Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 14:47:20
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 14:36:22
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Pools diorama H0 door Cegielski
Vandaag om 14:17:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door sncf231e
Vandaag om 13:44:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
  

Auteur Topic: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing  (gelezen 80476 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Gepost op: 10 november 2014, 22:53:06 »


Dit is 'm dan, een vooroorlogs restauratierijtuig wat gewoon hier in Nederland heeft rondgereden. Hartstikke mooi natuurlijk, maar helaas is dit model wat verouderd. Waar merk je dat nu aan? Bijvoorbeeld geen nem schachten, wat dus automatisch betekent geen kortkoppelingen. Daarnaast zwenken de trapjes uit samen met de complete bufferbalk, als het ding een bocht neemt. Dat kan natuurlijk echt niet meer, zeker niet omdat de rest van het rijtuig eigenlijk gewoon helemaal puik is. Fantastische details, werkende tafelverlichting en natuurlijk ook binnenverlichting en verder rijdt het vederlicht.

Maar goed, die koppelingen moesten echt vervangen worden natuurlijk. Paar Symoba kortkoppelingen op de kop getikt, het rijtuig helemaal gedemonteerd en enthousiast gaan kijken wat ik allemaal moest slopen om die kortkoppelingen er onder te krijgen. Zo gezegd, zo gedaan aldus professor zwamdrift, maar helaas ging het niet zoals het moest gaan. Zoals van Kooten en de Bie het zo welluidend omschrijven, ik heb net de euthanasie bedreven. Met het chassis wel te verstaan.


Na een goede twee uuren mij gekweeten te hebben van den schoone taeck van het sloopen, waerna ick diverse onderdeelen alras weer monteerde onder mijn ernstig toegetaekelde chassis, om zodoende ruimte te verkrijgen voor mijn nieuwe kortkoppelingsmechaniek, kwam ick er aldoende achter dat deeze constructie niet afdoende zou gaen wercken. M.a.w. 2 Symoba kortkoppelingsmechaniekjes naar de haaien, en daarnaast geen mogelijkheid om met reserveonderdelen het chassis weer op orde te krijgen.

Ik heb namelijk de bufferbalk vastgelijmd aan het chassis, het draaistel wat aan de binnenkant volledig gesloten is, half opengewerkt en daarnaast wat trapjes verwijderd om het draaistel voldoende te kunnen laten zwenken. Mooi niet dus, de trapjes die mee gegoten zijn aan de bufferbalk zijn net een fractie te laag, daar kan het draaistel niet goed onderdoor. De Symoba kortkoppeling gaat wel werken, maar ik moet dan iets kapot maken wat het zijaanzicht schaadt en dat wil ik niet.

Nou is er gelukkig nog een andere oplossing. Trix heeft jaren later dit rijtuig nog eens opnieuw uitgegeven, met werkende kortkoppelingen met daaraan ook nem schachten. Het rijtuignummer is helaas anders en ook verkeerd, anders had ik dit rijtuig direct al aangeschaft, maar de hele bovenbouw is verder gelijk aan dit rijtuig. Dus, wat ik ga doen, ik ga op jacht naar het nieuwe rijtuig, haal de bovenbouw er af, switch die met deze en hou de rest voor reserveonderdelen. Hierbij een foto van het andere rijtuig:



Tsja, nu maar weer eens op zoek, zo dik gezaaid zijn ze nu ook weer niet. Als ik dit rijtuig heb, dan is probleem 1 opgelost, namelijk de kortkoppelingen. Daarna zal ik verder gaan met het binnenwerk, zoals een functiedecoder, stroomdoorvoerende koppelingen, nieuwe verlichting die beter werkt en ook het interieur een update (lees schilderbeurtje) geven waarna de reizigers in avondbaadje geplaatst kunnen worden. Nou ja, nog genoeg te doen (en uit te geven) dus...
« Laatst bewerkt op: 10 november 2014, 22:55:30 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2014, 00:01:02 »
Tja het gaat niet altijd van een leien dakje ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2014, 08:14:39 »
Even flink vloeken in de kerk: wat als je flensloze wielen op de buitenste assen plaatst? Is het verschil zo groot?
Het gesloten deel van het trapje is ook net iets lager dan het frame. Was dat in het echt ook zo?

Groet,
michel

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2014, 08:46:44 »
Het blijft in meerdere opzichten een waar genoegen je bouwactiviteiten te volgen  ;)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2014, 11:45:35 »
Het is heel jammer dat de verbouwing met de kortkoppeling niet is gelukt. Ik was daar al bang voor en wees je elders op een eigentijdse versie van deze wagon. Ik wist alleen niet dat die versie nu juist niet in Nederland had gereden, zoals je aangaf. Afijn, veel succes met het vinden van zo'n nieuwe versie (ze zijn inderdaad niet zo dik gezaaid - op de Duitse eBay zie ik eigenlijk alleen de oude versies zonder kortkopp) en het verbouwen van die twee wagons tot het model dat jij wilt hebben.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 november 2014, 11:49:04 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2014, 11:55:56 »
het onderste rijtuig geeft je zo een deel van de oplossing al: trapjes (onderste trede in elk geval) afzagen en aan de draaistellen zetten.
Verder een hapje uit de draaistelzijkanten vijlen zodat die onder het frame en de bovenste trede door passen. Dat stuk draaistel zit toch achter het trapje en is zwart dus je ziet er geen moer van. Lopen dan in bochten de wielen alsnog aan tegen het frame dan kun je het frame misschien wat uitknabbelen aan de binnenkant en als dat nog niet helpt het draaipunt van het draaistel wat naar de kop van de wagen brengen (nieuw draaipunt maken in draaistel en frame, draaistel blijft dus gewoon op zn plek). Draaipunt verleggen zal gezien de minimumboogstraal van de loc die ervoor komt waarschijnlijk niet nodig wezen.

