Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:50:27
Toon hier je (model)treinfoto's door puntenglijder
Vandaag om 21:38:32
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Poll

Welke Nederlandse stoomloc zou je graag (weer) in de winkels willen zien?

NS 1300
NS 1700-1800
NS 5500
NS 9500

Auteur Topic: Welke Nederlandse stoomloc zou je graag (weer) in de winkels willen zien?  (gelezen 18423 keer)

ewoutdeleeuw

• Offline Offline
Beste modelspoorliefhebbers,

Ik zit al een tijdje met het idee om een aantal Nederlandse stoomlocomotieven op de markt te gaan brengen. Het gaat dan niet alleen om NS maar ook om SS, HIJSM en NCS.

Wil je een andere stoomloc graag weer in de winkels zien en hij staat niet bij de keuzemogelijkheden, laat dan een bericht achter in het lijntje.

PS. In de toekomst wil ik ook beginnen met monumentaal elektrisch spoorwegmaterieel.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Welke Nederlandse stoomloc zou je graag (weer) in de winkels willen zien?
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2014, 08:35:42 »

En in wat voor vorm, kit, kant en klaar? Wat voor materialen? Grote oplages, kleine oplages? En heb je al eens een voorbeeld van iets wat je gemaakt hebt?

En waarom zet je in je poll alleen maar modellen die al eens door andere kleinseriefabrikanten zijn gemaakt, of zelfs op dit moment gemaakt worden? Een model wat er nog niet is toch vele malen interessanter?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2014, 08:45:44 »
Ik ben het eens met Sander.
Waar ga je ze van maken ? messing?

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2014, 09:08:37 »
Eens met het bovenstaande..  welke lok ik zou willen hebben wordt niet alleen bepaald door een nummer.
Dan moet je veel meer details geven over wat er verwacht mag worden aan constructieve details, gebruikte materialen (3D prints, messing etswerk, tingieten etc, allemaal technieken die georganiseerde hobbyisten reeds binnen handbereik hebben)
En zelfs met een goed doordacht concept is het resultaat bepalend, er zijn hier in het verleden meer initiatieven voorbij gekomen die nergens toe geleid hebben omdat de ontwerper wel de plannen maar niet de skills had. Eén ideologist haalde hier zelfs de landelijke tv mee ;D

Dus voor een bruikbaar antwoord op je stelling zal er meer duidelijk moeten zijn over de plannen en de fase waarin je nu verkeert.
RETROBAHN A.G.

Rockerbox2

• Offline Offline
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
« Reactie #4 Gepost op: 16 December 2014, 09:38:45 »
HSM Argus-Vesta  (y)
Ride On

Rino

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #5 Gepost op: 16 December 2014, 10:20:11 »
Zou je eens een proeve van je kunnen laten zien? Het klinkt nu alsof je opeens dit idee hebt gekregen en het op BNLS plaatst, en daarna pas eens gaat kijken wat je eigenlijk kunt. Ik heb hier te veel van dit soort topics voorbij zien komen en na korte tijd weer zien doodbloeden...

ewoutdeleeuw

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 December 2014, 10:35:37 »
sander1985: Het is de bedoeling dat er Kits en kant en klare modellen worden geleverd. In de poll staan willekeurige Stoomloc's. Het klopt inderdaad dat deze na al geproduceerd worden (of geproduceerd zijn). Het nadeel van deze modellen is dat het om kleine oplagen gaat. Mijn bedoeling is om geen limiet aan de productie te verbinden. Het is inderdaad veel interessanter om een model te produceren dat nog niet op de markt staat, maar wat als je nu graag een NS 1700 wil kopen? A. HEEEL duur B. Er zijn er erg weinig en worden weinig aangeboden. Deze twee punten wil ik verhelpen.

roadster36: Het is de bedoeling om de modellen te laten 3d-printen.

Besselspoor: Helemaal mee eens, de modellen worden naar waarheid (zoals in het echie) nagetekend. Ik kan helaas nog niets laten zien. Het voordeel van 3d-printing is dat je alle details heel precies kan produceren. Hierdoor worden de modellen van een zeer hoge kwaliteit.

NS8714: Dit plan is 1,5 jaar geleden bij mij opgeborreld. Vanaf dat moment ben ik mij verder in de wereld gaan verdiepen en ik weet wat er qua Nederlandse locomotieven te krijgen is. Ik heb net als jou ook veel van zulke ideeën kapot zien gaan. Hier heb ik ook zeker op gelet en heb hier veel van geleerd om dit te voorkomen.

