Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 23:56:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:26:16
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
Vandaag om 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
  

Auteur Topic: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect  (gelezen 5042 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Gepost op: 04 November 2014, 20:17:24 »
Afgelopen weekeinde waren mijn neefjes bij ons. Ik heb (voor hen) voor het eerst de Märklin trein tevoorschijn gehaald, en samen hebben we gespeeld. Halverwege bleek dat de rijrichtingschakelaar het niet meer deed. Voor hen op zich geen ramp, het rijden was al leuk genoeg. Maar voor later, maar ook voor mijzelf wil ik wel dat de loks kunnen wisselen van richting. Zeker, omdat ik ook nog een verzameling oud Märklin heb, waarvan een deel rijvaardig.




Vandaag de trafo opengemaakt en ik zie dat een onderdeel is afgebroken. Het interne hendeltje heeft geen topje meer:


Met dit hendeltje wordt de schakeling geactiveerd die de benodigde stroom geeft om te relais in de lok om te schakelen.


Nu kan ik dit armpje na proberen te maken van styreen. De vraag is hoe lang dat stand houdt. Maar mijn eigenlijke probleem ligt bij de montage. Het armpje heeft namelijk ook een veer die het armpje in de ruststand houdt. Dat krijg ik nooit voor elkaar. Die veer springt weg op het moment dat ik eindelijk alles zo vast heb zitten met mijn tien vingers en ik nog alleen met mijn mond de boel moet gaan aanduwen. Dat zie ik zo voor mij gebeuren.
Zou het niet makkelijker zijn om een extra knop te maken in deze kast? Alleen, hoe werkt dit Märklin systeem, welke draden moet ik waar op aansluiten, wat voor drukknop heb ik eigenlijk nodig? Ik zie namelijk 3 aansluitpunten.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 04 November 2014, 20:24:15 door tothebeach »

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2014, 20:40:54 »
Hoi,

Een dergelijke trafo met metalen omhulsel moet je meteen in de Kliko mikken. Dit type trafo mag niet meer gebruikt worden, omdat het metalen omhulsel onder spanning (230 V~) kan komen te staan. Koop een goedgekeurde trafo met kunststof kast op een beurs o.i.d. Dat is veel veiliger voor jezelf en voor je familie.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #2 Gepost op: 04 November 2014, 21:32:24 »
Komt nog bij dat de spanning door de tijd verhoogd is en deze oude trafo nog voor 220 was ;). Wil je het spannend houden, dan gewoon van een stukje print een nieuw ampje figuurzagen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2014, 23:26:54 »
duidelijk,
dank jullie wel.

Groet,
Michel

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2014, 00:15:13 »
Ik zou zeker het advies van Fred opvolgen.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2014, 00:18:59 »
Milieustraat in je gemeente (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #6 Gepost op: 06 November 2014, 01:44:52 »
Museumstuk?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2014, 07:00:26 »
Ja stuk is deze toch reeds.
Groetjes
Johnny

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2014, 10:02:20 »
De spanning mag in de loop van tijd wel verhoogd zijn op het net, maar daar is de meeste apparatuur, ook die uit de jaren 50 op berekend!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #9 Gepost op: 06 November 2014, 11:27:31 »
Ja, maar over de electrische veiligheid zijn de meningen wel wat bijgesteld tegenwoordig ;D Zeker als er kids mee mogen doen.
Voor de authenticiteit kun je de trafo natuurlijk gewoon bewaren bij de collectie, maar voor het rijden zou ik echt op één van de beurzen voor een handvol euro's een moderne trafo opscharrelen. Voor 10 á 15 euro heb je vaak al een goed exemplaar.
RETROBAHN A.G.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #10 Gepost op: 06 November 2014, 11:55:08 »
 ??? Gaan mensen tegenwoordig makkelijker dood dan sinds de invoering van de aardlekschakelaars? ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #11 Gepost op: 06 November 2014, 11:58:18 »
De spanning mag in de loop van tijd wel verhoogd zijn op het net, maar daar is de meeste apparatuur, ook die uit de jaren 50 op berekend!

Jawel, maar,..... wanneer de netspanning met 10% verhoogd is, zal de transformator op de primaire spoel een 10% hogere spanning krijgen dan op het moment van verkoop. De secundaire spoel(en) zal(zullen) dan ook een 10% hogere spanning afgeven!
Toch iets om rekening mee te houden.
Bij gestabiliseerde voedingen heb je daar geen last van.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #12 Gepost op: 06 November 2014, 12:00:55 »
Ja, dan ga je al langzaam in de richting van de omschakel spanning ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #13 Gepost op: 06 November 2014, 12:28:13 »
Dat valt wel mee, gaat om vrij weinig als je het omrekent. Daar gaan je treintjes echt niet kapot van. Ze gaan misschien een fractie harder rijden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Märklintrafo type 280 (jaren 50) schakelknop defect
« Reactie #14 Gepost op: 06 November 2014, 12:41:06 »
Hoi,

Ook dat klopt. Maar, zoals Ruud al aanhaalde, bij drierail zit er een omschakelrelais (voor de rijrichting) in de loc. En het zou maar zo kunnen dat, door de hogere spanning op de rails, het relais spontaan omklapt tijdens het rijden. En dan gaat de loc plotseling de andere kant op.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.