Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Intellibox 3 door VAM65
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 18:26:23
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18

Auteur Topic: herstarten treinbaan  (gelezen 3595 keer)

dramenia

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
herstarten treinbaan
« Gepost op: 08 December 2014, 19:07:28 »
Hoi,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. ik weet (zo goed als) precies wat ik wil, maar weet niet wat het beste is (lees, best betaalbare).

Ok, wat wil ik:
  • baan van 2 bij 3 meter ongeveer
  • Tijdperk 3/4
  • 2 treinen
  • Berg gebied
  • Besturen via microcontrollers (volledig automatisch)
  • hoogte verschil (treinen rijden over elkaar in de berg
de treinen rijden in tegengestelde richting, en zullen in het onderste gedeelte elkaar tegen kunnen komen. Op het onderste deel wil ik seinen zetten en een paar wissels (voor een stationnetje).

Nu heb ik:
  • Marklin trafo (analoog)
  • 1 trein (analoog)
  • M-rails (mogelijk genoeg voor de baan, nog niet precies opgemeten)

nu zie ik zo veel verschillende digitale systemen (en zie ik hoe mooi dat is), alleen kan ik totaal geen inschatting maken van de kosten hiervan.
het liefst wil ik alles met een microcontroller aansturen, zodat het geheel automatisch is, en ik kan genieten van de baan (het is ook een testbaan, over 3 jaar ga ik verhuizen, en zal ik het groter kunnen aanpakken).

ok, nu de specifieke vragen:
als ik de trafo op een vaste stand zet, en de uitgang op delen inschakel, dan kan ik zo wel 2 treinen laten rijden toch (analoog)?
ik heb begrepen dat M rails storing geeft in digitale systemen. is het doe moeite waard (ook kijkend naar toekomstige uitbreiding) om nu over te stappen naar K rails (ik vind C rails lelijk (mening...))?
is een reed switch betrouwbaar genoeg voor bezetmeldingen van trajecten (analoog en digitaal)?

stel, ik stap over naar digitaal, is het dan goedkoper om te kiezen voor marklin of voor de 2-rail systeem?

alvast bedankt voor het meedenken!

dramenia

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: herstarten treinbaan
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2014, 09:59:55 »
ok, ik heb de volgende besloten genomen:
  • Rails vervangen voor K rails (de M rails is niet helemaal lekker meer, of ik moet alles helemaal reinegen)
  • trein werkt nog goed, dus ik ga analoog, opgedeeld in secties. heeft iemand ervaring met het schakelen van de secties? en wat voor soort voeding ik hier voor zou kunnen nemen?
  • Servo's voor het omzetten van de wissels (aangestuurd via microcontrollers (PWM))

dus nu moet ik nog een goeie trafo kiezen die de secties kan voeden, en dan daarnaast nog een trafo voor de verlichting en de voeding van de microcontrollers (mogelijk dat ik daar ook een aparte trafo voor haal).

ErikW

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2014, 13:46:01 »
Keuzes, keuzes...  Als je toch je rails gaat vervangen, is het belangrijk te kijken naar wat je wilt.  Als je het heel natuurgetrouw wilt doen, kun je beter 2-rail nemen.  Als je het leuk vindt de boel te automatiseren, is 3-rail misschien iets betrouwbaarder (meningen verschillen op dit punt).  Aangezien je nog maar één trein hebt, is de overstap (nog) relatief eenvoudig te maken. M-rails doen het prima in combinatie met digitale systemen overigens (heb ik zelf ook).

Een digitale centrale hoeft niet zo duur te zijn, een Lokmaus (dcc centrale) is al te krijgen voor rond de 40 euro. Als je de boel wilt aansturen met een PC, zou je eens naar MrDirect kunnen kijken, en Koploper. Decoders zijn ook niet heel duur, en geven je wel veel meer mogelijkheden.

Het terugmelden doe ik zelf met stroommeting (S88N kaarten) op alle blokken. Op die manier weet je ook bij het opstarten welke blokken er bezet zijn. Reedcontacten worden ook vaak gebruikt, maar dan moet je dus wel overal magneten gaan aanbrengen.

Ga je met Arduino aan de gang?  Er zijn een paar leuke projecten die de Arduino aan DCC koppelen...

