Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:16:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
  

Auteur Topic: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?  (gelezen 17535 keer)

menthal-e

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Gepost op: 22 December 2014, 11:00:07 »
Ik zal is beginnen met voorstellen.

Ik ben Eric en ik ben een beginner.

Ik wil heel graag met modelspoor gaan beginnen,
en gelijk beginnen in de digitale wereld.

Nu heb ik afgelopen jaar van mijn vriendin de startset van Roco voor mijn verjaardag gekregen.
De blauwe 1100 met een aantal D-rijtuigen Roco rails met een Multi maus.

Op de beurs in Utrecht heb ik een Roco startset gekocht met een 1800 en 4 ns rijtuigen(zonder rails en de blauwe Multi Maus)

Vorige week een Trix NS ICE 3 trein die ik afgelopen zaterdag in Vlaardingen digitaal heb laten maken(heel goede service van hun trouwens)

Maar mijn vriendin was er niet bij dus gelijk daar een Roco 1600 aangeschaft en ook gelijk een decoder voor gekocht.

Maar het begint nu echt te kriebelen.......

Mijn begin qua treinen is wel redelijk voor mijn gevoel.
Maar ik heb nu 2 weken vakantie ...
dus wil graag beginnen met de baan.

Bij die startset zat Roco rails met bedding.
Nu had ik al Fleischmann profi rails thuis liggen van een startset die ik in 1989 zelf gekocht had.

Ik heb al heel dit forum uitgepluist en het halve internet.

Maar kan nog geen keus maken tussen de rails.

Want als ik eenmaal de keus gemaakt heb,
wil ik gelijk een grote baan aanschaffen.

Alleen welk merk moet ik nu pakken??????

Ik wil alleen maar Nederlandse treinen laten rijden.

En mijn baan zo snel mogelijk digitaliseren( zover dat ik geen ruzie krijg met mn vriendin qua budget haha)

wie oh wie kan mij tips geven voor nu qua rails.......en waar ik rekening mee moet houden gezien het feit dat ik een "Rookie" ben.

Ik weet dat dit onderwerp meerdere keren besproken is,
maar helaas heeft me dat nog niet kunnen overtuigen.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2014, 16:22:47 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: rail keuze
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2014, 11:13:40 »
Wat je wilt kan met beide systemen.
Verder denk ik niet dat we nog iets kunnen toevoegen aan de draadjes die al over dit onderwerp zijn geproduceerd en die je al hebt gelezen. Je moet uiteindelijk toch zelf kiezen.
Op welk punt hangt de keuzestress denk je?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

menthal-e

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: rail keuze
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2014, 11:28:38 »
Qua uiterlijk ga ik voor de Fleischmann profi.
Maar de ander zegt dat de wissels van Fleishmann niet geweldig zijn qua rijden van de treinen.
dat ze eerder ontsporen.....en meer geluid hoort als je met je trein erover heen rijdt.
Gezien dat ik een baan wil ontwerpen met een station van zeg 6 a 8 sporen en een soort kopstation maar dan meer voor goederentreinen.

Ik had al een soort ontwerp in mijn hoofd,
maar die moet ik aanpassen gezien die Trix ICE-3 1m42 is dus ik moet met een perron(station) gaan werken waar die trein rechtuit kan staan.

Ik weet dat het een persoonlijke keuze is en blijft.
maar ik mis net dat stukje overtuiging voor de 1 of de ander.

Ik weet dat dit onderwerp al meerdere keren besproken is en dat dit voor jullie als "ouwe rotten" in het vak misschien vervelend overkomt.

Omdat weer mijn vraag gesteld wordt.

Maar ik ben momenteel door het "virus" gevangen.

En dat begon al met die treinen die ik in een jaar aangeschaft heb.

Daarom als ik eenmaal de keus qua rails gemaakt heb.
en mijn ontwerp klaar heb( met Busch railontwerp )

Dan gaat het hard met de aanschaf van de rails ( ik zal het wel ff een boze vriendin hebben qua uitgave )
maar nu ik twee weken vrij heb ...sta ik het liefst morgen in de winkel om de rails te gaan bestellen.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: rail keuze
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2014, 11:35:44 »
een mogelijk keuze criterium is wat je op lange termijn wilt.
Mijn eigen ervaring is dat je dan waarschijnlijk naar meer realistischer rails gaat willen,
zowel wat betreft hoogte profiel (volgens mij zijn beide 2.5mm) als langere wissels.
Peco, Tillig, dat soort zaken. Maar voor het begin is roco of profi een goede keuze.

