Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Rick
Vandaag om 10:25:04
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Andereré
Vandaag om 10:22:46
Fleischmann wagon type Rens van de NS door Rick
Vandaag om 10:22:02
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door TonM
Vandaag om 10:14:59
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door tothebeach
Vandaag om 10:13:17
Falkenheim door Dave.......
Vandaag om 10:10:53
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door tothebeach
Vandaag om 09:55:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Forever Rocofan
Vandaag om 09:55:12
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Bouwer
Vandaag om 09:42:51
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 09:32:42
Overstappen op digitaal door Forever Rocofan
Vandaag om 09:30:38
Gezocht, Gebogen stalen brug met radius H0, lengte 80-85cm door Patrick1975
Vandaag om 09:29:59
Ledlampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:25:41
Buitenlust door JaJo
Vandaag om 08:48:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gerrit F
Vandaag om 08:19:58
Bouw Fehmarnbelttunnel gestart door jowi
Vandaag om 08:19:41
Raadplaatje door MarcNL
Vandaag om 08:16:38
Helling n spoor door ronald2016
Vandaag om 08:05:33
Prutser begint met een diorama. door Railhopper
Vandaag om 07:21:21
Falkensteiner bockerl door Reeks77
Vandaag om 06:52:28
Projekt 083-338 door Eric B
Vandaag om 05:52:52
Sehr-am-Üzant II door Tulpendaal
Vandaag om 05:25:38
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:56:55
NS 6100 van GM&S door janw
Vandaag om 00:25:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 oktober 2020, 23:30:52
Westlandbaan door SvenW
20 oktober 2020, 23:00:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:56:00
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door timtrein
20 oktober 2020, 22:41:40
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:39:51
Een nieuw begin in 0 door arnout
20 oktober 2020, 22:17:15
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 71549 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #300 Gepost op: 01 oktober 2020, 20:31:05 »
Daaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrr istie weeeer  7(8)7

Nu de winkel draait en al het klussen klaar is, kan ik weer tijd vrijmaken voor de modelbaan. In de laatste weken ben ik al wat bezig geweest om te rijden en het rijdend materiaal weer op te stellen. Met als nieuwste aanwinsten de Fleischmann BR 44 met kolensleep, de NS Traxx met de zuurstok ICR rijtuigen en een dubbeltractie 6400 met LUX reinigingstrein.

Heb nog niet veel foto's daarvan, maar ga die binnenkort zeker maken  :mrgreen:

Ik heb ervoor gekozen om eerst het depot te gaan maken. Reden hiervoor is omdat ik samen met VPEB bezig ben om een draaischijfbesturing te ontwikkelen op basis van de DTC van het voormalige PicommiT, het word een verbeterde versie maar die moet natuurlijk getest gaan worden, dus vandaar het depot!

Maar voordat ik het depot kan gaan leggen moet ik eerst de grote kolenbunker bouwen, deze is vrij bepalend in alle maatvoering en plaatsing van de rails.

De keuze is gevallen op de Grosskohlungstrasse van Kibri:

20200927_123250 by Martin Domburg, auf Flickr

Maar ik vind de standaard kleuren niet heel mooi, naast de plastic uiterlijk. Dus tijd voor wat luchtverven!

Als eerste alle onderdelen uitgelegd en voorzien van Humbroll acrylic primer:

20200927_123448 by Martin Domburg, auf Flickr

20200927_124217 by Martin Domburg, auf Flickr

20200927_124211 by Martin Domburg, auf Flickr

Vervolgens heb ik alles voorzien van een basis kleur. Omdat ik nog geen idee heb wat de uiteindelijke kleuren gaan worden heb ik voor een veilige basiskleur gekozen:

33. Matt black
27. Sea Grey
64. Grey

20200927_132034 by Martin Domburg, auf Flickr

20200927_132030 by Martin Domburg, auf Flickr


Leuk project en zoals de meesters zeggen, gewoon doen is beter als niks doen  _o_


De afgelopen avonden zijn we lekker bezig geweest met de Grosskohlenstookdasmaaranlage bouwwerk.  7(8)7

Eerst was de kolenopslag aan de beurt, deze bevind zich tussen de kraan en de kolenwagens. En uiteraard moeten deze goed vies, vuil en smerig worden. En het is toch nog best moeilijk kan ik je zeggen. Maar uiteindelijk be ik zeer tevreden over het resultaat.

