Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: H0 baan 1.10m x 2.50m  (gelezen 6995 keer)

Egbert74

• Offline Offline
H0 baan 1.10m x 2.50m
« Gepost op: 09 December 2014, 21:28:37 »
Hallo allemaal, Ik ben een tijdje bezig met m'n banenplan en het wou steeds niet lukken  :(
Ik heb er een tijdje niks aangedaan en ben sinds kort weer met een banenplan begonnen.
Ik heb in de kelder al een tafel staan met de afmeeting van 1.10m x 2.50m.
Daar op heb ik al m'n starterset gezet, om toch af en toe te rijden.
Ik heb van jullie verschillende tips en aanwijzingen gekregen toen ik druk met m'n banenplan bezig was.
Die heb ik zeker megenomen in dit plan, maar het is wel een uitdaaging om een mooie baan temaken.
Ik ben er wel uit dat het een lokale spoor wordt met een kleine station. In m'n vorige poging wou ik graag een container terminal maar dat heb ik maar laten varen. Een klein station in een klein dorpje in de bergen.
Als je m'n nieuwe banenplan bekijkt dan zie je dat er 3 sporen zijn bij het station.
2 sporen voor personen en 1 voor goederen ( de binnenste).
Ik zat ook te denken om alle 3 sporen voor personen te doen en de goederen trein er langs te laten rijden.
Aan de rechter kant van de baan waar het spoor door een berg gaat, heb ik een kleine schaduw station. waar ik een trein set kan laten staan.
Voor het gebrogen brug had ik een gebogen viaduct.

En voor de andere brug had ik een gewone stalen brug in gedachten.

Tussen de viaduct en de brug ga je door een korte tunnel.
Naar de brug ga je in een tunnel door een berg en waar ik ook een trein weg kan zetten.
Hier ook nog een afbeelding van m'n starterset.

Nou hier komt de de banenplan

Ik moet me nog verontschuldigen voor het 3d plaatje, de een of andere manier zet hij geen tunnel neer.
Ik zou graag jullie op en aanmerkingen wil horen over deze banenplan.

M.v.g.
Egbert
« Laatst bewerkt op: 13 December 2014, 21:17:37 door Bert van Gelder. Reden: URL gerepareerd »

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: H0 baan 1.10m x 2.50m
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2014, 22:04:20 »
Ik heb geen verstand van wisselstraten en dat soort dingen. Dat commentaar laat ik graag aan deskundigen, Wel heb ik een beetje kijk op esthetica,

Op de beschikbare ruimte zou ik kiezen voor een acht.
Dat heeft een paar voordelen:
- ziet er speelser uit
- je rijlengte wordt iets groter
- je station kan iets langer worden
- evt een groter schaduw station

De bruggen die je hebt uitgekozen zijn overigens erg fraai. Ga de eerste zelf denk ik ook inzetten!

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2014, 12:04:20 »
Die laatste 2 punten kloppen niet. Als je een 8 wil moet je langer de bocht door leggen voor je diagonaal kunt oversteken. De lengte die je op een diagonaal zou kunnen winnen verlies je hierdoor weer. Dus effectief heb je tussen wissel en wissel minder ruimte. Als voorbeeld even hier een plaatje:

Boven is het gewoon recht gehouden, je hebt dan 1 meter rails, en 3 rechte stukken.
Eronder is de diagonaal getekend. Hier heb je dan 1 meter rails en 2 rechte stukken.
Dus je verliest in echte rechte lengte.

Als je de baan breed genoeg maakt kun je deze wel weer terugwinnen, maar dan kom je op het punt dat je er eigenlijk niet meer goed bij kunt omdat je baan te breed wordt.

Bovendien bij een 8 moet je altijd onder elkaar door, dus krijg je ook te maken met hellingen, en kun je dat op tijd weg krijgen om goed onder elkaar door te kunnen?
Als je gewoon rond rijd heb je de hele achterkant om te dalen zodat je een eventueel schaduwstation ook weer voor aan de baan onder je station kunt maken.

En als laatste, als je recht werkt kun je het station en dus de wissels aan de voorkant van je baan houden. Achter is het dan meer gewoon doorrijden waardoor je goed bij de gevaarlijke delen van de baan kunt.

Ben het met je eens dat het er speelser uitziet.
Rijlengte hangt her vanaf. Als je gewoon rond rijd, en dan dus een dubbel rondje maakt waardoor je een schaduwstation onder je gewone station krijgt heb je meer rij lengte dan wanneer je via een 8 je schaduwstation haaks onder je gewone station legt.

Wat betreft je banenplan is het op zich een leuk en rustig baanplan. Zou alleen nog eens goed naar je deel voor goederen kijken. Altijd leuk om een deel goederen te hebben, geeft je wat rangeer bewegingen. Maar hoe komt de trein daar binnen? en hoe gaat die weer weg?

