Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen  (gelezen 30281 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #105 Gepost op: 26 December 2014, 16:19:25 »
Martijn,

het is een stukkie scherper: de aanbestedingen zijn door de EU afgedwongen. Dit om
allerlei staatsprotectionisme te voorkomen en de europese markt te stimuleren
(het te enthousiast uitgevoerde 'koop hollandsche waar dan helpen wij elkaar').
Nu kun je het systeem wel een beetje manipuleren door je eisenpakket
zorgvuldig vast te stellen. Maar dit mag nooit uitsluiting op basis van herkomst
van de leverancier opleveren.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #106 Gepost op: 26 December 2014, 16:22:37 »
De aanbestedingen voorkomen dat er een nauwe band ontstaat tussen in dit geval een spoorbedrijf en een treinenfabrikant, zoals NS lang met Talbot had. Dat heeft nadelen, maar zeker ook voordelen. Ik ben er niet zo zeker van dat het er per saldo beter op is geworden. Dankzij die samenwerking beschikt NS over een vloot doelmatig te exploiteren VIRM-stellen. Dankzij het aanbestedingsgebeuren moet NSR in korte tijd drie totaal verschillende series stoptreinen aanschaffen. Tel uit je winst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #107 Gepost op: 26 December 2014, 16:26:03 »
De huidige aanbestedingsprocedure zorgt dan in elk geval voor een, voor de hobbyist, minder eentonig bedrijf. Alleen maar VIRM..... moet er niet aan denken, saaie boel  :-X

Zie dat dan maar als de winst....
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #108 Gepost op: 26 December 2014, 16:28:12 »
Gelukkig spelen de belangen van de spoorweghobbyïsten bij dergelijke beslissingen dan ook geen enkele rol.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #109 Gepost op: 26 December 2014, 17:16:39 »
NS had een prima aanbesteding voor SLT, alleen gooide de politiek in Nederland roet in het eten door eerst helemaal geen toileteisen te stellen, en lopende de levering ineens wakker te worden en strikte eisen te gaan stellen.

Het is in een aanbesteding prima mogelijk om eisen als koppelbaar aan een bestaande materieelsoort te eisen ;) bovendien kun je opties opnemen die je dan later kan lichten. Kortom, als je de mogelijkheden maar benut dan kan er een hoop!

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #110 Gepost op: 26 December 2014, 18:23:12 »
Ik neem toch aan dat, toen de SLT vervolgorder niet kon gaan (doordat inpassen van een toilet niet kon, vreemd, zouden ze die in andere landen/leveringen ook niet hebben?), de NS bij ALLE andere grote fabrikanten en dus ook Alstom en Bombardier geïnformeerd heeft naar direct uit productie leverbare stellen die aan de eisen voldoen.
Als die twee toen niets hadden of veel duurder waren moeten ze nu niet komen met een rechtszaak. Als NS ze niet benaderd heeft is het logisch dat ze nu zo doen, en had NS beter moeten weten.

Maar waarom niet een snelle aanbesteding gedaan? Het basis bestek van SLT ligt er, toilet eraan toevoegen, vragen om gelijkwaardig treinstel uit lopende productie en scherpe levertijden. Kan op korte termijn gepubliceerd worden. Als je dit, lopende productie en levering in 2016, als uitsluiting hanteert vallen fabrikanten die niets hebben af. En een snelle beantwoording kan ook alleen een fabrikant die een stel 'op de plank' heeft liggen. Had volgens mij hoop problemen voorkomen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #111 Gepost op: 26 December 2014, 20:24:15 »
Op dat moment had NS materieel genoeg, want toen moest de V250 nog komen en was ICR beschikbaar voor vervoerspieken... daarna ging NS de richting van de SNG op.

RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #112 Gepost op: 26 December 2014, 22:49:01 »
Mag je volgens de regels dan niet zelf bepalen wat je waar besteld / koopt zoals in dit geval? het is toch raar dat als je in dit geval een getest en beproeft model wilt hebben wat ook nog eens snel geleverd kan worden niet zou mogen. Moet je bij een aanbesteding dan altijd voor de goedkoopste gaan of mag je ook uitsluiten van deelname?

