Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:50:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?  (gelezen 17553 keer)

Lenzzz

• Offline Offline
Re: Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten?
« Reactie #15 Gepost op: 22 December 2014, 20:12:18 »
Interessant topic! (y)  hier ben ik als beginner ook nog niet over uit. Zit te twijfelen tussen Fleischmann profi of een rails zonder ballast.

Gewoon Roco-Line nemen. Geen Geo-Line net als Profi van
Fleischmann ziet het ballastbed er niet uit. Met R-L bouw je zelf
je ballastbed, en dat ziet er gewoon veel mooier uit.

Die Roco-Line is zeker een mooie alleen is die nog wel goed te verkrijgen?

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 December 2014, 20:17:27 »
Ja hoor, prima verkrijgbaar. Deze is alleen ZONDER bedding.
Dat was 20 jaar geleden wel anders. Qua ballast kun je dus naar
eigen inzicht aan de gang. En Line is ook best betaalbaar.
Mvh Steef

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 22 December 2014, 20:24:08 »
Tuurlijk, Rocoline (zonder ballastbed) is gewoon een standaardartikel.

Ik zou zelf nooit een railsysteem met ballastbed nemen (behalve voor een testbaantje dan, waar realisme geen rol speelt). Rails met ballastbed ziet er gewoon onecht uit. Er valt met losse ballast en verf best wat van te maken en sommigen komen er aardig ver mee, maar optimaal wordt het nooit.

Roco Geoline is veel te plastic met veel te steile bedding, Fleischmann Profi heet wel Profi maar is dat zeker niet, met z'n lelijke grote keien, te hoog railprofiel en belachelijk korte dwarsliggers. Er zijn van Geoline en Profi ook gewoon geen mooie slanke wissels, dus de geometrie is wellicht wel eenvoudig, maar daar worden de wisselstraten niet mooier van.

Maar ja, da's slechts mijn mening. Je bent volkomen vrij om zelf iets anders te vinden, dus je moet uiteindelijk toch gewoon zelf kiezen...
Reinier

Gamau

• Offline Offline
    • Harzerode 1992
« Reactie #18 Gepost op: 22 December 2014, 20:29:05 »
Een argument dat hier nog niet genoemd is zijn de kosten. Toen ik begon heb ik een baanplan gemaakt van zowel Roco- als Fleischmann-rails en de kosten met elkaar vergeleken (inclusief de elektrische aandrijving van wissels).
Op een baanplan kan het vele honderden euro´s schelen. Als je veel in één keer koopt kun je wellicht ook nog ergens een goeie deal maken. Internetshoppen loont dan of een speciaal ritje naar een bepaalde winkel.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Lenzzz

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 22 December 2014, 21:22:43 »
A top! thanks  ;D

Ik heb nu de set van Roco met een 2200 lok, wat goederenwagons en een rode MM. Alleen daar zat dus ook die "niet echt hele mooie" Roco Geoline rails bij met hele hoge bedding. Tja niet echt mn ding maar wilde wel een startset om mee te beginnen en te testen. 
Wil op den duur toch wel wat meer echtheid op de baan en vind die Rocoline zonder ballast rails de meest realistisch die ik nu gezien heb.  Volgens mij heb je nog een aantal merken maar weet zo die niet op te noemen.

Dus denk dat ik maar voor die ga. Had al bijna weer Fleischmann Profi gekocht, gelukkig niet gedaan.

Roco Geoline op Marktplaats en Rocoline op de aankomende beurs dan aanschaffen en zelf mijn ballast maken.

Maaarrrr toch hier op het forum van sommige mensen gezien dat ze ook met Fleischmann Profi rails hele mooi resultaten behaald hebben.  (y)

« Laatst bewerkt op: 22 December 2014, 21:26:00 door Lenzzz »

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #20 Gepost op: 22 December 2014, 22:03:58 »
Maak met beide systemen een spoordijkje van een meter. Streef in beide gevallen het resultaat na wat je uiteindelijk wilt bereiken.
Doe een derde met open rails (Roco line, Tillig)

Leuk om te doen en een investering in tijd en geld (3 meters rails, zakje ballast, zakje gras en een paar plankjes) die jaren frustratie kan gaan schelen!

