Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Diesellocs als stationaire generator?  (gelezen 6271 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Diesellocs als stationaire generator?
« Gepost op: 21 November 2014, 23:31:20 »
Zijn er ooit buiten de Sovjet unie diesel locomotieven gebouwd die af fabriek geschikt zijn om als stationaire generator gebruikt te worden?

In het spoorweg museum van Sint Petersburg staat een locomotief waar die optie is ingebouwd (een M62 die bij de Molodets raket trein hoort. De kabelaansluiting zit in het kastje achter het nummer op de neus) maar is dit ooit op andere locomotieven toegepast?
« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 00:08:42 door Bert van Gelder. Reden: Titel, taalfoutje »

guest7823

  • Gast
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2014, 23:32:04 »
Kreupele Marie !!

Groeten,

Kniesoor

guest7823

  • Gast
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2014, 23:34:27 »
Ehhhh en NS 6400-en om ingeval van oorlog als gen-set voor treinverwarming ed dienst te kunnen doen. Moesten in die configuratie dan wel getrokken worden door een andere 6400 omdat dan al het vermogen naar de trein ging en de tractie installatie werd losgekoppeld.

Volgens mij ook een paar keer gebruikt bij de koninklijke trein (IC rijtuig) op diesellijnen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2014, 23:35:27 »
Geen idee,

Weet wel dat de DE-5 motorwagens als zodanig werden gebruikt om de U-booten van de Kriegsmarine te demagnetiseren  :o :o :o

guest7823

  • Gast
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2014, 23:48:54 »
Oh ja, die. Was ik vergeten  :-[

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2014, 23:52:08 »
Volgens mij ook een paar keer gebruikt bij de koninklijke trein (IC rijtuig) op diesellijnen

Toen op Koninginnedag een bezoek per trein aan Friesland werd gebracht, waren er 3 6400'en in de koninklijke trein. Twee waren er voor tractie, en de derde was inderdaad als generatorlok in gebruik. Daartoe is deze wel eerst omgebouwd, en later weer teruggebouwd. Het is niet een kwestie van een knopje omzetten.

guest7823

  • Gast
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2014, 00:16:46 »
Het is niet een kwestie van een knopje omzetten.
Heb ook nooit gedacht of beweerd, maar .... bedankt voor de aanvulling / verduidelijking  ;)

Vraag me nu ineens af: heeft er op de 22/2400 iets vergelijkbaars gezeten?? Naar mij bekend is niet, maar de 22/2400 zijn gebouwd in een tijd van "de vijand luistert mee" terwijl de 6400-en in een tijd gebouwd werden dat iedereen allang wist dat de vijand acuratere en recentere informatie had als wij.

Voorbeeld: mijn ex-schoonvader was behoorlijk betrokken bij de bouw van de Rotterdamse Metro. Voor hun waren de BB-kelders aan de koppen van de perrons letterlijk en figuurlijk een zwart gat. Maar dat wil dus niet zeggen dat ze d'r niet zijn.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2014, 00:41:25 »
Hoi,

Bij de Duitse Wehrmacht waren de D311 specifiek voor dit doel gebouwd. Eerst met het grote spoorgeschut naar de inzet lokatie, daarna als energie centrale voor hetzelfde geschut.

Overigens zijn er meer voertuigen met dubbel doel gebouwd of gebruikt. De Sovjets hadden ook mobiele kerncentrales, en onze eigen houten klompen (Mijnenvegers Dokkum klasse) hebben enige malen als drijvend electrischeteit centrale in de Antillen tijdens onderhoud aan de stationaire centrale gelegen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

guest7823

  • Gast
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2014, 01:30:46 »
onze eigen houten klompen (Mijnenvegers Dokkum klasse)
Hmmmmm ,Dokkum klasse -> K. Norel -> jeugdsentiment.

Kniesoor is je dankbaar voor deze onverwachte herinnering  (y)

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2014, 02:51:13 »
Vraag me nu ineens af: heeft er op de 22/2400 iets vergelijkbaars gezeten?? Naar mij bekend is niet, maar de 22/2400 zijn gebouwd in een tijd van "de vijand luistert mee"
Dag Paul,

Van 2200en is mij niets bekend, maar er zijn wel een aantal 2400en die als generator dienst hebben gedaan. Waar ik het precies vandaan heb, weet ik niet meer, maar ik heb foto's van ambulancetreinen gezien met daarop 2447, en 2459. Of de gehele serie generator kon spelen is mij niet bekend, maar zou ik eigenlijk ook graag willen weten.

Van de 6400 serie zijn 6461 t/m 6475 geschikt voor generatordiensten.

Groet,

Iwan


Paul vR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2014, 05:27:56 »
http://www.haya.qc.ca/storm.htm
Kijk hier eens. In 1998 heeft CN diesels in het midden van Montreal geparkeerd als noodgenerator na een ijzelstorm van een aantal dagen. Grt Paul v R
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 05:45:41 door Paul vR »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2852
    • Richie's homepage
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #11 Gepost op: 22 November 2014, 07:52:28 »
Ehhhh en NS 6400-en om ingeval van oorlog als gen-set voor treinverwarming ed dienst te kunnen doen. Moesten in die configuratie dan wel getrokken worden door een andere 6400 omdat dan al het vermogen naar de trein ging en de tractie installatie werd losgekoppeld.

Volgens mij ook een paar keer gebruikt bij de koninklijke trein (IC rijtuig) op diesellijnen
Het is ook in de reizigersdienst gebruikt tussen Hilversum en Utrecht. Weet niet meer precies waarom en wanneer, maar ik dacht ivm werkzaamheden.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3613
    • Flickr
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #12 Gepost op: 22 November 2014, 08:06:57 »
Van 2200en is mij niets bekend, maar er zijn wel een aantal 2400en die als generator dienst hebben gedaan. Waar ik het precies vandaan heb, weet ik niet meer, maar ik heb foto's van ambulancetreinen gezien met daarop 2447, en 2459. Of de gehele serie generator kon spelen is mij niet bekend, maar zou ik eigenlijk ook graag willen weten.

Zie een bepaald boek over de serie, een boek dat jij gezien je gebruikersnaam eigenlijk zou moeten hebben  ;D ;D

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2852
    • Richie's homepage
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #13 Gepost op: 22 November 2014, 09:00:32 »
En dat met die 6400'en was inderdaad met werkzaamheden. Zie deze foto en beschrijving van ons aller Sicco:
https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/5166835933/

Arno V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • Na-aper 1 en 2e klas!
Re: Diesel locs als stationaire generator?
« Reactie #14 Gepost op: 22 November 2014, 09:19:29 »
Tja Sicco, dat boek wil ik ook wel.  Maar meer dan 100 eurie voor een gebruikte.... ??? Wanneer komt de 2e druk? Sorry mods, beetje of topic ;D