Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Herstart in TT (1:120)  (gelezen 64604 keer)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2014, 22:57:39 »
Hé Jan nog even een vraagje;


Gisteren een rijtrafo binnen gekregen die instelbaar is tussen 12 en 24 V gelijkstroom en op 14 V is 2,3 A, ik heb de bestaande trafo van de z21 die 18 V is vervangen door deze omdat Tillig max. 14 V rijstroom adviseerd, bij een hoger voltage slijten de motoren harder.
 
Dit is volkomen nieuw voor mij waar heb je dit advies gekregen of gelezen? Voor zover mij bekend bereikt de 18 volt de motor alleen als je de decoder opdracht geeft om op de hoogst mogelijk snelheid te rijden en dat doe je m.i. nooit. De enige waarschuwing die ik ken betreft de verlichting; als die nog met gloeilampjes i.p.v. led's gedaan wordt, een 12 volt gloeilampje zal dan immers sneller doorbranden.
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2014, 23:02:48 »
Hallo Almar,
Dit staat in de handleidingen van de loks.

Groet Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #17 Gepost op: 22 december 2014, 00:08:57 »
Bij mijn weten is de 14 Volt die je noemt de maximale analoge gelijkspanning en niet de digitale wisselspanning die bij digitaal rijden constant op de baan staat.

Een locdecoder zet de digitale wisselsspanning om naar de voor de motor noodzakelijk analoge gelijkspanning. De hoogte van die analoge gelijkspanning is afhankelijk van de ingestelde snelheid.

Omdat er gelijkrichting moet plaatsvinden zal de wisselspanning na gelijkrichting echter nooit hoger kunnen zijn dan grofweg 0,7 x de wisselspanning -> 0,7 x 18 = 12,6 volt gelijkspanning.

Zelfs als de digitale wisselspanning op de baan 20 Volt zou zijn dan blijf je binnen de marges die Tillig hanteerd. Immers 0,7 x 20 = 14 Volt analoge gelijkspanning.

Tot zover mijn kennis, wellicht dat er nog andere forum leden een aanvulling kunnen geven.......



Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #18 Gepost op: 22 december 2014, 00:59:08 »
Almar, dit heb je verkeerd.

De wisselspanning (AC, maar dan anders, want DCC) wordt door de decoder omgezet in een vast DC voltage naar de motor. Er zit een vaste verhouding in tussen het AC/DCC voltage en wat dat dan in DC wordt.
De snelheid wordt echter geregeld door pulsen, hoe lang ze duren en/of hoe snel ze achter elkaar gegeven worden. Dit is heel erg vaak per seconde. De motor krijgt dus of geen stroom of een puls op het vaste volle voltage. Hoe sneller achter elkaar de pulsen komen, of hoe langer ze zijn, des te harder zal de motor rond draaien. Bij relatief weinig pulsen draait de motor langzaam.

Bij analoge DC varieert het voltage tussen 0 volt en het maximale voltage, om maximale toeren te geven.
Bij digitale DCC varieert het voltage niet, dat is altijd het zelfde volle voltage, maar lengte en aantallen stroom pulsen per tijds eenheid varieert.
Dit heet PWM, Pulse Width Modulation.

Een elektromotor is ontworpen om te presteren op een bepaald voltage.
Alles daar onder of boven is (beduidend) minder goed.
Nu werkt de motor dus of op het meest ideale voltage, of werk niet.
Als je dat afwisselt en tempo in varieert, varieert de snelheid van de motor, maar werkt hij wel het best/meest efficiiënt.
Daarom werkt kruipen en langzaam rijden ook zo goed.

Mvg, Michel

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #19 Gepost op: 22 december 2014, 01:45:56 »
hallo Michel,

Bedankt voor je reactie, ik ben het met je eens, de pulsbreedte modulatie was de aanvulling die ik ff niet meer helemaal paraat had.
Zoals je echter ook schrijft is is er een vaste verhouding tussen het AC/DCC voltage en de uiteindelijke DC spanning waarmee de motor gevoed wordt en dat is bij mijn weten de factor 0,7  veroorzaakt door het gelijkrichten.
Dit verhaal starte echter bij het vraagteken wat ik plaatste bij Jan's opmerking over het verlagen van de voedingsspanning naar zijn centrale van 18 naar14 volt om de motoren te beschermen..... en dat is volgens mij dus niet nodig ......
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #20 Gepost op: 22 december 2014, 07:11:07 »
Hoi Jan en alle medespoorders,

Wat een leuk draadje en gaaf om weer een TT bouwer hier aan te treffen! En echt bij stom toeval lijken onze banen nog op elkaar ook. Prachtige schaal. Prachtige hobby!!!

