Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:44:03
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:24:41
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
  

Auteur Topic: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect  (gelezen 4919 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Gepost op: 04 November 2014, 20:17:24 »
Afgelopen weekeinde waren mijn neefjes bij ons. Ik heb (voor hen) voor het eerst de Märklin trein tevoorschijn gehaald, en samen hebben we gespeeld. Halverwege bleek dat de rijrichtingschakelaar het niet meer deed. Voor hen op zich geen ramp, het rijden was al leuk genoeg. Maar voor later, maar ook voor mijzelf wil ik wel dat de loks kunnen wisselen van richting. Zeker, omdat ik ook nog een verzameling oud Märklin heb, waarvan een deel rijvaardig.




Vandaag de trafo opengemaakt en ik zie dat een onderdeel is afgebroken. Het interne hendeltje heeft geen topje meer:


Met dit hendeltje wordt de schakeling geactiveerd die de benodigde stroom geeft om te relais in de lok om te schakelen.


Nu kan ik dit armpje na proberen te maken van styreen. De vraag is hoe lang dat stand houdt. Maar mijn eigenlijke probleem ligt bij de montage. Het armpje heeft namelijk ook een veer die het armpje in de ruststand houdt. Dat krijg ik nooit voor elkaar. Die veer springt weg op het moment dat ik eindelijk alles zo vast heb zitten met mijn tien vingers en ik nog alleen met mijn mond de boel moet gaan aanduwen. Dat zie ik zo voor mij gebeuren.
Zou het niet makkelijker zijn om een extra knop te maken in deze kast? Alleen, hoe werkt dit Märklin systeem, welke draden moet ik waar op aansluiten, wat voor drukknop heb ik eigenlijk nodig? Ik zie namelijk 3 aansluitpunten.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 04 November 2014, 20:24:15 door tothebeach »

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2014, 20:40:54 »
Hoi,

Een dergelijke trafo met metalen omhulsel moet je meteen in de Kliko mikken. Dit type trafo mag niet meer gebruikt worden, omdat het metalen omhulsel onder spanning (230 V~) kan komen te staan. Koop een goedgekeurde trafo met kunststof kast op een beurs o.i.d. Dat is veel veiliger voor jezelf en voor je familie.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6319
  • ***
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #2 Gepost op: 04 November 2014, 21:32:24 »
Komt nog bij dat de spanning door de tijd verhoogd is en deze oude trafo nog voor 220 was ;). Wil je het spannend houden, dan gewoon van een stukje print een nieuw ampje figuurzagen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2014, 23:26:54 »
duidelijk,
dank jullie wel.

Groet,
Michel

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2014, 00:15:13 »
Ik zou zeker het advies van Fred opvolgen.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2014, 00:18:59 »
Milieustraat in je gemeente (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #6 Gepost op: 06 November 2014, 01:44:52 »
Museumstuk?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2014, 07:00:26 »
Ja stuk is deze toch reeds.
Groetjes
Johnny

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2014, 10:02:20 »
De spanning mag in de loop van tijd wel verhoogd zijn op het net, maar daar is de meeste apparatuur, ook die uit de jaren 50 op berekend!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #9 Gepost op: 06 November 2014, 11:27:31 »
Ja, maar over de electrische veiligheid zijn de meningen wel wat bijgesteld tegenwoordig ;D Zeker als er kids mee mogen doen.
Voor de authenticiteit kun je de trafo natuurlijk gewoon bewaren bij de collectie, maar voor het rijden zou ik echt op één van de beurzen voor een handvol euro's een moderne trafo opscharrelen. Voor 10 á 15 euro heb je vaak al een goed exemplaar.
RETROBAHN A.G.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6319
  • ***
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #10 Gepost op: 06 November 2014, 11:55:08 »
 ??? Gaan mensen tegenwoordig makkelijker dood dan sinds de invoering van de aardlekschakelaars? ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #11 Gepost op: 06 November 2014, 11:58:18 »
De spanning mag in de loop van tijd wel verhoogd zijn op het net, maar daar is de meeste apparatuur, ook die uit de jaren 50 op berekend!

Jawel, maar,..... wanneer de netspanning met 10% verhoogd is, zal de transformator op de primaire spoel een 10% hogere spanning krijgen dan op het moment van verkoop. De secundaire spoel(en) zal(zullen) dan ook een 10% hogere spanning afgeven!
Toch iets om rekening mee te houden.
Bij gestabiliseerde voedingen heb je daar geen last van.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6319
  • ***
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #12 Gepost op: 06 November 2014, 12:00:55 »
Ja, dan ga je al langzaam in de richting van de omschakel spanning ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #13 Gepost op: 06 November 2014, 12:28:13 »
Dat valt wel mee, gaat om vrij weinig als je het omrekent. Daar gaan je treintjes echt niet kapot van. Ze gaan misschien een fractie harder rijden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #14 Gepost op: 06 November 2014, 12:41:06 »
Hoi,

Ook dat klopt. Maar, zoals Ruud al aanhaalde, bij drierail zit er een omschakelrelais (voor de rijrichting) in de loc. En het zou maar zo kunnen dat, door de hogere spanning op de rails, het relais spontaan omklapt tijdens het rijden. En dan gaat de loc plotseling de andere kant op.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.