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2014, 17:14:46 »
Kom zaterdag a.s. eens kijken in Houten. Daar staan dit keer veel digi-leveranciers die je vast wel wegspoorwijs kunnen maken.
http://www.modelspoorbeurs.nl

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

dramenia

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2014, 11:51:57 »
@jajo, ik ga kijken of ik dat ga redden. moet nog iemand helpen met klussen
@ErikW, dat mrdirect ziet er wel erg gaaf uit. ik denk inderdaad dat ik naar het 2-rail systeem ga. nu denk ik waarschijnlijk nog ouderwets, maar vroeger moest je met de 2-rail systeem oppassen met keerlussen. is dit ook het geval met digitaal rijden? of kan ik dan gewoon alles aan elkaar sluiten, de melders ertussen, en dat is het?

voor mijn idee heb ik de volgende dingen nodig voor mrdirect:
  • Goede rails (k rails 2-rail systeem
  • Een pc met 2 compoorten (of is 1 genoeg?)?
  • Een booster (1 booster is genoeg voor twee treinen toch?) (ik wil de zelfbouw booster maken, volgens mij moet ik daar nog een externe voeding van 16v wisselspanning hebben toch?)
  • Een decoder?[\li]
    • Twee DCC ondersteunende treinen (wagonnen verlichting, gaat ook via DCC toch? maar direct vanuit de trein of is hier een eigen  ?)

ik ga van het weekend een baanplan maken, en de aansluitingen uittekenen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2014, 13:21:37 »
Hoi,

Als je 2-rail gaat rijden dan dien je nieuwe een lok te kopen, je marklin lok rijdt wat lastig over 2-rail. Zelfde geldt voor je wagonnetjes.

nu denk ik waarschijnlijk nog ouderwets, maar vroeger moest je met de 2-rail systeem oppassen met keerlussen. is dit ook het geval met digitaal rijden?

Je moet nog steeds iets doen aan de keerlussen. Tegenwoordig kan dat vrij gemakkelijk met een keerlusmodule, zie ook: Keerlus

voor mijn idee heb ik de volgende dingen nodig voor mrdirect:

Waarom MrDirect? Je kan dan niet "met de hand" rijden. Je moet dan altijd de computer aan hebben. Deze is namelijk je centrale. Ik zou veel eerder overstappen op een "multimaus-set"( Dat is geen lokmaus! Lokmaus is de voorganger van de multimaus.)

En waarom een multimaus-set: Je kan eenvoudig starten en meteen digitaal rijden zonder de computer. Er zit alles bij: de centrale, een versterker en een trafo (afhankelijk van de versie van de trafo: 2 tot 6 treinen). Dan kan je met de S88XpressnetLi de multimaus aansluiten op de computer. Je kan dan met alle gangbare programma's je baan aansturen. Dan ben je voor iets van 100 - 120 euro helemaal klaar (60 tot 80 euro voor de multimaus en 40 euro voor de s88XpressNetLi).

Een booster (1 booster is genoeg voor twee treinen toch?) (ik wil de zelfbouw booster maken, volgens mij moet ik daar nog een externe voeding van 16v wisselspanning hebben toch?)

Je hebt altijd een voeding voor je versterker nodig. Ligt aan welke je wilt gaan nabouwen wat voor voeding je nodig hebt.

Een decoder?
Twee DCC ondersteunende treinen (wagonnen verlichting, gaat ook via DCC toch? maar direct vanuit de trein of is hier een eigen  ?

Verlichting:

• Direct aansluiten:Je kan de verlichting direct aansluiten op de wielen dan branden ze altijd
  • Schakelen via lok:Wil je ze schakelen kan je dat doen via de lokdecoder. Dan moet je spanning van je lok overbrengen op de wagons
  • Per wagon:Je kan ook losse functiedecoders in de wagons gebruiken om zo te schakelen.
  • Via de ledstrip: Je hebt ook verlichtingsstrips met een decoder ingebouwd. Deze kan je ook schakelen.

succes!

Groet Ronald.
. . 
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

dramenia

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2014, 17:28:34 »
Hoi Ronald,

Bedankt voor je tips. vooral de keerlus en de verlichting is voor mij nu helemaal duidelijk.
op je vraag: Waarom MrDirect? ik vindt het prachtig om naar geautomatiseerde systemen te kijken. MrDirect is tijdelijk tot ik het DCC protocol begrijp, en zelf kan programmeren. dan zal de pc vervangen worden door een microcontroller. ik wil nooit meer zelf treinen besturen, maar ik wil juist genieten van de prachtige baan (en onderhoud plegen).
mogelijk dat ik de stap van MrDirect oversla (vindt steeds meer projecten met DCC en atmega microcontrollers)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2014, 17:31:29 »
Dat is een duidelijk antwoord. Je zal merken dat je voor "even" te testen van een lok mogelijk nog wel een handregelaar wil gaan gebruiken ;)  ;D

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!