Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door 5166
Vandaag om 22:23:19
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
Vandaag om 22:11:30
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:51:52
digitaal veranderd in 15 jaar door henk
Vandaag om 21:34:59
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
  

Auteur Topic: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen  (gelezen 30300 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #105 Gepost op: 26 December 2014, 16:19:25 »
Martijn,

het is een stukkie scherper: de aanbestedingen zijn door de EU afgedwongen. Dit om
allerlei staatsprotectionisme te voorkomen en de europese markt te stimuleren
(het te enthousiast uitgevoerde 'koop hollandsche waar dan helpen wij elkaar').
Nu kun je het systeem wel een beetje manipuleren door je eisenpakket
zorgvuldig vast te stellen. Maar dit mag nooit uitsluiting op basis van herkomst
van de leverancier opleveren.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22499
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #106 Gepost op: 26 December 2014, 16:22:37 »
De aanbestedingen voorkomen dat er een nauwe band ontstaat tussen in dit geval een spoorbedrijf en een treinenfabrikant, zoals NS lang met Talbot had. Dat heeft nadelen, maar zeker ook voordelen. Ik ben er niet zo zeker van dat het er per saldo beter op is geworden. Dankzij die samenwerking beschikt NS over een vloot doelmatig te exploiteren VIRM-stellen. Dankzij het aanbestedingsgebeuren moet NSR in korte tijd drie totaal verschillende series stoptreinen aanschaffen. Tel uit je winst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #107 Gepost op: 26 December 2014, 16:26:03 »
De huidige aanbestedingsprocedure zorgt dan in elk geval voor een, voor de hobbyist, minder eentonig bedrijf. Alleen maar VIRM..... moet er niet aan denken, saaie boel  :-X

Zie dat dan maar als de winst....
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22499
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #108 Gepost op: 26 December 2014, 16:28:12 »
Gelukkig spelen de belangen van de spoorweghobbyïsten bij dergelijke beslissingen dan ook geen enkele rol.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #109 Gepost op: 26 December 2014, 17:16:39 »
NS had een prima aanbesteding voor SLT, alleen gooide de politiek in Nederland roet in het eten door eerst helemaal geen toileteisen te stellen, en lopende de levering ineens wakker te worden en strikte eisen te gaan stellen.

Het is in een aanbesteding prima mogelijk om eisen als koppelbaar aan een bestaande materieelsoort te eisen ;) bovendien kun je opties opnemen die je dan later kan lichten. Kortom, als je de mogelijkheden maar benut dan kan er een hoop!

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #110 Gepost op: 26 December 2014, 18:23:12 »
Ik neem toch aan dat, toen de SLT vervolgorder niet kon gaan (doordat inpassen van een toilet niet kon, vreemd, zouden ze die in andere landen/leveringen ook niet hebben?), de NS bij ALLE andere grote fabrikanten en dus ook Alstom en Bombardier geïnformeerd heeft naar direct uit productie leverbare stellen die aan de eisen voldoen.
Als die twee toen niets hadden of veel duurder waren moeten ze nu niet komen met een rechtszaak. Als NS ze niet benaderd heeft is het logisch dat ze nu zo doen, en had NS beter moeten weten.

Maar waarom niet een snelle aanbesteding gedaan? Het basis bestek van SLT ligt er, toilet eraan toevoegen, vragen om gelijkwaardig treinstel uit lopende productie en scherpe levertijden. Kan op korte termijn gepubliceerd worden. Als je dit, lopende productie en levering in 2016, als uitsluiting hanteert vallen fabrikanten die niets hebben af. En een snelle beantwoording kan ook alleen een fabrikant die een stel 'op de plank' heeft liggen. Had volgens mij hoop problemen voorkomen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #111 Gepost op: 26 December 2014, 20:24:15 »
Op dat moment had NS materieel genoeg, want toen moest de V250 nog komen en was ICR beschikbaar voor vervoerspieken... daarna ging NS de richting van de SNG op.

RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #112 Gepost op: 26 December 2014, 22:49:01 »
Mag je volgens de regels dan niet zelf bepalen wat je waar besteld / koopt zoals in dit geval? het is toch raar dat als je in dit geval een getest en beproeft model wilt hebben wat ook nog eens snel geleverd kan worden niet zou mogen. Moet je bij een aanbesteding dan altijd voor de goedkoopste gaan of mag je ook uitsluiten van deelname?

