Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie  (gelezen 34555 keer)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #60 Gepost op: 30 December 2014, 23:15:35 »
Wat ik mis in de discussie dat prijzen soms kunstmatig hoog gehouden worden door de fabrikant.
Waarom kan Piko het wel en Roco niet voor dat geld.
Kijk naar de prijzen van Sounddecoders in de USA koop je ze voor de helft van wat ze in Europa kosten.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 23:18:55 door roadster36 »

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #61 Gepost op: 30 December 2014, 23:19:49 »
Klopt, alleen is de berekening van ATB, Ed, een goede verklaring voor de prijsstelling van de Roco. Per slot van (be :-X)rekening is dit een nieuw model. De Matrix gaat al enige tijd mee en zou, met dezelfde argumenten, dan fors goedkoper moeten kunnen (los van het gebruikte materiaal)

Straks maar eens de Piko en Roco Br 103 vergelijken........ benieuwd naar de reden van dit prijsverschil. Kan immers niet aan de Climatronic, 4x4, leren stoelen, navi ed liggen  :-\
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 23:23:08 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #62 Gepost op: 30 December 2014, 23:31:21 »
"waarom kan piko het wel en roco niet voor dat geld"
Antwoord: de 2400. Roco-loc voor piko-geld. Ze kunnen het dus beide. (maar het kan best dat dat roco niet zo best bevallen is en ze met de 1200 het nu dus anders aanpakken)

De nieuwe duitse elocs van piko (141, 103) moeten ze wel voor weinig op de markt zetten anders kijkt niemand ernaar want modellen van die locs zijn er allang. Dan concurreer je op detaillering/techniek of op prijs. Kwestie van strategie... (en buiten dat zou t me niet verbazen als piko alleen in nederland evenveel 141's verkoopt als roco 1200'en, even om oplages in perspectief te zetten)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #63 Gepost op: 30 December 2014, 23:42:12 »
Dat bedoel ik, prijzen dus kunstmatig hoog houden. ;D

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #64 Gepost op: 31 December 2014, 01:04:16 »
Uiteindelijk gooit Roco na een jaar zijn modellen in de ramsj, zie bijvoorbeeld het DE plan V stel wat blijkbaar ook voor 229 euro weg mag ipv 359 of zo iets. Mijn conclusie is dat er dus in eerste instantie op het bewuste model een marge zit van ca. 130 euro, of ben ik nou gek??

Maar nogmaals, daar gaat het in deze discussie volgens mij niet echt over. Zoals ook door anderen aangegeven, de hoge prijs schept, naast een gecreerde "kwaliteits" naam verwachtingen omtrent de kwaliteit. Het blijft dan ook raar dat een leverancier zoals Piko een rete-strak en mooi model kan leveren terwijl de naam van dit merk zeg maar kwaliteit "Aldi" is en een lok van Roco met kwaliteitslabel "Albert Heijn" op kwaliteit een flinke veer moet laten, maar wel de Albert Heijn prijs rekent.....

« Laatst bewerkt op: 31 December 2014, 01:08:42 door Floris. Reden: toevoeging »

zweistein

• NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 31 December 2014, 01:11:31 »
Plan V heb ik voor €255 gekocht, dus die prijsdaling valt wel mee. Overigens snap ik wel dat zo'n reclame stel niet zo lekker verkoopt als een gewone uitvoering. Teveel geproduceerd en dan dus verkopen voor minder ipv. stof vangen in het magazijn...
Groeten, Ronald.

