Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'  (gelezen 18347 keer)

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #60 Gepost op: 23 december 2014, 15:15:55 »
Bij 2 x 15 steken je bielzen 1 mm over maar je gaat ook nog ballasten.
Als je dit toch te smal vindt dan zou ik gaan voor 2 x 18 x 3.
Het hangt ook van de situatie af, als je ook nog een inspectiepad wil hebben dan kun je nog breder gaan.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #61 Gepost op: 24 december 2014, 09:02:21 »
Hans je kan ook 15x3 en 18x3 doen dan steekt het amper uit.

Henk.
Mvg Henk.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #62 Gepost op: 24 december 2014, 12:00:28 »
Hans, leg eens uit wat je met je vraag bedoelt, m.a.w. wat maakt de beslissing zo moeilijk?

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #63 Gepost op: 24 december 2014, 13:09:51 »
@Leen,

Wij gaan als onderbouw gebruik maken van hardschuimplaten. De voordelen daarvan zijn op dit forum meer dan eens besproken.
Toch hebben deze platen een nadeel, ze kunnen gaan werken als klankkast.
Dat is op te lossen door tussen de bleizen en de onderbouw een isolatielaag aan te brengen van schuim of rubber.
Karst Drenth heeft een rubberband gevonden. In de Ency staat echter een artikel over bedding & ballast, waarbij gebruik gemaakt wordt van stroken blauwe ondervloer van de Gamma. Inmiddels hebben we de schuim of rubberbandopties bekeken op prijs- en kwaliteit.
Een dergelijke rubberband is via de webshops in China in ieder geval goedkoper te krijgen.

De discussie was nog wel even hoe breed moeten we de stroken maken? Huib Maaskant zegt in zijn artikel voor H0: 2x2cmx3mm.
Nu zijn de Britse OO bielzen met 32mm iets langer dan de H0 varianten. Dus was eigenlijk mijn vraag, van welke maat kan ik het beste uitgaan.
Inmiddels is mijn vraag naar de bandbreedte achterhaald. Rolph heeft gisteren een alternatief gekocht bij Hornbach: Selitac 3mm schuimplaten.
Deze worden in opgevouwen brede stroken geleverd.



Ik denk dat ik voor de breedte van de stroken gewoon gebruik maak van de eerder door jou aangeleverde profieltekening:



Hier zijn de bielzen zelfs nog 1mm breder. Maar als ik de tekening goed interpreteer, is 2x2cmx3mm voldoende.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 24 december 2014, 13:19:37 door Hans van de Burgt »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #64 Gepost op: 24 december 2014, 13:32:18 »
3mm dik is toch een mooie dikte voor een ballastbed in de stoomtijd?
Ik leg mijn rails op een stuk grijs laminaatschuimrubber van 3mm dik van B&Q (soort Hornbach) en iets breder dan de lengte van mijn bielzen. Dat schuimrubber lijkt een beetje op neopreen, maar is iets zachter. Ik probeer een beetje schuine kanten te krijgen bij het afsnijden ervan en dan heb ik gelijk een ballastbed. En als ik geen ballastbed hoef te hebben, zoals op de goods yard of de fiddle yard, dan leg ik het gewoon over de hele breedte van de yard en plak daarna de rails erop.

Tegenwoordig zijn de ballastbedden veel hoger dan vroeger, dus >4 mm is sowieso veel te hoog.
Dus zoals ik het nu begrijp zou ik zeggen: maak het ballastbed 36mm breed, 2 x 18mm dus.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2014, 13:34:32 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #65 Gepost op: 26 december 2014, 12:00:59 »
ik gebruikte stroken 1mm karton. Werkt voor mij ook prima en scheelde weer een paar stuivers.  ;)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #66 Gepost op: 29 december 2014, 16:37:35 »
Omdat we besloten hebben dat Beltring & Branbridges Halt wordt uitgevoerd met tracks in Bullhead code 75 van C&L, leek het ons toch verstandig om niet de halte, maar een ander deel van de modelspoorbaan uit te werken als BNLS-module.
Even ten noorden van BB&H ligt de Stoneham Lock Railway Bridge. Deze ligt in een water- en bosrijke omgeving.
In model komt de brug voor de kamerdeur te liggen. Dat deel beslaat 95cm in totaal.

We zijn van plan het zo maken, dat het ingepast kan worden in een standaard BNLS-module van 1,2m en de standaard diepte.
Ook zullen we hier gebruik maken van code 100 tracks.

Van de brug in kwestie zijn slechts enkele foto's te vinden op het internet. Het vaststellen van de maatvoering is dus een beetje een gok.
Het bovenaanzicht via Google maps, gaf een bekende maat. De afstand van track-op-track is in schaal OO 5cm.
Een tweede standaardmaat is de hoogte bovenzijde rails tot onderzijde dwarsverbindingen. Die moet 6cm zijn.
Vandaar uit heb ik de andere maten min of meer vastgesteld.





Met Autocad heb ik de maten omgezet om een gevoel te krijgen van de verhoudingen.
Breedte brug: 133,5mm
Lengte brug: 412,5mm
Hoogte brug (Tussen bovenzijde rail en onderzijde dwarsverbinding): 60mm
Hoogte boven 'water' 44mm



Over de kleur ben ik nog niet uit. De foto's suggereren een vaalblauwe kleur. Op een foto is de brug echter wit.
Wellicht dat die witte kleur mooier is, die steekt mooi af bij de beoogde lommerrijke omgeving.

Grzz, Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #67 Gepost op: 29 december 2014, 16:41:34 »
In welke periode wil je de brug weergeven?
Denk je dat hij altijd wit geweest is?

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #68 Gepost op: 29 december 2014, 16:44:08 »
@Leen,

'Onze' periode is 1945-1960. Dus pré-derde rail.
Geen idee welke kleur de brug had, of heeft gehad.
Jij wel?

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #69 Gepost op: 29 december 2014, 18:56:14 »
Ik denk grijs.

Leen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #70 Gepost op: 29 december 2014, 19:28:50 »
Is dat de kleur die te zien is op bekende foto's van die brug uit die tijd  ;D  ???  ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl