Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 31-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door charp
Vandaag om 23:01:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door jjg koopmans
Vandaag om 22:23:46
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Marcel112
Vandaag om 22:18:16
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Dwergsein
Vandaag om 22:11:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dwergsein
Vandaag om 22:08:46
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:03:25
KSM-SG met Uhlenbrock 63340, kun je Digikeijs Booster gebruiken? door erik2
Vandaag om 21:44:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:24:35
Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren? door Henk Boshuyzen
Vandaag om 21:05:15
Drijfwerk stoomlocomotief n spoor loshalen door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:46:17
Gezocht foto's van samenstellingen Volkerrail V60 Knabbel en Babbel. door André82
Vandaag om 20:42:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Dwergsein
Vandaag om 19:59:34
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door HuubvG
Vandaag om 19:33:49
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:06:12
Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM door Eelco Storm
Vandaag om 19:03:25
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door Olav
Vandaag om 18:50:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 18:42:16
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:45:29
Station Delft N spoor 1/160 zelfbouw door MOVisser
Vandaag om 15:10:49
BNLS-module: "Nuenen-Tongelre" door MOVisser
Vandaag om 15:09:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 15:07:24
Piko h0 NS 2200 door edwin1974
Vandaag om 14:51:45
Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg door Peter Spruit
Vandaag om 14:07:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 12:38:48
Fleischmann sein 6206 aansluitingen 2 armen door Remunj
Vandaag om 12:37:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 12:07:15
NL pendelbaan H0 tp IV / V door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:48:24
RhB H0m, Albulisch door Chris Westerduin
Vandaag om 11:43:11
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Harold34
Vandaag om 11:03:49
  

Auteur Topic: Herstart in TT (1:120)  (gelezen 52880 keer)

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2014, 22:57:39 »
Hé Jan nog even een vraagje;


Gisteren een rijtrafo binnen gekregen die instelbaar is tussen 12 en 24 V gelijkstroom en op 14 V is 2,3 A, ik heb de bestaande trafo van de z21 die 18 V is vervangen door deze omdat Tillig max. 14 V rijstroom adviseerd, bij een hoger voltage slijten de motoren harder.
 
Dit is volkomen nieuw voor mij waar heb je dit advies gekregen of gelezen? Voor zover mij bekend bereikt de 18 volt de motor alleen als je de decoder opdracht geeft om op de hoogst mogelijk snelheid te rijden en dat doe je m.i. nooit. De enige waarschuwing die ik ken betreft de verlichting; als die nog met gloeilampjes i.p.v. led's gedaan wordt, een 12 volt gloeilampje zal dan immers sneller doorbranden.
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2014, 23:02:48 »
Hallo Almar,
Dit staat in de handleidingen van de loks.

Groet Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #17 Gepost op: 22 december 2014, 00:08:57 »
Bij mijn weten is de 14 Volt die je noemt de maximale analoge gelijkspanning en niet de digitale wisselspanning die bij digitaal rijden constant op de baan staat.

Een locdecoder zet de digitale wisselsspanning om naar de voor de motor noodzakelijk analoge gelijkspanning. De hoogte van die analoge gelijkspanning is afhankelijk van de ingestelde snelheid.

Omdat er gelijkrichting moet plaatsvinden zal de wisselspanning na gelijkrichting echter nooit hoger kunnen zijn dan grofweg 0,7 x de wisselspanning -> 0,7 x 18 = 12,6 volt gelijkspanning.

Zelfs als de digitale wisselspanning op de baan 20 Volt zou zijn dan blijf je binnen de marges die Tillig hanteerd. Immers 0,7 x 20 = 14 Volt analoge gelijkspanning.

Tot zover mijn kennis, wellicht dat er nog andere forum leden een aanvulling kunnen geven.......



Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1493
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #18 Gepost op: 22 december 2014, 00:59:08 »
Almar, dit heb je verkeerd.

