Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
  

Auteur Topic: Trein Keizer Wilhelm II  (gelezen 11141 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Trein Keizer Wilhelm II
« Gepost op: 20 November 2014, 21:20:15 »
Vandaag de complete hofzug van Trix gekocht. Zat eigenlijk te kijken naar een leuke Philotrain loc, maar deze stond ook nog op mijn lijstje. Wel buitenlands spul natuurlijk, maar het gaat met name om de rijtuigen, die kunnen fantastisch achter een SS 800/900, 700 of NBDS 30 loc. En laat ik die SS en NBDS loc's nu net hebben! Nou, weer een mooie aanvulling op de vooroorlogse verzameling:


Nu nog wat snot voor onder de wielen van de loc en rijden met die geit!

Prachtig setje

Keizer Wilhelm is na de Duitse overgave in  WO I met deze trein naar Doorn gereden om hier in ballingschap de rest van zijn leven door te brengen.
Een filmfragment van deze trein in Nederland was onlangs nog in een documentaire op Discovery te zien.

gr.

Brutus

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2014, 21:22:29 »
Yep, alleen waren ze toen groen (jammer, jammer, jammer)...
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2014, 21:34:18 »

Een filmfragment van deze trein in Nederland was onlangs nog in een documentaire op Discovery te zien.

Met, schrik niet! een 2900 er voor.
gr.
John

fly with the eagle or scratch with the chickens

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2014, 21:54:25 »
Prachtig setje

Keizer Wilhelm is na de Duitse overgave in  WO I met deze trein naar Doorn gereden om hier in ballingschap de rest van zijn leven door te brengen.
Een filmfragment van deze trein in Nederland was onlangs nog in een documentaire op Discovery te zien.

gr.

Brutus

De Keizer had dat graag gewild, maar op de vlucht is hij vanaf het station Eijsden met een gewone trein naar station Maarn gekomen om vanaf daar naar Amerongen te gaan waar hij eerst 18 maanden heeft gelogeerd voordat hij in 1920 Huis Doorn kocht. Toen is het Huis ingericht met de inhoud van 59 goederenwagons, veel ging in opslag omdat Huis Doorn natuurlijk een stuk kleiner was dan zijn voormalige Paleis in Potsdam. De originele Keizerlijke blauw witte trein is in Duitsland gebleven en later in de groene kleur gebruikt door de Republikeinen. Als je meer wilt weten over Kaiser Wilhelm 2 moet je eens een bezoek brengen aan Huis Doorn, de moeite waard.

Groeten Joost Henze, vrijwilliger bij Huis Doorn.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2014, 21:56:00 door Cottage Railways. Reden: Stond verkeerd. »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2014, 10:02:14 »
De Duitse Kaiser nam wel 18 wagons huisraad mee naar Doorn! Een echte backpack toerist ;D.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2014, 10:43:34 »
De originele Keizerlijke blauw witte trein is in Duitsland gebleven en later in de groene kleur gebruikt door de Republikeinen.

Nope, de trein heeft tot in 1919 in Rotterdam gestaan en is daarna weer naar Duitsland gereden. Een deel is vrij snel naar de sloop gegaan, een ander deel is bij Mitropa (Niet de elitebouwers die hier rond hangen. Al hadden die vast prijs gesteld op een dergelijk knutselhonk...  ;D ) terecht gekomen. Er zijn vijf rijtuigen bewaard gebleven. Meer info uiteraard op http://de.wikipedia.org/wiki/Hofzug_Kaiser_Wilhelms_II.#Sp.C3.A4tere_Verwendung

Eelco
« Laatst bewerkt op: 21 November 2014, 10:51:27 door NS8714 »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #6 Gepost op: 21 November 2014, 10:52:35 »
En nog een keer nope want hij ging met zijn eigen trein naar Maarn. Lees de dagboeken van zijn adjudant Sigurd von Ilsemann e.a.
Van Eijsden naar Mt met een 2900 ( film hierover in VRT archief te Brussel) en van Mt naar Maarn via Arnhem met een SS 700.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2014, 12:23:59 »
En nog een keer nope want hij ging met zijn eigen trein naar Maarn. Lees de dagboeken van zijn adjudant Sigurd von Ilsemann e.a.
Van Eijsden naar Mt met een 2900 ( film hierover in VRT archief te Brussel) en van Mt naar Maarn via Arnhem met een SS 700.
Gr.
John

Alle informatie uit die dagen is onduidelijk. Wilde Siggi misschien verbergen dat de keizer al voor de Duitse capitulatie was gevlucht ?

Een andere "vergeten" gebeurtenis is de ontploffing van een munitietrein naast een trein met gewonde Duitsers vlak over de grens met Budel. Ruim 1000 doden. Men weet nog steeds niet waar dat precies gebeurd is !!!

Bovendien had men in die dagen ook nog een Spaans griepje waarin Nederland niet neutraal kon blijven.

Groeten, Alexander  ( die de velden van weleer ook als "hobby" heeft )

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12461
    • sleutelspoor
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2014, 13:19:04 »
Groeten, Alexander  ( die de velden van weleer ook als "hobby" heeft )

Ik volg dit graag. Zou eigenlijk in een eigen draadje moeten staan. Deze informatie wordt nu volledig ondergesneeuwd. Jammer

Bovcenstaande gaat gelukkig niet meer op. Waarvoor mijn dank ;D
« Laatst bewerkt op: 21 November 2014, 15:51:03 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #9 Gepost op: 21 November 2014, 13:22:28 »
Zo, even de boel in een apart draadje gezet. Hou het svp wel enigszins on topic.

