Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37

Auteur Topic: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie  (gelezen 34529 keer)

henk

• Offline Offline
Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Gepost op: 30 December 2014, 12:41:56 »
Mijn oorspronkelijke post heeft helemaal niets met dit draadje te maken.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 21:08:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2014, 13:52:26 »
En als je naar het duits kijkt, dan zie je al snel, dat er niet alleen duitse op DSO posten. Net als op dit forum  ;D

Zoals "nach meiner Meinung"? Mijn mening naar is dat ietwat onbeholpen Duits. ;)

Het probleem dat je steeds ziet is niet zozeer dat er kritiek geleverd wordt, maar hoe er met die kritiek omgegaan wordt. Zo hebben we in het verleden een forse rel gehad omdat iemand kritiek leverde op de Roco ICK met de finesse van een Sherman tank. Aan de andere kant zijn er mensen die in de stress schieten zodra je ook maar enige kritiek laat horen, "want anders maakt Roco geen Nederlandse modellen meer".

Beide uitersten zijn overdreven. We hebben geen volksgericht nodig zodra er een klinknagel verkeerd zit en Roco maakt Nederlandse modellen als ze daar geld aan denken te kunnen verdienen.

Het verhaal met de 1200 is eigenlijk precies hetzelfde als met de voorgaande Roco-modellen: mooi, maar met vermijdbare fouten. Dat is sinds de "herrijzenis" eigenlijk al het geval en ik vraag me oprecht af of Roco in staat is hier iets aan te veranderen. Het is hen inmiddels al talloze malen verteld, maar het lijkt niets uit te halen. Zoek op "ns 1200" en je ziet precies hoe die kromming moet zijn. Hebben ze soms geen Google in Oostenrijk?

Als ik nou naar mijn bestelde 1254 kijk, zijn daar weinig tot geen klachten over, maar het spuitwerk van Roco is iets dat zeker sinds de Plan V en Plan T ook niet altijd even betrouwbaar is. Dus dan moet ik het hebben van de service van mijn winkelier, dat hij het model even nakijkt voordat het op de post gaat. Dat hoort niet. Eindcontrole is een probleem waar overigens meer fabrikanten steken laten vallen.

Enfin, we zien wel. Zodra mijn 1254 er is, zal ik of de loftrompet steken, of mijn beklag doen. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2014, 15:00:00 »
hoor ik inmiddels een Zamboni starten.....?  ;D

neh, dat geloof ik niet nee.
Ik vind allen dat er voor het bedrag dat Roco voor dit model vraagt, er wel objectief naar gekeken kan worden.
Als je een loc koopt die 110 euro kost, weet je wat je kan verwachten, en als die 180 euro kost, precies hetzelfde.
Als we dan op 'onze' 1200 uitkomen, vind ik persoonlijk  8)  dat er hoge verwachtingen zijn die niet voldoen aan dit prijskaartje, met name kwaliteitscontrole ( ik hoop dat ik het delicaat genoeg omschreven heb nu...)
Dat er op buitenlandse fora ook Nederlanders zijn, tsja...dat had IK nu echt niet verwacht nee... :o

Maar goed,

ik wens iedereen uiteraard veel plezier met z'n loc, het wachten op het model waar alles wel goed (lijkt) te zitten heeft lang moeten duren.
Gaarne wat meer pics en vids...is ook leuker om naar te kijken toch???
mvg Jan

Plan V

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2014, 15:36:09 »
In de prijsklasse waarin de Roco NS 1200 en Plan V en T zich bevinden verwacht ik dat elk model voordat het in de doos verdwijnt grondig word nagekeken op missers in de lak en andere tekortkomingen.
Nu heb ik de indruk dat de dame of heer die verantwoordelijk is voor de kwaliteitscontrole bij Roco langdurig met verlof is... :-[
In mijn ogen is het te gek voor woorden dat er zoveel missers zijn met de Roco modellen sinds de introducering van de plan V.

Als ik bij het kruitvat een horloge koop voor 6,95 heb ik daar geen hoge verwachtingen van.
Maar als ik een NS 1200 van Roco koop voor 354 euro hoort dat model gewoon goed te zijn!
Voor het geld wat ik voor de 1200 betaal is ELKE lak fout of andere misser onacceptabel!

Geoffrey_

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2014, 15:43:15 »
dat is prijstechnisch niet haalbaar, dan zullen we moeten accepteren dat een 1200 nog meer gaat kosten helaas.. Overigens zou ik liever 399 euro ipv 354 betalen met de garantie dat het "goed" is.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2014, 15:51:31 »
Als elke loc met voor de koper onacceptabele missers retour fabrikant gaat moet er bij Roco op een gegeven moment een lichtje gaan branden lijkt me.
Prijstechnisch zit de loc bij Roco in de hoogste prijscategorie en daar mag ook wat voor verwacht worden, tenzij de prijs veroorzaakt wordt door een "beperkte markttoeslag" :-\.

Stephan.

Geoffrey_

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2014, 15:56:28 »
Bij Roco gaat echt wel een lampje branden, maar wellicht zijn ze niet meer in staat om het aan te pakken. De aantallen van loc's dalen, en helaas moeten daardoor de locs die uitgebracht worden "duurder" gemaakt worden. Een visuele cirkel, de kwaliteit gaat omlaag dus gaan de verkochte aantallen omlaag waardoor de prijs van de locs weer omhoog moet om de kosten terug te verdienen of men moet bezuinigen op nacontrole, waardoor het cirkeltje weer van voor af aan begint  :-[

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2014, 16:18:49 »
Misschien is er nog een verbetering te verwachten nu het deel van de Roco produktie weer uit China is teruggehaald en overgebracht naar Arad in Roemenië en Bergheim in Oostenrijk.