Ja en nee. Je kunt in een aanbesteding geld toekennen op vooraf bepaalde punten. Zo kan je bijvoorbeeld geld toekennen aan voor jou belangrijke items. Iedere inschrijver zal moeten reageren op die items en daaraan kent de uitvrager (in dit geval NS) geld aan toe. Dat geld is puur fictief, niemand die dat ooit krijgt of ooit betaald. Dat geld wat iedere inschrijver verdient op die items wordt vervolgens afgetrokken van het ingediende inschrijfbedrag. Dit wordt "EMVI" genoemd (Economisch Meest Voordelige Inschrijving).
Als je dus veel (fictief) geld toekent aan die belangrijke items, dan kan een aanbieder best duurder zijn dan de rest als hij op die items gewoon goed scoort.
Ik zie vanuit mijn werk (geen treintjes) veel aanbestedingen voorbijkomen en daarin wordt soms voor minder dan 20% gegund op basis van de eigenlijke inschrijfprijs. Partijen zijn veel meer geïnteresseerd op welke manier je iets levert, hoe je het proces faciliteert, etc. dan in de uiteindelijke prijs. Een goede ontwikkeling, want daarmee komt kwaliteit boven prijs.


Groet,
Robert

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #113 Gepost op: 26 December 2014, 23:06:53 »
En even offtopic, dat is dus waar bij de V250 wat dingetjes niet zo handig zijn gelopen...

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #114 Gepost op: 27 December 2014, 11:19:28 »
Wat mij het meest verbaasd, is waarom dit zo opeens de laatste maanden zo urgent is geworden, en men het niet al vanaf zeg januari 2013 heeft kunnen zien aankomen?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #115 Gepost op: 27 December 2014, 12:26:52 »
Volgens mij was er toen nog geen besluit over de studenten OV kaart, en ongetwijfeld zal er achter de schermen al langer aan het voorbereiden zijn voor deze aankoop.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #116 Gepost op: 27 December 2014, 21:18:17 »
Besluit OV-kaart is van juli. Als ik het zo inschat was dat 'de druppel'.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #117 Gepost op: 27 December 2014, 23:54:28 »
En even offtopic, dat is dus waar bij de V250 wat dingetjes niet zo handig zijn gelopen...
;D ;D ;D ;D ;D (y)
Met name op het gebied van boetes en contractontbinding bij te late levering, wanprestatie etc. Niet of niet goed erin opgenomen lijkt het........
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #118 Gepost op: 28 December 2014, 17:45:30 »
Wat is dat nou weer voor een onzin? Met beleid, en zeker met vochtig weer is dat helemaal niet nodig. En de DDZ VI haalt prima de rijtijden.  :P Maar het staat zeker lekker populistisch, zulke B*ll Sh*t uit te slaan...?  ::) (waar ken ik dat ook alweer van......)
Ik weet niet waar je dat van kent en ik weet ook niet waar die felheid vandaan komt, maar ik weet wel dat ik dit een beetje kinderachtig vind. Natuurlijk, met beleid kan alles, maar dat woord zegt het al. Met beleid. Je spreekt jezelf dus al deels tegen. Maargoed, daarmee krijg je wat André hieronder al terecht opmerkt, je ziet het op alle vlakken. Combineren, bijv. op Alkmaar. De een komt rustig aanrijden, zet hem eerst nog stil en kruipt dan het andere stel in terwijl de ander hem er direct bovenop zet. Met cargo's ook, de een zet hem er rustig op, de ander rost hem erbovenop. En remmen: soms moet je je met beide handen vasthouden om te blijven staan, soms kan je rustig op de trap staan en merk je bijna niet dat je tot stilstand komt. En blijkbaar behoor jij dus nog tot de categorie vakmannen. ;)
En zo zie je het verschil tussen een echte machinist en een krukkendraaier ;-)
Ik zit dagelijks in die troep en je zit toch echt regelmatig met vochtig weer te schudden en trillen in je stoel als je in de motorbak zit. Kan best aan de lijn liggen (Alkmaar - Haarlem) en aan het personeel, maar het spul is dus gevoeliger voor slippen dan ander materiaal.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #119 Gepost op: 20 January 2015, 14:09:34 »
'Voornemens' kan uit de titel van dit draadje: NS mag 60 nieuwe sprinters bestellen.

''NS gaat definitief ca. 60 Sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. De treinen moeten vanaf eind 2016 gaan rijden om onze reizigers vanaf dan extra zitplaatsen en comfort te kunnen bieden. Dit model treinen (type Flirt) rijdt al in meerdere landen en heeft zich al bewezen.''
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 14:11:53 door Daan! »