Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:59:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
  

Auteur Topic: Meer Rotterdam-shuttles Zuid-Duitsland  (gelezen 1317 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Meer Rotterdam-shuttles Zuid-Duitsland
« Gepost op: 04 November 2014, 10:44:34 »
De frequentie van de railshuttle tussen Rotterdam en München/Neurenberg wordt verhoogd van vier naar zes treinen per week. Het is een belangrijke verbinding binnen het Rail Incubator project van het Havenbedrijf http://www.portofrotterdam.com/en/Brochures/Rail-Incubator.pdf.. Railincubator zet samen met marktpartijen nieuwe shuttles op of verhoogt de frequentie van bestaande shuttles.
De shuttle op Zuid-Duitsland is twee jaar geleden opgezet door European Gateway Services (onderdeel van ECT) en TX Logistics, een van de grootste rail operators in Europa. De frequentie  is recentelijk naar vier gegaan. EGS/TX en Havenbedrijf Rotterdam/Rail Incubator werken nu aan een verhoging naar zes keer per week.
‘Wählen Sie den anderen Weg!’
 Met deze slogan positioneren het Havenbedrijf Rotterdam, European Gateway Service en TX Logistics de dienst in Beieren. Recentelijk presenteerde het Havenbedrijf de dienst en het Rotterdamse spoorprogramma in het algemeen, op de BME/VDV intermodaal conferentie in Nürnberg. Nils-Olaf Klabunde van TCU Transcontainer-Universal http://www.tcu.de/de/ koos reeds voor ‘de andere weg’. “Wij bij TCU zijn erg tevreden met de treindienst tussen Rotterdam en München en Neurenberg. Het is een extra service die we onze klanten in deze regio kunnen bieden. We krijgen een groeiend aantal informatieverzoeken van klanten die een treindienst via Rotterdam zoeken. Belangrijke beslisfactoren zijn de transittijden en kosten. Een verbinding over Rotterdam kan sneller en voordeliger zijn in vergelijking met transit via Duitse havens. Wij van TCU willen dat de dienst zo snel mogelijk dagelijks wordt!”
De overslag van roll on/ roll off lading in de haven van Rotterdam is in de eerste negen maanden van 2014, ten opzichte van dezelfde periode in 2013, toegenomen met 8% (+1,1 miljoen ton) tot 15 miljoen ton. De groei is vrijwel volledig te danken aan de groei van de Britse economie. Met circa 20 miljoen ton overslag op jaarbasis, behoort Rotterdam tot de top 3 van West-Europese ferryhavens.
De Britse economie is importgericht. Vanaf Rotterdam gaan de trailers en containers dan ook vol heen en komen voor het grootste deel leeg terug. Deze situatie wordt versterkt door de hoge koers van het Engelse pond ten opzichte van de euro, die de Britse export remt. Het roro-vervoer vanaf Rotterdam naar Engeland is sterk gericht op voedingsmiddelen: veel vers fruit en groente, maar ook conserven, diepvriesproducten (vlees, zuivel, veel aardappelproducten), uien en dranken (wijn, bier, frisdranken). Verder zijn duurzame consumptiegoederen zoals meubels en witgoed en hygiënische papierwaren (luiers, toiletpapier, zakdoeken etc.) en auto-onderdelen belangrijk. Britse exportproducten zijn schaars geworden, maar whisky en bier vinden nog in flinke hoeveelheden hun weg naar het continent.
Bij de voedingsmiddelen profiteert de Rotterdamse haven van de directe nabijheid van de landbouw in Zeeland en de glastuinbouw in het Westland en rond Bleiswijk, Barendrecht en Venlo. Nederlandse producten worden ook gecombineerd met Europese producten en met exotisch fruit uit vooral Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Het Britse Davis Worldwide bijvoorbeeld, heeft kantoren in Lincolnshire en bij Barendrecht. Het eerstgenoemde zorgt voor de import van groente en fruit uit Spanje, Frankrijk, italiè en Marokko, terwijl het Nederlandse kantoor producten van verder weg, zoals Zuid-Amerika, Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika. Eigenaar Peter Davis zegt op GlobalFruit.com dat de Rotterdamse faciliteiten voor verse producten hun gelijke niet kennen, “It is faster for us to get the produce from the ship in Rotterdam and then truck it over to England, it is also cost effective“. De vers-distributiecentra van de grote Britse supermarkten worden beleverd binnen kleine tijdvensters zoals die van Albert Heijn, Carrefour of Lidl op het continent. De vaarschema’s van de Rotterdamse ferrydiensten zijn dan ook extreem strak. In de Rotterdamse haven hebben vier grote roro-rederijen eigen terminals. In volgorde van (huidige) overslaggrootte : DFDS Seaways (Vlaardingen), Stena Line (Hoek van Holland en Europoort), Cobelfret (Botlek) en P&O North Sea Ferries. In september hebben Stena Line (op Killingholme) en DFDS Seaways (op Immingham) tevens extra capaciteit ingelegd. Cobelfret verdubbelde door de inzet van een extra schip de capaciteit van zijn dienst op het Portugese Lexoes. P&O North Sea Ferries en Stena Line profiteren tevens van de toenemende export vanuit Polen naar het VK via gecombineerd vervoer. In samenwerking met ERS Railways zijn er nu vijf treindiensten per week tussen Poznan en de Europoortterminal voor vertrekken naar Engeland. De rederijen verwachten dat de vraag naar spoorvervoer over grote afstanden zal toenemen omdat wegvervoer door stijgende milieukosten steeds duurder wordt. Bron : Port of Rotterdam Authority
« Laatst bewerkt op: 05 November 2014, 09:39:01 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.