Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 15:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 15:27:46
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 15:23:22
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 15:04:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
  

Auteur Topic: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen  (gelezen 30413 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Gepost op: 05 December 2014, 10:01:49 »
Citaat
Extra Sprinters voor de reiziger op korte termijn
NS heeft door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra Sprinters nodig. Om hier op in te spelen is NS dan ook voornemens om ca. 60 extra Sprinters te bestellen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Ook deze moderne nieuwe treinen worden transparant, toegankelijk voor rolstoelgebruikers en hebben een rolstoeltoegankelijk toilet. De trein (type Flirt) rijdt al met succes in diverse landen.
Bron: NS.nl
« Laatst bewerkt op: 05 December 2014, 10:17:09 door Daan! »

Benjamin92

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2014, 11:23:08 »
Het was ooit de bedoeling om met SLT in één klap al het stop en sprintermaterieel te vervangen in het kader van efficiëntie. En nu zitten ze alsnog weer met 3 verschillende type treinstellen.

Tenzij de FLIRT's voor Abellio zijn, dat zou het wat logischer maken. Maar wat zou het, het is leuk voor de hobby.
Met vriendelijke groeten, Benjamin

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2014, 11:46:03 »
mwa 60 stuks voor tussen Gouda en Alphen?

Geloof dat er wat mis is gegaan met sprintermaterieel met de verbouwing van DD-AR naar DDZ.
het ene gat met het andere vullen  :-\

zullen waarschijnlijk wel met dezelfde order komen als die van Abelio.

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2014, 11:51:30 »
Ook bijzonder dat het zonder een jarenlang aanbestedingscircus kan en opeens uit de hoge hoed komt.
Iemand een idee hoe dat zit?
No dress rehearsel, this is our life.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2014, 12:12:21 »
Ik weet niet hoe dat geregeld is, maar misschien least NSR die Flirts wel van een of andere leasemaatschappij.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2014, 12:12:58 »
Geloof dat er wat mis is gegaan met sprintermaterieel met de verbouwing van DD-AR naar DDZ.
het ene gat met het andere vullen  :-\
Waarom is daar wat mis mee gegaan? Die stellen zijn allemaal op de baan gekomen...

En dat betreft IC materieel, het gaat hier om sprinter materieel.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8499
  • Spoor N
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2014, 12:13:12 »
mwa 60 stuks voor tussen Gouda en Alphen?

Geloof dat er wat mis is gegaan met sprintermaterieel met de verbouwing van DD-AR naar DDZ.
het ene gat met het andere vullen  :-\

zullen waarschijnlijk wel met dezelfde order komen als die van Abelio.

Groeten Martijn
Met de ombouw van DDZ is niets mis gegaan, dat werd verbouwd voor de intercity dienst aangezien stoptreinen geen hoge vloer meer mogen hebben in 20 ergens en dat voor IC materieel pas later geld. Deze flirts zijn natuurlijk niet alle 60 voor Gouda - Alphen maar voor andere diensten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2014, 12:14:27 »
@ Martijn,

DD-AR reviseren naar sprintermaterieel kon niet meer, omdat tussen 2020-2024 alle sprinters gelijkvloers moeten worden. DD-AR moest dus, zoals Rick al zei, wel een intercity worden. Oorspronkelijk zou SLT nog een vervolgserie krijgen waardoor het DD-AR weg kon uit de sprinterseries. Maar omdat de overheid had zitten slapen toen SLT werd besteld, een hele groep reizigers en werknemers gingen klagen dat SLT geen wc had, terwijl SGM II dat ook nooit heeft gehad, en SLT nog wat andere probleempjes heeft, is die vervolgbestelling nooit doorgegaan.

Dankzij het verhaal met de V250 ontstond er een materieeltekort. Immers moet ICR naar de HSL en kon het DDZ niet meer tot de komst van SNG ingezet worden in de sprinterseries.  Dit had weer als gevolg dat Plan V langer op de baan moest blijven en DD-AR moest worden gereactiveerd. Dat was niet genoeg want er werd ook onderzoek gedaan naar reactivatie van DDM-1. Wat daar uitgekomen is, is nog onbekend, maar ik vermoed dat dat te duur zal zijn gebleken. Met PHS in het achterhoofd en de late levering van SNG in 2018 kwam NS dus sprinters tekort.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2014, 12:25:10 door Daan! »

Peter S

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2014, 12:16:35 »
Ook bijzonder dat het zonder een jarenlang aanbestedingscircus kan en opeens uit de hoge hoed komt.
Iemand een idee hoe dat zit?

Weet het niet voor 100 procent zeker, een aanbesteding is niet nodig als aantoonbaar is dat het materieel met spoed nodig is. Zo is het immers ook gegaan met de 186 voor IC-Direct

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2014, 12:21:20 »

ik zie een naad  ;)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2014, 12:24:05 »
Ja maar dat is nou net niet de FLIRT maar de CAF-sprinter..  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8499
  • Spoor N
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #11 Gepost op: 05 December 2014, 12:26:35 »

maar wel met naad dus.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #12 Gepost op: 05 December 2014, 12:32:29 »
Ook bijzonder dat het zonder een jarenlang aanbestedingscircus kan en opeens uit de hoge hoed komt.
Iemand een idee hoe dat zit?

Abbelio is een dochter van NS, wellicht dat Abbelio dezelfde leaseconstructie heeft als NS. Wellicht dat ze de order die ze al hebben staan voor Abbelio gewoon uitgebreid hebben? Dan hoef je dus niet een nieuwe aanbestedingsprocedure op te starten daar het een uitbreiding van een lopende order is. Ik wil niet zeggen dat het zo is maar het zou kunnen natuurlijk.

Of het moet net zo gegaan zijn als dat bij Traxx loccen gebeurd is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #13 Gepost op: 05 December 2014, 12:33:47 »
Mooi! 2 materieelsoorten welke ik straks aan m'n lijstje kan toevoegen  (y) (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #14 Gepost op: 05 December 2014, 12:40:51 »
Dat de vervolgbestelling SLT destijds niet is doorgegaan, zoals hierboven opgemerkt werd, beantwoordt nog niet de vraag waarom er dan nu bij deze bestellingen niet alsnog voor SLT is gekozen. Er staan straks inderdaad weer 3 verschillende treintypes op de baan, dus wat daarachter nou de beweegredenen zijn vraag ik me eigenlijk wel af. Iemand die dat weet?
Reinier