Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:23:07
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ben
Vandaag om 14:22:09
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:10:21
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:49
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 14:03:26
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 13:57:33
NS Mat 35 Maple Leaf door Karben
Vandaag om 13:57:13
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:40:27
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:25:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
Raadplaatje door henk
Vandaag om 11:30:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:07:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 07:41:56
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
  

Auteur Topic: NS Mat 35 Maple Leaf  (gelezen 4097 keer)

Hens

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
NS Mat 35 Maple Leaf
« Gepost op: 15 December 2014, 11:40:48 »
Hallo spoorvrienden, mijn naam is Hens Schonewille, ik ben zestig en een bescheiden verzamelaar van modeltreinen uit mijn jeugd en andere in ons land weinig voorkomende merken. Ik woon op een schip, ruimte om te bouwen ontbreekt, maar in het verleden heb ik dat wel veel gedaan.
Reden om me tot jullie te wenden, is een merkwaardig Nederlands treinstel dat ik onlangs in bezit kreeg. Het gaat om een wat primitief, maar tegelijkertijd zeer charmant model van een NS Mat35 of 36, waarvan ik de herkomst probeer te achterhalen. Mijn zoektocht leverde al aardig wat informatie op, mijn dank gaat vooral uit naar Rainer Haug van de Duitse site Spur00.de, een site geheel gewijd aan zogenoemde Kaufhausbahnen, blikken 00 treintjes als Bub en Dressler, waarvan ik er ook enkele bezit.
Van Rainer leerde ik dat mijn trein vermoedelijk kort na de oorlog in een kleine serie werd gemaakt in opdracht van de bekende winkelier Merkelbach uit Amsterdam. Ze werd verkocht met een cirkel rails onder de naam Maple Leaf. Dit vermoedelijk ter ere van onze Canadese bevrijders. Het treinstel heeft een onjuist middendeel, waarschijnlijk om het met de grote motor mogelijk te maken door krappe modelbochten te rijden.
De trein heeft binnenverlichting en rijdt op wisselstroom. De rijrichting wordt bepaald met een schakelaar op de motor. Rainer Haug zijn er drie exemplaren van bekend, twee in Nederland, een in Zwitserland. Inmiddels heb ik gehoord dat zo n Maple Leaf stel inderdaad bij Merkelbach in een vitrine stond.
Van een Marklin-verzamelaar leerde ik dat de bijgeleverde messing rails van de Zwitserse fabrikant Micro-Maag afkomstig zijn. Die produceerde na de oorlog korte tijd modeltreinen onder het merk Junior volgens het wisselstroomsysteem. De rails van deze firma lagen op drie bakelieten dwarsliggers. Ik bezit een restant van een doos waarop het bedrag 8,95 staat en bovendien een transformator met een houten kast, die zou destijds echter los moeten zijn bijgekocht.
Welnu, welk forumlid kan bovenstaande bevestigen, dan wel meer informatie verschaffen? Met alle informatie ben ik blij, de trein is er leuk genoeg voor.






   

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2014, 10:58:33 »
Wat een leuk treintje. Volgens mij moet je dit bericht plaatsen in de sectie Algemeen of zo, want (en ik kom daar net ook achter) alles dat in Persoonlijk wordt geplaatst, verschijnt niet in de Recente berichten lijst aan de linkerkant van het scherm. Zo zien veel mensen dit bericht niet. Normaal gezien is er altijd wel iemand die iets van dit soort zaken weet.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hens

