Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: lichtvoering NMBS rond 1965  (gelezen 989 keer)

railfocus

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
lichtvoering NMBS rond 1965
« Gepost op: 08 December 2014, 19:11:30 »
Hallo Beneluxspoorders,

Vandaag werd bij mij loc 1502 van de NMBS bezorgd. Dit model van LS Models staat standaard op 2-lamps frontverlichting, maar biedt ook de mogelijkheid om A-frontcode verlichting te laten voeren.
Mijn vraag: Wat was rond 1965 bij de NMBS/SNCB de frontlichtvoering; 2 lamps of de A-frontcode?
Uw antwoord wordt hogelijk op prijs gesteld.

Mvg, Railfocus

Rsd1000

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
    • Fotostop
Re: lichtvoering NMBS rond 1965
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2014, 20:36:12 »
Hoi,

Ik neem aan dat als je het wilt weten voor 1965 dat je dan de 150.002 hebt. De NMBS gebruikte tot en met 1971 een zescijferig nummer om hun locs te duiden.

De A frontseinen werden bij de reeks 15 in Nederland gebruikt. In België zelf voldeden 2 frontseinen. Ik weet niet hoe veel frontseinen er in Frankrijk nodig waren maar heb wel een vermoeden. Ik heb net wat plaatjes bekeken van die machines in Frankrijk en het lijkt er op dat daar het derde frontsein niet gevoerd werd.

gr,

Arno

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: lichtvoering NMBS rond 1965
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2014, 13:28:07 »
Hallo,

Het derde frontsein werd/word alleen gebruikt in landen die het z.g.n. A frontsein voeren. Zoals Nederland en Duitsland.

Groet,
Bas