Waarom is het prijstechnisch niet haalbaar: het controleren van een loc kost geld, het is namelijk "manual labor" en werkt daardoor prijsverhogend. Simpel gezegd: kostprijs x minimale marge = uiteindelijke prijs. Door een extra stap toe te voegen wordt de kostprijs hoger, en daarmee uiteindelijk de prijs voor de Fabrikant> Winkelier > Consument ook.
Ted, Dat is moeilijk uit te leggen.De prijs van een product is voor een consument ook een gevoels kwestie.Heeft niks te maken met productie of researchkosten enz.
Ja ik geloof best dat het controleren van een loc geld kost.Maar als je dat als fabrikant niet doet dan gooi je toch eigenlijk je eigen glazen in... En de Roco 1200 zit wat betreft prijs niet bepaald in het hobbysegment.Voor de 354 euro die ik betaalt heb verwacht ik een 1200 die strak in de lak zit en ook geen andere missers heeft.En ik geloof niet dat ik dan iets te veel vraag...Ik heb Piko modellen die de helft van de Roco 1200 kosten waar absoluut niks op aan te merken valt.Geen zakkers in de lak,strak gespoten en geen ''vergeten'' onderdelen...Dus waarom lukt Piko het wel...en Roco niet?
Ik zou van die mensen die menen te kunnen bepalen wat een producent voor een product zou mogen vragen wel eens een onderbouwing van hun prijsbepaling willen zien. Iets in de trend van: researchkosten, kosten voor het maken van de mallen, stukprijs voor het in elkaar zetten van de producten, kosten van de verpakking en de handleiding, reclame, verzendingskosten, marge voor de producent en voor de winkelier en niet te vergeten de BTW. Ben ook wel benieuwd naar hun inschatting van de omvang van de markt voor het desbetreffende product. Doe ik waarschijnlijk nog een hoop informatie op.Ben benieuwd.Ted
Denk dat dit ook wel klopt.Marklin was sowiso altijd duur en wilde je een martrix hebben wist je van tevoren dat je veel geld moest betalen.Even heeft ook Marklin het Chineese avontuur geprobeert maar daar zijn ze snel van genezen, een dure loc schept namelijk verwachtingen.Zo heb ik eigenlijk nooit iemand horen mekkeren over de prijsstelling van Philotrain, waarschijnlijk omdat je een dure loc verwacht en omdat er veel aandacht word besteed aan de controle??Als je een Piko hobby loc koopt (UVP 89,00) kan je niet veel verwachten maar desondanks krijg je voor je geld een prima lopende loc met uiterst strak spuitwerk. Dat is gewoon een goed gevoel.
LS models heeft eens laten weten wat ze ong. kwijt zijn...Volgens mij was dat voor een loc rond de 120.000 tot 150.000 euro. Dat houdt in de CAD tekeningen, maken van de lokmal en de proef exemplaren/modellen. Ze gingen dan uit van 400-600 stuks. Ook MOET er aan de maatschappij waar de lok heeft gereden nog betaald worden (of gratis modelletjes om aan personeel te slijten) voor gebruik logo's etc en mss aan de fabrikant??Als je kijkt hoeveel van deze locs in alle uitvoeringe gekocht gaan worden, op dit forum te zien al heel veel, kan je mss wel aan 700-800 stuks denken, een omzet dus van meer dan 222.000 euro.Een paar reruns van snel uitverkochte modellen leveren ook weer geld op.