20201001_170411 by Martin Domburg, auf Flickr

De eerste stap was om alle onderdelen in de uiteindelijke kleuren te spuiten. Ik heb hier gewerkt met de verven van Ammo Mig, een merk waar ik erg fan van ben geworden vanwege hun enorme assortiment met verven en pigmenten om te verweren.

De betonnen onderdelen kregen de kleur bleu-grey om blauwbeton te simuleren:
20200930_231033 by Martin Domburg, auf Flickr

De muurdelen kregen de steen bruin kleur
20200930_231020 by Martin Domburg, auf Flickr

Als laatste voorbereiding de imitatie kolenberg voorzien van spuitlijm en besprenkeld met kolenslag van Woodland Scenics.

20200930_231046 by Martin Domburg, auf Flickr

20200930_231038 by Martin Domburg, auf Flickr

Toen ben ik gestart met de bouw van de muur waar de kraan over rijdt. Een leuke klus en het bouwen was vrij snel gedaan. Echter het verweren ging niet altijd direct goed. Hier een kleine timelaps van het verweren:

20201001_094525 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_094530 by Martin Domburg, auf Flickr

Na wat hulp van John Siemons kwam ik steeds verder. Dit deel was nog gedaan met een pigment wash van zwart en Steel Slug van MIG. Maar daar kwamen snel tips bij met een oker kleur en wat groentinten om mos te imiteren. En langzamerhand begon de smerigheid meer te leven

20201001_100737 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_100731 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_100742 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_100716 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_100709 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_100713 by Martin Domburg, auf Flickr

Dit was best een heel leuk proces, want beetje bij beetje kwam het meer tot leven. Techniek was alla @Jeroen, niet nadenken maar doen. Poedertje hier, sterk verdund druppel verf daar, thinner erover, doekje erbij, wrijven, weer een poedertje, beetje MIG oil and feul stains, wet spots en ga maar door.

Daarna de rest van de muren gemaakt en toegevoegd aan de kolenoplsag en dit is het resultaat van een erg smerige kolenbunker:

20201001_170419 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170425 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170438 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170447 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170451 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170454 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170503 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170411 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170430 by Martin Domburg, auf Flickr

20201001_170425 by Martin Domburg, auf Flickr

Al met al, erg geslaagde poging!

Nu gaan we verder met de kraan zelf en de stortkokers. Ik ben nog op zoek naar 3D prints van lantaarns om aan het staalwerk te monteren zodat er ook licht brand. Ik denk ook nog na over het draaibaar maken van de kraan, maar best kans dat ik dat idee laat vallen. Hoe vaak gebruik je dat nou....

Maar die lantaarns daar zit ik nog wel om verlegen, dus mocht iemand een stl file hebben, ik hou me aanbevolen.

Groetjes van de smerige vingers  :D
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #301 Gepost op: 05 oktober 2020, 20:27:23 »
vrienden,

Er is weer een flinke slag gemaakt. Al had ik gisteravond even een domper. Ik had de bunker in de blanke lak gezet maar die sloeg helemaal wit uit. Dat gaan we dus niet meer gebruiken met MIG verf, ik ga hun eigen fixeer gebruiken. Ik heb de bunker weer opgelapt en ben verder gegaan met de kraan.

Voor de kraan wilde ik wat anders gebruiken dan de geijkte groene kleur. Ik heb (heel spannend) gekozen voor de Metallic kleurlijn Steel van MIG.
Op zich gaf het wel een leuk effect zo

20201004_212413 by Martin Domburg, auf Flickr

20201004_212335 by Martin Domburg, auf Flickr

Voor de stortbakken heb ik de kleur Old Rust gebruikt, dit geeft een mooie roestig gebruikte kleur vind ik en vormt een mooi geheel

20201004_213455 by Martin Domburg, auf Flickr

20201004_213450 by Martin Domburg, auf Flickr

20201004_221341 by Martin Domburg, auf Flickr

20201004_221400 by Martin Domburg, auf Flickr

De top word nog afgewerkt met echte kolen, vind deze kleur best wel spannend. Ik hoop net als bij de kraan een mooi verweerd effect te krijgen wat een realistischer effect zal geven. Voor het houten huisje van de kraan heb ik geen bruin gebruikt maar "Old Wood" Wat een smerige wittint is
Omdat de ondergrond grijs is en ik nogal last heb van plakkerige vingers (die kraan is echt een hel) kreeg ik een mooi afblader effect

20201004_235213 by Martin Domburg, auf Flickr

20201004_235158 by Martin Domburg, auf Flickr

UIteraard moet dit schone stalen geheel wel wat verweerd worden. Ik heb ervoor gekozen om het een keer niet in-een-keer te doen maar in etappes. Vandaag heb ik de eerste etappe gedaan van een black-wash met MIG "Matt Black", pigment poeder "Steel Slag"en chippen met "Medium Rust". Het eerste effect is al best leuk vind ik.