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #2 Gepost op: 21 December 2019, 15:50:43 »
Hallo modelbaan-vrienden, na mijn eerste bericht over het Nederlandse treinenmerk Maple Leaf, kan ik -inmiddels vijf jaar later- het verhaal wat aanvullen.
Bij de nogal onregelmatig ondernomen zoektocht naar de achtergronden, kreeg ik hulp van vrienden uit zowel ons land als het buitenland. We hebben gezocht in oude krantenartikelen en hobbybladen. Het blijkt hier te gaan om een kort na de oorlog ondernomen poging aan een grote vraag naar speelgoed en modelbouwartikelen te voldoen. Er leek op dat moment een gat in de markt te bestaan, omdat Marklin en Trix nog niet konden leveren. Het onvermijdelijke einde kwam dan ook, toen de grote merken rond 1949 terugkeerden in de winkelschappen.
Het verhaal begint drie jaar eerder, in 1946. De Amsterdamse koopman B.L. Peuschgens startte aan de Prinsengracht zijn eigen speelgoedfabriek. De naam was de Mechanische Speelgoedfabriek Maple Leaf of ook wel Metaalwarenfabriek Maple Leaf. Het bedrijf zou ooit dertig medewerkers hebben gehad. Het kostte de firma een jaar om de trein te ontwikkelen. Vooral de eigen motor was een uitdaging. Ook het foutloos draaien van de wielen was gecompliceerd, zo schrijft een hobbyblad in die jaren. In ieder geval wist de eigenaar van Maple Leaf in 1947 het resultaat te presenteren op een beurs in Utrecht. Zelfs de bezoekende Koningin Wilhelmina zou toen interesse in het treintje hebben getoond. Gezegd werd dat er ook uit het buitenland vraag naar de Nederlandse modeltrein was, genoemd worden Zweden en Brits Indie.
Aanvankelijk lukte het niet de productie op te starten, want het wachten was op draaibanken en ponsmachines uit Amerika. Na de komst van dat gereedschap kwam de fabricage later in 1947 alsnog op gang. Het doel was 200 trein-sets per maand te maken, bestaande uit de trein zelf, rails en een transformator. Ze werden aan meerdere winkels geleverd, een advertentie van een zaak uit Hilversum leert dat de verkoopprijs 115 gulden was. De Maple Leaf treinen werden met de hand beschilderd en er is zelfs sprake van een Belgische variant. Het zou dan gaan om het model in de kleuren blauw en geel en werd aangeprezen als "de Bliksemtrein" tussen Brussel en Antwerpen. Of deze Bliksemtrein ook werkelijk in aantallen is gemaakt, is mij niet bekend. Maple Leaf zou verder een Jeep en een bakfietsje hebben geproduceerd. Beide met opwindmotor.
In de zomer van 1949 was het voorbij. Maple Leaf was failliet en in juli van dat jaar werden de machines van het bedrijf per opbod verkocht. De kranten van destijds schreven over de fabricage van speelgoed in Nederland, dat het grootste probleem de te kleine thuismarkt was.

Hens Schonewille

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5651
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #3 Gepost op: 21 December 2019, 16:24:29 »
Interessant verhaal (y)
Groet, Frank

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #4 Gepost op: 21 December 2019, 17:23:45 »
Nou, in zekere zin was dit treinstel de tijd ver vooruit met zo'n midden power-unit met opgelegde bakken. Hartstikke leuk! (y)

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Boerammetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 13:07:35 »
Dit topic inspireerde mij de laatste 10 jaar tot het zoeken naar een Maple Leaf Mat 35. Afgelopen week zag ik er een te koop staan en zojuist zat hij bij de post. Met doos en rails.

Een beetje kruipolie verder zit er leven in het motortje, en als je de beide rijtuigbakken erop legt brandt daar zelfs licht in! Het rijwerk is wat je ervan verwacht op een herfstachtige dag. Veel slipwerk en weinig vaart...

Desondanks een bijzonder staaltje oud NS materieel.

Boerammetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 13:10:45 »



Hens

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 13:21:41 »
Hallo Boerammetje, wat een mooie koop. Het treinstel lijkt nog in goede staat. Het doorslippen komt mij bekend voor, het hoort er kennelijk een beetje bij....

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2947
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 13:29:32 »
Gaaf dat dit soort spul gemaakt is en overleeft en dat jullie dat hier laten zien (y)

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1447
Re: NS Mat 35 Maple Leaf
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 13:57:13 »
Fantastisch mooi!
Ben wel benieuwd naar de (verdere) geschiedenis van deze Nederlandse fabrikant.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.