De poll is er alleen om een beeld te krijgen van welke loc's een voorkeur hebben in de modelbouw wereld. De NS 1300 is een kleinere stoomloc uit de begin periode. De 1700-1800 is een grotere ook uit de beginperiode maar heeft (daar ik heb gelezen) lang dienst gedaan. De 5500 is een grote tenderloc. En de 9500 is een tenderloc uit de latere perioden. Doormiddel van de poll kon ik ongeveer zien wat de wensen waren van de modelspoorders.

Hopelijk heb ik door dit bericht een aantal vraagtekens uitgegumd.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #7 Gepost op: 16 December 2014, 10:42:20 »
Ik denk dat het grootste vraagteken pas wordt weggegumd, op het moment dat je dingen kunt laten zien. Ik zou dus zelf een loc kiezen, daar mee aan de slag gaan en de resultaten laten zien. Een 1700 lijkt me een goed begin. Veel varianten, inzetbaar in een periode van 50 jaar.

Een 9500 zou ik geen tijd en energie in steken, daar wordt al aan gewerkt.

Eelco

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #8 Gepost op: 16 December 2014, 10:47:32 »
Op zich wel verhelderend verhaal maar je hebt niet echt een goed beeld van de huidige markt in NS stomers volgens mij.

Er worden bijvoorbeeld zeer regelmatig Philotrain locs aangeboden op sites als marktplaats en als je een 1700 zoekt staat er eigenlijk altijd wel wat van op. En de laatste tijd zijn de prijzen gestaag aan het dalen van deze modellen. Laatst heb ik zelf nog een 2100 kunnen kopen voor minder dan 2/3e van de prijs waarvoor ze een paar jaar terug weg gingen, dus de Philotrains worden langzamerhand best betaalbaar.

En daar komt ook 3D printing om de hoek kijken, het lijkt een beetje een toverwoord tegenwoordig maar ik heb nog geen (Nederlandse) stoomloc modellen direct uit de printer zien komen die zo strak zijn dat je niet alle details weg moet schuren en dan ook nog eens betaalbaar zijn. Nog een groot nadeel van de 3D prints is gewicht. Het is heel leuk om een compleet model 3D te printen maar zeker bij kleinere locs als de 1700 en 1300 moet je juist zo veel mogelijk van zware materialen maken om nog enigszins trekkracht te hebben.

Er zijn al wel wat voorbeelden te vinden waarbij een fabrikant een moederondereel in zeer hoge kwaliteit 3D print en dan na laat gieten in ander materiaal (messing, resin), anders is het gewoon niet te betalen, en zaken zoals dommen en veiligheden zijn gewoon het mooist in messing.

Mijn conclusie: laat mij maar eens een goed model zien, direct uit de 3D printer met goede aandrijving en trekkracht en dan heb je misschien mijn interesse. Wat ik tot op heden van serieproductie 3D prints heb gezien overtuigd mij absoluut niet om zo'n model te kopen.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

ewoutdeleeuw

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 December 2014, 10:54:12 »
NS8714: Zoals eerder vermeld kan ik nog niets laten zien omdat er alleen  nog dingen op papier staan. Maar je hebt gelijk. Wordt aan gewerkt ;)

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 December 2014, 10:54:41 »
Of je moet voor een loc kiezen die nog nooit geproduceerd is. Een Argus Vesta type lijkt me wel een goede. Alleen wordt de markt hiervoor wel stukken kleiner. Ik zelf zou voor een NS6700 kiezen. Is al wel door een kleinserie fabrikant gemaakt.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #11 Gepost op: 16 December 2014, 11:01:15 »
Als ik dan een tip mag geven: Kies voor je eerste loc eentje met binnen liggende cilinders. Een 1300, 1700, 1900, 2100, 3500. Dat soort apparaten. Dan ben je al wat minder werk kwijt aan cilinders/dijfstangen/aandrijving.

Probeer te werken op basis van bestaande aandrijvingen, dat maakt het misschien wat goedkoper.

Ik hoop dat het wat wordt. Maar ik kijk verder nog even de kat uit de boom. Zelf heb ik wel degelijk wensen qua NS stomers, maar daar wacht ik nog even mee. Als je overigens een Nederlands Indische stomert in H0m (smalspoor) zou overwegen te ontwikkelen...

Eelco

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 16 December 2014, 11:02:00 »
Nou Ewout, de concurrentie is je al voor, de NS 7100 is al uitgebracht  ;) :
https://modelspoor-shop.nl/producten-bestellen/product/12-ns-7100

::)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

decauville_nl

• Offline Offline
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2014, 11:51:07 »
Je kunt toch op zijn minst wel een rendering laten zien van een ontwerp van een NL stomer?
Of eventueel een ander spoorgerelateerd bewijs van kunnen op dat gebied?
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2014, 12:42:29 »
Ik zit al een tijdje met het idee om een aantal Nederlandse stoomlocomotieven op de markt te gaan brengen.

Heb je al een commerciële account aangevraagd?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...