Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300  (gelezen 7678 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Gepost op: 15 september 2007, 14:15:26 »
Ik ben al enige tijd bezig met de bouw van een 6300 uit een pakket van Model Loco. Het is een heidens werk maar wel echte hobby. Ik heb niet eerder plaatjes willen laten zien omdat ik niet zeker was of ik dit wel tot een goed einde zou gaan brengen (het is mijn eerste kit). Het ziet er echter naar uit dat het wel  zal gaan lukken. Het onderstel zit in elkaar en het rijdt naar behoren. Het is wel een heel gevijl en gepas geweest doch het resultaat mag er zijn.
Nu nog wat schuur en vijlwerk aan de bovenbouw en het geheel wordt gewassen en vervolgens in de grondverf gezet.
Nu een paar plaatjes. Later meld ik mij wel weer.

Vriendelijke groeten,
Wiebe














Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2007, 14:20:09 »
Netjes

Heb je al door  bogen en wisselstraten proef gereden met de bovenbouw op het frame gemonteerd?
Het punt is dat je heel heel snel kortsluiting maakt tussen het frame/bovenbouw en de wielen/drijfwerk. (Het is tenslotte allemaal metaal) Ik heb diverse van deze modellen en spreek dus uit ervaring

SK
« Laatst bewerkt op: 15 september 2007, 17:22:29 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2007, 14:51:43 »
Nee, ik heb nog niet met de bovenbouw er op gereden. Zal na het spuitwerk de bovenbouw monteren en verder experimenteren. Voor alle prolemen zal een oplossing zijn. Een mocht ik er niet uitkomen ... dan heb ik toch het forum nog.

Groet,

Wiebe

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2007, 15:22:22 »
Heeeeel netjes Wiebe  :D

Ziet er erg strak uit, ik heb geen ervaring met metaal kits, maar krijg er wel zin aan als ik dit zie..  :P


Meer foto's altijd welkom ;)

Grtzz en suc6,

Karst

ronald56

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2007, 17:03:49 »
Netjes Wiebe,

Maar ik zou voor het spuiten toch even proefrijden met de bovenbouw erop.

Moet je straks toch nog iets wijzigen , of ergens nog een beetje weghalen , dan is het zonde als je dan de verf weer moet bijwerken.

mvg Ronald

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2007, 17:23:28 »
Goede raad.

Ik zal deze opvolgen voordat er problemen rijzen. Het zou inderdaad zonde zijn als goed geslaagd spuitwerk teniet moet worden gedaan.

Wiebe

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2007, 18:49:35 »
Ziet er mooi uit. Is het je allereerste bouwpakket of eerste bouwpakket van een loc. Ik zelf heb nog helemaal niks maar als ik dit zie maakt het mijn handen wel aan het jeuken. Ik heb zelf een kitje van een wagentje van MK Modelbouwstudio's dus daar moet ik maar snel aan beginnen. ;D
Maar ok, ik ben benieuwd naar het resultaat, succes nog.
Mvgr,
Jan Wiebrand

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2007, 19:07:27 »
Dag Jan,

Het is mijn eerste lok. Heb wel andere kits gehad maar deze vind ik toch wel heftig om in de taal van de kinderen te spreken.

Groet,
Wiebe

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2007, 21:03:04 »
Beste Wiebe,

Heb ik deze foto's nu eerder gezien in een ander draadje, waarin je vroeg hoe je de messing windleiplaten moest lijmen of solderen op de witmetalen voetplaat?

Ik heb zelf al een aantal jaren een NS 6300 van DJH in aanbouw, maar dus een oude versie van het bouwpakket van modelloco. Het mooie en lastige is dat de oude een volledig werkende binnenliggende aandrijving heeft met schuifbediening. Dus er lopen op de drijfas tussen de frameplaten 4 excentrieken, die verbonden zijn met de 2 binnenliggende cylinders en de 2 binnenliggende stoomschuiven, die aan de achterkant weer verbonden zijn met de 2 buitenliggende stoomschuiven. Ik heb het al eens met de hand draaiend gekregen, maar vervolgens aan het denken geslagen hoe ik dit ooit in elkaar krijg in gespoten vorm. Ook heb ik van horen zeggen dat het nadeel van deze versie is dat hij door nog ruimere bogen moet dan het nieuwe model.

Maar jouw chassis ziet er al fraai uit. Ik zou me niet druk maken over sluiting met de bovenbouw, maar wel met de 2 bogies en dan vooral de voorste, die in bochten aan de binnenkant met de bogiewielen tegen de cylinders aan kunnen komen.

