Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 20:10:17
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 19:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:40:20
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
PB models: koplopers (voorbespreking) door SvenW
Vandaag om 19:35:09
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 18:34:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 18:00:04
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
  

Auteur Topic: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams  (gelezen 3814 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Gepost op: 08 December 2014, 09:33:11 »
Hallo,

Ik heb 4 Roco trams omgebouwd met Faulhaber motoren.
De eerste drie waren uitgerust met ESU Lokpilot basic decoders.
Na veel instellen is er een aanvaardbaar rijgedrag uitgekomen.
DE 4e tram is voorzien van een TAMS LD-G-32 decoder.
Verrassend genoeg rijdt deze tram beter als de andere drie op de ESU decoder.
Misschien ligt het aan de aandrijving?
Dus draaistellen omgewisseld, maar de "ESU" tram blijft minder mooi lopen als de "TAMS" tram.
Herkent iemand dit probleem?

Ik hoor het graag

Henk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2014, 13:09:26 »
Hallo Henk,

Voor wat mijn mening waard is (ik ben beslist niet 'deskundig'): ruzie tussen Faulhabers en digitaal hoorde ik wel váker, maar dat was vooral in de begintijd van het digitale rijden.
Het werd mij uitgelegd vanuit het principe van / de techniek in zo'n Faulhaber-motor, die eigenlijk alleen goed functioneerde op de meest platte gelijkspanning. En digi is uiteindelijk (hoogfrequente) WISSELspanning, toch?  :-\

Wellicht zul je dus moeten uitvogelen welk type decoders voor de motor de "mooiste gelijkspanning" levert.

Succes en hou ons op de hoogte!

Frans
Maar waarom ROCO's ombouwen naar Faulhaber? Die motoren lopen toch best mooi en betrouwbaar?
« Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 13:11:03 door Frans van Meerwijk. Reden: een vraagje toegevoegd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2014, 13:25:28 »
Mijn ervaring is dat met name de oudere Roco trammotoren van voor 1998 steeds meer stroom nodig hebben om op gang te komen. Daarna vliegen ze weg en nadat ze warm zijn gelopen wordt het rijgedrag weer normaal. Hierdoor heb ik ook al een aantal motoren gewisseld met een nieuwer exemplaar.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2014, 13:33:37 »
Wellicht zul je dus moeten uitvogelen welk type decoders voor de motor de "mooiste gelijkspanning" levert.
Werkelijk geen een, werken allemaal op basis van PWM.

Wat ik altijd las is dat Faulhabers beter werken op een wat lagere frequentie. Maar dat moet niet echt uitmaken, zowel de Tams als de Basic zitten op 32kHz. Wel is de basic echt wel een hele basic decoder. De opvolger, de standaard, is in dat opzichte al een hele verbetering. Deze lijkt zo op het eerste gezicht dezelfde motorregeling te hebben als een LoPi 4.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1563
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2014, 14:00:14 »
Ik denk dat het zinvol is om de decoder fabrikanten hieromtrent te raadplegen. Klokankermotoren (Faulhaber, Minimotor, Canon/Maxon, Escap, Namiki e.d.) hebben het liefst een gelijkspanning. In het begin van het digitale tijdperk zijn er behoorlijk wat klokankermotoren overleden die door een decoder of PWM schakeling gevoed werden. Op dit moment worden in de decoder specificaties aangegeven of ze geschikt zijn voor klokankermotoren.

Gr, Silvolde


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #5 Gepost op: 08 December 2014, 15:25:17 »
Klokankers werken prima op decoders met een vrij hoge frequentie van de pulsbreedtesturing. De ESU Lokpilot was 15 jaar geleden één van de eerste waarin de frequentie werd verhoogd van enkele honderden naar enkele tienduizenden herz. Daarmee was dat probleem in de combinatie met klokankers opgelost.

Het zal wel te maken hebben met de instellingen van de lastregeling. Ook die moet op het motortje worden afgestemd. De standaardinstellingen van de basic zullen wel niet erg goed op deze aandrijving zijn afgestemd. Dat is met cv54 en cv55 wel enigszins aan te passen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1563
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #6 Gepost op: 08 December 2014, 15:37:31 »
@Henk

Re "Dat is met cv54 en cv55 wel enigszins aan te passen."

Henk, houdt dat in dat het niet optimaal ingesteld kan worden?

Gr, Silvolde

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #7 Gepost op: 08 December 2014, 15:54:33 »
Silvolde,

Deze CV's zijn juist om te de zaak te verbeteren als de standaard instellingen niet voldoen.
Je kunt proberen om de lastregeling uit te zetten (CV49 zo uit mijn hoofd) en kijken of het resultaat beter is.
Anders denk ik dat CV 55 aangepast moet worden.
Willem