Ja en nee. Je kunt in een aanbesteding geld toekennen op vooraf bepaalde punten. Zo kan je bijvoorbeeld geld toekennen aan voor jou belangrijke items. Iedere inschrijver zal moeten reageren op die items en daaraan kent de uitvrager (in dit geval NS) geld aan toe. Dat geld is puur fictief, niemand die dat ooit krijgt of ooit betaald. Dat geld wat iedere inschrijver verdient op die items wordt vervolgens afgetrokken van het ingediende inschrijfbedrag. Dit wordt "EMVI" genoemd (Economisch Meest Voordelige Inschrijving).
Als je dus veel (fictief) geld toekent aan die belangrijke items, dan kan een aanbieder best duurder zijn dan de rest als hij op die items gewoon goed scoort.
Ik zie vanuit mijn werk (geen treintjes) veel aanbestedingen voorbijkomen en daarin wordt soms voor minder dan 20% gegund op basis van de eigenlijke inschrijfprijs. Partijen zijn veel meer geïnteresseerd op welke manier je iets levert, hoe je het proces faciliteert, etc. dan in de uiteindelijke prijs. Een goede ontwikkeling, want daarmee komt kwaliteit boven prijs.


Groet,
Robert

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #113 Gepost op: 26 December 2014, 23:06:53 »
En even offtopic, dat is dus waar bij de V250 wat dingetjes niet zo handig zijn gelopen...

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #114 Gepost op: 27 December 2014, 11:19:28 »
Wat mij het meest verbaasd, is waarom dit zo opeens de laatste maanden zo urgent is geworden, en men het niet al vanaf zeg januari 2013 heeft kunnen zien aankomen?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #115 Gepost op: 27 December 2014, 12:26:52 »
Volgens mij was er toen nog geen besluit over de studenten OV kaart, en ongetwijfeld zal er achter de schermen al langer aan het voorbereiden zijn voor deze aankoop.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #116 Gepost op: 27 December 2014, 21:18:17 »
Besluit OV-kaart is van juli. Als ik het zo inschat was dat 'de druppel'.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #117 Gepost op: 27 December 2014, 23:54:28 »
En even offtopic, dat is dus waar bij de V250 wat dingetjes niet zo handig zijn gelopen...
;D ;D ;D ;D ;D (y)
Met name op het gebied van boetes en contractontbinding bij te late levering, wanprestatie etc. Niet of niet goed erin opgenomen lijkt het........
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #118 Gepost op: 28 December 2014, 17:45:30 »
Wat is dat nou weer voor een onzin? Met beleid, en zeker met vochtig weer is dat helemaal niet nodig. En de DDZ VI haalt prima de rijtijden.  :P Maar het staat zeker lekker populistisch, zulke B*ll Sh*t uit te slaan...?  ::) (waar ken ik dat ook alweer van......)
Ik weet niet waar je dat van kent en ik weet ook niet waar die felheid vandaan komt, maar ik weet wel dat ik dit een beetje kinderachtig vind. Natuurlijk, met beleid kan alles, maar dat woord zegt het al. Met beleid. Je spreekt jezelf dus al deels tegen. Maargoed, daarmee krijg je wat André hieronder al terecht opmerkt, je ziet het op alle vlakken. Combineren, bijv. op Alkmaar. De een komt rustig aanrijden, zet hem eerst nog stil en kruipt dan het andere stel in terwijl de ander hem er direct bovenop zet. Met cargo's ook, de een zet hem er rustig op, de ander rost hem erbovenop. En remmen: soms moet je je met beide handen vasthouden om te blijven staan, soms kan je rustig op de trap staan en merk je bijna niet dat je tot stilstand komt. En blijkbaar behoor jij dus nog tot de categorie vakmannen. ;)
En zo zie je het verschil tussen een echte machinist en een krukkendraaier ;-)
Ik zit dagelijks in die troep en je zit toch echt regelmatig met vochtig weer te schudden en trillen in je stoel als je in de motorbak zit. Kan best aan de lijn liggen (Alkmaar - Haarlem) en aan het personeel, maar het spul is dus gevoeliger voor slippen dan ander materiaal.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #119 Gepost op: 20 January 2015, 14:09:34 »
'Voornemens' kan uit de titel van dit draadje: NS mag 60 nieuwe sprinters bestellen.

''NS gaat definitief ca. 60 Sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. De treinen moeten vanaf eind 2016 gaan rijden om onze reizigers vanaf dan extra zitplaatsen en comfort te kunnen bieden. Dit model treinen (type Flirt) rijdt al in meerdere landen en heeft zich al bewezen.''
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 14:11:53 door Daan! »