Als de trein van rechts je station binnen komt dan moet de trein eerst het hoofdspoor weer op alvorens achteruit het kopspoor op te kunnen.

Komt die van de andere kant binnen heb je hetzelfde probleem, maar dan bij wegrijden.

Een optie zou misschien zijn een extra kopspoortje maken:

Hier kan de trein dan op binnen komen, en achteruit op terug naar je goederenspoor.
Op de hoofdbaan kan de andere trein dan gewoon rond blijven rijden.

Roelco

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2014, 12:06:18 »
Hi Egbert,

Zelf zou ik er zeker een (groter) schaduw station, onder de baan, maken met de mogelijkheid om te keren want nu kan je alleen rondjes rijden.

groet
Harald

Egbert74

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2014, 21:07:15 »
Dank jullie wel voor jullie op en aanmerkingen (y)

Harald,
Ik heb wel over een keer lus gedacht, maar dat wordt me te ingewikeld en een om schakelmodule voor digitale bestuuring is wel duur en om dat ik een klein buget heb en ook nog beginnend modelbouwer ben, laat ik dat maar niet doen.

Roelco,
Ik vond het goederen gedeelte ook mooi.
In begin wou ik een container terminal.
Naar heel wat pogingen kwam ik er achter dat ik te weinig ruimte had en dat het redelijk duur werdt.
Je hebt best wel wat wissels nodig.
Omdat de ruimte en het buget het niet toelaten, ben ik aan wat eenvoudigers gaan denken.
Ik heb trouwens je tip over een extra kopspoortje te maken, maar ik kwam ruimte te kort. :(
Oja verder over een "eenvoudig plan, Kannstehaben is een voorbeeld voor me om met een "eenvoudige plan" wel een mooi resultaat te krijgen.
zie de filmpjes

https://www.youtube.com/watch?v=9bdfKLtKZMM

https://www.youtube.com/watch?v=ip3ETXmfrBM

Gastheerg,

Ik heb al een 8 geprobeerd maar door de minimale helling van 2% in bochten kwam het niet mooi uit.
Oja de viaduct is van Noch.

Nog bedankt iedereen (y)

Ik heb m'n plan wat aangepast het is wel meer richting personen vervoer en de goederen trein rijdt er langs.
Ik heb geen "schaduw station" meer, maar daar integen is m'n station iets groter geworden.
De lengte van de baan is iets grooter geworden maar hij past nog wel op m'n tafel.
Ik ben ook m'n R2 bochten kwijt, dat houd in dat ik naar een andere viaduct moet kijken want die van Noch zijn alleen in R1 en R2.
De aankomst van de treinen aan de rechter kan wordt net als in het tweede fimpje (zo dacht ik het iedere geval).
Als jullie op of aanmerkingen hebben dan zie ik deze tegemoet

M.v.g
Egbert

rjr

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2014, 09:16:51 »
Vond je oude beter.
Geeft je wat rangeer mogelijkheden. Dan misschien niet met dat extra spoor, maar je moet toch wat meer bewegingen maken. En je hebt een schaduw station waardoor het rondjes rijden wat minder eentonig wordt. De trein de de tunnel inrijd hoeft niet dezelfde te zijn als die er uit komt.

Later kun je dan altijd nog wat meer gaan uitbreiden.
Eventueel je goederen spoor wat schuin maken zodat het wat minder strak wordt:

En als je zo veel wissels hebt kun je die extra verbinding maken zodat een binnen komende trein daar gelijk heen kan.

Maar dat zijn ook opties die je later altijd nog toe kunt passen zonder je hele baan te moeten ombouwen. Net als een extra spoor voor je goederen. Als je zorgt dat het daar in elk geval al breed genoeg is voor een tweede spoor kun je dat later altijd makkelijk uitbreiden. Voor als je voorraad aan materiaal wat groter wordt.
maar het is natuurlijk jouw baan.

Roelco

Egbert74

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2014, 13:02:29 »

Ik heb m'n banen plan aangepast naar de opmerkingen van Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 December 2014, 13:15:49 »
Bijna goed :) ( nou ja, wat is goed, in principe natuurlijk alles, want het is tenslotte jouw baan )

Maar zou nog een kleine aanpassing maken. Onderste spoor noem ik even 1, die er boven 2 en dan 3.
De wissels in spoor 2 om bij spoor 3 te komen zou ik of:
1 iets naar links schuiven. Je kunt dan nog met een lok rechts van de wissels staan om via dat stukje er tussen een keer aan de andere kant van de wagens te komen.
2 iets naar rechts schuiven (en dan een links wissel in plaats van rechts, rest kan blijven als is ) Je haalt dan die S slinger er uit als hij naar baan 3 wil.

