Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site Uhlenbrock door Ronaldk
Vandaag om 07:48:11
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.  (gelezen 6986 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: touw wielen
« Reactie #15 Gepost op: 15 December 2014, 21:54:47 »
Hallo Roel Smit

Ik herhaal mijn opmerking nogmaals een keer.
Als je volgt wat Jaap daar beschrijft heb je allerlei berekeningen zoals hierboven wordt beschreven niet meer nodig.

Kijk eens op de website van Jaap Teeuw oftewel hier op de site bekend als JaJo
Modeltreinbaan.nl

In deze website heeft hij allerlei methodes beschreven betreffende modelspoor.
En oa. een volledige beschrijving met schema over het heen en weer rijden van een kraan.

 
Succes ermee
Laat maar eens horen of het is gelukt.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.
« Reactie #16 Gepost op: 16 December 2014, 10:49:20 »
Om spanning kwijt te raken voor je motor kun je beter gewoon zenerdiodes gebruiken. In dit geval de 12V versie. Twee stuks in serie met de anodes (mag ook de kathodes zijn) tegen elkaar. Dan ben je altijd 12V van je motor spanning kwijt. Denk wel even aan het vermogen (12 * de stroom door de motor).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.
« Reactie #17 Gepost op: 16 December 2014, 11:32:46 »
Je wilt zener diodes anti-parallel schakelen ? En denkt dan met 2 stuks klaar te zijn ?
Bedenk dan dat een zener diode ook als normale diode werkt en je dus niet meer of
minder spanning kwijt raakt dan met 2x 1N4007 !

*edit*
Ik lees niet goed , ik ben net wakker (of beter, eigenlijk nog niet).
Toch laat ik mijn tekst staan omdat er mogelijk toch ergens iemand is die er iets aan heeft.

Je oplossing met de zeners kan op zich werken maar vind ze maar eens zwaar genoeg ....
Ze moeten dan wel 2x het vermogen van de motor verstoken.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2014, 11:41:25 door Calimero »
Groet, Ronald.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.
« Reactie #18 Gepost op: 17 December 2014, 18:57:02 »
Om spanning kwijt te raken voor je motor kun je beter gewoon zenerdiodes gebruiken. In dit geval de 12V versie. Twee stuks in serie met de anodes (mag ook de kathodes zijn) tegen elkaar.
Ik ken dat onofficieel als anti-parallel. In serie zouden ze namelijk kathode-anode-kathode-anode geschakeld zijn (of vice-versa uiteraard)

Overigens denk ik dat ik de oplossing hiervan mis: een zenerdiode zal overtollige spanning wegzeneren en dat dus opstoken. Beter gezegd: bij 24 Volt (ik noem maar wat) een zener van 12 Volt gebruiken, betekent dat hij boven 12 Volt gaat zeneren en vermogen gaat verstoken. Dan ben je er niet met een simpele zener. Daarom wordt er vaak een weerstand mee in serie gezet en parallel aan de zenerdiode de belasting geplaatst. Maar ik ben nogal moe... misschien mis ik iets ;)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.
« Reactie #19 Gepost op: 17 December 2014, 19:06:33 »
Ik ken dat onofficieel als anti-parallel. In serie zouden ze namelijk kathode-anode-kathode-anode geschakeld zijn (of vice-versa uiteraard)

In bovenstaande is het de bedoeling de zeners zeg maar "anti-serie" te schakelen.
Een zener zenert in sper en in doorlaat werkt hij als gewone diode.
Door de "anti-serie" schakeling krijg je dus een zener die voor wisselspanning werkt.

Overigens denk ik dat ik de oplossing hiervan mis: een zenerdiode zal overtollige spanning wegzeneren en dat dus opstoken. Beter gezegd: bij 24 Volt (ik noem maar wat) een zener van 12 Volt gebruiken, betekent dat hij boven 12 Volt gaat zeneren en vermogen gaat verstoken. Dan ben je er niet met een simpele zener. Daarom wordt er vaak een weerstand mee in serie gezet en parallel aan de zenerdiode de belasting geplaatst. Maar ik ben nogal moe... misschien mis ik iets ;)

Je kan/mag de motor zien als die serie R maar zo als ik eerder ook al zei wordt
het dan denk ik wel een kunst om zeners te vinden die genoeg vermogen kunnen
verstoken (in dit geval 2x P-motor !)
Mogelijk is er iets met torren te doen zodat die de stroom kunnen versterken maar
ook dan is de wisselspanning tricky. Mogelijk biedt google best een oplossing maar
ik heb nog niet de tijd gehad daar in te duiken.

Wel heb ik me afgevraagd of een simpele (analoge) pendel module hier niet een
betere keus is ....
Groet, Ronald.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.
« Reactie #20 Gepost op: 18 December 2014, 09:07:54 »
Ik gaf in de tekst al aan dat de zeners in serie gezet moeten worden en zeker niet parallel. De kathodes (of anodes) tegen elkaar, omdat we met een wisselende stroomrichting te maken hebben (vooruit of achteruit rijden). Het vermogen zal rond de 4W liggen voor de zenerdiodes. Dit zijn best grote zenerdiodes, maar niet super groot. In een H0 loc is meestal wel ruimte voor deze zenerdiodes te vinden. Wat is de bedoeling:
Een decoder levert normaal gesproken een PWM signaal om de motorsnelheid te regelen. Dit PWM signaal tussen 0 en de voedingsspanning (klein verlies in de op de decoder aanwezige bruggelijkrichter en snelheidsregeling). Dit is normaal zo'n 16V tot 18V. Je wilt je een spanning hebben van rond de 6V, dan moet het PWM signaal veranderd worden in een signaal tussen 0 en de 6V. DIt is een constant verschil van 12V. Dit wordt het gemakkelijkst met ene zenerdiode opgelost.

