Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:27:59
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
bask185
Vandaag
om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Benrail
Vandaag
om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC
door
saskia
Vandaag
om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 15:43:00
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Martijn193
Vandaag
om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 11:33:22
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
schipcas
Vandaag
om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
MOVisser
Vandaag
om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwen Lima IRM
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouwen Lima IRM (gelezen 4049 keer)
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Ombouwen Lima IRM
«
Gepost op:
15 November 2014, 23:36:40 »
Het heeft enige tijd geduurd maar nu heb ik hem dan: een Lima IRM.
Het is een DC-uitvoering, analoog 2-rail, en ik rij 3-rail dus is ombouwen t.z.t. een noodzaak.
Alhoewel dit niet mijn eerste Lima-ombouw is is dit toch weer nieuw want dit treinstel heeft een totaal ander, nieuwer, wellicht beter, aandrijfgedeelte. Tot nu alleen ervaring met de Lima-pannenkoekmotor...
Zoeken, Bingen en Googelen gaven me nog niet de gewenste antwoorden op de vragen van nu:
Welke problemen zijn er al dan niet om m.n. de aangedreven assen op 14 mm te zetten?
Welke (Marklin-)sleper past het beste?
Volgens de verkoper was er een probleempje met de aandrijving: de cardan-as van het achterste draaistel schiet regelmatig los. Nu zag ik dat het busje, waarin de cardan steekt, bij dat draaistel korter en kleiner is dan die van de voorste. Klopt dit of is er in het verleden iets 'hersteld' ?
De eerste stap die ik binnenkort wil maken is de ombouw naar 3-rail DC. Dan uitgebreid proefrijden op C-rails en waar nodig de wielen op 14 mm zetten of vervangen.
En dan zal het even duren.... er ligt nog e.e.a. onafgemaakt op de plank...
Maar dan:
1-decoder erin
2-verlichting aanpassen/verbeteren met LEDjes
3-interieurs (boven) maken en aanbrengen. Wie mij wat maten/tekeningen van de ooit verkochte set kan geven... Dank!
4-interieurverlichting
Ter voorbereiding zijn alle tips&tricks welkom.
PS. dit verhaaltje is ook gepost in andere forums.
«
Laatst bewerkt op: 15 November 2014, 23:41:44 door Ponytail
»
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re: Ombouwen Lima IRM - Deel 2
«
Reactie #1 Gepost op:
17 November 2014, 10:18:32 »
Omdat ik jullie reacties niet kon afwachten
is de aanpassing en ombouw nu toch tot een begin gekomen.
De eerste stap is het plaatsen van een sleper onder het achterste draaistel, waar in het bodemplaatje reeds een verdiept plekje is aangebracht. Met enig snij- en schuurwerk werd het pertinax plaatje van een Märklin 7164-sleper op maat gemaakt. Past precies in het verdiepte plekje.
Desondanks is de inveerruimte minimaal en dus kwam alleen een verzonken schroefje in aanmerking. Mijn 'voorraad' had deze niet in een zelftappende uitvoering, maar gelukkig vond ik wel een 1.5mm boutje en moertje en daarmee kon de sleper prima bevestig worden.
De rode plusdraad werd aan de zijkant van het veervoetje gesoldeerd. Bij bevestiging erop werd de veerweg toch nog belemmerd voor 0,5 mm ofzo en dat bleek bij het testrijden toch voor ontsporingen te zorgen, met name bij het oversteken van kruisingen en wissels van eeen 'hosenträger'. De slepervoet kan nu inveren tot tegen de bodem van het draaistel en ontspoort niet meer, zo leek het...
De bedrading aangepast door de stroomafnemers van de wielen met elkaar te verbinden aan 1 kant, links, van de printplaat. De plusdraad kwam op de oorspronkelijke plek aan de rechterkant.
Na wat heen-en-weer rijden op een metertje spoor, waarbij ook de verlichting juist bleek te werken, werd mijn testbaantje aangesloten op de DC-trafo en kon het echte testrijden beginnen. En daar bleek dus de aanpassing van de draadbevestiging noodzakelijk.
Het motorstel rijdt nu 3-rail DC-analoog zijn rondjes... zolang het duurt: totdat de achterste cardanas er op willekeurige plekken en momenten uitspringt. Door de wormwieloverbrenging blokkeren de achtwielen en komt de boel knarsend tot stilstand. Of omdat-ie toch ontspoort op met name de kruising.
Dit gebeurt in beide rijrichtingen.
Allereerst het ontsporen: het lijkt erop dat het inveren van de sleper toch net onvoldoende is. Op onderstaand plaatje is te zien dat de sleper volledig is ingeveerd en tegen de bodem van het draaistel zit en dat de wielen op het hoogste punt net een fractie worden opgetild. En dit laat het draaistel op wisselende momenten ontsporen.
En ja, de wielafstand is 14 mm.
De oplossing zal, inderdaad, komen te liggen in het aanbrengen van de sleper onder het (eerste) rijtuig. Gelet op het ontbreken van slipbandjes is het verder aanpassen van het achterste draaistel, of wellicht het voordraaistel, m.i. geen optie. Dit zou dan wel probleem 2 'oplossen...
En dan is er nog de uitlopende cardan-as'. Het bleek dat de draaistellen niet dezelfde bus hebben: die van het achtste stel is kleiner en korter. In juist bij scherpe bochten (R1) komt daar de cardan er regelmatig uit. Niet altijd, dus zal dat te maken hebben met de positie tijdens de draaiing.
Voor:
Achter:
Maar hier bleek een redelijke simpele oplossing mogelijk: omdat er behoorlijk wat speling in de lengte is kon ik in de lange bus van de motor een stukje schuimplastic doen. De cardan-as blijft voldoende ruimte hebben maar komt niet meer zo die in de motorbus en blijft dieper in de draaistelbus. En loopt er nu niet meer uit.
Wordt vervolgd...
PS. dit verhaaltje is/wordt ook gepost in andere forums.
«
Laatst bewerkt op: 17 November 2014, 15:02:09 door Ponytail
»
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22509
Re: Ombouwen Lima IRM
«
Reactie #2 Gepost op:
17 November 2014, 10:44:36 »
Van slepers plaatsen heb ik geen verstand, maar digitaliseren van de Lima IRM is eenvoudig.
Je moet wel kiezen tussen één of twee decoders. Dat hangt dan weer samen met al of niet stroomvoerende koppelingen. Ik zou adviseren om de huidige koppelingen te verwijderen, Symoba koppelmechanismen te plaatsen en dan stroomvoerende koppelingen te gebruiken. Sla je een hoop vliegen in één klap: één decoder, stroomafname beter, geen problemen met de klunzige koppelingen.
Je kan dan ook gemakkelijker binnenverlichting plaatsen. Je moet je wel afvragen of je dat wilt. De kap is van gespoten doorzichtig kunststof, waarbij dan de raampjes ongespoten blijven. Mooi idee, maar als je daar binnenverlichting in plaatst, dan gaat het nog het meest op een schemerlamp lijken. Zorgvuldig afschermen aan de binnenkant is bijna niet te doen.
Ik heb de gloeilampjes voor de verlichting laten zitten. Dat werkt goed en er is geen sprake van lichtlekkage.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
renew
Offline
Berichten: 233
Re: Ombouwen Lima IRM
«
Reactie #3 Gepost op:
17 November 2014, 11:01:18 »
Het makkelijkste en minder ontspoor gevoelig is om de sleper onder het eerste draaistel te plaatsen van de wagen die volgt op de motorwagen. Anders bestaat de kans dat de sleper de motorwagen gaat liften op de wissels. Heb het zo ook bij mijn exemplaar gedaan zo nadat eerst de trein overal en nergens ontspoorde.
Groet René
Gelogd
René is op 26-10-2016 overleden
Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis. Komt ie nu pas mee.
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re: Ombouwen Lima IRM
«
Reactie #4 Gepost op:
17 November 2014, 15:04:46 »
@ Henk en Renew:
Mijn bericht aangepast en daarin jullie suggesties meegenomen.
Dank daarvoor.
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re: Ombouwen Lima IRM - Deel 3
«
Reactie #5 Gepost op:
29 November 2014, 18:26:30 »
Mijn eerste optimisme is enigszins getemperd: het 'truukje' met de cardanas bleef niet werken en het oude probleem stak weer de kop op.
Nader onderzoek gaf mij het inzicht dat de cardanas gewoon iets te kort is.
