Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'  (gelezen 18286 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Gepost op: 12 november 2014, 13:37:41 »
Na enige aarzeling hebben we besloten een deel van 'Wateringbury Railway Station' uit te voeren als BNLS-Module.

We gaan de tanden zetten in 'Beltring & Branbridges Halt' dat net als Wateringbury aan de Medway Line ligt tussen Maidstone en Paddock Wood in Kent (UK).
Het is een uiterst sobere halte met korte perrons. Deze zijn gemaakt van bielzen, en staan op houten schragen.



Wel worden er een aantal zaken aangepast. De spoorweg overgang wordt vervangen door een viaduct waaronder de treinen kunnen verdwijnen. Passagiers kunnen zo immers ook veilig naar beide perrons. De siding komt te vervallen, evenals het seinhuisje. De richting van de perrons t.o.v. het huis, wordt gespiegeld, omdat het een mooier plaatje geeft.

Omdat de BNLS-module normen thuis niet passen, hebben we besloten de smalle thuismodules zo te maken dat ze in te hangen zijn in BNLS bakken met de standaard maten. Daarvoor wordt voor BNLS-gebruik extra ruimte en een achtergrond toegevoegd.
Thuis komt geen achtergrond, maar wordt de kamer in een licht grijze tint geschilderd. (Kleur te vergelijken met die van de Franse modulebaan op Eurospoor).

Bijgaand de twee situaties weergegeven in een tekening:

   

We hebben voorlopig gekozen voor twee modules met een lengte van 1,2m en 0,6m. Maar dat kan gewijzigd worden in twee  modules van gelijke lengte. Dat zal een beetje afhangen van de scenery.

Thuis verdwijnen de treinen links onder een viaduct, rechts rijden ze over een te bouwen brug voor de kamerdeur.
Bij gebruik als BNLS-module is de situatie links gelijk, maar rechts verdwijnen de treinen achter een watermolen.
Deze kan thuis gebruikt worden voor het verdwijnpunt aan de rechterzijde van Wateringbury.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 12 november 2014, 13:42:26 door Hans van de Burgt »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2014, 13:44:38 »
Welcome aboard (y)
Je lijkt me de eerste die zijn BNLS-module integreert in zijn thuisbaan.
Mooi plan.
Welkom bij de modulisten.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2014, 14:12:01 »
Je lijkt me de eerste die zijn BNLS-module integreert in zijn thuisbaan.
Helaas pindakaas, ik ben er ook al mee bezig :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2014, 14:28:21 »
Hey Hans, welcome to the club! Overigens, het wordt wel een beetje 'Brittania Rules' hier. Zal Der Kaiser verzoeken wat aan die situatie te doen!  ;D ;D

Peter, het is toc anders.... Jouw module  IS jouw thuisbaan (toch?)

Walter

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8387
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2014, 14:39:39 »
Volgens mij hebben Henk en Leen hun module ook in een thuis baan al zitten. Maar toch, leuk idee!

Gr.

Edsko

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2014, 23:35:05 »
Omdat Beltring & Branbridges Halt zowel thuis als t.z.t. elders gebruikt moet kunnen worden, was het zaak om een lichte, stevige en mobile constructie te gaan maken. Het leek ons inderdaad beter de lengte van de bakken te maximeren op 90cm.



De twee moduledelen van 35cm x 90cm worden gedragen door materiaal van een bestaande Ikea Ivar boekenkast.
De staanders daarvan worden door midden gezaagd op 88cm. De bakken worden gemaakt uit berkentriplex van 12mm.
Staanders en bakdelen worden onderling verbonden met houten balkjes van 50x22mm.
De standaard maatvoering v.w.b. de boekenplanken kan gehandhaafd worden. (Alleen de onderste zijn getekend.)
Aan de kant van de 'buizenkast' moeten de boekenplanken echter ingekort worden.

Aan de zijkanten van iedere bak, komt een kunststof hoekprofiel van 30x30mm, waar een laag isolatieschuim op wordt gelegd van 2cm.
Het geheel wordt afgemaakt van een railbedding uit blauwe schuimplaat van 3mm.

Aan weerskanten van de moduledelen blijft ruimte voor scenery. Sierd Jan heeft weer meegedacht met het ontwerp.
Het lijkt mogelijk om Beltring & Branbridges Halt prototypisch weer te geven.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2014, 16:34:03 »
Vandaag heb ik het railplan van Beltring & Branbridges Halt verder uitgewerkt. Met dank aan Sierd Jan.
Het railplan is net zo eenvoudig gehouden als het prototype. De railafstand h.o.h. is overal op 5cm gehouden.


Van links naar rechts: buizenkast, heuvel met tunnelportaal, siding met lamphut, weg met overweg (koeienhek), seinhuisje en wachterswoning, perrons van bielzen, landschapsdeel naar brug.

