Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:58:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 16:48:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 16:48:30
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 16:38:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:37:41
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:50
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door R1954
Vandaag om 16:29:30
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door R1954
Vandaag om 16:12:52
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Diesellocs als stationaire generator?  (gelezen 6630 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Diesellocs als stationaire generator?
« Gepost op: 21 November 2014, 23:31:20 »
Zijn er ooit buiten de Sovjet unie diesel locomotieven gebouwd die af fabriek geschikt zijn om als stationaire generator gebruikt te worden?

In het spoorweg museum van Sint Petersburg staat een locomotief waar die optie is ingebouwd (een M62 die bij de Molodets raket trein hoort. De kabelaansluiting zit in het kastje achter het nummer op de neus) maar is dit ooit op andere locomotieven toegepast?
« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 00:08:42 door Bert van Gelder. Reden: Titel, taalfoutje »

guest7823

  • Gast
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2014, 23:32:04 »
Kreupele Marie !!

Groeten,

Kniesoor

guest7823

  • Gast
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2014, 23:34:27 »
Ehhhh en NS 6400-en om ingeval van oorlog als gen-set voor treinverwarming ed dienst te kunnen doen. Moesten in die configuratie dan wel getrokken worden door een andere 6400 omdat dan al het vermogen naar de trein ging en de tractie installatie werd losgekoppeld.

Volgens mij ook een paar keer gebruikt bij de koninklijke trein (IC rijtuig) op diesellijnen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2014, 23:35:27 »
Geen idee,

Weet wel dat de DE-5 motorwagens als zodanig werden gebruikt om de U-booten van de Kriegsmarine te demagnetiseren  :o :o :o

guest7823

  • Gast
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2014, 23:48:54 »
Oh ja, die. Was ik vergeten  :-[

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2014, 23:52:08 »
Volgens mij ook een paar keer gebruikt bij de koninklijke trein (IC rijtuig) op diesellijnen

Toen op Koninginnedag een bezoek per trein aan Friesland werd gebracht, waren er 3 6400'en in de koninklijke trein. Twee waren er voor tractie, en de derde was inderdaad als generatorlok in gebruik. Daartoe is deze wel eerst omgebouwd, en later weer teruggebouwd. Het is niet een kwestie van een knopje omzetten.

guest7823

  • Gast
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2014, 00:16:46 »
Het is niet een kwestie van een knopje omzetten.
Heb ook nooit gedacht of beweerd, maar .... bedankt voor de aanvulling / verduidelijking  ;)

Vraag me nu ineens af: heeft er op de 22/2400 iets vergelijkbaars gezeten?? Naar mij bekend is niet, maar de 22/2400 zijn gebouwd in een tijd van "de vijand luistert mee" terwijl de 6400-en in een tijd gebouwd werden dat iedereen allang wist dat de vijand acuratere en recentere informatie had als wij.

Voorbeeld: mijn ex-schoonvader was behoorlijk betrokken bij de bouw van de Rotterdamse Metro. Voor hun waren de BB-kelders aan de koppen van de perrons letterlijk en figuurlijk een zwart gat. Maar dat wil dus niet zeggen dat ze d'r niet zijn.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2362
  • Bnlx treinendokter.
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2014, 00:41:25 »
Hoi,

Bij de Duitse Wehrmacht waren de D311 specifiek voor dit doel gebouwd. Eerst met het grote spoorgeschut naar de inzet lokatie, daarna als energie centrale voor hetzelfde geschut.

Overigens zijn er meer voertuigen met dubbel doel gebouwd of gebruikt. De Sovjets hadden ook mobiele kerncentrales, en onze eigen houten klompen (Mijnenvegers Dokkum klasse) hebben enige malen als drijvend electrischeteit centrale in de Antillen tijdens onderhoud aan de stationaire centrale gelegen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

guest7823

  • Gast
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2014, 01:30:46 »
onze eigen houten klompen (Mijnenvegers Dokkum klasse)
Hmmmmm ,Dokkum klasse -> K. Norel -> jeugdsentiment.

Kniesoor is je dankbaar voor deze onverwachte herinnering  (y)

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2014, 02:51:13 »
Vraag me nu ineens af: heeft er op de 22/2400 iets vergelijkbaars gezeten?? Naar mij bekend is niet, maar de 22/2400 zijn gebouwd in een tijd van "de vijand luistert mee"
Dag Paul,

Van 2200en is mij niets bekend, maar er zijn wel een aantal 2400en die als generator dienst hebben gedaan. Waar ik het precies vandaan heb, weet ik niet meer, maar ik heb foto's van ambulancetreinen gezien met daarop 2447, en 2459. Of de gehele serie generator kon spelen is mij niet bekend, maar zou ik eigenlijk ook graag willen weten.

Van de 6400 serie zijn 6461 t/m 6475 geschikt voor generatordiensten.

Groet,

Iwan


Paul vR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2014, 05:27:56 »
http://www.haya.qc.ca/storm.htm
Kijk hier eens. In 1998 heeft CN diesels in het midden van Montreal geparkeerd als noodgenerator na een ijzelstorm van een aantal dagen. Grt Paul v R
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 05:45:41 door Paul vR »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
    • Richie's homepage
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #11 Gepost op: 22 November 2014, 07:52:28 »
Ehhhh en NS 6400-en om ingeval van oorlog als gen-set voor treinverwarming ed dienst te kunnen doen. Moesten in die configuratie dan wel getrokken worden door een andere 6400 omdat dan al het vermogen naar de trein ging en de tractie installatie werd losgekoppeld.

Volgens mij ook een paar keer gebruikt bij de koninklijke trein (IC rijtuig) op diesellijnen
Het is ook in de reizigersdienst gebruikt tussen Hilversum en Utrecht. Weet niet meer precies waarom en wanneer, maar ik dacht ivm werkzaamheden.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3679
    • Flickr
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #12 Gepost op: 22 November 2014, 08:06:57 »
Van 2200en is mij niets bekend, maar er zijn wel een aantal 2400en die als generator dienst hebben gedaan. Waar ik het precies vandaan heb, weet ik niet meer, maar ik heb foto's van ambulancetreinen gezien met daarop 2447, en 2459. Of de gehele serie generator kon spelen is mij niet bekend, maar zou ik eigenlijk ook graag willen weten.

Zie een bepaald boek over de serie, een boek dat jij gezien je gebruikersnaam eigenlijk zou moeten hebben  ;D ;D

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
    • Richie's homepage
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #13 Gepost op: 22 November 2014, 09:00:32 »
En dat met die 6400'en was inderdaad met werkzaamheden. Zie deze foto en beschrijving van ons aller Sicco:
https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/5166835933/

Arno V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • Na-aper 1 en 2e klas!
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #14 Gepost op: 22 November 2014, 09:19:29 »
Tja Sicco, dat boek wil ik ook wel.  Maar meer dan 100 eurie voor een gebruikte.... ??? Wanneer komt de 2e druk? Sorry mods, beetje of topic ;D