Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:16:15
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Sikko
Vandaag om 18:12:47
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:06:58
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door verst107
Vandaag om 18:03:37
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 17:43:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:15
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 17:25:44
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:52
Zelfgemaakt BiDiB modules door AlbertG
Vandaag om 16:57:24
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41

Auteur Topic: Welke schaal, H0 of N?  (gelezen 7816 keer)

Spanje

• Offline Offline
Welke schaal, H0 of N?
« Gepost op: 14 December 2014, 15:08:52 »
Goedemiddag,
Ik woon in Spanje, hier is erg weinig van en over treinen te vinden. Ook zijn er bijna geen winkels, mijn dichtstbijzijnde is 160 km van mijn huis.
Ik heb nog niks, maar overweeg om met deze hobby te beginnen. Mijn vraag is, wat is de minimale ruimte die je nodig hebt om een leuke baan te bouwen in de schaal H0?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Welke schaal, H0 of N?
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2014, 15:41:09 »
Tja, ligt er vooral aan wat jij een leuke baan vindt. Wat had je voor ogen? Stukje rangeren of een station. Moet het rond kunnen? Enz. Er zijn mensen die al genoegen nemen met een stuk spoor door een landschap omdat ze vooral een mooi en gedetailleerd landschap belangrijk vinden. Een ander wil juist zo veel en afwisselend mogelijk treinen zien rijden. En weer een ander wil vooral rangeren. Dus kijk naar wat je wilt, kijk hoeveel ruimte je hebt en kijk of je geen bezwaren hebt tegen het kleinere N (voor sommige is het echt te klein om goed te zien, vooral als ze ouder zijn) en maak dan een keuze.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2014, 15:43:06 »
Hoi, net terug van een langdurig bezoek aan Nederland in november - december wellicht?

Je hebt het over een baan, ligt er gewoon aan wat je voorstelt bij die baan. Een rondlopende baan met veel verkeer of gewoon een rangeerbaantje met enkele industrieaansluitingen en geen personenvervoer?

Misschien nog iets toelichten waar je in eerste instantie aan denkt.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2014, 16:57:54 »

Hallo,
Bedankt voor je antwoord. Ik wil een baan, rondrijden, afwisseling, spiraal, ruimte ong 2,50x 1 m. Verder zit ik nog in het prille begin haha. Ik vind H0 mooi maar weet niet of deze ruimte toch te beperkt is.
Gr Henk
« Laatst bewerkt op: 16 December 2014, 10:40:40 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2014, 17:28:59 »
Hallo Henk,

Op 2,50 m bij 1 m doe je op H0 schaal niet erg veel. Spiralen kan je dan ook wel vergeten. In jouw geval zou ik dan voor N schaal gaan.
Dan kan je op dat oppervlak best een leuke baan maken.

Nou ben ik zelf niet zo'n N schaal fan. Het is me te klein. Maar gezien jouw oppervlak ....tja.
Zelf woon ik in Thailand en daar zijn ook niet erg veel winkels en dan ook nog zeer beperkt in keuze.
Dus de auto vol laden als je in Nederland bent zou ik zeggen.  ;D

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2014, 20:58:05 »
Hallo Thai-Bundesbahn
Bedankt voor je reaktie.
Ja dat is het beste maar dan moet ik wel weten wat ik moet kopen, dus vandaar. Ik kan een deel van mijn garage opofferen, maximal zou het 3,50 x 1 m kunnen worden, maar gezien je reaktie lijkt me dat ook nog te klein dus. Zou jammer zijn want ikzelf zou ook graag H0 hebben ipv N.
Hoe koop jij je spullen, op internet?
Groetjes,
Henk

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2014, 22:28:45 »
Tegenwoordig koop je sowieso meer dan 50% via internet als je op de prijs let, er is dus ook vanuit Spanje best een en ander te verkrijgen, ook op N-gebied. Ibertren is een Spaans merk wat volgens mij vooral N-spoor produceerde, en doet dat tegenwoordig weer onder de Hornby vlag als ik me niet vergis. En toen ik in Barcelona was heb ik toch bij het begin van de Ramblas een hele mooie modelspoor zaak bezocht waar ik als souvenir een N-spoor model van een Catelaanse lok heb gekocht, geproduceerd door Kato...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2014, 22:43:27 »
Ja HansQ, als dat zo is, ik ben me nog erg aan het orienteren. Maar Barcelona is ook zo'n 480km verwijderd van waar ik woon.
Maar we gaan alles eens bekijken en overwegen.
Groetjes,
Henk