De gemarkeerde delen vallen binnen de twee beoogde BNLS-modules van 2x 90cm. Linksvoor is een vak gereserveerd voor een gebouw (bijvoorbeeld een watermolen) waarachter de treinen kunnen verdwijnen, rechts is daarvoor een bosperceel gepland. Thuis verdwijnen de treinen echter in een tunnelportaal onder een lage heuvel.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 23 november 2014, 13:24:13 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2014, 19:15:11 »
Ik realiseer me dat ik de houten wachthuisjes op beide perrons ben vergeten.
Pas de tekening nog wel aan
.

Tekening aangepast...

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 23 november 2014, 13:25:44 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2014, 16:13:11 »
Ik heb vandaag eens wat inspiratiemateriaal gezocht om Beltring & Branbidges Halt vorm te geven.

De railplan tekening van links naar rechts volgend, laat ik steeds een afbeelding zien.

1. Tunnelportaal



De breedte is 98mm, en 65mm hoog. Het kan zijn dat de schuin geplaatste delen aan de zijkanten wat meer ruimte vragen, dan in mijn tekening.
In dat geval schuift de tunnel iest naar links op (met de bocht mee).

2. Watermolen



Ian Rice heeft verschillende layouts ontworpen met watermolens. Meestal met een variant van de Budley Mill uit Blackwater.
Er is ook een kleinere versie: de Pixton Mill. En daar wil ik weer een nog kleinere versie van maken. De wandbekleding bestaat voor een groot deel uit plankjes. Door mijn experiment met de houten loc shed voor Wateringbury weet ik inmiddels hoe e.e.a. te maken. Waar ik wel aan twijfel is, of ik de watermolen donker beits of licht maak.

3. Lamp hut



Sierd Jan wist me te overtuigen om een extra siding toe te voegen. Op de tweede foto in deze draad, zie je net achter de stootbuffer een zogenaamde 'lamp hut' staan. Deze is van golfplaat gemaakt. Ik moet nog uitzoeken waar ik dat kan vinden. Op zich is het een eenvoudig gebouwtje.

4.
Overweg met koeienhekken

Heb wel al wat tekeningen, maar moet de maatvoering nog verder uitzoeken. Misschien ook RTR te verkrijgen.
Het mooiste zou zijn als de koeienhekken open en dicht kunnen gaan.

5. Seinhuisje



Ik zocht een klein seinhuisje in Southern Railway stijl. Ik wil op basis van dit voorbeeld een dergelijk seinhuisje maken, maar wel met een zadeldakje.

6. Wachterswoning



Dit lijkt een prima basis voor de wachterswoning bij de overweg. Het linker deel in op de tekening mag wat smaller.
En de raamindeling moet ik wat aanpassen.

7.
Perrons van bielzen op houten schragen. Ben nog aan het zoeken naar referentiemateriaal. Hulp is welkom, uiteraard.

8.
Shelters



Ook deze wachthuisjes (Shelters) zijn grotendeels opgetrokken uit losse plankjes. Deze worden wel in SR kleuren uitgevoerd.
Ik denk aan gebroken wit en olijfgroen.

Grzz, Hans

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2014, 17:40:53 »
Geinig! Is het bewegende deel van je fiddle yard aan de linkerzijde niet wat kort?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2014, 18:19:24 »
@Peter,

De ruimte links is 30mm vanaf de muur tot h.o.h. van de eerste track.
Dat lijkt kort, maar is voldoende.
De vrije ruimte bij het tunnelportaal dat ik liet zien, is 25mm.
De officiële profielmaat hiervoor is 16mm (schaal OO). Die norm heb ik gebruikt voor mijn loc schuurtje.
Een Terrier  rangeerloc kan er naar binnen, maar een King Arthur niet.
Dus die maat van 16mm klopt niet helemaal.

Op Britse websites zijn traverses te zien met een h.o.h. afstand van 40mm tussen de tracks.
Ik wil echter het liefst 50mm aanhouden omdat dan zonder zijwaartse beweging van de traverse doorgaand verkeer mogelijk is, van en naar Wateringbury Railway Station.
Kortom die 30mm zou voldoende moeten zijn.

Grzz, Hans

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2014, 19:19:28 »
Ik doelde op het korte gele vlak met 6 sporen. Het ziet er uit alsof dat het bewegende deel van de fiddle yard is. Als het grote stuk links onderaan beweegbaar is heb ik niks gezegd ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2014, 19:25:55 »
@Peter,

Nee joh, de traverse wordt 1,8m lang.
Er moeten stoomlocs met tender en vijf coaches op kunnen staan.
Dat 'korte stukje met 6 sporen' vormt de uitloop van 4x 27cm. De rechter twee zijn de doirgaande sporen.

Grzz, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2014, 21:49:32 »
@ Hans

Ziet er goed uit!

Zón lamphut is trouwens als bouwpakket te krijgen:



Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2014, 22:02:45 »
@Sierd Jan,

ah, da's makkelijk.
Ik moet eens goed naar dat Wills kijken.
Ian Rice schreef er een heel boek over.

Zijn watermolens zijn uit Wills materialen gemaakt.
Ik ga echter aan de slag met mijn 'locloods' methode:
Kraftplex 1,5mm voor het houtskelet; harsboard van 0,3 en 0,5mm voor de planken, deuren en vensters en boetseerpasta voor de steenvormige basis.

Grzz, Hans