Vooral in de R1 bochten komen de nokjes die in de gleuf moeten haken te dicht bij de rand en wippen er dan uit. Dus leek de oplossing: verlengen van de cardan.
Zo gezegd zo gedaan: as in 2 stukken gehakt en met wat tussenruimte weer aan elkaar gezet met een stukje rubberslang weer met elkaar verbonden. Het slangetje heeft het formaat van een ventielslangetje en klemt de delen prima aan elkaar.
Bij de testrondjes is ook het 'koffiemolen'-geluid grotendeels verdwenen. Maar wel moest het slangetje wat verstijfd worden. Dit heb ik gedaan met een strak passend stukje krimpkous. Bij gebruik van stuggere slang is dit waarschijnlijk niet nodig, maar die heb niet..
En nu heeft het volledige stel al vele rondjes gereden zonder dat de cardanas eruit vliegt.
Probleem 1 opgelost.
Probleem 2 lag er nog: de stroomafname.
De oplettende lezer heeft al wel begrepen dat ook dit opgelost is. De sleper zit nu onder het eerste draaistel van wagon 1.
Met wat styreen-stripjes een houdertje geconstrueerd en een passend schroefje deed de rest.
O ja, de rode draad is vervangen door een veel soepeler dun draadje. Zwart, voor wie dat belangrijk vindt!
Veel minder, maar toch nog veel te vaak blijft het stel ontsporen op met name mijn gebogen wissels en dan bij het 'open'-rijden ervan. De voorste draaistellen hebben hier het meest last van ook al is de wielafstand op 14 mm geknepen.
Het puntstuk van een gebogen wissel is duidelijk langer dan van een rechte wissel. En dan de lagere flensrand van de gelijkstroomwielen (1 mm i.p.v. 1.4 mm) maken dat de 10.4 mm wielen te veel in de opening zakken en dan uit de rails stuiteren. Voorheen had nog niet dit probleem, maar dit was dan ook de eerste keer dat ik met de kleinere wielen van doen had. 'Echte' wisselstroomwielen staan dan ook in bestelling:
HIER
.
Waar is de tijd gebleven dat een spoorwinkeltje ze gewoon in voorraad had...
Wordt vervolgd!
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6316
***
Re: Ombouwen Lima IRM
«
Reactie #6 Gepost op:
29 November 2014, 20:16:44 »
Leuke oplossing die rubberslang met krimpkous
. Gaat hij niet slingeren zo? Anders een stukje messing buis nemen en daar de assen in lijmen.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re: Ombouwen Lima IRM
«
Reactie #7 Gepost op:
29 November 2014, 21:59:31 »
Hallo Ruud,
Zonder het krimpkousje slingerde de slang na enige tijd behoorlijk en schoot de cardan eruit. En mét is dit over.
De cardan is nu 2-2,5 mm langer en heeft nog 1 mm lengte speling.
De cardan is nu ook iets flexibeler en dit verminderde het ratelende geluid, met name in krappere bochten, aanzienlijk.
Nu nog het ontspoorprobleem definitief oplossen.
UPDATE 6 december 2014:
De wielen zaten gisteren bij de post (of was het de Sint?). Hoe dan ook ze zijn binnen.
Mooie donkere, staalgrijs glanzende radjes!
Duidelijk is te zien dat de flenzen hoger zijn, verder geen grote verschillen.
Zo vanuit de verpakking in de draaistellen gezet en rijden maar!
Nou dat was schrikken: het draaistel met sleper sprong weer even vlug uit de rails. Maar oeps; ik was de loodverzwaring vergeten... Nodig om de opwaartse druk van de sleper te compenseren.
En toen die weer op zijn plek lag, 3 plakjes 1mm lood ter grootte van het vlakke chassisdeel boven het draaistel, waren er geen ontsporingen meer tot op topsnelheid toe. Terwijl het aangedreven deel nog op de originele wielen staat, de te kleine dus!
Conclusie stap 1: het treinstel rijdt probleemloos onder 3-rail DC analoog. Wat me weer aan het twijfelen brengt of ik de aangedreven wielassen nog wel ga vervangen.... Denk-et-wel... toch...? De wagons lopen duidelijk mooier over de wissels, alhoewel...
Wordt vervolgd...
«
Laatst bewerkt op: 06 December 2014, 16:21:55 door Ponytail
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwen Lima IRM