschrijving.

Inmiddels besloten de IC trein die erachter zat te laten trekken door een nieuwe BR 120 van Fleischmann.



Maar als afsluiter: Een van de nieuwe aanwinsten, de nieuwe Fleischmann RailLogix vectron



Zo , nu even een weekje storten op het werk, volgende week gaan we weer verder met het depot. En er gaat meer gebeuren want er is een nieuwe ontwikkeling: Ellen heeft de hobby ontdekt en begon ineens over een kleine modelbaan in de woonkamer......... potverdikkeme, kom nooit van die treintjes af  8)7  8)7  8)7  7(8)7  |:(  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #314 Gepost op: 28 februari 2021, 23:29:27 »
Het wordt echt mooi. Gelukkig heb je inspiratie, energie en (af en toe) de tijd om met dit soort levenswerk bezig te zijn.

Je bent een van de weinigen die van hun hobby hun werk maken (of andersom). Gelukkig de mens die dat overkomt.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.