Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model  (gelezen 61248 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #30 Gepost op: 04 januari 2015, 11:29:50 »
Hm, zo'n HSM buikje moet volgens mij ook redelijk eenvoudig in elkaar te zetten zijn met een paar plaatjes styreen. Uiteindelijk toch een redelijk rechttoe rechtaan bakkie. Weer iets voor op de to-do list...  ;D

Maarreh, goed bezig! Achter welke loc komt deze te hangen?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #31 Gepost op: 04 januari 2015, 21:14:46 »
Goed bezig Tom, ik heb deze al van kunststof (inderdaad Eelco) maar wil m nog van messing.

Umm achter een Rijnboog? ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #32 Gepost op: 04 januari 2015, 21:19:52 »
Achter de 2100 in HSM uitvoering denk ik ;D

Vandaag de hele dag bezig geweest (ja echt de hele dag) met de U profieltjes die op de zijwanden moeten komen. Ik wilde ook hier zo min mogelijk soldeer gebruiken, echter had ik nog nooit zoiets gedaan. Dus eerst geprobeerd op 1 punt de bak voor te vertinnen. Fout dus, het soldeer liep meteen in de naadjes van de planken. Direct mee gestopt zodat het allemaal wel mee viel. Hoe dan? Goed dan, alle profieltjes voorvertind met een minimale hoeveelheid soldeer, daarna de uitgefreesde uitsparingen gevuld met vloeimiddel, profieltje er in gelegd, nog veel en veel meer vloeimiddel toegevoegd en daarna de brander er op.

Nou, dat leek leuk, maar het werkte niet meteen zoals ik het wilde. Door de hitte wilden de profieltjes lichtelijk buigen, waardoor er geen goede hechting ontstond. De oplossing was gelukkig simpel, namelijk even met een schroevendraaiertje het profieltje in de groef drukken, brander er op et voila, alles zat als gegoten. Helaas ging het bij het 2e profieltje weer mis, door de hitte van de vlam kwam het vorige profieltje weer los. Net zolang geprobeerd totdat ik de goede modus had gevonden. De truc was met het schroevendraaiertje de boel even in het midden van het profieltje vast te houden en ter plekke vast te solderen door de brander er kort op te houden. Daarna de brander er even af, het schroevendraaiertje te verplaatsen naar de bovenkant en daar de brander weer kort op te houden. Als laatste met de schroevendraaier naar beneden, nogmaals de brander er goed op en zie daar, het profieltje zit keurig vast en het ander profieltje ook! Zo de hele bak langs gegaan en het resultaat is dat het er keurig op zit! (y)

Het mooiste is dat er, afgezien van het eerste profieltje, nergens soldeer was uitgelopen, je ziet er dus totaal niks van. Minimaal nabewerken dus! Fijn hoor. Dat ziet er dan zo uit:





Nu maar eens verder met de deurtjes...

Wat me daaraan opviel was het volgende, volgens mij klopt de kit hierin niet. De deurtjes lopen onderlangs in een rail. Bij Philotrain zitten daar aan beide kanten rondingen naar omhoog aan. Sierlijk, maar op foto's zie je dat niet aan beide kanten terug. De enige kant waar die ronding zit is de kant waarnaar je de deur openschuift. Aan de andere kant eindigt de rail gewoon recht.

FF nog het ding van Ewout die gewoon een prachtige scherpe foto er van heeft:



Als je dan naar deze foto's van Quint de Jong kijkt:





En deze foto van internet:



en als je dan ook nog kijkt naar de foto's van Martijn Haman, dan zie je dat ook de versie van de SGB als de versie van het NSM en alsook de andere rijtuigen geen gebogen rail hebben aan de kant waar de deur sluit. De rail houdt daar direct op. Nu ga ik de rail nog niet afknippen totdat ik het echt zeker weet, tenslotte ontbreken bij het ding in het NSM ook de treeplanken, dus de vraag is hoe historisch correct deze weergave is. Afknippen kan gelukkig zelfs op het laatste moment nog. Nou, weer een kleine zoektocht, leuk ;D
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 21:30:23 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #33 Gepost op: 04 januari 2015, 21:30:42 »
Maar voor een HSM-bak moet je uitgaan van HSM-foto's, niet van opnames die later bij de NS zijn genomen. In de loop der jaren kan zo iets best aangepast zijn.

In de gauwigheid zie ik het boek over de HIJSM (Jacq. van der Meer), dat die gekromde banen op verschillende types HSM-bagagewagens voor kwamen.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 21:33:39 door NS8714 »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #34 Gepost op: 04 januari 2015, 21:32:14 »
I snap that... Maarre, ik moet eerst eens een foto van de HSM uitvoering hebben en die heb ik nog niet gevonden...
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #35 Gepost op: 04 januari 2015, 21:33:56 »
Je hebt het boek van Van der Meer?

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #36 Gepost op: 04 januari 2015, 21:34:22 »
Nee, heb wel minder... ;D
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #37 Gepost op: 04 januari 2015, 21:38:18 »
 ;D

Natuurlijk wel verplichte kost voor iemand die voor 1921 rijdt. Zelfde geldt voor het boek over de NBDS.
In het boek van Van der Meer staan verschillende foto's van (ex-)HSM bagagewagens met deze gekromde banen. Maar ook een opname van het type dat jij nu bouwt bij Werkspoor, maar met rechte banen.

En anders heb je weer een mooi excuus voor een bezoek aan HUA natuurlijk  ;)
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 21:39:54 door NS8714 »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #38 Gepost op: 04 januari 2015, 21:40:44 »
Heb 60 boeken gekocht vorig jaar, boekenfonds is momenteel leeg ;D Maar zoek wel ff, Jan de Haan heeft me de fabriekstekeningen gestuurd van de HSM 1900 D. Zijn alleen tiff bestanden en ik krijg ze nog niet goed geopend (alleen in klein formaat). Daar zal ik het vast wel op kunnen vinden...
Spoor 0 adept


Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #40 Gepost op: 04 januari 2015, 22:05:29 »
Goed bezig Hans! En precies wat ik dacht, woohooo, afknippen dus ;D Bedankt!
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #41 Gepost op: 04 januari 2015, 22:06:11 »


« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 22:07:43 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #42 Gepost op: 04 januari 2015, 22:08:30 »
Ow net te laat  ;D

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #43 Gepost op: 04 januari 2015, 22:10:43 »
Hey zie je dat Jan, 2 typen deuren, de onderste met wielen aan de onderkant, de bovenste met wielen aan de zijkant van de deur...

Dan bij de HSM 1901, een pijp voor de uitkijk i.p.v. iets op het dakje...
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #44 Gepost op: 04 januari 2015, 22:14:10 »
ja zit net iets verschil in
De deur voor de buik is bij de een met latjes en bij de ander een stalenplaat zo te zien.
bij de 1945 een koofje naast de dichte schuifdeur.
ach ja de ene 1200 heb het lijntje mooi recht en de ander heb em scheef  ;D
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 22:16:13 door roadster36 »