Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:05:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door eichddraig
Vandaag om 20:04:29
upload deleten door maartenvdb
Vandaag om 20:01:16
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 19:34:32
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 19:32:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 19:14:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
  

Auteur Topic: Ontwerp zware NS stoomlokomotief  (gelezen 4661 keer)

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Gepost op: 13 December 2014, 18:07:03 »
Hallo allemaal

In het boek Vervlogen Stoom van Hans van Poll en Bert Steinkamp staat
op blz. 123 een afbeelding van ontwerp van een zware stoomlokomotief
voor de goederendienst.
Het ontwerp laat een lok zien met 5 gekoppelde assen waarvan de afmetingen
overeen komen met de duitse G10 / Br57 maar verder met een ketel en tender
zoals die bij de NS 3700 en NS4600 gebruikt is.

Nu vraag ik mij af of er meer over dit ontwerp bekend is of is het alleen bij
deze maatschets gebleven ?

Groet

Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2014, 20:22:51 »
Bij mijn weten alleen bij een schets gebleven. Er zwerven meer leuke ontwerpen door het NS archief.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2014, 21:34:43 »
Deze ontwerpen zijn alle van Labrijn en gemaakt gedurende WO2. De afdeling van Labrijn had toen vrij weinig te doen en hij voorzag dat na de oorlog nieuwe (naar zijn mening stoom-) locomotieven nodig waren. Het is anders gelopen; NS werd uit de brand geholpen door WD en SBB machines en de weg naar (her-)elektrificatie werd ingeslagen.
Van Labrijn zijn ongeveer vier of vijf ontwerpen (alle goederenmachines) bekend. De Pacific in het 3900 boek van Paul Henken is ontworpen door Tabernal en waarschijnlijk bedoeld voor de Ned. Ind. markt.
Gr.
John 
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #3 Gepost op: 13 December 2014, 21:46:33 »
Wie weet was dat ontwerp wel voor Ned. Indie bedoeld, maar ik denk dat men daar in 1928 niet bepaald zat te wachten op opnieuw een 2C1 compoundloc van Nederlands fabrikaat, gezien hun pogingen op dat moment om de aanwezige compound pacifics van Nederlands fabrikaat enigszins acceptabel te laten presteren.

Vrij kort daarna braken economisch zware tijden aan waardoor er in Nederlands Indie bepaald niet meer gedacht werd aan de aankoop van nieuwe locs. Dat kwam pas na de crisis weer. En bij een vooruitblik voorzag de SS vooral in de aankoop van diesellocs. Maar ja, WO II gooide roet in het eten...

Sorry voor het OT ge-OH. Maar dat triggert het noemen van de spoorwegen in Nederlands Indie nou eenmaal bij mij...  ;)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 13 December 2014, 21:49:31 door NS8714 »

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2014, 09:58:18 »
Als het ontwerp uit de 2e wereldoorlog zou zijn dan snap ik niet
goed waarom men een ketelontwerp uit 1910 zou willen gebruiken.
Ook de getekende veiligheid was toen al geen standaard meer.

Ik heb zelf het idee dat het ontwerp eerder ontstaan is, naast het
ontwerp van de NS4600.

Groet

Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2014, 10:00:23 »
Het ontwerp van een E loc met sleeptender lijkt mij idd ook van begin jaren twintig te dateren. Zeker als je de begeleidende tekst op de pagina er voor leest. Ook het handschrift op de tekening past eerder bij eind jaren '10, begin jaren '20.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 14 December 2014, 10:05:47 door NS8714 »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2014, 12:53:33 »
Zie ook Paul Henken serie 8100 blz. 77.
Overigens is een locomotiefontwerp met een 3700 ketel geen bijzonderheid want dit is tot het einde de standaardketel gebleven. De laatste werden toegepast op de SM tenderversie van de 4600-en. Ook de vorm van de "veiligheid" stelt niets voor want wat getekend is, is een sier-"omhulsel" en daarachter kon van alles zitten, meestal twee Ramsbottom en een Ashtonveiligheid, later open en bloot twee Ackermannen.
Bij al die ontwerpen moet wel de aantekening gemaakt worden dat er wel degelijk aan gerekend is. Een ontwerp begint met de berekening van de toegelaten en de gewenste asdruk. Op zich is dat al een heel karwei.
Persoonlijk heb ik de indruk dat we blij moeten zijn dat deze ontwerpen niet doorgegaan zijn. Het waren allemaal goederen- of rangeermachines met kleine drijfwielen (en dus lage snelheid) en twee buitenliggende cilinders die eenzelfde risiko vooronrustige gang als bij de 4600-en in konden houden.
Voor een constructeur zijn de ontwerpen weinig boeiend; het is voortborduren op een oud en bekend thema.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2014, 13:05:21 »
het is voortborduren op een oud en bekend thema.

Een passende samenvatting voor de stoomlocs van de NS  ;D

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2014, 16:12:43 »
Dat ontwerp van de NS 9000 komt met die Ackermann veiligheden al wel een stuk moderner over dan het ontwerp van de vijf-asser in Vervlogen Stoom.
Het omhulsel over de veiligheid zegt inderdaad niets maar is bij nieuwbouw-loks van voor de oorlog al
niet meer toegepast. De 3900, 6100, 6300, 8700 en de laatste 3700en hadden het niet meer.
Ik hou het er op dat het ontwerp in de jaren 20 gemaakt is.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #9 Gepost op: 20 July 2015, 12:44:06 »
Weet iemand of er nog meer van dit soort nooit uitgevoerde ontwerpen zijn en in welke nummerserie
de lok terecht had kunnen komen?

« Laatst bewerkt op: 20 July 2015, 21:58:46 door Jeff van Alphen »
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2015, 09:16:34 »
Voor Nederland weet ik alleen eloc 1400 en diesellocs 600 (niet de Hippel, maar die met resterende DE-5 motoren) en 6000 (voorontwerp voor 6400).
Voor Nederlandse stoomlocs weet ik het niet.
Voor buitenlandse stoomlocs zou je hier eens kunnen kijken, daar staan de raarste ontwerpen tussen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2015, 12:14:38 »
Losse tender, "sleeptender" is een germanisme :-)

Dirk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2015, 21:17:25 »
Voor Nederland weet ik alleen eloc 1400 en diesellocs 600 (niet de Hippel, maar die met resterende DE-5 motoren) en 6000 (voorontwerp voor 6400).
Voor Nederlandse stoomlocs weet ik het niet.
Voor buitenlandse stoomlocs zou je hier eens kunnen kijken, daar staan de raarste ontwerpen tussen.
Als het ook om plannen van iets anders dan stoomlocomotieven mag gaan, er waren nog studies naar een serie 1800, nieuwe IC rijtuigen, motorwagens type DM'90, twee- en vijfdelige Koplopers, IC Max en nog 29 extra mDDM.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Ontwerp zware NS stoomlokomotief
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2015, 21:26:41 »
Altijd leuk om eens naar te kijken maar het gaat mij vooral om nederlandse stoomlokomotieven.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm