Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie  (gelezen 34567 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #105 Gepost op: 01 January 2015, 10:51:16 »
Absoluut.
Nu had ik wel de indruk dat de echte onverdraagzaamheid in het moederdraadje over het bekende model op den duur toch vooral kwam van mensen die het niks vonden en er niet goed tegen konden dat anderen wel tevreden waren. Gewoon, omdat ze wel een goed exemplaar hebben en/of op andere dingen letten. Dat was je opeens onkritisch of zo.

Overigens gaat dit draadje eigenlijk niet over die discussie. Als ik het draadje zo lees valt mij vooral op dat veel mensen denken dat de prijs van een model grotendeels wordt bepaald door de ontwerp- en productiekosten. En maar niet (willen) begrijpen dat de prijsstelling vooral een kwestie van marketing is. Iets anders is dat een model een goede prijs- prestatieverhouding moet hebben. Maar ja, subjectiever vind je een criterium bijna niet. Een beetje redelijke discussie begint dan met het besef dat mensen met een andere mening niet blind zijn, maar gewoon prijs en kwaliteit langs een net andere meetlat leggen.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2015, 10:57:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #106 Gepost op: 01 January 2015, 11:00:12 »
Maar wat valt er te discussieren?
We kunnen constateren dat de uitvoering niet aan ieders verwachting voldoet, en dat de prijs door velen als hoog ervaren wordt.
De discussie gaat meer over wat de verwachtingen van de verschillende kopers zijn, dan over het beleid van de fabrikant.
Striktere controle betekend een hogere prijs. Is dat gewenst?

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #107 Gepost op: 01 January 2015, 11:54:49 »
Overigens gaat dit draadje eigenlijk niet over die discussie. Als ik het draadje zo lees valt mij vooral op dat veel mensen denken dat de prijs van een model grotendeels wordt bepaald door de ontwerp- en productiekosten. En maar niet (willen) begrijpen dat de prijsstelling vooral een kwestie van marketing is.

Goede morgen en een voorspoedig 2015.

Een prachtige stelling, maar een verkoopstrategie waarbij onder de kostprijs wordt verkocht lijkt me geen lang leven beschoren. Wat ik maar niet kan (wil ;D) begrijpen is dat er mensen zijn die niet willen begrijpen dat het ontwikkelen van een model een hele grote investering is. Een vergelijking met Apple (die perfecte spullen uit China laat komen) is daar een voorbeeld van. A) zijn hun producten niet bepaald goedkoop en B) produceren zij voor een afzetmarkt die ondanks de (in mijn ogen forse prijs) blijkbaar bestaat uit miljoenen liefhebbers. Dan komt de verhouding tussen afschrijving van de investering en de kosten voor kwaliteitscontrole in de prijs van hun producten in een geheel andere orde van grote te liggen dan die in onze tak van sport. Misschien in meer begrijpelijk Nederlands: het kan heel goed zijn dat 20% van de winkelprijs van een locomotief nodig is om de ontwikkelingskosten van dat model terug te verdienen. Bij een Iphone is dat (schat ik in) een fractie van 1%. Hetzelfde geldt voor de kwaliteitscontrole. Stuur je iemand naar China voor afnamecontrole ter plekke voor 500 locomotieven dan tikken die kosten per locomotief harder aan dan voor bijvoorbeeld 1.000 locomotieven. De reiskosten moeten immers door een kleiner aantal worden gedeeld. Laat staan als het gaat over nog veel grotere aantallen. En als er nu mensen roepen: "Ja, maar dat is toch de taak van de (Chinese) producent en anders betaal je ze toch gewoon niet!", dan hebben ze helemaal gelijk. Dream on.

Mijn stelling is dan ook: vergeet je heilige geloof in marketingstrategieën en winstoptimalisatie in de modeltreinindustrie maar. De markt is dermate klein en de investeringen dermate hoog dat vrijwel elke producent bezig is met overleven, niet met het rondrijden in dikke Ferraries of Masseraties.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #108 Gepost op: 01 January 2015, 12:05:20 »
Om even door te gaan op die Apple producten. (offtopic)
Je betaalt simpelweg ook veel omdat er Apple op staat. Wat erin zit is vaak hetzelfde als bij andere computermerken.
Jeroen

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #109 Gepost op: 01 January 2015, 12:11:20 »
Maar wat valt er te discussieren?

De discussie gaat meer over wat de verwachtingen van de verschillende kopers zijn, dan over het beleid van de fabrikant.