Ik denk dat optie 1 je de meeste rangeer mogelijkheden geeft waarbij je de hoofdbaan, helemaal buiten om zeg maar, vrij houd.

Eventueel zou je nog kunnen overwegen om het engelse wissel te vervangen voor 2 gewone wissels, om de kosten een beetje te drukken zeg maar. Je sporen worden daar natuurlijk wel wat korter door.

Maar algemeen gezien, mooi plan om mee te starten denk ik. Heeft mogelijkheden om nog wat uit te breiden mocht je dat willen, en mooie ruimte voor landschap of bebouwing.

Roelco

Egbert74

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2014, 14:36:00 »
Bedoel je zo?

Milan

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2014, 15:08:10 »
Ik zou de engelse wissel vervangen voor twee losse wissels. Dit bespaart een hoop kosten.
Projecten:
- Weer simulatie programma (gestopt)
- Bouw paradebaan Noord-Holland - Schiphol (afgebroken)
- N-Spoor Rheinland - Pfalz https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112841.0

rjr

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2014, 15:57:15 »
Bedoel je zo?

Dat zou optie 2 zijn inderdaad. het beeld wordt dan iets rustiger.
Je kunt ook voor deze optie gaan:

Oogt wat minder rustig, maar geeft je de mogelijkheid om binnen het blauwe rondje te rangeren zonder de hoofdbaan op te moeten. (het missende deel moet natuurlijk gewoon gelijk blijven aan wat je zelf al had :) )

Maar welke optie je kiest is natuurlijk aan jezelf, het is jouw baan.

Roelco

Egbert74

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 December 2014, 23:12:25 »
Ik ben bezich geweest met m'n plan.
De vorige plan was iets tegroot hij was langer dan 2.50m :(
Ik heb hem weer terug gebracht naar 2.50m
Ik heb m'n goedere trein is ongeveer 900mm, en die kan ik nu zonder problemen rangeren.
Ik heb rond gekeken voor een perron die tussen m'n rails past.
Ik gebruik Geoline van Roco en heb 38mm tussen m'n rails
Kibri heeft een perron die tussen m'n rails past

De lengte van deze perron is 1000mm dus ik moest de rechter wissel naar rechts op schuiven.
M'n breedte van m'n baan kon ik iets groter maken.
Dit heb ik in de volgende plan verwerkt.

Ik kan ook m'n baan de breedte houden zoals was en het spoor onder een hoek op m'n tafel zetten.
Volgens mij lijkt dat ook wat leuker en je heb meer ruimte voor het landschap en bebouwing
Alleen zit ik met het perron, misschien kan mij iemand daar me helpen hij moet niet langer dan 800mm worden en een breedte van 38mm.
zie m'n volgende plan

Helaas kon ik niet jou optie doen Roelco want ik kwam ruimte te kort.
Maar wel bedankt voor die tips (y). Ik merk wel dat het niet mee valt om een mooie plan in elkaar tezetten.
Nu moet ik nog bedenk wat voor station en waar neer te zetten en natuurlijk hoe doe ik m'n goedere gedeelte.

M.v.g.
Egbert

Egbert74

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 December 2014, 21:06:35 »
Nog even een kleine update van m'n banen plan
Ik heb de R2 bochten vervangen met R3 bochten en daar door moest er 3 R3 bochten aan de rechter kan van de baan de buitenste spoor vervangen worden met R4 bochten.
En ik heb de plan zo aangepast dat het perron van kibri past.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 December 2014, 11:14:02 »
Een andere oplossing om toch te kunnen rangeren op de bovenste 2 sporen zonder het hoofdspoor te bezetten:

rechts maak je het engelse wissel. Hierdoor kan een lok daar toch doorrijden zonder dat deze de hoofdbaan op moet ( een aanpassing die je ook altijd later nog een keer kunt doen als je daar al wel rekening mee houd met je ondergrond )

Op station heb ik het engelse wissel nu aangepast naar 2 normale wissels. Als je je perron dan ook iets opschuift kun je op spoor 2 met een trein langs je perron staan, en sta je niet op een wissel.
Op zich niet z'n probleem natuurlijk, maar je kunt daardoor op die plaats je wat duurdere engels wissel weglaten, en toch zelfde rij lengtes houden.

Al wordt het tijd om maar eens gewoon te beginnen met de bouw :). Tijdens de bouw heb je dan toch nog wel eens iets van, dat kan net iets mooier zo of zo :).

Succes,
Roelco

Egbert74

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 18 December 2014, 07:42:12 »
Roelco,

Bedankt voor de tips om me te helpen met m'n banenplan (y)
Ik heb je laatste opmerkingen verwerkt in m'n plan en ga binnen kort beginnen met de bouw. :)
Nog even het aangepaste plan