Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop
door
gdh
Vandaag
om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken
door
onmogelijkhier
Vandaag
om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt' (gelezen 18286 keer)
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6061
BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Gepost op:
12 november 2014, 13:37:41 »
Na enige aarzeling hebben we besloten een deel van
'Wateringbury Railway Station'
uit te voeren als BNLS-Module.
We gaan de tanden zetten in 'Beltring & Branbridges Halt' dat net als Wateringbury aan de Medway Line ligt tussen Maidstone en Paddock Wood in Kent (UK).
Het is een uiterst sobere halte met korte perrons. Deze zijn gemaakt van bielzen, en staan op houten schragen.
Wel worden er een aantal zaken aangepast. De spoorweg overgang wordt vervangen door een viaduct waaronder de treinen kunnen verdwijnen. Passagiers kunnen zo immers ook veilig naar beide perrons. De siding komt te vervallen, evenals het seinhuisje. De richting van de perrons t.o.v. het huis, wordt gespiegeld, omdat het een mooier plaatje geeft.
Omdat de BNLS-module normen thuis niet passen, hebben we besloten de smalle thuismodules zo te maken dat ze in te hangen zijn in BNLS bakken met de standaard maten. Daarvoor wordt voor BNLS-gebruik extra ruimte en een achtergrond toegevoegd.
Thuis komt geen achtergrond, maar wordt de kamer in een licht grijze tint geschilderd. (Kleur te vergelijken met die van de Franse modulebaan op Eurospoor).
Bijgaand de twee situaties weergegeven in een tekening:
We hebben voorlopig gekozen voor twee modules met een lengte van 1,2m en 0,6m. Maar dat kan gewijzigd worden in twee modules van gelijke lengte. Dat zal een beetje afhangen van de scenery.
Thuis verdwijnen de treinen links onder een viaduct, rechts rijden ze over een te bouwen brug voor de kamerdeur.
Bij gebruik als BNLS-module is de situatie links gelijk, maar rechts verdwijnen de treinen achter een watermolen.
Deze kan thuis gebruikt worden voor het verdwijnpunt aan de rechterzijde van Wateringbury.
Grzz, Hans
«
Laatst bewerkt op: 12 november 2014, 13:42:26 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7031
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #1 Gepost op:
12 november 2014, 13:44:38 »
Welcome aboard
Je lijkt me de eerste die zijn BNLS-module integreert in zijn thuisbaan.
Mooi plan.
Welkom bij de modulisten.
cheers
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2242
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #2 Gepost op:
12 november 2014, 14:12:01 »
Citaat van: Hendrik Jan op 12 november 2014, 13:44:38
Je lijkt me de eerste die zijn BNLS-module integreert in zijn thuisbaan.
Helaas pindakaas, ik ben er ook al mee bezig
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
guest7822
Gast
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #3 Gepost op:
12 november 2014, 14:28:21 »
Hey Hans, welcome to the club! Overigens, het wordt wel een beetje 'Brittania Rules' hier. Zal Der Kaiser verzoeken wat aan die situatie te doen!
Peter, het is toc anders.... Jouw module
IS
jouw thuisbaan (toch?)
Walter
Gelogd
Edsko Hekman
Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
Moderator
Offline
Berichten: 8387
Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #4 Gepost op:
12 november 2014, 14:39:39 »
Volgens mij hebben Henk en Leen hun module ook in een thuis baan al zitten. Maar toch, leuk idee!
Gr.
Edsko
Gelogd
Grasland
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #5 Gepost op:
21 november 2014, 23:35:05 »
Omdat Beltring & Branbridges Halt zowel thuis als t.z.t. elders gebruikt moet kunnen worden, was het zaak om een lichte, stevige en mobile constructie te gaan maken. Het leek ons inderdaad beter de lengte van de bakken te maximeren op 90cm.
De twee moduledelen van 35cm x 90cm worden gedragen door materiaal van een bestaande Ikea Ivar boekenkast.
De staanders daarvan worden door midden gezaagd op 88cm. De bakken worden gemaakt uit berkentriplex van 12mm.
Staanders en bakdelen worden onderling verbonden met houten balkjes van 50x22mm.
De standaard maatvoering v.w.b. de boekenplanken kan gehandhaafd worden. (Alleen de onderste zijn getekend.)
Aan de kant van de 'buizenkast' moeten de boekenplanken echter ingekort worden.
Aan de zijkanten van iedere bak, komt een kunststof hoekprofiel van 30x30mm, waar een laag isolatieschuim op wordt gelegd van 2cm.
Het geheel wordt afgemaakt van een railbedding uit blauwe schuimplaat van 3mm.
Aan weerskanten van de moduledelen blijft ruimte voor scenery. Sierd Jan heeft weer meegedacht met het ontwerp.
Het lijkt mogelijk om Beltring & Branbridges Halt prototypisch weer te geven.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #6 Gepost op:
22 november 2014, 16:34:03 »
Vandaag heb ik het railplan van Beltring & Branbridges Halt verder uitgewerkt. Met dank aan Sierd Jan.
Het railplan is net zo eenvoudig gehouden als het prototype. De railafstand h.o.h. is overal op 5cm gehouden.
Van links naar rechts: buizenkast, heuvel met tunnelportaal,
siding met lamphut, weg met overweg (koeienhek), seinhuisje en wachterswoning, perrons van bielzen
, landschapsdeel naar brug.
De gemarkeerde delen vallen binnen de twee beoogde BNLS-modules van 2x 90cm. Linksvoor is een vak gereserveerd voor een gebouw (bijvoorbeeld een watermolen) waarachter de treinen kunnen verdwijnen, rechts is daarvoor een bosperceel gepland. Thuis verdwijnen de treinen echter in een tunnelportaal onder een lage heuvel.