Leg ze naast elkaar en kies!

Werner

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 22 December 2014, 22:20:35 »
Waarom neem je geen C-rail van Trix.
Deze is mooier dan de Roco-rail met bedding. De C-rail tekent meer, de Roco-rail bedding is echt glimmend kunststof. Daarnaast is de kleur beter.
Onbekend maakt onbemind is denk ik wel het geval bij c-rail van Trix.

Ik gebruik de c-rail al jaren naar volle tevredenheid. Je kan er alles onder wegwerken, vooral handig bij de wissels.
Ook het aanbrengen van extra ballast is geen probleem. Hiervoor zijn goede ballast soorten te verkrijgen.
Als je bij spurenwelten.de kijken heb je keus uit veel soorten.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 22 December 2014, 23:02:58 »
Beste Eric,

Allereerst welkom op dit forum.

Leuk te horen dat je inmiddels enige modelspoor artikelen bemachtigd  hebt en nu al een baan hebt ontworpen. Mijn advies is overigens om "nooit teveel aan de 'omgeving' tonen wat je gekocht hebt want het wordt altijd een keer tegen je gebruikt". Ik denk dat menig ander forumlid dit kan beamen.  Zelf kwam het bij mij bij de echtscheiding ter sprake, gelukkig heeft dit niet tot ongelukken geleid...
Ik heb in de afgelopen jaren een aantal Roco digitale startsets gekocht met de daarbij behorende rails.  Voor mij als "Vitrinesammler" verzamel ik de nodige hardware om binnenkort weer een modelbaan op te bouwen.

De bij de Roco startsets meegeleverde rails gebruik ik alleen voor testdoeleinden.  Ik heb inmiddels voor het zichtbare deel van mijn baan voldoende  ADE en Röwa rails verzameld. Dit bedding rails is het mooiste wat ooit op dit gebied op de markt gebracht is, niet te vergelijken met soortgelijke producten van Fleischmann, Roco of Trix. Helaas ziet het er niet naar uit dat het ooit weer geproduceerd wordt.
Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik persoonlijk Peco en/of  Tillig Elite nemen. In ieder geval een systeem met een laag profiel en wissels met een grote straal.

Mijn advies is: oriënteer je gedegen; koop desnoods een aantal onderdelen van de verschillende fabrikanten en beslis daarna zelf.

Sterkte en gezellige feestdagen gewenst.
Groet, Rob

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 22 December 2014, 23:59:48 »
Ik ben het eens met Steef (Stedahult), Roco line (dus zonder bedding) is een goede keus. Zelf vindt ik de door de fabriek geproduceerde beddingen gewoon lelijk. Veel gebruikers van deze fabrieksbeddingenrails (wat een woord!) doen veel moeite om die beddingen weg te moffelen met losse ballast omdat ze het kennelijk zelf ook lelijk vinden. ;)

Gerrit

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 23 December 2014, 06:29:45 »
Hoi Eric,

Welkom op het forum en alvast succes met de bouw van je baan.

In een ver verleden heb ik ook een baan gehad van profi rails. Gelukkig heb ik alle rails in één keer kunnen verkopen voor een mooi bedrag. Ik rij nu al weer jaren op Roco line met zelf gemaakte bedding. Het inbedden kost wel tijd, maar het geeft wel voldoening als het eenmaal gebeurd is. Als je na het inbedden ook nog een subtiel roestwaasje aanbrengt met een airbrush ziet het er helemaal geweldig uit.

Ik las ook een reactie om voorlopig met beddingrail te gaan werken en later over te stappen, maar dit is niet handig. Gewoon gelijk gaan bouwen met de rails die je wilt. De rails die je nu al hebt verkopen
op Marktplaats of wat bewaren voor een testbaantje. Als je de sporen gelegd hebt kun je rijden en steeds een stuk inbedden. Alleen na het inbedden moet alles een dag drogen en kun je even niet
rijden.