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 31 December 2014, 01:15:15 »
Heren prijs kwaliteitsverhouding kun je als een elastiek ruim zien,Roco-Fleischmann veel mensen aan de top meer hoef ik niet te zeggen,want Piko heeft dat niet,Piko gaat shoppen voor de aandrijvingen en elektronica en ontwikkel veel van bestaande info.
Als je dus Roco bekijkt willen ze het maximale uit het minimale halen,want bekijk de oudere modellen en de nieuwe modellen,de materiaaldikte is minder is me al bij de 2201 opgevallen. ::)
En wat de grootste oorzaak is dat de prijzen de pan uitrijzen is,dat er steeds minder modelspoorders zijn en in de toekomst steeds minder worden,al die fabrikanten  klein en groot aan het leven proberen te houden,Als traktaties zoals Miniworld Rotterdam en MiniatuurWunderland in Hamburg er niet waren ,waren al verschillende fabrikanten overgenomen of helemaal verdwenen.
Bekijk de rijtuigen,voor 2 a 3 jaar terug betaal 45 Euro voor een Roco rijtuig op enkele uitzonderingen na en nu 62 Euro en meer,heeft allemaal met de krimp te maken.
En wat de 1200 betreft zijn die zeggen dat die met de prijs kwaliteitsverhouding kloppen,ben ik niet helemaal mee eens,
want dan was die lok op zes assen aangedreven en niet op vier,want mensen die lange treinen rijden of hellingen in de baan hebben, krijgt de 1200 de trein ,niet of moeizaam van de plaats .
Dit heb ik bij me kennis op de 15m lange baan gezien. ;) :)
Bij deze wens ik jullie een fijne Jaarwisseling toe en de beste wensen voor 2015, :) :)

Gr, Jo   

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #67 Gepost op: 31 December 2014, 01:43:04 »
Eh, ja proost en neem er nog een.

Ik ben allang blij dat er eindelijk een (fatsoenlijke) gelijkstroom 1200 in het turquoise komt en betaal dan maar een keer de hoofdprijs, ik beschouw het voor mezelf maar als een soort van fabrikantensponsoring.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2014, 01:44:52 door prutser »

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #68 Gepost op: 31 December 2014, 01:49:12 »
mm, gevind...veel leesplezier

http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/component/content/article/9-uncategorised/253-interview-met-fabrikanten-msm-109

Ik weet niet hoeveel mensen dit stuk inmiddels gelezen hebben, maar het geeft wel een heel goed beeld in, waarom "VOLGENS MIJ" de discussie gevoerd word.

De heer van Van Biervliet stelt in het stuk:

Er bestaat zeker een markt voor een locomotief die in zijn meest eenvoudige analoge uitvoering al snel 250 euro gaat kosten, maar daardoor beperk je de mogelijkheden van de modelspoorder. Het is mijns inziens beter om een basismodel van 150 euro uit te brengen, waar dan allerlei snufjes aan kunnen toegevoegd worden: eerst en vooral de decoder voor digitaalrijders (al dan niet met geluid), misschien bijkomende elektronica met meer functies of een beter gedetailleerde dakpartij en accessoires voor zij die daarvoor willen bijbetalen.

Oftewel, een basisloc, zonder decoder of andere snufjes zou rond de 150 euro mogen/moeten kosten.

Let wel, dit zeg IK niet, maar een bekende LEVERANCIER/FABRIKANT van een KLEINSERIE PRODUCT........

Hoeveel kost de basis versie zonder decoder enzo van de Roco 1200 ok al weer  ???

Ben

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 31 December 2014, 06:10:05 »

En wat de 1200 betreft zijn die zeggen dat die met de prijs kwaliteitsverhouding kloppen,ben ik niet helemaal mee eens,
want dan was die lok op zes assen aangedreven en niet op vier

Mijn Roco 1200 heeft 6 aangedreven assen dus ik denk dat je niet goed gekeken hebt bij je kennis. ;)

Gr, Ben.

henk

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 31 December 2014, 06:54:50 »
Wat ik mis in de discussie dat prijzen soms kunstmatig hoog gehouden worden door de fabrikant.

Wat is dat, een kunstmatig hoge prijs?

ATB (Ted) heeft gelijk als hij stelt dat hobbyïsten:
1. Niet goed weten wat de productiekosten zijn.
2. Kennelijk niet snappen dat de prijs maar zeer ten dele door de productiekosten wordt bepaald. Een fabrikant wil een prijs waarbij de verwachte winst wordt gemaximaliseerd. Dat is heel wat anders. Dat kan een prijs zijn ver boven de productiekosten, maar ook een prijs zijn met een veel kleinere marge. Na een inschattingsfout kan het zelfs een dumpprijs zijn onder de productiekosten om het verlies te beperken.

Blijft natuurlijk staan dat consumenten bij een hogere prijs terecht ook een hogere kwaliteit verwachten. Ze hoeven helemaal geen boodschap te hebben aan de redenen voor een prijsstelling. Hoeven, want zoals uit dit draadje blijkt is over de achtergronden van een prijsstelling speculeren toch een boeiend onderdeel van de hobby.  :)

Oftewel, een basisloc, zonder decoder of andere snufjes zou rond de 150 euro mogen/moeten kosten.