Ik heb overigens bij een setje LKAB wagons met een behoorlijk manco, compleet vergeten imitatieklauwkoppelingen+bevestiging bij 1 van de 4 wagons, bij het fotograferen van het manco voor de email naar Roco heel demonstratief het blauwe kaartje met het nummer van de controleur ernaast gelegd. Wie weet helpt het.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 16:21:08 door Petertrein81 »

Plan V

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2014, 16:37:25 »
dat is prijstechnisch niet haalbaar, dan zullen we moeten accepteren dat een 1200 nog meer gaat kosten helaas.. Overigens zou ik liever 399 euro ipv 354 betalen met de garantie dat het "goed" is.

Ik zie niet in waarom dat prijstechnisch niet haalbaar is...en waarom een 1200 dan meer zou moeten gaan kosten.. ???
Het moet voor een modeltreinfabrikant geen enkel probleem zijn om in het prijssegment waarin de NS 1200 zich bevind een goed model zonder tekortkomingen neer te zetten.
Als dat voor een modelfabrikant als Roco wel een probleem is ,dan is er met die onderneming iets goed mis.
En helaas krijg ik die indruk steeds meer.
Het is toch te gek voor woorden dat je bij een winkelier eerst de NS 1200'en moet gaan bekijken of er voor jou een acceptabel model tussen zit..?
Ik zie ook totaal geen verbeteringen sinds de lancering van de Plan V en T door Roco.
Er is bij Roco nog steeds een structureel probleem met de kwaliteitscontrole.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2014, 16:44:55 »
neh, dat geloof ik niet nee.
Ik vind allen dat er voor het bedrag dat Roco voor dit model vraagt, er wel objectief naar gekeken kan worden.

Volgens mij mag dat bij elk model.
Het ontbreken van een cabine is objectief vast te stellen.
De vraag of een model een kras of een rafelige kleurscheiding heeft blijkt al een stuk minder objectief.
De vraag of een vastgestelde tekortkoming hinderlijk is moet iedere koper zelf bepalen en tegen andere kenmerken van het model en de prijs afwegen. Zo subjectief als wat. En dat kom je allemaal op ditzelfde forum tegen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey_

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2014, 16:49:00 »
omdat er niet 200 euro op een locomotief verdiend wordt, wil men een striktere nacontrole.. dan kan dat, maar dan zal roco op andere punten moeten besparen (detaillering, motor, decoder etc.). Dat er iets goed mis is in de treinenwereld moge duidelijk zijn, bijna alle fabrikanten hebben moeite om hun hoofd boven water te houden en zijn in de afgelopen jaren veelvuldig van eigenaar gewisseld. Onbetrouwbare toeleveranciers, failliete toeleveranciers, terugloop in verkoop etc zijn hier debet aan. Roco verhoogd echt niet voor de lol zijn prijzen over de afgelopen paar jaar, ook daar hebben ze wel door dat dat een negatief gevolg heeft op de verkopen, helemaal wanneer dan blijkt dat de kwaliteit ook nog niet "up to standards" is. Echter touwtrekken met die chinezen over het eindproduct is een onbegonnen klus. Gelukkig hebben ze hun conclusies getrokken en halen ze de productie weer terug naar Europa waardoor de nacontrole beter te garanderen is.

Waarom is het prijstechnisch niet haalbaar: het controleren van een loc kost geld, het is namelijk "manual labor" en werkt daardoor prijsverhogend. Simpel gezegd: kostprijs x minimale marge = uiteindelijke prijs. Door een extra stap toe te voegen wordt de kostprijs hoger, en daarmee uiteindelijk de prijs voor de Fabrikant> Winkelier > Consument ook.

Dat het grapje van slechte kwaliteit ze uiteindelijk ook geld kost weet ik, maar onderschat niet hoeveel mensen in deze hobby hun model gewoon kopen en niet klagen / lezen op fora en de tekortkoming derhalve niet zien of kennen. Bij ons in de vereniging zijn er welgeteld vier mensen die actief de verschillende fora volgen en daarom weten wat er mis is met een model. Het overgrote deel accepteert de tekortkomingen van de 1200 schijnbaar, en koopt het model gewoon in de winkel (gelukkig maar voor de winkelier).

Sorry voor het offtopic  ;D

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2014, 16:50:02 »
Ik ga vanavond alles overhevelen naar een ander draadje.

(y)  Als de discussie maar niet "verdwijnt"...
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2014, 17:07:16 »
hmmmm, nou mag men mij wel een azijnzeikert of klinknageltellert noemen maar kan iemand mij uitleggen wat dit topic te doen heeft in de Materieelbespreking? Zou beter in de afdeling ditjes en datjes kunnen staan want daar is de Zamboni van mindere kwaliteit....  ;D

Geoffrey_

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2014, 17:14:21 »
Zou beter in de afdeling ditjes en datjes kunnen staan want daar is de Zamboni van mindere kwaliteit....  ;D

Zeker in China, door Roco, gemaakt..

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #14 Gepost op: 30 December 2014, 17:16:48 »
Roco kwaliteitkontrollzettel  ;D