Zover wat achtergronden,

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.
« Reactie #21 Gepost op: 18 December 2014, 12:39:41 »
Ik kan helemaal met je mee behalve als je het over 4W gaat hebben.
Daarmee veronderstel je dat het 6V motortje van de TS slechts 2W neemt.
Een analoge loc neemt al snel zo'n 300mA bij 14V. Dat is inderdaad ± 4W.
Echter zal een 6V motortje veel meer stroom nemen om dat vermogen te
gaan halen, zo ± 666mA.
Als je op basis van aannames het vermogen voor de zeners wil gaan bepalen
zul daar mee verder moeten rekenen en kom je op zeners van 12 x 0,666 = 8W.
Ik ben ze nog niet tegen gekomen (ik zie max. 5W) maar als je een linkje hebt ....
Zeners domweg parallel schakelen zou ik niet aandurven omdat je dan problemen
gaat krijgen met de toleranties. Je zal dan in serie met elke zener toch weer een
kleine weerstand moeten plaatsen om daar een draai aan te geven.

Wat dan beter werkt is de 12V zener op te bouwen uit 2 van 6V en die in serie zetten.
En dat dan weer anti-serie zo als je al aangaf.
Ben je voor 4 zeners van 5W zo ongeveer een euro kwijt
dus dat zal het probleem niet zijn.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2014, 12:41:27 door Calimero »
Groet, Ronald.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.
« Reactie #22 Gepost op: 18 December 2014, 13:14:26 »
Ik weet niet wat je met in serie en antiparallel in dit verband bedoeld, maar de manier van aansluiten is als volgt:

Eerst kiezen voor de bovenste of de onderste methode. Bij 2 zeners de helft gebruiken. De bovenste is kathode aan kathode, terwijl de onderste gewoon anode aan anode is.
Alle zenerdiodes staan dus in serie voor een goede werking.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.
« Reactie #23 Gepost op: 18 December 2014, 13:23:05 »
Iedereen kent hier het anti-parallel schakelen van gewone diodes bij bezetmelders
en het beveiligen van LED's tegen een te hoge sper spanning.
Dat heb ik als achterliggende gedachte gebruikt om de zener string in dit verhaal als
anti-serie te betitelen en ik bedoel exact wat je in het schemaatje getekend hebt.

In post 17 zat ik er even naast maar heb dat later hersteld:

Je wilt zener diodes anti-parallel schakelen ? En denkt dan met 2 stuks klaar te zijn ?
Bedenk dan dat een zener diode ook als normale diode werkt en je dus niet meer of
minder spanning kwijt raakt dan met 2x 1N4007 !

*edit*
Ik lees niet goed , ik ben net wakker (of beter, eigenlijk nog niet)
.
Toch laat ik mijn tekst staan omdat er mogelijk toch ergens iemand is die er iets aan heeft.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2014, 13:26:35 door Calimero »
Groet, Ronald.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.
« Reactie #24 Gepost op: 18 December 2014, 13:50:52 »
Oke nu kan ik je weer volgen. Anti-parallel werkt bij zenerdiodes niet. Je krijgt dan altijd hetzelfde als twee gewone diodes anti-parallel.

Nu eens kijken wat de starter van het topic van alles denkt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.
« Reactie #25 Gepost op: 18 December 2014, 13:57:26 »
De Topic starter laat inderdaad wel erg weinig van zich horen sinds
post #8 waar hij aangaf een 6V motortje te hebben.
Groet, Ronald.

smit

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Aandrijving voor verrijdbare kraan: oplossing gezocht.
« Reactie #26 Gepost op: 18 December 2014, 23:15:23 »

Aller eerst sorry voor het niet reageren maar ben behoorlijk aan het werk geweest .
Alles moet in de laatste weken van het jaar klaar

Ik heb inmiddels ook aan de kraan gewerkt, en die is gereed hij rijd naar behoren.

De mechanische kant is door middel van poeli's/snaarwiel/katrol en visdraad (ben alleen wel bang dat deze gaat oprekken ).
Het vis draad word onder spanning gehouden door veertjes en wiel.

De E-kant is een micro 6volt motor de rechtstreeks word aan gestuurd door een decoder .
De motor heeft een vertragings kast van 150:1
Ik heb ook het een en ander met diodes geprobeerd maar dat werkte niet.(zal het misschien verkeerd gedaan hebben)
Naar mijn mening geeft de decoder geen zuivere gelijk spanning uit (ben geen wis kid met decoders) daar door draait het motortje op halve kracht en dat is goed voor mij.
daar bij ook de maximale snelheid gehalveerd in de decoder, daar door heb ik nu een mooi draaiend motortje.(en geen hoog gierende motor)
De decoder wilde ik om de kraan rustig te laten vertrekken en stoppen en ik rij ook digi dus het is voor de hand liggende spanning.
En met genoeg boosters heb ik genoeg digitale spanning.

In de toekomst komt er ook bezetmeding ,Zodat er een rij gedrag geprogrammeerd kan worden
En kipper lichten wanneer de kraan beweegt kan mooi op de decoder uitgangen .

Nog een foto van het mechaniekje.
De wielen staan inmiddels recht en in lijn.
En de veren gespannen.



Ik heb ook een filmpje
Helaas kan ik die hier niet uploaden, naar mijn idee
En bij You-tube lukt het niet >:(

Iedereen wel bedankt voor het meedenken en de tips
heb je vragen of iets ,geduld ben voorlopig weer druk en ben ook niet dagelijks op de site

Vriendelijke groeten Roel






« Laatst bewerkt op: 18 December 2014, 23:26:54 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
H0 nederlands rocoline rails intellibox 2 +multimuis en muis