Groeten Jake


P.s. volg de bouw van m'n TT baantje hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53117.30.html
« Laatst bewerkt op: 22 december 2014, 07:14:43 door jakeman »

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #21 Gepost op: 22 december 2014, 14:23:30 »
Almar,
Bijgaand een afdruk van de gebruiksaanwijzing van Tillig betreffende het gebruik van de loks, en men beveelt hier dus duidelijk max 14 V aan bij het gedeelte van digitale besturing, en voor de zekerheid hou ik aan wat zij voorschrijven, zit ik altijd goed bij eventuele problemen met loks:



Jake,
Inderdaad lijken de banen op elkaar, maar ik heb bewust voor deze opstelling via zo'n soort tafel gekozen, want bij mijn vorige baan die ook zoiets was (zie begin draadje) moest ik steeds onder de tafel kruipen waar ik steeds meer moeite mee kreeg (ik ben tenslotte de jongste niet meer) om alles aan te sluiten en nu hoeft dat niet en kan ik op een krukje op het gemak alles aansluiten.

Groet Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #22 Gepost op: 22 december 2014, 15:44:08 »
Hoi Jan,

Tja da's een heel duidelijk verhaal in de gebruiksaanwijzing.....

Snappen doe ik het volstrekt niet maar ik ben het met je eens als de centrale ook werkt op 14Volt waarom dan het risico nemen.

Ik zal mijn centrales eens testen op 14 Volt, als ze het gewoon doen dan denk ik dat ik je maar volg hoewel ik er inmiddels steeds minder van begrijp. Helemaal omdat de gebruiksaanwijzing van de meeste centrales aangeven minimaal 16 V en max. 18 Volt nodig te hebben om correct te functioneren.....  ???  ;D
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #23 Gepost op: 22 december 2014, 17:11:28 »
Hoi Almar,

De trafo die afgelopen zaterdag binnen heb gekregen werkt erg goed met de z21 (witte) van Roco.

Ik denk dat Tillig ervaring heeft met kapotte loks die met een te hoge spanning gebruikt zijn en daarom toch het max. van 14 V aanhoudt als veilige marge.

Vandaag alles binnen gekregen van Lippe, dus ik kan weer volop aan de slag, zal in de loop van de week foto's plaatsen met de vorderingen.

Groet Jan. 
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Roland1

  • TT baan
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • DR5000, Multimaus Roco, Itrain
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2014, 19:08:11 »
Hoi Jan,

Leuke baan proficiat

Groet
Roland
Vriendelijke groet
Roland

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2014, 19:32:45 »
Hallo Jan,

De trafo die afgelopen zaterdag binnen heb gekregen werkt erg goed met de z21 (witte) van Roco.

Ik denk dat Tillig ervaring heeft met kapotte loks die met een te hoge spanning gebruikt zijn en daarom toch het max. van 14 V aanhoudt als veilige marge.


Ik heb zojuist, omdat het me toch blijft intrigeren een nieuw topic geopend over dit onderwerp bij "vraag en antwoord / digitaal", ben benieuwd wat de technische leden ons hierover kunnen vertellen. Als je 't wilt volgen zie; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62336.msg3221525650/topicseen.html#msg3221525650

Ben trouwens best benieuwd naar je nieuwe aanwinsten !

Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #26 Gepost op: 22 december 2014, 21:20:31 »
Roland, bedankt voor het compliment.

Almar, ik heb de topic gezien, maar niemand heeft echt een antwoord, ik blijf het volgen.

Groet Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2014, 17:34:40 »
Update van de afgelopen week:

Niveau 0 ballast aan gebracht, moet alleen de rails nog roestig maken:





De brug verder afgebouw zodat er nu gereden kan worden naar niveau 1:





Niveau 1 voorbereid om de blauwe plaat te gaan lijmen en daarin de sporen af te tekenen om ze definitief te gaan leggen, ik heb tevens proef gereden of de hellingen niet et steil zijn, maar de kleinste lok zonder anti slip bandjes neemt ze met een paar wagons er achter met gemak.





Zoals jullie zien bouwen we gestaag door, deze week wil ik niveau 1 zover af hebben dat ik rond kan rijden, en hier en daar moet ik ook nog wat dingen weatheren.

Jullie zijn weer op de hoogte en tot de volgende update, groeten Jan.   
 
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #28 Gepost op: 28 december 2014, 17:46:00 »
Ziet er goed uit Jan (y) Je schiet lekker op, altijd weer een mooi moment als je voor het eerst echt rond kunt rijden.... zal voor mij ergens eind januari worden als ik mijn planning haal  ;) Ik heb de afgelopen dagen helaas niet zoveel tijd gehad... Wel druk geweest met het tekenen van het elektrische schema en tevens bezetmelders en wissel-decoders besteld..... Morgen hoop ik weer verder te gaan met bouwen.
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Roland1

  • TT baan
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • DR5000, Multimaus Roco, Itrain
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #29 Gepost op: 28 december 2014, 18:18:56 »
Hoi Jan,

Ziet er leuk  (y) uit dit gaat nogal vooruit zeg, zoveel hervring als jullie heb ik niet hoor.
Vriendelijke groet
Roland