Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:48:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door Jean
Vandaag om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
21 November 2025, 13:59:17
  

Auteur Topic: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?  (gelezen 2262 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Gepost op: 21 November 2014, 22:41:55 »
Beste allen,

Voor een Bemo-baantje ben ik bezig in het schaduwstation een (dubbelsporige) keerlus te ontwerpen. Bij het uitzoeken van de verschillende leveranciers ben ik o.a. de xtreme keerlus tegen gekomen. Deze heeft een aantal secties nodig om een treinstel te detecteren. Echter, mijn wisselstraat is vanaf de eerste wissel 'vol' met wissels, waardoor ik de ompoolsecties eigenlijk niet kwijt kan. Kan ik toch de xtreme keerlus toepassen in onderstaand baanplan?

Rijrichting is niet belangrijk, mag 2 kanten op, mag ook één-richtingsverkeer zijn (daar gaat voorkeur naar uit, met de eerste wissel normaal in de rechtdoorstand, dus met de klok mee de keerlus berijdend).

Er zijn verder nog 2 opstelspoortjes voor trekduw-materieel.



Alvast dank voor de reacties!

Gr, Bert

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2014, 22:49:14 »
Bert,

De keerlus-sectie's hoeven niet perse te beginnen bij de eerste wissel. In jouw geval kun je de beide bogen zien als keerlus. Je hebt dus twee keerlus-systemen - iedere keerlus-module neemt 1 boog voor zijn rekening.

Sander

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2014, 22:51:11 »
Dan heb ik 2 keerlus modules nodig, begrijp ik. Ik probeer echter een oplossing met één module, indien mogelijk.

Dank voor je reactie!

Gr, Bert

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2014, 22:54:18 »
Ik zou in dit geval helemaal geen keerlusmodules gebruiken, maar gewoon de hele boel ompolen gelijktijdig met het omzetten van het meest linkse wissel.
Dus een relais gelijktijdig met dat wissel schakelen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2014, 22:58:16 »
Hoi,

Dan had ik toch de rest van het sporenplan er bij moeten tekenen, denk ik. Dat is een enkelsporig baanvak, gevolgd door, juist, een andere keerlus. Echter daar heb ik wel ruimschoots ruimte om de ompoolsecties aan te leggen.

Ben bang dat jouw oplossing niet gaat werken..

Dank voor je reactie!

Gr, Bert

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2014, 23:01:19 »
Ik denk juist dat Hubertus het meest logische voorstel heeft gedaan. Waarom denk jij dat het anders is?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 21 November 2014, 23:11:18 »
Mmm, omdat ik de materie niet helemaal begrijp, denk ik. Misschien heb je gelijk, ik laat me graag overtuigen.

Een trein komt van links, gaat rechtdoor over het eerste wissel, wordt gedetecteerd in het buitenste of binnenste spoor, en dan wordt de eerste wissel (en het niet getekende, enkelsporige lijntje links van de wissel) omgepoold, bedoel je? Maar waar zouden dan de bezetmeldpunten moeten komen, gelijk aan het begin van de binnen- of buitenbocht?

En de binnen- en buitenbocht zijn ook nog opstelsporen. Op elke (binnen- of buiten)-bocht hoop ik 2-3 treinen kwijt te kunnen, die elke keer een plekje verder opschuiven. Verandert dat de mogelijkheden nog?

Gr, Bert

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2014, 23:14:59 »
Het relais wordt gekoppeld aan het wissel helemaal links boven. Het relais schakelt alles dat zich rechts van datzelfde wissel bevindt. Als ik zo gauw goed tel zijn dat vier wissels, twee lussen en twee opstelsporen. Je maakt daartoe in totaal vier isolaties, direct rechts van het genoemde wissel links boven.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2014, 23:17:38 »
Ten overvloede: er is géén detectie nodig. Je neemt een bistabiel relais dat  gelijk met het wissel omschakelt. Staat het wissel rechtdoor, dan heeft de gehele lus een vast te stellen polariteit; staat het wissel afbuigend, dan heeft de gehele lus de tegengestelde polariteit.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 21 November 2014, 23:33:50 »
Dat is een enkelsporig baanvak, gevolgd door, juist, een andere keerlus. Echter daar heb ik wel ruimschoots ruimte om de ompoolsecties aan te leggen.

Kunnen treinen vanaf dat enkelsporige baanvak tegelijkertijd de keerlussen inrijden ? Als dat niet geval is ( er bevind zich dus maar 1 trein in het baanvak ! ) kun je het enkelsporige baanvak op 1 module aansltuiten als 'keerspoor' en de beide lussen vast bedraden. De bij de inrij wissels zijn dan de B en D secties, de eerste railstukken beide voeden uit de A en E secties. Het enkelspoor is sectie C. Of nog simpeler, een 'kortsluit' oplossing waarbij het enkelspoor inclusief wissels wordt gevoed door de module.

Grtzz,

Karst

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2014, 23:35:35 »
Ik begin het te begrijpen, denk ik: ik neem een wissel decoder, op de uitgang dus een aandrijving EN een bistabiel relais, en dan de rest laten ompolen via dat relais.

Maar ik heb ook bezet/terugmeldpunten nodig voor de computerbesturing (verschillende blokken voor opstelplaatsen in binnen- en buitenlus). Daar zal dan ook elke keer de polariteit van om moeten polen. Kan de melder dat ook aan?

Om een of andere reden zie ik een keerlus en denk dan automatisch dat je een keerlus module nodig hebt. Waarom dan nu niet...

Alvast dank weer, gr,

Bert

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 21 November 2014, 23:38:03 »
@Karst: in dat enkelsporige stuk tussen de keerlussen kan zich maar één trein bevinden.

Het volledige spoor plan is nog niet klaar, anders had ik het even geplaatst.

Ik ga ook jouw oplossing even beredeneren..

Alvast dank!

Gr, Bert

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 21 November 2014, 23:40:01 »
Bert, neem maar even rechtstreeks contact met mij op dan leg ik het uit hoe het met een relais in zijn werk gaat.
Geen zin in overloze discussies.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 21 November 2014, 23:41:09 »
De oplossing met een relais is DE klassieke oplossing, die altijd werkt met maar 1 voorwaarde: Het wissel MOET altijd geschakeld worden en MAG NIET opengereden worden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 21 November 2014, 23:46:40 »
Karst, Wim,

Wederom dank. Open rijden gaat niet gebeuren, tenzij de software me in de steek laat.
Ik ga de opties eens even bekijken, een sporenplan tekenen, en een paar Pb's versturen.

Allen dank, ik laat morgen weten wat het gaat worden

Dank voor de hulp.

Gr, Bert