De wisselspanning (AC, maar dan anders, want DCC) wordt door de decoder omgezet in een vast DC voltage naar de motor. Er zit een vaste verhouding in tussen het AC/DCC voltage en wat dat dan in DC wordt.
De snelheid wordt echter geregeld door pulsen, hoe lang ze duren en/of hoe snel ze achter elkaar gegeven worden. Dit is heel erg vaak per seconde. De motor krijgt dus of geen stroom of een puls op het vaste volle voltage. Hoe sneller achter elkaar de pulsen komen, of hoe langer ze zijn, des te harder zal de motor rond draaien. Bij relatief weinig pulsen draait de motor langzaam.

Bij analoge DC varieert het voltage tussen 0 volt en het maximale voltage, om maximale toeren te geven.
Bij digitale DCC varieert het voltage niet, dat is altijd het zelfde volle voltage, maar lengte en aantallen stroom pulsen per tijds eenheid varieert.
Dit heet PWM, Pulse Width Modulation.

Een elektromotor is ontworpen om te presteren op een bepaald voltage.
Alles daar onder of boven is (beduidend) minder goed.
Nu werkt de motor dus of op het meest ideale voltage, of werk niet.
Als je dat afwisselt en tempo in varieert, varieert de snelheid van de motor, maar werkt hij wel het best/meest efficiiënt.
Daarom werkt kruipen en langzaam rijden ook zo goed.

Mvg, Michel

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #19 Gepost op: 22 december 2014, 01:45:56 »
hallo Michel,

Bedankt voor je reactie, ik ben het met je eens, de pulsbreedte modulatie was de aanvulling die ik ff niet meer helemaal paraat had.
Zoals je echter ook schrijft is is er een vaste verhouding tussen het AC/DCC voltage en de uiteindelijke DC spanning waarmee de motor gevoed wordt en dat is bij mijn weten de factor 0,7  veroorzaakt door het gelijkrichten.
Dit verhaal starte echter bij het vraagteken wat ik plaatste bij Jan's opmerking over het verlagen van de voedingsspanning naar zijn centrale van 18 naar14 volt om de motoren te beschermen..... en dat is volgens mij dus niet nodig ......
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #20 Gepost op: 22 december 2014, 07:11:07 »
Hoi Jan en alle medespoorders,

Wat een leuk draadje en gaaf om weer een TT bouwer hier aan te treffen! En echt bij stom toeval lijken onze banen nog op elkaar ook. Prachtige schaal. Prachtige hobby!!!

Groeten Jake


P.s. volg de bouw van m'n TT baantje hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53117.30.html
« Laatst bewerkt op: 22 december 2014, 07:14:43 door jakeman »

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #21 Gepost op: 22 december 2014, 14:23:30 »
Almar,
Bijgaand een afdruk van de gebruiksaanwijzing van Tillig betreffende het gebruik van de loks, en men beveelt hier dus duidelijk max 14 V aan bij het gedeelte van digitale besturing, en voor de zekerheid hou ik aan wat zij voorschrijven, zit ik altijd goed bij eventuele problemen met loks:



Jake,
Inderdaad lijken de banen op elkaar, maar ik heb bewust voor deze opstelling via zo'n soort tafel gekozen, want bij mijn vorige baan die ook zoiets was (zie begin draadje) moest ik steeds onder de tafel kruipen waar ik steeds meer moeite mee kreeg (ik ben tenslotte de jongste niet meer) om alles aan te sluiten en nu hoeft dat niet en kan ik op een krukje op het gemak alles aansluiten.

Groet Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #22 Gepost op: 22 december 2014, 15:44:08 »
Hoi Jan,

Tja da's een heel duidelijk verhaal in de gebruiksaanwijzing.....

Snappen doe ik het volstrekt niet maar ik ben het met je eens als de centrale ook werkt op 14Volt waarom dan het risico nemen.