De rechte railstukken van Roco kosten minder dan Profi en per railstuk krijg je ook nog eens 3 cm meer voor je geld. Ook heb ik in dit draadje Tillig Elite voorbij zien komen, maar die leveren alleen wissels en flexrails, dus hier gaat veel tijd in het op maat maken van rails en het leggen zitten.

Mocht je meer willen weten over zelf inbedden kan ik hier je vragen beantwoorden, of je stuurt me een prive berichtje, dan leg ik het uit en hoef je er geen hele verhalen over in dit draadje te schrijven.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 23 December 2014, 07:44:06 »
Wel zelf ballasten, maat een paar stukken rails doorknippen kost opeens veel tijd Ruud? ;D
Tillig Elite is weer net wat fijner dan Rocoline, heeft realistischer wisseltongen en toch wel een paar stukken sectierail. Maar over het algemeen vind ik met flexrail gelegde sporen realistischer ogen dan met sectierails gelegde sporen. Tillig heeft dan ook nog wissels die enigszins flexibel kunnen worden gelegd. Bij elkaar kan dat zeer fraai verlopende wisselstraten opleveren.
Dan heb je ook nog Peco met een stuk of drie systemen voor H0 alleen al.

Kortom, alleen jij weet wat je belangrijk vindt en hopelijk helpen onze ervaringen bij de keuze.
Ga bij blijvende keuzestress eens naar een goede treinenwinkel waar ze je de belangrijkste systemen kunnen laten zien. Bij de betere winkel hebben ze in ieder geval wel Tillig, Peco, Rocoline, Geoline en Profi.

Hier overigens Rocoline sectierails met Rocolinewissels in het schaduwstation (gemak dient de mens), Rocoline betonflexen daarbuiten met wissels van Tillig profielen op betonimitatie (er zijn geen behoorlijke modelwissels met dwarsliggers in betonimitatie te koop en een mens moet wat als het per se modern moet zijn).
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #26 Gepost op: 23 December 2014, 08:31:42 »
Hallo,

Heb even dit draadje doorgelezen en als je toch digitaal gaat zou roco rail best een aanrader zijn, zelf gebruiken mijn zoon en ik profigleis van fleischmann.
Maar wij rijden bewust analoog, en met de denkende wissels is dit goed te doen, maar lees ook dat je met trix rijdt en we zijn het zeker met je eens dat de wissels af en toe bij bepaalde merken niet soepel loopt (lijkt net of de wielen of flenzen ergens tegen aan lopen).

ook een goede keuze om digitaal te gaan , voor ons heeft dat geen zin meer (te veel lok's) maar als ik op nieuw moest beginnen zou ik zeker digitaal gaan.

Maar mijn vorige baan was geheel van roco rails (25 jaar geleden) en nu ongeveer 10 jaar fleischmann en moet zeggen dat mijn huidige baan beter rijdt dan al mijn vorige banen.

Ook is het een persoonlijke keuze, ik heb destijds gekozen voor rail met bedding en zoals het hier ook al te lezen was is dat later heel goed bij te werken met ballast.(kijk maar eens in mijn draadje).

Verder wens ik jou veel succes met de bouw van je digitale baan.

mvgr Evert en Bas 

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 23 December 2014, 08:57:11 »
Hallo allemaal

Inmiddels heb ik er bijna 40 jaar aan modelspoorervaring opzitten. Mijn vader had een enorme baan op zolder met het toenmalige Fleischmann standaard rails. Bij de verhuizing toendertijd overgestapt op Roco standaard, omdat de wissels een stuk mooier en realistischer waren dan die van Fleischmann. Kompleet met ballast uitgevoerd zag dat er erg fraai uit. Bij de volgende verhuizing kwam dan naar voren dat als je dat een keer hebt geballast, het eigenlijk voor de eeuwigheid is (tenminste bij mij) Onmogelijk de rails en wissels te recyclen. Toen kon ik voor een aardige prijs een flinke partij Fleischmann Profirails overnemen. Voordeel was dat ik dat ellendige ballasten niet meer moest doen :-) Kwaliteit was niet onaardig, echter regelmatig problemen met railassen die ineens besloten het digitale signaal niet meer door te geven, dus moest je altijd weer zoeken waar nu weer het euvel lag. Tevens waren de wissels niet altijd zonder problemen.

Sinds een klein jaar alles de deur uitgedaan en overgestapt op Peco code 100. Ik rij amerikaans (Alaska Railroad) en mijn eigen particuliere maatschappij. Eigenlijk moet je dan dus code 83 nemen, maar uit oogpunt van bedrijfszekerheid heb ik toch gewoon voor code 100 gekozen. Voor een aardig bedrag in Engeland besteld bij E. Hattons en de computer was quasi nog niet uitgeschakeld of de lading was al binnen. Meterrails leggen, wissels erbij, zelf ballasten en inkleuren. Logisch, het is een aardige partij werk, maar eentje die zich zeer zeker loont. Tenslotte kijk je er iedere dag naar en je moet niet denken van: ...dorie....had ik toch maar iets anders genomen.

Maak dus een weloverwogen keuze en ga niet over een nachtje ijs.

Ik ben een erg tevreden Peco gebruiken. Alle wissels hebben electrofrogs dus ook hoe slecht de stroomafname ook is, de lok blijft nooit op het wissel staan. Bij Profi waren mijn ervaringen iets anders ;-)

Resume: Vraag 10 modelspoorders en je hebt 15 verschillende meningen...

Groeten uit voorjaarstemperatuurmatig Zwitserland

Bas

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #28 Gepost op: 23 December 2014, 14:25:01 »

Resume: Vraag 10 modelspoorders en je hebt 15 verschillende meningen...

Precies ;)

Eigenlijk moet je dan dus code 83 nemen, maar uit oogpunt van bedrijfszekerheid heb ik toch gewoon voor code 100 gekozen.

Och... moeten? Ja, 83 is het mooiste als je het allemaal precies wilt hebben qua dwarsliggerindeling e.d. 100 gaat best, zeker de Peco. heb er goede ervaringen mee en zoals je al zegt; het spul is echt super betrouwbaar en ontzettend robuust. Wat mij betreft 1) Peco  2) RocoLine  3) Tillig  de laatste is toch geschikter als je wat meer ervaring hebt met rails leggen. Tillig is fragieler en kan snel uit fatsoen gedrukt worden. Het is wel erg mooi en sierlijk, als je Europees bouwt een uitstekend railsysteem.

Peco en Roco steken er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit qua robuustheid en bedrijfszekerheid ;)

ook een goede keuze om digitaal te gaan , voor ons heeft dat geen zin meer (te veel lok's) maar als ik op nieuw moest beginnen zou ik zeker digitaal gaan.

Geheel terzijde, maar dat ben ik niet met je eens. Het is veel werk om je locs om te bouwen en ja, het kost wat decoders. Maar dan heb je ook wat, Evert ;)

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 23 December 2014, 19:17:53 »
@ Ronald Halma

Is code 83 het mooiste? Vraag het de aanhangers H0 Pur. Ze zullen je tegenspreken.

Mijn hobbyvriend Han werkte met code 55 en uit zijn nalatenschap ben ik zelfs profiel code 40 tegengekomen.

Code 70 was jarenlang het ultieme qua profielhoogte; de rest klopte  niet. Zelf plan ik een h0 modelbaan met 2 mm raildelen van Ade en Röwa in zichtafstand; schaduwstations kunnen met ander materieel uitgerust worden. Mijn h0m smalspoor zal met code 70 uitgevoerd worden.
De Brienzer Rothorn Bahn pendelbaan omvat code 55 h0e rail met systeem Abt tandrad.

Volgens experts komt het 'Mein Gleis' systeem van Rolf Weinert met Code 75 profielhoogte het best bij de werkelijkheid. Het vraagt ook het nodige van het budget maat.

Voor dat je op digitaal overstapt moet je er zeker van zijn dat de modellen betrouwbaar analoog rijden.

Fijne Kerstdagen gewenst.

Rob