Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:38:30
trix vraagje door wob
Vandaag om 21:27:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 21:11:32
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 21:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 21:06:02
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
Vandaag om 21:01:35
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:42:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
Vandaag om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:22:05
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:13:07
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
Vandaag om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:28:09
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 17:17:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:20
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41
Albert Modell 2025 door KNed
Vandaag om 13:19:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door daempfer
Vandaag om 12:47:46
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:47:02
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 11:59:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:52:08
  

Auteur Topic: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.  (gelezen 9824 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Gepost op: 23 December 2014, 16:39:30 »
Ik heb een piko wissel aangeschaft met bijbehorende elektrische aandrijving 55271.
Deze laat ik schakelen door middel van Twincenter en WD10.
Er is een externe transformator 16 V ook aangesloten op de WD10.
De wissel tongen gaan heel langzaam over.
De schakeltijd heb ik al  ingesteld via mijn TC op 2000 2000 en nog gaat het langzaam.

Is er iemand met een oplossing?

Johan Hut
« Laatst bewerkt op: 23 December 2014, 22:00:23 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2014, 16:58:16 »
Nog een aanvulling.
Schakel ik alleen met de trafo dan is het klik klak.

Johan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2014, 17:05:09 »
Johan,

Wat ik me kan bedenken : De WD10 heeft een gelijkrichter om de externe spanning om te zetten in gelijkspanning. Dit doet de WD10 omgeacht of je er wissel- of gelijkspanning op zet. Door de gelijkrichter gaat ongeveer 1,5V 'verloren'.

Als jouw voeding 16V DC is blijft er dus maar 14,5V over en dat is erg laag - zeg maar gewoon te laag.

Met de instelling van de schakeltijd stel je niet in hoe snel de wissel schakelt maar hoe lang de decoder spanning voert naar de wissel.

Sander

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2014, 17:10:08 »
Dank je wel Santerdam voor de uitleg, maar wat is dan de oplossing?
De wissel moet wel goed schakelen.

Johan

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2014, 17:14:23 »
Ik krijg de piko's ook maar beperkt aan de gang met de wd10. De piko's trekken nogal
wat stroom, bij mij zie je het korstluitings lampje ook flikkeren als je schakelt.

wat kan helpen is een extra weerstand van een paar ohm er tussen.
Dat werkte bij een aandrijving, bij een andere weer niet. Blijft een ongemakkelijk huwelijk.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2014, 17:20:55 »
Dus fred of geen WD10 gebruiken maar iets anders?
Er moeten 3 wissels en 5 kruiswissels geschakeld gaan worden.
Zijn servo dan misschien een oplossing.

Johan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2014, 17:21:12 »
Johan,

Kun je vertellen welke voeding 16V je hebt gebruikt ? Gelijkspanning of wisselspanning, hoeveel vermogen (A of VA) ? Dat maakt het wat makkelijker om na te denken over een oplossing.

Sander

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2014, 17:29:23 »
Santerdam

Het is een Conrad electronic 16V 9V en o aansluiting.
Verder staat er op de trafo:
primair 230 V     50/60 HZ
sekundair 70 VA  max 4,38 A

De 0 en de 16 V heb ik aangesloten op de WD10 naast der aansluiting van de TC.

Johan

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2014, 17:39:59 »
Johan,

of een andere wisseldecoder het wel trekt weet ik niet, met die weerstand ertussen gaat het net,
misschien dat het slimmer kan.
Verder heb ik mij gered met andere aandrijvingen. Ben wel tegengekomen dat de piko's notoire
stroomvreters zijn, en daar heeft op z'n minst de wd10 het moeilijk mee.
Met roco's is er geen enkel probleem.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2014, 17:55:12 »
Fred,

Inderdaad de Roco's hebben er geen last van.
Maar voor mijn station heb ik piko wissels en aandrijvingen aangeschaft.
Dus ik hoop wel dat er een oplossing voor is.

Welke andere aandrijvingen heb je dan.

Johan

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #10 Gepost op: 23 December 2014, 18:24:10 »
Als ze rechtstreeks op de trafo wel goed schakelen kun je mogelijk een
aantal relais toevoegen die de trafospanning op de wisselspoelen zetten ?
De WD10 hoeft dan alleen de stroom voor de relaisspoelen te leveren.
Als ik er vanuit ga dat de wissels aan een puls genoeg hebben dan kom je
weg met "gewone" relais en zijn bistabiele (ook wel latching) relais juist
een foute keus.
Groet, Ronald.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #11 Gepost op: 23 December 2014, 19:43:36 »
Johan,

ik zou in ieder geval eens weerstanden proberen, dat hielp bij mij wel wat.
Alternatieven heb ik niet direkt, conrad zijn motoren, en dan heb je weer een adapter nodig.

Als ik puur naar de specsheets kijk zijn kan de digkeijs dr4018 meer stroom leveren,
wie weet werkt die wel. Maar dat zou ik eerst zeker willen weten. Zonder in je budget te willen
kijken zijn de wisseldecoders de grote bedragen niet meer.

fred
 
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #12 Gepost op: 23 December 2014, 19:46:01 »
Ronald,

Ik ben blij dat ik snap hoe het digitaal werkt in samenhang met de computer.
Met wat jij nu bedoeld daar begrijp ik helemaal niets van.
Is het mogelijk om het nog te verduidelijken.

Johan

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #13 Gepost op: 23 December 2014, 19:59:19 »
Je wisselaandrijving heeft 2 spoelen en die kun je door de spoelen
van 2 relais vervangen waarbij je de relais zo kiest dat de spoelen
minder stroom trekken dan de standaard wisselaandrijvingen.

Een relais is eigenlijk een schakelaar die door een elektromagneet
aangedreven wordt. en met die "schakelaars" ga je de wissels op
je trafo aansluiten.
Op die manier krijgt de wissel de spanning eigenlijk gelijk van de trafo.

*edit*
Mogelijk helpt het om eerst een definitie van een relais te geven want
zo verschrikkelijk moeilijk is mijn verhaal eigenlijk al niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais
« Laatst bewerkt op: 23 December 2014, 20:06:45 door Calimero »
Groet, Ronald.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #14 Gepost op: 23 December 2014, 21:00:37 »
@Johan,
Wat het werkelijke probleem is met de Piko aandrijvingen, weet ik niet. De enige tip die ik kan geven is te wachten op een bericht van iemand die meer informatie kan geven. De oplossing om voor 35 euro relais/printplaat achter de WD10 te gaan zetten lijkt me niet echt de meest goedkope aanpak. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit de bedoeling is van Piko.

@calimero,
Het valt me op dat je wel meer op zoek gaat naar electronische oplossingen, die veel lijken op symptoom bestrijding zonder de oorzaak aan te pakken. Bedenk dat niet iedere vraagsteller even handig is in electronica - hoe goed de oplossing ook is.

Sander