Als ik zo naar de 2 trix-bakken kijk heb ik het idee dat de latere versie wat opgekrikt is. Past leuk bij de eveneens veel te hoge fleischmann-bakken maar als je een lage ouwe trix bruikbaar weet te krijgen zit je beter (en t scheelt je een paar tientjes)
« Laatst bewerkt op: 11 november 2014, 11:57:56 door Floris Dilz »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2014, 12:47:53 »
...
Ik heb namelijk de bufferbalk vastgelijmd aan het chassis, het draaistel wat aan de binnenkant volledig gesloten is, half opengewerkt en daarnaast wat trapjes verwijderd om het draaistel voldoende te kunnen laten zwenken. Mooi niet dus, de trapjes die mee gegoten zijn aan de bufferbalk zijn net een fractie te laag, daar kan het draaistel niet goed onderdoor. De Symoba kortkoppeling gaat wel werken, maar ik moet dan iets kapot maken wat het zijaanzicht schaadt en dat wil ik niet.
...

Tomasso, als als als alles weer op z'n plek zit en in pincipe zou kunnen werken muv het raken van de draaistelzijkanten aan de trappetjes, dan is Floris' suggestie toch het welbekende ei van Columbus? Als het draaistel een nieuw draaipunt krijgt, ongeveer tussen eerste en tweede as, dan zwenkt hij tpv de bufferbalk nauwelijks meer uit. Of zit de symoba dan in de weg?

Gelijk heb je dat je niks aan de trappetjes doet, te korte trappen ogen zo speelgoedachtig.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2014, 12:53:33 »
Ik zou zoals gezegd in eerste instantie niet eens aan dat draaipunt gaan kloten, gewoon draaistel afknagen zodat t onder het frame door past, dan ben je er volgens mij al en daarbij kan niks fout gaan. Als ik trouwens naar deze plaatjes kijk zou je als je er toch alleen mee door philo-boogstralen het spanwerk nog wat kunnen verlengen, hoort uit te komen ter hoogte van de binnenassen van de draaistellen: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,6496700

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2014, 13:55:10 »
Zat net te bedenken dat een vulringetje waarschijnlijk ook al voldoende is... Overigens, wat gert zegt klopt, ga ik het draaipunt verleggen, dan zit die symoba in de weg... Nou ja, kan nog 's ff brainstormen... Bedankt voor de tips alvast!
« Laatst bewerkt op: 11 november 2014, 14:02:06 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2014, 13:58:04 »
je mot wel wat marge hebben he, als er ergens een hobbeltje in t spoor zit in een boog moet de boel nog steeds vrij lopen...

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2014, 15:26:09 »
Ik heb een keer zo'n viersassige bagagewagen zoals de Staatsspoor had met dezelfde constructie aangepast, maar dan met gewone koppelingen, dan is het allemaal veel minder kritisch. het meedraaiende bufferbalk+trappen-ding heb ik helemaal gedumpt, een nieuwe bufferbalk gemaakt en de treden aan de draaistellen gezet.

Over de restauratiewagens: behalve de zesassers deden ook vierassers in Nederland dienst. Die heeft Lilliput ook gemaakt en die zijn makkelijker te vinden.

Foto's; NS 3700 p. 96 onderaan en Vervlogen Stoom p. 291 lijken mij vierassers (maar je kunt de draaistellen niet zien).
De erfenis p. 148 toont in elk geval een vierasser.

EDIT:  NS 6100 p. 73 onderaan, het rijtuig in pos. 5.

Ergens in mijn collectie zit een foto van een zesasser ergens in NL, ik zal die opzoeken.

« Laatst bewerkt op: 11 november 2014, 15:37:55 door janw »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2014, 15:29:05 »
Jan, Tomasso heeft het zich moeilijk gemaakt door een trein van voor 1914 te willen nabootsen, en daar zijn maar erg weinig gegevens/foto's van bekend...  ;)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2014, 15:30:32 »
dus... het volk wil foto's ; D
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2014, 15:40:21 »
Jan, Tomasso heeft het zich moeilijk gemaakt door een trein van voor 1914 te willen nabootsen, en daar zijn maar erg weinig gegevens/foto's van bekend...  ;)

Maar is dat een reden om speciaal een zesasser te willen? De vierassers reden toen ook rond.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2014, 15:44:02 »
das toch heel duidelijk? die lastige vent zal es iets makkelijks willen.  :-X ;D