Ik zal mijn centrales eens testen op 14 Volt, als ze het gewoon doen dan denk ik dat ik je maar volg hoewel ik er inmiddels steeds minder van begrijp. Helemaal omdat de gebruiksaanwijzing van de meeste centrales aangeven minimaal 16 V en max. 18 Volt nodig te hebben om correct te functioneren.....  ???  ;D
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #23 Gepost op: 22 december 2014, 17:11:28 »
Hoi Almar,

De trafo die afgelopen zaterdag binnen heb gekregen werkt erg goed met de z21 (witte) van Roco.

Ik denk dat Tillig ervaring heeft met kapotte loks die met een te hoge spanning gebruikt zijn en daarom toch het max. van 14 V aanhoudt als veilige marge.

Vandaag alles binnen gekregen van Lippe, dus ik kan weer volop aan de slag, zal in de loop van de week foto's plaatsen met de vorderingen.

Groet Jan. 
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Roland1

  • TT baan
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • DR5000, Multimaus Roco, Itrain
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2014, 19:08:11 »
Hoi Jan,

Leuke baan proficiat

Groet
Roland
Vriendelijke groet
Roland

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2014, 19:32:45 »
Hallo Jan,

De trafo die afgelopen zaterdag binnen heb gekregen werkt erg goed met de z21 (witte) van Roco.

Ik denk dat Tillig ervaring heeft met kapotte loks die met een te hoge spanning gebruikt zijn en daarom toch het max. van 14 V aanhoudt als veilige marge.


Ik heb zojuist, omdat het me toch blijft intrigeren een nieuw topic geopend over dit onderwerp bij "vraag en antwoord / digitaal", ben benieuwd wat de technische leden ons hierover kunnen vertellen. Als je 't wilt volgen zie; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62336.msg3221525650/topicseen.html#msg3221525650

Ben trouwens best benieuwd naar je nieuwe aanwinsten !

Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #26 Gepost op: 22 december 2014, 21:20:31 »
Roland, bedankt voor het compliment.

Almar, ik heb de topic gezien, maar niemand heeft echt een antwoord, ik blijf het volgen.

Groet Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2014, 17:34:40 »
Update van de afgelopen week:

Niveau 0 ballast aan gebracht, moet alleen de rails nog roestig maken:





De brug verder afgebouw zodat er nu gereden kan worden naar niveau 1:





Niveau 1 voorbereid om de blauwe plaat te gaan lijmen en daarin de sporen af te tekenen om ze definitief te gaan leggen, ik heb tevens proef gereden of de hellingen niet et steil zijn, maar de kleinste lok zonder anti slip bandjes neemt ze met een paar wagons er achter met gemak.





Zoals jullie zien bouwen we gestaag door, deze week wil ik niveau 1 zover af hebben dat ik rond kan rijden, en hier en daar moet ik ook nog wat dingen weatheren.

Jullie zijn weer op de hoogte en tot de volgende update, groeten Jan.   
 
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Almar

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #28 Gepost op: 28 december 2014, 17:46:00 »
Ziet er goed uit Jan (y) Je schiet lekker op, altijd weer een mooi moment als je voor het eerst echt rond kunt rijden.... zal voor mij ergens eind januari worden als ik mijn planning haal  ;) Ik heb de afgelopen dagen helaas niet zoveel tijd gehad... Wel druk geweest met het tekenen van het elektrische schema en tevens bezetmelders en wissel-decoders besteld..... Morgen hoop ik weer verder te gaan met bouwen.
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf deze zomer ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Roland1

  • TT baan
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • DR5000, Multimaus Roco, Itrain
Re: Herstart in TT (1:120)
« Reactie #29 Gepost op: 28 december 2014, 18:18:56 »
Hoi Jan,

Ziet er leuk  (y) uit dit gaat nogal vooruit zeg, zoveel hervring als jullie heb ik niet hoor.
Vriendelijke groet
Roland