Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:04:51
Site Uhlenbrock door Ronaldk
Vandaag om 07:48:11
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m  (gelezen 6906 keer)

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Gepost op: 26 November 2014, 15:42:28 »
Zo daar is mijn plan dan:





Voor sommigen/meesten zal het een bekend plan zijn. Het plan komt van een link hier op het forum.  Ik plaats hem toch even omdat er misschien wat foutjes of onmogelijkheden zijn ingeslopen. Het is mijn eerste baan in nou 20 jaar dus als iemand denkt wat aanvullingen of tips te hebben schroom niet en brand los!  :)

Ik heb het schaduwstation wat aangepast zodat het wat gemakkelijker is aan te leggen met Profirails en het geheel wat groter gemaakt. Groter dan dit gaat niet want anders kan ik mijn kledingkast niet meer in.

Het schaduwstation/keerlussen liggen 25cm onder het station en worden bereikt door een grote ovaal met een stijgingspercentage van 2,5%. Daar heb ik geen plaatje van bijgedaan.
De locomotieven zullen digitaal worden maar de wissels nog 'ouderwets' met schakelaars. Ook de seinen zullen nog analoog zijn en de treinen niet beïnvloeden. (Hé, wel even gemakkelijk beginnen  ;) )

Het achterliggende verhaal (wat nog een beetje uitgewerkt moet worden):
Het gaat om een stationnetje aan een zijlijn die tegen opheffing aanzit te hikken. Er zal vooral met stoomtractie gereden worden. Een graanhandel en een bierbrouwerij hebben nog regelmatig vervoer maar denken erover om over te stappen naar vrachtwagens. De kolenhandel draait heel slecht en het personenvervoer is ingestort door het busvervoer en de opkomende auto's.

De huidige stationschef is druk bezig om de lijn en wat materieel voor het nageslacht te bewaren door een er een museumlijn van te maken.

Ik ben nu vooral druk bezig met het creëren van draagvlak thuis  ;D , Het verzamelen van de rails(nog maar 8 stukjes), een plan voor de onderbouw en een bedradingsschema...

Met vriendelijke groet,

Martijn


met vriendelijke groet,

Martijn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2014, 15:52:34 »
Ziet er leuk uit!

Enige dat er in eerste instantie raar uit ziet is dat er uit het kopstation twee sporen komen. Ziet het er niet natuurlijker uit met maar ééntje? Die spooraansluiting bovenin je tekening kan dan een spooraansluiting rechtstreeks vanuit de doorgaande lijn zijn. Het wordt dan wat rustiger/leger.

Draagvlak thuis? Netjes werken en vooral netjes afwerken. Ik kreeg laatst thuis erg dubieuze blikken te verwerken toen ik een opklapbaar gedeelte voor de kamer van m'n dochter langs maakte. Later die avond was de blik veel goedkeurender omdat ik het netjes had afgewerkt en vooral omdat ik de scherpe randjes van het hout netjes had afgerond met de schuurmachine. Zie de derde foto van deze bijdrage.

En... misschien draagvlak creeëren door een paar van de grote daar-gaat-mijn-volledige-zolder banen op dit forum te tonen? En daarna geruststellend te zeggen dat jij het allemaal veel bescheidener doet?  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2014, 16:51:24 »
Hm, ik denk dat ik weet wat je bedoelt.  (y)

Ik zit dan alleen met de ruimte, want direct vanaf de hoofdbaan ga ik niet redden met de hoogte want op 20 cm voordat ik het eerste driewegwissel oprij zit ik op de hoogte van het station. De aansluiting naar boven moet zelfs 2 cm stijgen om voldoende hoogte te krijgen om het spoor naar beneden te kunnen kruisen.
Ja, het is puzzelen op zo'n kleine ruimte en weglaten is ook zo moeilijk  :-[  Met deze baan moet ik het vooral van het rangeren.

De sporen bij het station heb ik 10 cm langer gemaakt, komt denk ik beter uit.

Aan die aansluiting is trouwens Landhandel Billinger van Piko gepland die nog in een doos op zolder stond en na een jaar of 15 nog op wat bordjes na heel was (wie wat bewaart heeft wat :) ).

Ik twijfel meer over het uithaalspoor van het engelswissel... 

Ze had inderdaad al nachtmerries dat ik de hele zolder in bezit ging nemen  8) . Dus vorige week wat plaatjes van hele grote banen laten zien. We moeten alleen nog een plekje vinden voor de DVD en boeken collectie, Die de hele wand in beslag neemt...  :-\

Met vriendelijke groet,

Martijn
met vriendelijke groet,

Martijn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #3 Gepost op: 26 November 2014, 17:16:54 »
Ah! Ik zie het. Ik had niet door dat de hoofdbaan naar beneden ging en de spooraansluiting erboven lag. Ik dacht dat die tweede bocht bij de spooraansluiting weer op de hoofdbaan aansloot...  :P

Ok, nee, dan is 'ie zo goed.