Grzz, Hans
«
Laatst bewerkt op: 23 november 2014, 13:24:13 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #7 Gepost op:
22 november 2014, 19:15:11 »
Ik realiseer me dat ik de houten wachthuisjes op beide perrons ben vergeten.
Pas de tekening nog wel aan
.
Tekening aangepast...
Grzz, Hans
«
Laatst bewerkt op: 23 november 2014, 13:25:44 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #8 Gepost op:
23 november 2014, 16:13:11 »
Ik heb vandaag eens wat inspiratiemateriaal gezocht om Beltring & Branbidges Halt vorm te geven.
De railplan tekening van links naar rechts volgend, laat ik steeds een afbeelding zien.
1. Tunnelportaal
De breedte is 98mm, en 65mm hoog. Het kan zijn dat de schuin geplaatste delen aan de zijkanten wat meer ruimte vragen, dan in mijn tekening.
In dat geval schuift de tunnel iest naar links op (met de bocht mee).
2. Watermolen
Ian Rice heeft verschillende layouts ontworpen met watermolens. Meestal met een variant van de Budley Mill uit Blackwater.
Er is ook een kleinere versie: de Pixton Mill. En daar wil ik weer een nog kleinere versie van maken. De wandbekleding bestaat voor een groot deel uit plankjes. Door mijn experiment met de houten loc shed voor Wateringbury weet ik inmiddels hoe e.e.a. te maken. Waar ik wel aan twijfel is, of ik de watermolen donker beits of licht maak.
3. Lamp hut
Sierd Jan wist me te overtuigen om een extra siding toe te voegen. Op de tweede foto in deze draad, zie je net achter de stootbuffer een zogenaamde 'lamp hut' staan. Deze is van golfplaat gemaakt. Ik moet nog uitzoeken waar ik dat kan vinden. Op zich is het een eenvoudig gebouwtje.
4.
Overweg met koeienhekken
Heb wel al wat tekeningen, maar moet de maatvoering nog verder uitzoeken. Misschien ook RTR te verkrijgen.
Het mooiste zou zijn als de koeienhekken open en dicht kunnen gaan.
5. Seinhuisje
Ik zocht een klein seinhuisje in Southern Railway stijl. Ik wil op basis van dit voorbeeld een dergelijk seinhuisje maken, maar wel met een zadeldakje.
6. Wachterswoning
Dit lijkt een prima basis voor de wachterswoning bij de overweg. Het linker deel in op de tekening mag wat smaller.
En de raamindeling moet ik wat aanpassen.
7.
Perrons van bielzen op houten schragen. Ben nog aan het zoeken naar referentiemateriaal. Hulp is welkom, uiteraard.
8.
Shelters
Ook deze wachthuisjes (Shelters) zijn grotendeels opgetrokken uit losse plankjes. Deze worden wel in SR kleuren uitgevoerd.
Ik denk aan gebroken wit en olijfgroen.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2242
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #9 Gepost op:
23 november 2014, 17:40:53 »
Geinig! Is het bewegende deel van je fiddle yard aan de linkerzijde niet wat kort?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #10 Gepost op:
23 november 2014, 18:19:24 »
@Peter,
De ruimte links is 30mm vanaf de muur tot h.o.h. van de eerste track.
Dat lijkt kort, maar is voldoende.
De vrije ruimte bij het tunnelportaal dat ik liet zien, is 25mm.
De officiële profielmaat hiervoor is 16mm (schaal OO). Die norm heb ik gebruikt voor mijn loc schuurtje.
Een Terrier rangeerloc kan er naar binnen, maar een King Arthur niet.
Dus die maat van 16mm klopt niet helemaal.
Op Britse websites zijn traverses te zien met een h.o.h. afstand van 40mm tussen de tracks.
Ik wil echter het liefst 50mm aanhouden omdat dan zonder zijwaartse beweging van de traverse doorgaand verkeer mogelijk is, van en naar Wateringbury Railway Station.
Kortom die 30mm zou voldoende moeten zijn.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2242
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #11 Gepost op:
23 november 2014, 19:19:28 »
Ik doelde op het korte gele vlak met 6 sporen. Het ziet er uit alsof dat het bewegende deel van de fiddle yard is. Als het grote stuk links onderaan beweegbaar is heb ik niks gezegd
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #12 Gepost op:
23 november 2014, 19:25:55 »
@Peter,
Nee joh, de traverse wordt 1,8m lang.
Er moeten stoomlocs met tender en vijf coaches op kunnen staan.
Dat 'korte stukje met 6 sporen' vormt de uitloop van 4x 27cm. De rechter twee zijn de doirgaande sporen.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Tanks+Treinen
Offline
Berichten: 458
Ben een beetje van het Brits af...
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #13 Gepost op:
23 november 2014, 21:49:32 »
@ Hans
Ziet er goed uit!
Zón lamphut is trouwens als bouwpakket te krijgen:
Sierd Jan
Gelogd
Hans van de Burgt
BMB
Offline
Berichten: 6061
Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
«
Reactie #14 Gepost op:
23 november 2014, 22:02:45 »
@Sierd Jan,
ah, da's makkelijk.
Ik moet eens goed naar dat Wills kijken.
Ian Rice schreef er een heel boek over.
Zijn watermolens zijn uit Wills materialen gemaakt.
Ik ga echter aan de slag met mijn 'locloods' methode:
Kraftplex 1,5mm voor het houtskelet; harsboard van 0,3 en 0,5mm voor de planken, deuren en vensters en boetseerpasta voor de steenvormige basis.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://corfecastlestation.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'