Eelco
team forummoderatoren BNLS
« Laatst bewerkt op: 21 November 2014, 13:28:00 door NS8714 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2014, 13:32:44 »
Eelco: bedankt voor het verplaatsen!

Hoe zat het dan in Eijsden? Ik dacht dat der Kaiser voor de grens uit moest stappen en te voet de grens is overgegaan? Dan zou de trein later ook de grens over hebben mogen gaan en 'em weer opgepikt hebben.

Of was 'ie met de trein naar het eerste station in NL komen rijden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #11 Gepost op: 21 November 2014, 13:34:23 »
De trein is zonder de keizer naar staion Eijsden gereden. De keizer zelf kwam met de auto vanuit Spa. Er is een foto van hem ( http://i43.tinypic.com/2cgj6fq.jpg ) terwijl het op het perron staat te wachten tot zijn trein arriveerde. Toen hij asiel kreeg, is hij met de trein doorgereden naar Maarn.

Leuke link: http://www.wereldoorlog1418.nl/keizer-wilhelm/vlucht/#aankomst
Over de reis van Eijsden naar Maarn: http://www.wereldoorlog1418.nl/keizer-wilhelm/vlucht/#keizer
« Laatst bewerkt op: 21 November 2014, 13:41:11 door NS8714 »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #12 Gepost op: 21 November 2014, 13:38:37 »
Siggi verbergt helemaal niks want de juiste data heeft hij er bij gezet. Anders was het geen dagboek. Wilhelm vernam inderdaad in Nederland van de wapenstilstand. (en da's iets anders dan een capitulatie. capituleren heeft Duitsland alleen in 45 gedaan).
En dan wat het "over de grens rijden" betreft; Ik neem aan dat films niet liggen.
fly with the eagle or scratch with the chickens

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #13 Gepost op: 21 November 2014, 14:08:16 »
Inderdaad doen er veel verschillende verhalen de ronde, dus men moet van alles een deel nemen en dit met elkaar mixen, dan kom je misschien een eind. Ook een versie is dat de Keizerlijke trein al overgeschilderd was in groen als camouflage voor de oorlog (op foto's is niet duidelijk te zien welke kleur de trein heeft) een andere versie is dat deze groen was geschilderd om niet herkend te worden als de trein van de Keizer.

"Zuylen" - de Keizer had een erg grote rugzak nodig, niet 18 maar 59 wagons zijn er vanuit Duitsland naar Nederland gekomen.

"Pullmanneke" - Houd er goed rekening mee dat de rechterhand van de Keizer, Ilsemann de zaken ook graag positief verkleurde in het voordeel van Wilhelm 2.

Ook is bekend dat de Keizer de zaken vaak liet "hergebeuren", iets wat gebeurd was werd fraaier nagespeeld en vooral veel gefotografeerd en gefilmd, dat is misschien met zijn aankomst in Nederland ook gebeurt. Zijn werkelijke vlucht werd zo stiekem mogelijk uitgevoerd, want de geallieerden wilden graag dat hij werd uitgeleverd en is dus voor de plaatjes later nagedaan. De Keizer liet na zijn vlucht ook bewust zijn baard staan en de opstaande punten van zijn snor afknippen om wat minder herkenbaar te zijn. Hieraan kan je altijd makkelijk op foto's en films zien of het gaat om de Keizer VOOR of NA zijn vlucht naar Nederland.

Ik raad iedereen die interesse heeft in dit deel van de geschiedenis een bezoek te brengen aan Huis Doorn, in het nieuwe paviljoen kan men alles te weten komen over Nederland tijdens de 1e Wereldoorlog en het Huis biedt een blik op de woonsituatie van de Keizer na zijn verbanning uit Duitsland. Huis Doorn is aangewezen als het officiële herdenkingspunt in Nederland voor WO1.  www.huisdoorn.nl

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Trein Keizer Wilhelm II
« Reactie #14 Gepost op: 21 November 2014, 14:13:04 »
Inderdaad doen er veel verschillende verhalen de ronde, dus men moet van alles een deel nemen en dit met elkaar mixen, dan kom je misschien een eind.

Gewoon op de feiten afgaan. Die zijn er meer dan voldoende.

De trein was overgeschilderd. Dat is een feit. Op de foto van de trein in Eijsden (zie mijn link) is duidelijk te zien dat de trein maar een enkele kleur heeft en niet meer wit/blauw is. De trein is groen geschilderd, maar niet om te voorkomen dat hij herkend zou worden. Maar omdat de trein gebruikt werd als hoofdkwartier te velde. Het was dus een militaire kleur. De trein had een dergelijke omvang dat deze, in welke kleur ook, meteen herkend zou worden als de trein van Wilhelm II.

Dat laten hergebeuren van bepaalde momenten zal niet plaats gevonden hebben bij zijn vlucht. Er is maar een foto bekend van de keizer in Eijsden, en dat is overduidelijk een amateur opname. Het overdoen van een vlucht voor fotografische/propaganda doeleinden ligt niet bepaald voor de hand. Helemaal niet als je weet dat er een reële kans was dat de keizer opgepakt zou kunnen worden in Belgie door de geallieerden of geen asiel in Nederland zou kunnen krijgen. Dan ga je niet nog even voor de show op de foto.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2014, 14:18:59 door NS8714 »