Om spanning kwijt te raken voor je motor kun je beter gewoon zenerdiodes gebruiken. In dit geval de 12V versie. Twee stuks in serie met de anodes (mag ook de kathodes zijn) tegen elkaar.
Ik ken dat onofficieel als anti-parallel. In serie zouden ze namelijk kathode-anode-kathode-anode geschakeld zijn (of vice-versa uiteraard)
Overigens denk ik dat ik de oplossing hiervan mis: een zenerdiode zal overtollige spanning wegzeneren en dat dus opstoken. Beter gezegd: bij 24 Volt (ik noem maar wat) een zener van 12 Volt gebruiken, betekent dat hij boven 12 Volt gaat zeneren en vermogen gaat verstoken. Dan ben je er niet met een simpele zener. Daarom wordt er vaak een weerstand mee in serie gezet en parallel aan de zenerdiode de belasting geplaatst. Maar ik ben nogal moe... misschien mis ik iets
Je wilt zener diodes anti-parallel schakelen ? En denkt dan met 2 stuks klaar te zijn ? Bedenk dan dat een zener diode ook als normale diode werkt en je dus niet meer ofminder spanning kwijt raakt dan met 2x 1N4007 !*edit*Ik lees niet goed , ik ben net wakker (of beter, eigenlijk nog niet).Toch laat ik mijn tekst staan omdat er mogelijk toch ergens iemand is die er iets aan heeft.