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #8 Gepost op: 08 December 2014, 16:18:10 »
CV 55 staat bij de LOPI al op 63.
bij de LOPi ook de CV 53 op 63 en CV 54 op 1
CV 51 en 52 reageert een LOPI basic niet op.
De LDG heeft CV 51 op 71, CV 52 op 40 53 en 54 ongewijzigd en CV 124 op 1
Maar waarom de ROCO's nu faulhaber hebben.
De ROCO motoren hebben ook zo hun kuren? Ik heb er al twee versleten met losgelaten collectorlamel.
Nu moet je dan in ogenschouw nemen dat de temperatuur hier in de hobbykamer flink kan schommelen.
Dat is dan ook de reden om over tge stappen op faulhaber.
En het moet gezegd, die trekken zich niets aan van de temperatuurschommelingen, in tegenstelling tot de ROCO's.
Ik denk dat ik in ieder geval nog twee roco's ombouw naar LDG decoder.
Qua prijs maakt het niets uit.
Daarna zal ik één ROCO nog eens ombouwen met een ehattons decoder.
Ik heb daar goede ervaringen mee gelezen, is vergelijkbaar met de Digitrax DN136, waar men in Heerwijk enthousiast over is.
De standaard LOPI's voldoen prima voor de trams met Halling aandrijving dus ze zijn niet werkeloos.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #9 Gepost op: 08 December 2014, 16:19:55 »
Niet optimaal instellen? Jahoor, dat kan prima, helaas. Ik heb met een klein roco lokje en de auto-54/55 detectie van de lokpilot 4 zitten spelen. Na sommige pogingen reed 'ie beroerd. Ook met het handmatig instellen (=uitproberen) van de waardes kwam er soms belabberd rijgedrag uit.

Op een gegeven moment zit de decoder ongeveer tegen z'n eigen compensatie-maatregelen in te regelen...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #10 Gepost op: 08 December 2014, 16:49:06 »
 ;D :-*
Ierdereen snapt nu dus waar ik tegen aan loop? Het is en blijft 'trail-and-error'...
Heel bot geformuleerd wellicht omdat op dat punt die Faulhaber-motor "achterhaald is"? Die werden immers óók ontwikkeld en geliefd om de beperkingen van de analoge regeling te compenseren...

@MMTB:  ;D Jouw trammetjes doen dan ook wel aan 'topsport' op zo'n beurs! Ook een top-atleet moet de kans hebben zich op te warmen!!! (Blijft de vraag wat jij als vervanging voor die oude Roco-motoren gebruikte...)

Ik ga er nog steeds van uit, dat het model analoog fatsoenlijk moet lopen, vóórdat ik digitaal ga... En ik krijg nu al méér onbegrijpelijke kreten in beeld,dan me lief is...
Als 'niet-ingewijden' mij vragen wat die "Decoder" is, verklaar ik het als "een heel klein machinstje", dus durf ik nu rustig te zeggen dat ik mensen die zeggen "liever géén personeel te hebben" helemaal begrijp  :-X :-*

Frans
« Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 16:57:53 door Frans van Meerwijk »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2014, 17:29:52 »
Frans,

Misschien snap je ook waar ik tegen aan loop in dit oer Franse huis, zonder CV maar met houtkachel en het bijbehorende stof.
Buiten de temperaturen die schommelen heb ik ook te maken met fijn stof in de winter en problemen met stroomafnemers tegen de rijdraad.
Twee halling trams met dezelfde motor, dezelfde  Sommerfeldt pantograaf en dezelfde decoder.
De ene rijdt gewoon feilloos op bovenleiding bedrijf, de andere hooguit een kwartier en dan moet het sleepstuk schoongeschuurd worden.
Vandaar dat ik maar terug gegaan ben naar tweerail voeding.
Eén tramstel met een railpoetsblok en geen problemen meer.
en zo was het ook met de ROCO trams qua motoren.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2014, 15:10:14 »
inmiddels een ROCO 8 asser weer omgebouwd naar 2 rail voeding, neemt nu op 6 assen railspanning open de tams decoder geplaatst in plaats van de Lokpilot basic.
Tram op de baan geplaatst en geprobeerd.
Zonder enige wijziging van de variabelen reed de tram zonder schokken netjes weg. Ook afremmen van de tram gaat netjes en schokvrij tot stilstand.
Hij rijdt als nieuw met de faulhaber motor en vrij geruisloos, in ieder geval stiller als een faulhaber motor met een lokpilot basic.
Dat hij niet nieuw is merk je wel aan wat bochten.
De 8 asser had wat problemen met bochten van 25 cm radius. En dan het motordraaistel.
Het blijkt dat achteruitrijdend geen probleem in de bocht is, maar vooruit wel.
De "draaikolom" van het aangedreven draaistel krijgt wat ruimte na verloop van tijd waardoor het draaistel in een bocht klemloopt tegen het onderstel van de tram aan de voorzijde.
Daardoor kan het niet genoeg uitzwenken, reden dus om maar een klein stukje weg te fresen en te proberen.
Nu rijdt hij weer feilloos door de bochten.
Ik zou zeggen: Doe er Uw voordeel mee als het ook bij U van toepassing is.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Faulhaber motoren en ESU lokpilot in trams
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2014, 13:47:45 »
Een update:
Alle vier de Roco trams terugverbouwd naar tweerailvoeding en voorzien van de TAMS decoder LD-G-32. Alle vier de trams lopen met de faulhaber motoren zeer rustig en soepel over de baan.
Met het bouwen van kruisingen en wissels is tweerailbedrijf iets lastiger maar heeft als voordeel dat het in mijn situatie bedrijfszekerder is dan bovenleidingboeding.