Dan heeft het profirail assortiment iets meer te bieden, daar zijn op z'n minst lange wissels.
Weggegooid is het nooit, voor schaduwstations oid.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: rail keuze
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2014, 11:36:16 »
Wat dat ontsporen betreft.
Het meeste materieel dat je koopt heeft standaard tweerailflenzen die op beide systemen prima rijden.
Echter, oude modellen - 25 jaar plus - hebben soms nog flenzen die te hoog zijn voor de 2,1 mm rails van Roco Geoline en wel over Profi rijden.
Daar staat tegenover dat er tegenwoordig ook wel modellen met heel lage flenzen worden verkocht en die kunnen niet goed overweg met de Profi wissels.
Maar nogmaals, bij de bulk van de modellen maakt het niet uit of is er een oplossing te bedenken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: rail keuze
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2014, 11:48:39 »
Daar staat tegenover dat er tegenwoordig ook wel modellen met heel lage flenzen worden verkocht en die kunnen niet goed overweg met de Profi wissels.
Ik zou het andersom stellen. De Profi wissels kunnen niet overweg met lage flenzen.
Even kort door de bocht gesteld: als de flenzen en de wielafstand voldoen aan de Morop normen, en ze ontsporen op een wissel, dan ligt het probleem bij het wissel, en niet bij de wielen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: rail keuze
« Reactie #6 Gepost op: 22 December 2014, 11:56:01 »
Het belangrijkste is wat je zelf mooi vindt. Er is keuze genoeg, elk melk heeft wel min en plus punten. Zo heeft Fleischmann geen y-wissel, en Piko geen extra lang slank wissel. En zo kunnen we met z'n alleen nog veel meer punten verzinnen.

Ook belangrijk is het punt rails met of zonder bedding.

Kies je rails met bedding dan heb je direct een leuk resultaat liggen als de rails ligt. Het grote nadeel is dat als je later zelf ballast gaat strooien je altijd kleur verschil krijgt. Op zich is dat niet zo erg, maar de bedding van de rails is wel identiek. Hier kun je met airbrush nog wel wat aan doen.

Kies je rails zonder bedding, ben je vrij in het ballast keuze wat jij mooi en leuk vindt.
Een punt van aandacht. Ik vindt ballasten heel leuk om te doen, maar het kost onwijs veel tijd als je het netjes wilt doen.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

menthal-e

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: rail keuze
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2014, 12:05:09 »
Ik ga alleen met modernere treinen rijden.
en qua ontwerp gaan er nog wel wat uurtjes inzitten.

Maar gezien het feit dat ik momenteel meer Fleischmann profi rails in het bezit heb dan Roco geoline.

Dan denk ik toch dat ik voor de fleischmann profi ga.

Zijn er nog "valkuilen" waar ik als leek nog rekening mee moet houden?
qua ontwerp?

En is het verstandig om een ontwerp van het frame te maken als ik ooit wil gaan verhuizen en ik wil mijn baan kunnen vervoeren?

In het begin zal er veel geld aan de rails opgaan.
en zeker om de wissels te digitaliseren cq electrisch te maken.

Het ontwerp moet overal minimaal dubbelspoor zijn....zijn de bochten binnen R1 en buiten R2 voldoende?

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: rail keuze
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2014, 12:10:33 »
Ik gebruik ook Fleischmann Profi en ben er zeer tevreden over, treinen rijden goed en de rails is gelijk af.

Gebruik min. R3 en R4, daar rijden zeker 1:87 rijtuigen vele malen mooier en zullen niet ontsporen.

R1 en R2 is leuk voor een goederen lijntje.

Bedenk en kijk goed als je wissel wilt gaan digitaliseren, er zijn vele wisseldecoders te koop, maar de meeste werken niet 100% betrouwbaar, daar zijn zeker oplossingen voor maar dat is een ander punt.

Groeten,
Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

menthal-e

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: rail keuze
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2014, 12:35:29 »
Thnks Eric

Dus voor het bochtenwerk kan ik het beste R3 binnen en R4 buiten gebruiken?
En qua ontwerp ik sprak eerder al over een station met meerdere sporen.

Moet ik wissels gebruiken in bochten?
of beter wissels gebruiken in rechte stukken?

Mijn baan ontwerp wordt gemaakt in een soort U vorm.
dwz aan de ene kant een kant van 3m90 en pm 1m22 breed.
dan een smal gedeelte met 4 sporen voor mn raam dit omdat de ramen wel eens gewassen moeten worden.
en de andere zijde van de U heb ik ongeveer 2m50 en 80 cm breedt voor mn "rangeerplatform" waar mn goederentreinen komen en al de rijtuigen/treinen die daar staan als ze niet in dienst zijn.

Nu ben ik in het bezit van Roco....Trix...zijn dit een beetje de topmerken qua treinen?
daar bedoel ik mee het meest realistisch qua treinen en qua electronica en motoren?

Ik wil eigenlijk alleen nederlandse treinen gaan rijden en je hebt natuurlijk ook Lima en Rivarossi.
is er een duidelijk verschil tussen de merken?