Precies, wat de gemiddelde modelspoorder verwacht is een trein/model van Philotrain kwaliteit is voor een lima/jouef prijs en dat gaat gewoon weg niet.



Striktere controle betekend een hogere prijs. Is dat gewenst?


Dat kan je grotendeels ook zelf doen. Koop je trein in de winkel en niet via internet, want dan zie je wat je aanschaf. Ik bekijk mijn loc ook bij aanschaf en in 99,99% is de eerste doos al goed (y), al moet ik hier wel bijna 70 km voor rijden, maar dat is het me wel waard.  Ik ga niet af op de materieel besprekingen hier want die zijn niet objectief :(
Ik zelf bezit ook een 1200 en ben zeer tevreden en vind de prijs/kwaliteit goed. Lok is perfect, strak en rijdt fantastisch. (y)
« Laatst bewerkt op: 01 January 2015, 12:18:48 door Bert de Jongh »
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4250
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #110 Gepost op: 01 January 2015, 12:24:25 »
Nou

Volgens mij is de discussie niet het gevolg van alles wat hiervoor wordt genoemd. De discussie komt vooral voort uit het feit dat we hier een groot aantal modelspoorders hebben die de hobby op een andere manier beleven (gelukkig maar). Maar het gaat vooral mis tussen de mensen die het nodig vinden om, als zij er anders inzitten dan een andere gebruiker, de ander die mening te misgunnen en/of hun mening door te drukken. Dat is emotie, geen feit.

Als iedereen ieders mening gewoon accepteert, kijkt wat hij of zij ermee wil doen in de eigen situatie en het daarbij laat is er niets aan de hand. Misschien moeten we daar gewoon wat meer rekening mee houden ?

Mijn mening? Het is vooral een hobby, niemand verplicht mij iets te kopen. En als iets volgens mijn 3 stappenplan niet klopt, dan doe ik het ook niet. Ik eis helemaal niets van een fabrikant, is ook niet nodig want het is geen levensbehoefte (nee, echt niet). Mijn leven gaat heel prima verder zonder een bepaald model. Heb ik dan geen mening ? Jazeker, maar ik weiger te stellen dat ik iets mag verwachten voor iets waar ik een vrije keus in heb om iets aan te schaffen.

Zover gaat mijn mening niet.



Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #111 Gepost op: 01 January 2015, 12:47:23 »
Mijn stelling is dan ook: vergeet je heilige geloof in marketingstrategieën en winstoptimalisatie in de modeltreinindustrie maar. De markt is dermate klein en de investeringen dermate hoog dat vrijwel elke producent bezig is met overleven, niet met het rondrijden in dikke Ferraries of Masseraties.
Het een heeft niks met het ander te maken. Elk commercieel bedrijf houdt zich bezig met marketingstrategieën en winstoptimalisatie, al zal dat niet altijd even bewust zijn. Het is namelijk essentieel om te kunnen overleven.
De oplage die in de markt wordt gezet is daar bijvoorbeeld een resultaat van. De oplage bepaalt in hoge mate weer de verkoopprijs. En omdat voor de meeste produkten geldt dat de vraag afneemt naarmate de prijs toeneemt, zal iedere fabrikant in ieder geval op dat punt moeten inschatten wat voor hem de meest optimale combinatie is van prijs en oplage.

Huub

Plan V

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #112 Gepost op: 01 January 2015, 14:17:24 »
En tsja, daarnaast koopt ook een groot deel online en als het pakje dan word afgegeven ga je toch wel uit van een goed product, want op evt retourzendingen en andere hijsa zit je niet te wachten. Natuurlijk kan er, ook bij goede eindcontrole, wel eens wat tussendoor slippen en dan heb je echt pech, maar de tijd dat je zo de deur uit kon lopen zonder inspectie blijkt helaas voorbij en dat is jammer, zeker gezien de prijsstelling.

ik ben ook zo iemand die mijn modellen online koop,en eerlijk gezegd bijna altijd tot volle tevredenheid.
Beide aan mij geleverde Roco 1200en heb ik terug gestuurd....omdat ik de lak niet acceptabel vond en er zelfs onderdelen ontbraken.
Ik heb om storning van het geld gevraagd.
Heb wel in een plaatselijke modelspoorwinkel enkele 1200en bekeken maar die voldeden ook niet aan mijn verwachtingspatroon.
Ik hou het maar bij mijn matrix 1200 en...
Ook al vind ik het model van de Roco 1200 beter geslaagd... maar ja die lak.... :(




Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #113 Gepost op: 01 January 2015, 15:09:34 »
Er is hier een paar de 141/E 41 van Piko ter sprake gekomen als scherp geprijsde loc. De E 41 van Piko ziet er inderdaad echt heel goed uit, maar ik vind de rijeigenschappen toch een stuk minder dan de E 41 van Roco. Ik heb ze allebei en ze rijden regelmatig op m'n baan, maar wat rijgedrag en -geluid verliest de Piko het echt.
Verder is ook al aangegeven dat lang niet alle locs en wagons van Piko scherp geprijsd zijn. Kennelijk maakt die fabrikant gebruik van speerpuntprijzen, d.w.z. sommige modellen goedkoop maken terwijl andere vrij stevig zijn geprijsd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #114 Gepost op: 01 January 2015, 16:36:59 »
Voor wie Duits kan lezen staat er op Wikipedia een misschien interessant artikel:
http://de.wikipedia.org/wiki/Entwicklung_der_Modelleisenbahn_in_Europa
Jeroen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #115 Gepost op: 01 January 2015, 16:49:49 »
Grappig, deze discussie. Voor mij kan er niet genoeg mankeren aan en mis zijn met een lok, een rijtuig of wat dan ook, zodat ik zelf ook nog een steentje kan bijdragen om er iets moois (in mijn ogen dan) van te maken.
Grappig ook dat men niet bereid is enige concessie te doen aan de modelgetrouwheid van een te kopen item, zoals bijvoorbeeld de 1200 van Roco, om deze dan vervolgens met gestreken pantografen over een baan zonder bovenleiding, maar met bochten met een straal van nauwelijks meer dan een halve meter te jagen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #116 Gepost op: 01 January 2015, 17:26:22 »
Ik begrijp best dat het een boel kost om een model te ontwikkelen en bij de winkelier/klant te krijgen. Maar je moet natuurlijk ook begrijpen dat de klant moeite moet doen om de uiteindelijk de centjes te verdienen om het product te kopen. Dat sommigen dan zeggen 'jamaar de lak is beschadigt en er ontbreken onderdelen, ik wil het ding niet' is voor mij ook te begrijpen. Je kan niet verwachten van ons dat we dan aan een winkelier gaan vragen hoeveel moeite het gekost heeft om het model te ontwikkelen en dan besluiten om het ding dan toch maar te kopen als een soort van liefdadigheid.

Een aantal jaren geleden kocht je een model en was het een uitzondering als er iets mis mee was. Nu mopperen winkeliers dat ze een soort verkapte eindcontrole zijn voor veel fabrikanten en is het noodzakelijk om elk moel voor verkoop te controleren. Want als je dit niet doet dan word er hier gezegd dat je maar een bril moet kopen. Beetje de omgekeerde wereld. Ik heb jaren zelf in een winkel gewerkt waar ik computers en aanverwante zaken verkocht. Natuurlijk zaten er wel eens maandagmorgen monsters tussen maar het grootste deel kon ik gewoon verkopen zonder dat ik eerst de doos moest opentrekken en alles moest uittesten. 'Jamaar computers zijn heel andere dingen'. Uiteraard, maar de consument boeit dat niet. De fabrikant heeft een verplichting aan de handelaar/winkelier en de winkelier heeft de verplichting om een klant een goed product te leveren. Ongeacht het voorgaande traject en de prijs. Zaten er krassen op een apparaat dan werd deze afgeprijsd of retour gestuurd.

Het verschil met de computer handel is natuurlijk de aantallen/stuks. Toshiba maakt niet maar 500 stuks van een bepaald type. Bij een modeltrein word eerst de hele productie gemaakt en dan in één klap verstuurd. Zitten er dan problemen in dan staat de consument voor het blok: accepteren of toch na 2 jaar wachten de order afzeggen. Je kan de klant altijd een andere laptop aanbieden, ze doen per slot allemaal hetzelfde en er is genoeg keus. Maar als ik een Roco 1200 wil dan ga ik niet naar huis met een Trix of een BR 215. Ik kies er dan dus voor om toch met die 1200 naar huis te gaan, ten eerste omdat ik de mazzel had dat er niks mee aan de hand was behalve de rare slappe panto's, maar ook omdat ik graag een 1200 wil en ik er toch een boel aan ga pimpen.