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2014, 22:50:34 »
Nou op 3,5x1 zijn er al best wel mogelijkheden in Ho

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #9 Gepost op: 15 December 2014, 01:38:08 »
Ik zeg niet dat je geen H0 moet nemen, het is maar net wat je wilt. Feit is wel dat je op 2,5 (3,5 met aftrek van de radiussen voor een ovaal) meter net een realistisch uitziende lang trein kun laten rijden in schaal N. Want dat is toch al tussen de 1.5 en 2 meter in schaal N en dus tussen de 3 en 4 meter in H0. Op 2.5 meter lengte kun je dan diagonaal een mooi parade-traject leggen in schaal N. Als je die ruimte benut voor H0 kom je dan toch op kortere treinen zoals buurtverkeer uit als je het realistisch wilt houden. Dat was samen met meer gelegenheid voor een realistisch landschap voor mij de motivatie om voor N te kiezen. Als je lokaal of rangeer verkeer leuk vind, dat gaat prima op 2.5 meter in H0, en zeker op 3.5 meter als je geen ovaal legt.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 December 2014, 03:54:51 »
Hallo Henk,

3,5 x 1 meter geeft al heel wat meer mogelijkheden. Ik begrijp dat een deel van je garage beschikbaar moet blijven voor bijvoorbeeld een auto. In dat geval zou je ook nog met modules kunnen werken. Als je klaar bent met je treinen worden de segmenten netjes opgeruimd en kan de auto weer binnen.

Ik koop treinen via internet die vervolgens weer door familie of vrienden jaarlijks mee naar Thailand worden genomen.

Groet Ed

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2014, 13:45:01 »
Bedankt,
Eens kijken of mijn fam. ook wat mee kan nemen voor mij als het zover is.
Modules zou een oplossing kunnen zijn, mijn auto hoeft niet binnen maar ik heb wel wat fietsen en zo. Blijft moeilijk. Ik heb ook nog een slaapkamer over circa 3.5 x 2,50m, maar of mijn vrouw daarmee accoord gaat haha.
Gr
Henk

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 December 2014, 13:47:59 »
Ik zeg niet dat je geen H0 moet nemen, het is maar net wat je wilt. Feit is wel dat je op 2,5 (3,5 met aftrek van de radiussen voor een ovaal) meter net een realistisch uitziende lang trein kun laten rijden in schaal N. Want dat is toch al tussen de 1.5 en 2 meter in schaal N en dus tussen de 3 en 4 meter in H0. Op 2.5 meter lengte kun je dan diagonaal een mooi parade-traject leggen in schaal N. Als je die ruimte benut voor H0 kom je dan toch op kortere treinen zoals buurtverkeer uit als je het realistisch wilt houden. Dat was samen met meer gelegenheid voor een realistisch landschap voor mij de motivatie om voor N te kiezen. Als je lokaal of rangeer verkeer leuk vind, dat gaat prima op 2.5 meter in H0, en zeker op 3.5 meter als je geen ovaal legt.
Bedankt, ik ben blij met elke respons en ik luister goed want jullie zijn de mensen die ervaring hebben. Ik ben er nog niet uit.
Gr Henk

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 December 2014, 14:45:23 »
En Henk...ben je er al uit? H0 of N? Ik heb er nog eens over nagedacht en ik zou toch gaan voor H0. Probeer die 3,5 meter te krijgen en probeer inderdaad wat leuk lokaal treinverkeer op te zetten.
Wat wordt trouwens jouw tijdperk? Bij mij is het Deutsche Bundesbahn Tijdperk 3 en 4. Dat vindt ik persoonlijk het mooist.

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 December 2014, 15:08:34 »
Halo ED

Ik ga ook voor tijdperk 3-4.
Ik ben er nog niet uit, maar het liedfst ga ik voor H0
Gr Henk