Een aantal jaar geleden kwamen sommige merken nogal "plastic" achtig over.

maar de tijden zijn veranderd neem ik aan.
zijn er mensen die hier een mening over hebben?
dan hoor ik het graag

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5589
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: rail keuze
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2014, 12:39:47 »
Ook ik gebruik Fleischmann profi. De reden zijn volgende:

- voldoende tweedehands te vinden.
- goede geometrie
- treinen rijden er goed op.
- nadien nog goed te ballasten.

Kritische opmerkingen:
- goed opletten dat je (tweedehands) goede kwaliteit koopt.
- het rijgedrag over Engelse wissels vindt ik bij sommige (zelfs nieuwe locs) wat tegenvallen.

menthal-e

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: rail keuze
« Reactie #11 Gepost op: 22 December 2014, 15:36:17 »
ik moet eerst een goed ontwerp hebben.
dan een lijst samenstellen met de rails en wissels.
En of ik ze meteen electrisch en kan digitaliseren licht ff aan het budget.
desnoods maak ik in het begin een bedien tableau waar ik de wissels kan bedienen,
d.m.v.druknopjes.
want volledig digitaal te gaan.
hangt nogal een prijskaartje aan.
dus ook die tips zijn welkom.
zeker om b.v. de wissels te voorzien van terugmeld/stand contacten voor led sturing op het tableau

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: rail keuze
« Reactie #12 Gepost op: 22 December 2014, 16:21:23 »
Ik heb tussen dezelfde twee railsystemen getwijfeld.

Uiteindelijk ben ik voor Roco gegaan. De reden voor mij was het feit dat ook de bedding voor een verbinding tussen de railzen zorgt. Niet alleen de raillassen. Vroeger had ik daar namelijk wel regelmatig last van dat de boel los werkte als de raillasjes niet goed (meer) klemden. Dat was overigens met de oudere Fleischmann rails, zonder bedding.

Ook de prijs was een factor. Met name op Ebay kan je geregeld een voordelig partijtje Geoline scoren, nieuw. Als je natuurlijk alles in een keer bij de winkel wilt gaan halen, dan moet je maar eens kijken voor welke van de rails je de beste deal kan maken bij de winkelier...

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: rail keuze
« Reactie #13 Gepost op: 22 December 2014, 17:08:33 »
Nu ben ik in het bezit van Roco....Trix...zijn dit een beetje de topmerken qua treinen?
daar bedoel ik mee het meest realistisch qua treinen en qua electronica en motoren?

Ik wil eigenlijk alleen nederlandse treinen gaan rijden en je hebt natuurlijk ook Lima en Rivarossi.
is er een duidelijk verschil tussen de merken?

Een aantal jaar geleden kwamen sommige merken nogal "plastic" achtig over.

maar de tijden zijn veranderd neem ik aan.
zijn er mensen die hier een mening over hebben?
dan hoor ik het graag
Roco ken ik zelf als een prima merk. Er zit wel een aardig verschil tussen de oudere modellen (30-40 jaar terug) en de modellen die Roco nu uitbrengt. Motorisch en mechanisch zijn beide prima in orde, de details zijn uiteraard minder bij de modellen van een tijdje terug en vooral de verlichting is bij dergelijke loks/treinen buitengewoon beroerd.

Lima is een lastige: Lima heeft heel lang vastgehouden aan simpele ontwerpen, die soms gewoon omgespoten Franse loks waren (de 1600 bijvoorbeeld), waarvan de details naar huidige maatstaven ver te zoeken waren en waar ook een simpele motor met wat matige rij-eigenschappen in zat (Hij is dan wel weer onverwoestbaar...)

Volgens mij is er halverwege de jaren '90 een enorme modernisering doorgevoerd en zijn diverse modellen beduidend verbeterd, waarbij vooral de rij-eigenschappen flink verbeterd werden door betere stroomafname, beter verdeeld gewicht en vooral een betere aandrijving.

De oude modellen vind ik zelf leuk om helemaal om te bouwen, maar als dat je ding niet is, niet doen. Ik weet niet wat er in de nieuwe uitvoering allemaal geproduceerd is en dus ook niet wat er van te vinden is.

Rivarossi: er komt van alles over langs op het forum en ook daar is naar mijn mening elektronisch en motorisch niets mis mee.

Kwa rails: zelf heb ik Piko rails gekocht. Deze is hoger dan de Roco rails van tegenwoordig, maar het voordeel is dat je niet alle assen hoeft te vervangen als je, zoals ik, veel oud materieel met grotere flenzen hebt.
Daarnaast is het prettig geprijsd en doet het, op de hoogte van de rail na, die amper opvalt overigens, niet onder voor de lagere (en iets duurdere) Roco rails.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #14 Gepost op: 22 December 2014, 17:10:25 »
Gewoon Roco-Line nemen. Geen Geo-Line net als Profi van
Fleischmann ziet het ballastbed er niet uit. Met R-L bouw je zelf
je ballastbed, en dat ziet er gewoon veel mooier uit.
Mvh Steef