Naar mijn mening mogen we best klagen en mopperen, als Nederlanders zijn we daar gewoon goed in. De fabrikanten doen flink moeite om te investeren maar wij doen ook moeite om ons geld te verdienen en voor dat geld verwachten we gewoon dat de verf blijft zitten en dat een fabrikant wat eindcontrole doet zodat we niet de winkelier vermoeien met eerst 10 loks uit te pakken.

Ondanks de 'problemen' en het feit dat het alleen verkrijgbaar is met sound ga ik lekker gewoon een turkooizen setje kopen met een 1201 en hoop ik dat ik ook een blauwe 1202 kan kopen. Dat geluid sloop ik er wel uit, daar is vast een liefhebber voor. Ik wil er gewoon een ESU zonder geluid in. Ik kan een Zimo niet (makkelijk) programmeren met mijn programmer.

Ik ben nog steeds super blij met mijn 1219 en van mij mag Roco doorgaan met correcte versies maken van oudere modellen, mits ze het niet afraffelen. We wachten nog op de moderne Plan V en we hebben nog een Sprinter in 1:87 nodig. Dus hup Roco, leer van de foutjes en doe er eindelijk eens iets mee!

Mvg,

Robert.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #117 Gepost op: 01 January 2015, 17:29:59 »
[...] Voor mij kan er niet genoeg mankeren aan en mis zijn met een lok [...]

Dan blijf je daarmee naar mijn mening toch de uitzondering, de meeste modelspoorders willen gewoon een model dat voldoende klopt en zonder poespas bruikbaar is (ik ook).

Voor technisch werk ben ik niet bang, alles uit het zicht pak ik zonder problemen aan, maar als je aan de kap en lak moet gaan prutsen dan haak ik snel af. Geen spuitcabine-ervaring en ook geen ambitie in die richting.

Met grote bewondering volg ik de verrichtingen van bijvoorbeeld Huib en Karst, zoals ik met grote bewondering naar de balkunsten van Ronaldo en Messi kijk. Zelf daar zoveel tijd in stoppen (eerst en vooral om de expertise op te bouwen) is niet realistisch.

Dus: bij slecht spuitwerk is een model voor mij onacceptabel, zo twijfel ik bijvoorbeeld ook sterk aan het BeNeLux stuurstandrijtuig vanwege dezelfde redenen - zelfs nu het onrealistisch is om ooit nog een ander merk fabrieksmodel hiervan aan te treffen!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #118 Gepost op: 01 January 2015, 17:39:17 »
Geen spuitcabine-ervaring en ook geen ambitie in die richting.

Je weet niet wat je mist.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #119 Gepost op: 01 January 2015, 19:07:14 »
Ik zie diverse punten in deze discussie voorbijkomen.
Zoals: productiekosten en dergelijke.
Maar deze zijn van ondergeschikt belang.
Een product moet fatsoenlijk van de band via een degelijke eindcontrole in de doos terechtkomen.
En als er iets mankeert, zoals de genoemde lakbeschadigingen.
Dan horen deze uiteindelijk niet door de eindcontrole te komen.
En als de batch 500 0f 1000 stuks bevat dat boeit geen ene bal.
Zitten daar 50 of 100 producten tussen die niet door de eindcontrole komen vanwege welke reden dan ook dan zal de fabrikant zijn verantwoording moeten nemen en de exemplaren die wat mankeren of beschadigd zijn of herstellen, of overnieuw maken.
En dit is dus het risico van de fabrikant, en daar kun je je klanten en winkeliers beslist niet mee lastig vallen.

En wat het kost om dit te herstellen of te voorkomen, dat is het probleem van de fabrikant.
(risico van het vak dus)
De klant betaald voor een degelijk schadevrij product, waar niets aan mankeert.
En dient dit dan ook zo geleverd te krijgen.

En kom nu niet met dit soort opmerkingen dat we blij moeten zijn dat er überhaupt nog iets voor de kleine Nederlandse markt geproduceerd wordt, of je bent niet verplicht het model te kopen,want dat is de grootste bullshit wat je je maar kan bedenken.
Want dat ben je onderhands wel verplicht want anders zit je gewoon zonder je gewenste model.
En wat doen wij dan, we gaan er zelf aan prutsen om het wel naar wens te maken.
En dat weet de fabrikant donders goed dat wij hier in Nederland veel makkelijker producten accepteren dan bijvoorbeeld in Duitsland.
We zijn namelijk doodsbang dat het gewenste model misschien nooit meer zal uitkomen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)