20201005_173542 by Martin Domburg, auf Flickr

20201005_173547 by Martin Domburg, auf Flickr

20201005_173552 by Martin Domburg, auf Flickr

Ik vind dit best wel spannend, gaan de gebruikte kleuren het effect geven wat ik wil? Hoe voorkom je dat je tever gaat? Allemaal nieuwe vragen waar ik me gewoon in ga storten. Deze verwering is deel 1, de volgende keer wil ik wat meer met poeders een donkere stoflaag aanbrengen, samen met roestige druipers, kalkaanslag en olie en brandstof vlekken.

Maar ik heb het even aan de kant gelegd en ben begonnen aan de bouw van het depot.
Als eerste heb ik de constructie klaar gemaakt om voorzien te worden van scharnieren, zodat ik straks het depot kan kantelen om eronder te komen. Daarna heb ik de kurk aangebracht en ben ik begonnen met het leggen van de eerste sporen

20201005_173538 by Martin Domburg, auf Flickr

20201005_173531 by Martin Domburg, auf Flickr

20201005_173608 by Martin Domburg, auf Flickr

De sporen die klaar zijn: Inrijspoor en de twee kolensporen.

Naast de inrijsporen komen een spoor met blaasinstallatie en een opstelspoor voor de ongevallenkraan
Achter de bunker komt een spoor voor de kolenwagens en nog twee aansluitingen op de draaischijf met een inspectieput, zandinstallatie en andere benodigdheden. Dit spoor zal op de laatste foto aansluiting vinden op de wissels die daar nog los liggen. Hier zit ook een aftakking op naar een onderhoudsloods.

De Peco code 55 heb ik heel netjes kunnen verbinden met de aansluitstukken van de draaischijf door gebruik te maken van de raillassen van Fleischmann rails zonder bedding. Het is een beetje wurmen maar dan zitten ze ook gelijk goed uitgelijnd. Ik heb de lasjes wel aan elkaar gesoldeerd.

Volgende keer gaan we verder met de sporen, dan weet ik ook wat ik overhoud aan wissels voor de modelbaan in de winkel. Peco is nogal slecht leverbaar momenteel  :shock:

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #302 Gepost op: 08 oktober 2020, 23:40:27 »
Gisteravond heb ik de rest van de rail gelegd en dat gaf een bevredigend resultaat.

20201007_221212 by Martin Domburg, auf Flickr

Vanaf de hoofdsporen gezien van rechts naar links:

1. Opstelspoor ongevallentrein
2. Opstelspoor locomotief voor rangeerwerk
3. Uitrijspoor draaischijf
4/5. Kloen bevoorrading
5. Losspoor kolenwagen
6. Inspectiekuil, waterkolom en bezanding
(dit is een compromise, de inspectiekuil moet eigenlijk bij de kolensporen, maar daar kwam ik niet uit omdat ik deze plaat wil kunnen kantelen.)
7. Omloopspoor
8/9. twee-sporige locloods

Achter de bunker zit nog een opstelspoor.

20201007_221205 by Martin Domburg, auf Flickr

20201007_220645 by Martin Domburg, auf Flickr
Arnaud was druk aan het overwerken met een grote ombouwklus, was overduidelijk aan rust toe  :D  :D
haha

20201007_220658 by Martin Domburg, auf Flickr

20201007_221157 by Martin Domburg, auf Flickr

20201007_220653 by Martin Domburg, auf Flickr

20201007_220633 by Martin Domburg, auf Flickr

Volgende stap is het solderen van melders, plaatsen van wisselservo's en wachten op de nieuwe draaischijfbesturing. Ondertussen ben ik vast gaan shoppen bij leveranciers voor gebouwen, verlichting, seinen en aanverwante artikelen. Heb nog zat te bouwen hier.

Zal de komende periode wel wat rustiger zijn, ik begin binnenkort aan de modulebaan van de winkel waar we een replica gaan bouwen van station Ermelo.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #303 Gepost op: 08 oktober 2020, 23:45:05 »
Ik blijf iedere keer weer met verbazing naar dit draadje kijken (y).

Rik

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #304 Gepost op: 09 oktober 2020, 16:50:32 »
Ik ook  ;D hahaa
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.