Let wel, dit zeg IK niet, maar een bekende LEVERANCIER/FABRIKANT van een KLEINSERIE PRODUCT........

Nee, dat moeten/mogen zegt Van Biervliet dus juist niet. Hij oppert slechts een bussinesscase. Je leert in dat stuk veel over de ontwikkelkosten, maar wat betreft de uiteindelijke prijsstelling houden de heren zich vooral op de vlakte. Daniel Piron, als verreweg de meest succesvolle van allemaal, voorop.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2014, 08:05:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #71 Gepost op: 31 December 2014, 08:23:22 »
Och,
Het lijkt er op dat Roco vrij goed weet wat ze voor een lok kunnen vragen, en daar ook mee experimenteert. Als je als fabrikant vrijwel evenveel exemplaren kunt verkopen voor 30 euro meer, en de enige gevolgen zijn een draadje als dit, wat zou jij doen?
Ik praat het niet goed, het is een andere manier van kijken.

Vooraan in de rij liggen om als eerste iets te hebben kost altijd geld. Vrijwel altijd kan het uit een tijdje te wachten.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 31 December 2014, 08:49:30 »
Kijk, daarom houden we zo een discussie graag apart. Dan kan het in het betreffende draadje over het model gaan en kan hier in het algemeen worden gepraat over prijsstelling.

Voor mij is het heel simpel:

1. Wil ik het hebben/ vind ik het mooi
2. Vind ik de prijs/kwaliteit verhouding goed
3. Heb ik het geld

Bij 3 maal ja doe ik het, anders niet. En dat ik andere voorwaarden stel in deze keuze dan aan een ander, dat lijt mij logisch. Zo is de nieuwe matrix voor mij de eerste 1200 geweest die mij aansprak en dat doet de roco nu ook. Maar anderen zijn zielsgelukkig met hun fleischmann en Lima pracht. Prima toch ?

Het is niet aan mij wat een fabrikant MOET vragen voor lok of aan welke eisen dat MOET voldoen voor dat geld. Dat is voor risico en rekening van de fabrikant. Ik denk alleen aan bovenstaande 3 vragen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Plan V

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 31 December 2014, 09:40:12 »
Kijk, daarom houden we zo een discussie graag apart. Dan kan het in het betreffende draadje over het model gaan en kan hier in het algemeen worden gepraat over prijsstelling.

Voor mij is het heel simpel:

1. Wil ik het hebben/ vind ik het mooi
2. Vind ik de prijs/kwaliteit verhouding goed
3. Heb ik het geld

Ik heb de Roco NS1200 en ACTS 1200 ook gekocht omdat ik de modellen mooi vond.
Alleen vind ik de prijs/kwaliteitverhouding zeer scheef.
Zeer slecht gespoten....tot onbrekende onderdelen bij mijn ACTS 1200 toe...

Mijn 1200 met sound kostte 354 euro,voor hetzelfde geld koop ik een ESU Br 215.
Bij de ESU br 215 die ik ook heb vind ik de prijs/kwaliteistverhouding wel goed.
Zeer strak gespoten,en wat ik zelf ook wel een hele grote plus vind.....alle kleine onderdelen zijn al gemonteerd. En er worden zelfs reserve onderdelen meegeleverd!
Ik heb meerdere ESU modellen en ik merk dat bij ESU de kwaliteitscontrole dik in orde is.
Dus het kan wel..... (y)
Waarom kan het dan bij Roco niet? ???
En het zijn ook geen eenmalige icidenten..de plan T en V zijn wat betreft spuitwerk niet veel beter dan de onlangs uitgebrachte 1200'en... :(

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 31 December 2014, 09:58:53 »
Ik wil de modellen die ik koop eerst goed zien. Dat wil zeggen uit de doos halen en laten rijden. Dan ondervang je al heel veel. Maar uiteindelijk moet een modelspoorfabrikant gewoon een goed product afleveren. Je betaalt er tenslotte geen gering bedrag voor! Dan mag je ook iets goeds verwachten! :)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden