Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
  

Auteur Topic: Hulp vraag: Baan dynamischer maken  (gelezen 3016 keer)

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Hulp vraag: Baan dynamischer maken
« Gepost op: 16 December 2014, 08:22:09 »
Ik heb al sinds 2007 een redelijk simpele baan, een soort opgevouwen hondenbot met 3 inhaalsporen.  Ik ben destijds voor simpel gegaan omdat ik nieuw begon. Toendertijd gekozen voor een digitaal eenrichtingsverkeer baan. Inmiddels loopt alles al jaren tevreden met koploper en drie treinen.
Ik heb destijds voor de vorm wel extra wissels aangelegd bij mijn station maar die worden niet gebruikt en zijn geisoleerd aangelegd ( zie groene cirkels baanplan).
Ik denk er over na om tweerichtingsverkeer te gaan gebruiken om de boel wat dynamischer te maken dat kan sowieso natuurlijk, kwestie van koploper verder inregelen maar daarbij wil ik de wissels in de groenen cirkels ook gaan inzetten. Het principe van een simpele keerlus begrijp ik en ook hoe je e.e.a gedigitaliseerd om kan/moet polen als een trein in dat baanvak een keerrondje maakt.
Als je kijkt naar mijn baan dan onstaan ompoolproblemen in baanvak 5 via de wissels in de groene cirkels. de rode pijlen geven aan hoe het eenrichtingsverkeer nu loopt.
Trein komt van 10 naar 5 of 12 naar 5 en vice versa. De rode pijlen geven aan hoe het eenrichtingsverkeer nu loopt.
Hoe los ik dit technisch op en waarmee en hoe kan ik e.e.a aansluiten.

Graag advies
Edwin

Topic over mijn baan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7489.150.html
Baanplan:

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2014, 08:40:16 »
Inmiddels loopt alles al jaren tevreden met koploper en drie treinen.
Apart. Pas had je met deze baan een probleem omdat het niet goed liep  ???

Maar je oplossing is heel simpel.
Zorg dat je stationssporen (1, 5 en 6) allemaal gelijk gepoold zijn.
En breng in de blokken 9 of 10 (linker keerlus) en in blok 4, 11 12 of 13 (rechter lus) een keerlusschakeling aan en je bent klaar.
Klassiek hondenbot "probleem"  ;D
Gr.
Eric

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2014, 09:44:36 »
Het probleem wat hij had was juist bij het rijden in twee richtingen. En hij heeft aan dat het al jaren tevreden loopt als 1 richting.

maar de oplossing is inderdaad simpel, niet denken in keerlus als echte lus. Een keerlus mag ook rustig op een recht stuk zitten.

Dus zoals hierboven aangeven, en hier ter illustratie een tekening:


Heb hier de keerlus getekend in 9 en 11. Maar mag dus ook in 10 in plaat van 9, en in 4, 12 of 13 in plaats van 11.

Groet,
Roelco

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2014, 08:32:19 »
De laatste week me nog wat verder verdiept in keerlus theorie met wat documenten en andere draadjes hierover en samen met jullie adviezen een plaatje gemaakt. Toch heb ik denk ik nog niet alles begrepen. ::)
In onderstaande figuur heb ik een keerlussectie in 10 en 12 gepositioneerd en alle stations blokken geisoleerd gelijk gepoold.
Stel een trein rijdt nu van 10 via wissels A en B naar blok 5. Door de keerlus hardware wordt blok 10 netjes omgepoold en kan de trein doorrijden. Na blok 5 kan de trein, via wissel C  rechtdoor naar 11 of via de wissels C en D naar 12. Maar hoe krijgt blok 12 nu een seintje dat hij juist gepoold moet zijn? Blok 12 zou immers nog verkeerd gepoold kunnen zijn omdat er net een trein vanuit die richting naar het station is gereden.
Andersom ontstaat deze situatie natuurlijk ook en tevens als een trein uit 11 in 5 komt en via wissels B en A  door zou rijden naar 10.

Ik zie door de ++++ en  ____ de rails niet meer. Een denkfout of theorie tekort.




Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2014, 08:39:31 »
Er zijn keerlusschakelingen die op het kortsluitingsprincipe werken, maw zodra hij merkt dat er een kortsluiting onstaat, poolt hij meteen om en kan je trein zonder haperingen naar binnen rijden.

Persoonlijk zou ik eerder een systeem kiezen waarbij er een detectiespoortje zit. Dat merkt dus dat er een trein vanuit richting X aankomt, en zorgt dan dat de keerlus zonder kortsluiting bereden kan worden. Zelf had ik alle digitale componenten van LTD. Hier een voorbeeld van hoe het systeem werkt:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:ab_ksm_sg

Onafhankelijk dus van het gekozen systeem speelt het geen rol dus vanuit welke richting de trein het laasts is gekomen.

Groeten vanuit Zwitserland

Bas
« Laatst bewerkt op: 28 December 2014, 08:41:10 door Lokführer Bas »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5388
  • Modelspoor is emotie...
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2014, 10:28:41 »
Je vind ook een prima keerlusschakeling bij Digikeijs, de DR410. Zie www.digikeijs.nl

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2014, 11:29:34 »
Edwin,
Voordat je een keuze maakt voor de keerlus sectie bepaal je wat het langste blok is.
Dus rechts OF blok 13, OF blok 4, OF blok 11, OF blok 12. Een keuze tussen 1 van die blokken.
Links is het OF blok 10 OF blok 9.
Door jouw blauwe streepjes dacht ik, ik zal het nogmaals proberen duidelijk te maken  ;D  Nu het blok op zich:
+-------+ +-------------------+ +------+
       S1                      B                              S2
S=stop meld secties, B= bezet meld sectie.
Als binnen B je langste trein past, geen probleem, deze maak je dan toot keerlussectie.
Als je langste trein daar niet in past dan geef ik je de overweging om de keerlus sectie in zijn geheel uit S1+B+S2 te laten zijn en als doorrij blok in koploper op te nemen. Dus er zal dan nooit een trein stoppen in dit blok. Dit is een zwakte bod, ik weet het, maar om mee te beginnen ..... :D.
Verder, als je langste trein kleiner is dan je keerlus sectie zou ik gaan voor een detectie module bvb LDT of Rosoft. In het andere geval voor een snelle reactie module bvb DR of Lenz.
Nog een advies: niet denken, maar doen. De makers van die modules hebben daar lang over nagedacht  :D. Gewoon de handleiding volgen en dan komt het goed  (y)

Marius

Marius