Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Klaas Kremer
Vandaag om 20:09:22
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 19:57:02
Gezocht Bouwtekeningen NMBS i1 en i2 rijtuig door ronald2016
Vandaag om 19:55:28
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 19:53:52
Vloerbaan op een studentenkamer... door Pnarfk
Vandaag om 19:41:16
Stekkers TwinCenter of Intellibox door Remunj
Vandaag om 19:34:57
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door FritsT
Vandaag om 19:32:12
Zoutkamp 1921 - 1942 door MR
Vandaag om 19:19:09
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 19:16:19
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door L.Zwaneveld
Vandaag om 19:07:01
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door martijnhaman
Vandaag om 18:42:35
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 18:34:44
Stelcon platen door NS1220
Vandaag om 18:23:42
Detectie van een kopspoor in Koploper? door PeterNS
Vandaag om 18:20:44
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 18:19:57
Bröckenbahn door Reinout van Rees
Vandaag om 18:12:01
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:48:49
NS SLT in 1:45 door Mitchell
Vandaag om 17:37:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Carel Ruysink
Vandaag om 17:23:25
Artitec 2019 door barry1972
Vandaag om 17:05:22
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 16:44:22
Waar gekweekt zeeschuim verkrijgbaar door WesleyMunnik
Vandaag om 16:19:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:10
Modelbahn Knittelfeld door BrightonBelle
Vandaag om 15:16:54
Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013 door Jeronimos
Vandaag om 11:52:17
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door MdBruin
Vandaag om 11:48:49
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 11:08:10
MK Modelbouwstudio NBDS 118/119, een probeersel door MOVisser
Vandaag om 10:59:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
Vandaag om 10:50:39
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 17290 keer)

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1364
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #75 Gepost op: 12 februari 2019, 21:49:50 »
Hallo,

Respect zeer mooie kunst werkje .

`met spoorse groeten,

bernhard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5469
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #76 Gepost op: 12 februari 2019, 23:00:51 »
RSI-klus.

Respect!
Hendrik Jan

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #77 Gepost op: 20 mei 2019, 11:55:09 »
Allereerst dank voor het medeleven bij mijn kras en smeeractiviteiten: alle 8000+ stenen zijn inmiddels aangebracht. Ik heb inmiddels een grote bewondering gekregen voor al die losse stenenleggers in dit forum zoals Tulpendaal en anderen in dit forum. Overigens heb ik een eenvoudige manier om problemen met je vingers tijdens het krassen zoveel mogelijk te voorkomen: twee trimduimrubbertjes (iedere hondenbezitter met een harige hond weet wat ik bedoel) in een werkhandschoen doen wonderen dan.

De volgende stap waren de dekplaten van het viaduct: deze granieten platen zijn in werkelijkheid 60 bij 100 cm. Was het viaduct recht geweest, dan was de oplossing simpel geweest: gewoon een rechte strook met inkepingen. Maar vanwege de radius was dit niet mogelijk. Het meest praktische was om de stenen als paar te snijden. Ik had het advies gehad om hiervoor eens balsahout te gebruiken maar dat bleek in mijn handen niet erg geslaagd: te zacht en te snel beschadigd/kapot. Dus weer gewoon terug naar het oude vertrouwde vliegtuigtriplex. Voor de steunbalken, die de granieten dekplaten op hun plaats houden, heb ik gekozen voor Evergreen vierkantprofielen, die ik met een mesje op de juiste lengte gesneden heb. Achteraf zou ik het nu anders gedaan hebben: voor een ander projectje ben ik inmiddels in de weer met Forexplaat: dat is echt ideaal spul en dat zou terugkijkend ook uitermate geschikt geweest zijn voor de dekplaten en de balken.


 
Nadat alle platen en balken op hun plaats gelijmd waren, moesten de twee bovenleidingmasten bevestigd worden: geen Rhätische Bahn zonder bovenleiding tenslotte, ook in 0m! Het blijft altijd even pielen om de uitleggers op zo'n viaduct op de juiste plaats en vooral hoogte te krijgen, maar dankzij een goede mal is het toch redelijk te doen.



De volgende stap was het inkleuren van het witte Alabastine: ik heb voor een wat vaalbruine kleur gekozen als basislaag, die nu langzaam 'vergrijsd' moet gaan worden. De foto van het origineel, die ik een aantal posts terug geplaatst heb, is van het zojuist gereviseerde viaduct en daarom nog veel te lichtgrijs. Rond de eeuwwisseling was de kleurstelling aanzienlijk meer verweerd en bruinzwart. Wat dat betreft heeft Michiel de kleuren bij zijn station Filisur (Albulabahn in H0m) prachtig getroffen.



Nog even een klein probleempje leek het hekwerk te gaan worden. Het mooiste hekwerk voor de viaducten wordt geproduceerd door Pirovino in Zwitserland. Helaas was zijn  toeleverancier van het messing gietwerk een tijdje terug failliet gegaan. De hekken waren dus een hele tijd niet meer leverbaar. Sinds kort echter is het probleem gelukkig opgelost, dus ik moet binnenkort maar weer eens die kant op om e.e.a. op te halen en het viaduct verder af te werken.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #78 Gepost op: 20 mei 2019, 12:03:19 »
levensecht !!
groet kees