Succes met de verdere bouw.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2007, 23:21:32 »
Citaat van: Ivo tB
... een oude versie van het bouwpakket van modelloco. Het mooie en lastige is dat de oude een volledig werkende binnenliggende aandrijving heeft met schuifbediening....

Die heb ik dus en gebouwd. Ik kan wel zeggen 'a hell of a job' Eerste witmetalen kit, geen soldeerervaring dus al helemaal niet met doll's poop, dus ik heb Grote Gaten in dat spul gesmolten. Nooit proefgereden -met-de-bovenbouw-er-los-op, dus ik heb hele vonkenregens voorbij zien komen. Ik denk dat ik elke denkbare fout ermee heb gemaakt, inclusief die om de dure Mashima-motor met bijgeleverde (en te lange) boutjes vast te zetten. Prik erop en na anderhalve slag hadden de boutjes de ankerwikkelingen verropt. Wist ik veel... Deze reactie hoort niet in 'zal mij niet gebeuren', want de moraal van het verhaal; volg elke tip op die je hier gegeven wordt, de DJH 6300 is een takkeding om te bouwen om mee te rijden.

PS uiteindelijk rijdt die van mij wel, maar met een ROCO 2200 motor erin, de wormoverbrenging laat meer messingstof op de baan achter dan een vergelijkbare maat draaibank. Kortom; "Hals und Beinbruch", succes dus!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2007, 20:56:43 »
zelf bouwen van styreen is overigens niet echt makkelijker of zo... Maar die van Gert loopt best mooi, alleen het voorloopdraaistel en de gemiddelde modelspoorbocht gaan niet zo best samen...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2007, 21:37:29 »
Beste Wiebe,

Misschien ben je al helemaal klaar met het testen, maar misschien heb ik nog een tip.

Het is me opgevallen dat Modelloco maar weinig info geeft over zijdelingse speling op de assen. En die veroorzaken bij een krap chassis nu juist wel kortsluiting, net als overigens remschoenen dat bij mij wel eens doen. Om een NS6300 door een minimale boog te krijgen moet je volgens mij de volgende werkwijze toepassen:

Van de 4 drijfassen zorg je dat de voorste en de achterste zonder zijdelingse speling op het chassis zitten. Dat los je op door allerlei dikten ringen aan beide zijden gelijk op de assen te schuiven. De 2 tussenliggende assen mogen dan de maximum speling hebben en de combinatie van de buitenste en de binnenste bepalen de minimum boogstraal. Omdat er een bogie achter en voor zit moeten die evenveel kunnen uitwijken. Anders staat overigens ook je lok niet meer recht in de boog, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ook zul je misschien nieuwe koppelstangen moeten maken en wel deelbare, zodat je 3 koppelstangen per kant krijgt. Als je dat niet doet, dan moet namelijk de koppelstang maximaal zijdelings naar buiten kunnen aan de buitenkant van een bocht met kortsluiting tot gevolg. Kun je me nog volgen?

Volgens mij moet je op deze manier kunnen voorkomen dat er kortsluiting ontstaat tussen de wielen, de koppelstang en het chassis, vooral bij de tanks onder de voetplaat voor de achterste 2 drijwielen en de trap naar het machinistenhuis.

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

NS6301

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2008, 14:39:26 »
Ik weet niet of er nog iemand hier actief is, maar ik kwam dit forum net tegen bij het zoeken naar info over de NS6300.
Mijn vader heeft een iets grotere NS6300 nagebouwd op stoom op schaal 1:16. Hij is dus ca. 1 meter lang. Hij heeft hiervoor de originele tekeningen gebruikt uit het archief van de Spoorwegen. Hij heeft er ca. 15 jaar aan gewerkt voor dat hij onder stoom kon rijden. Bijna alles is dan ook met de hand gemaakt, de 2 framebalken zijn bijvoorbeeld helemaal geboord, gezaagd en gevijld. Met de wielen is hij 1 jaar mee bezig geweest, enz, enz.
Kijk maar eens naar de plaatjes.
Groeten en succes met jullie hobby.

(PS: Hoe kan ik foto's toevoegen, knopje lijkt niet te werken?)


ronald56

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van de NS 6300
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2008, 15:04:42 »
@ NS 6301

hier een uitleg :
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10166.0

als het hiermee niet lukt , dan nog even melden