Ziet er inderdaad wel uit als een baan waar je lekker kan rangeren! Daar kan je veel lol mee hebben.

Qua schaduwstation, heb je daarmee voldoende mogelijkheden? Ik weet niet wat voor materieel je wilt gaan gebruiken, maar één klein kopspoortje kan al betekenen dat je met een railbus lekker heen hen weer kunt rijden zonder dat je daarvoor een van de twee keerlussporen nodig hebt.

In hoeverre kan je ergens in het schaduwstation met de hand wat goederenwagons uitwisselen? Het spoor aan de voorkant kan je denk ik bij, dus daar zou het kunnen. 'k Weet niet of dat de bedoeling is?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2014, 21:16:17 »
Het uitwisselen gebeurt inderdaad vooraan. Ik ben van plan om met maximaal 4 treinen te gaan rijden. Wel is het tijdperk wat veranderd. Het wordt een station van rond 1910. Een railbus zal er dus niet komen.  ;D  (Alhoewel die nieuwe accuwagen is echt wel mooi...) Ik heb een paar hele mooie locs gezien van Brawa uit die periode... De graanhandel wordt een steen/grindgroeve van Auhagen met daaraan een in de achtergrond verdwijnend een smalspoorbaantje.

Vandaag gekocht een digitale startset van Fleischman (631405), geeft me wat tijd om te sparen voor de locs en rijtuigen die ik wil hebben en wel te beginnen met de aanleg en proefritjes. En 4 wisselaandrijvingen.

Het bedradingsplan is  bijna af (getekend op A3 bladen 2 versies) en het plan voor de onderbouw bijna. Waarschijnlijk kan ik volgende week het hout gaan bestellen. Alhoewel de twee keerlusmodules moet ik ook nog aanschaffen. Ik ben nog wat aan het twijfelen tussen LDT KSM en de xtreme keerlus van Rosoft. Morgen maar even een eitje over leggen...

Met vriendelijke groet,

Martijn
met vriendelijke groet,

Martijn

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2014, 09:51:43 »
Ik vind drie driewegwissels op een eindstation lokaalspoor wat veel, denk dat verleggen van tijdperk naar rond 1910 een mooie keuze is en kan je op het onderste niveau de rijlengtes niet langer maken? Je lijkt nog zoveel ruimte over te hebben links en rechts. Gewoon een paar rechte railtjes er tussen kom je al een heel eind.

Mooi baantje.

Groet, Sicco Jan

Milan

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2014, 10:30:15 »
Dit baan plan heb ik een tijd niet gezien....

Heb het geloof ik ooit lang geleden gezien in een boek. Altijd één van mijn favoriete banen uit die tijd geweest (y). herinner me alleen dat hij toen was uitgerust voor elektrische treinen.

Het enige is dat ik persoonlijk de 3 drieweg wissels niet zo mooi vindt.

Misschien een veranderen voor losse links-rechts wissels?
Projecten:
- Weer simulatie programma (gestopt)
- Bouw paradebaan Noord-Holland - Schiphol (afgebroken)
- N-Spoor Rheinland - Pfalz https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112841.0

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2014, 15:55:16 »
Klopt de drie driewegwissels en dan ook nog een engelswissel is erg veel. Ik heb ervoor gekozen om het zo te doen om ruimte te besparen. Ik vond dat de sporen anders wat kort werden.  Wel hoop ik dat de locomotieven er goed over heen kunnen, ik heb al wel een rondleiding voor de voeding gepland waarbij de wissels op elke raillas stroom krijgen en de gedeelten zonder wissel om de 100 cm.

Het schaduwstation kan ik niet langer maken want links moet ik ruimte overhouden voor de deur van de kledingkast ( grijze vlak op het bovenste plaatje) en meer naar rechts wordt ook lastig in verband met mijn stijgovaal ( hoe heet zo'n ding ook alweer  :-[ ) Wel ben ik nog aan het kijken naar een andere indeling van het schaduwstation. Vanochtend trouwens 2 keerlusmodules besteld bij Rosoft.

Met vriendelijke groet,

Martijn
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #8 Gepost op: 12 January 2015, 21:48:06 »
Hallo iedereen,

Toch even zitten stoeien met de driewegwissels. Het is nu dit geworden:



Ik moet zeggen de inrit van het station komt nu mooier over. Ik zit er nog over te denken om het wissel bij de bovenste aansluiting te laten vervallen.
Moet alleen nog even in de weer met de grote ovaal naar beneden, want nu kom ik met de hoogte niet meer uit en dus in de knoei bij de keerlussen.
met vriendelijke groet,

Martijn

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #9 Gepost op: 12 January 2015, 22:03:32 »
Ik vind hem mooier zo. Een half railtje is onderin tussen de nieuwe enkele wissels natuurlijk zo gewonnen. Succes met het fijnslijpen.

Groet, Sicco Jan

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #10 Gepost op: 12 January 2015, 22:12:35 »
Even een brainstorm vraag: Is 20cm flexrail genoeg om van een helling van 2,5% naar vlakke grond te gaan genoeg? Krijg ik dan geen knik? Als ik niet goed buig sowieso dat begrijp ik, maar is dit voldoende lengte?
met vriendelijke groet,

Martijn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #11 Gepost op: 13 January 2015, 12:02:39 »
Even terug je cursus goniometrie boventoveren  ;)

Een helling bereiken van 2.5% vraagt een hoek van 0.025 rad (1.43°).
Om die helling te bereiken met een booglengte van 200mm (de lengte van je flexrail) ga de rail moeten plooien op een straal van 8000mm.
Doe je dat over een korter stukje moet je ze korter plooien.

Ik vermoed dus dat dat niet echt een probleem is.

Om zeker te zijn van een mooie overgang zorg je dat je vanuit de wissel vertrekt met een volledige flex, deze eerst een stukje vlak legt en dan de helling laat induiken, en dat kan dan aansluiten aan de bocht die je gewoon verder legt met dezelfde flex.
Je hoeft geen onderbrekeing te hebben in je flex wanneer je overgaat van recht nazar bocht of van vlak naar helling. Alles gewoon doorleggen met eenzelfde flex.
Zorg ervoor dat je underlayment (of wat je ook gebuikt om je sporen op te bevestigen) de eigenlijke kromming maakt, dan volgt je flex vanzelf.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #12 Gepost op: 13 January 2015, 17:33:43 »
Hallo Martijn,

Mooi compact baanplan.
Alhoewel die nieuwe accuwagen is echt wel mooi...)
Bedoel je een in 1910 nieuwe accuwagen? Zo'n Wittfeld-Akkutriebwagen past prima, vanaf 1908 inzetbaar.

En een zolder delen kan prima, doe ik al enkele jaren....en ondertussen gewoon stiekem iedere keer een extra stukje ruimte innemen ;).
groet,

Ivo vS

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #13 Gepost op: 13 January 2015, 18:50:43 »
@ Frans: Bedankt voor de opfrissingscursus. Tja, wiskunde A, eh, wat was dat ook alweer... Die lessen over de sinus, cosinus en tangus bleven nooit langer hangen dan 10 minuten.  :-\

@Ivo: Ik bedoelde de accuwagen van Trix Liliput, die vorig jaar uitkwam. De naam daarvan ben ik even kwijt. Of we het dan over dezelfde hebben weet ik niet, zal het zo even opzoeken.
(Na even wat zoeken: Ja we hebben het over dezelfde)
« Laatst bewerkt op: 13 January 2015, 20:11:05 door vanderHoek. Reden: opzoeken accutriebwagen »
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Baanplan Kornberg 1,05m x 3,2 m
« Reactie #14 Gepost op: 14 January 2015, 16:53:35 »
Zo, weer even een paar uurtjes zitten spelen met het plan.



Bij het station heb ik de locloods van links naar rechts verplaatst en daar 2 kleine opstelspoortjes gemaakt.  Ik kan daar bijv. een tunnelreiniger kwijt of een paar vervallen/vergeten wagonnetjes. Het 'oude' spoor  naar de locloods weggehaald.
De aansluiting naar de kolenhandel heb ik meer naar voren geplaatst en het spoor wat speelser neergelegd.
De aansluiting bij de steengroeve is het wissel kwijt geraakt, dat levert wat meer ruimte op voor de scenery en rangeren kost wat meer hoofdbrekens, denk ik.



Het ovaal om van boven naar beneden en vv te komen.


In het schaduwstation toch de suggestie ter harte genomen om de boel wat langer te maken. Ik had me behoorlijk vergist in de ruimte die ik op dat niveau ter beschikking heb...

Ik denk dat ik er nu wel ben en geen grote wijzigingen meer aan ga brengen. Over twee weken hout bestellen en gaan bouwen. Maar eerst weer even oefenen met solderen ook dat is pas 20 jaar geleden... De houtverbindingen heb ik eerder vandaag geoefend en dat ging goed. Hopelijk ook als ik de onderbouw in elkaar ga schroeven/lijmen/schuiven.

« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 16:59:02 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn