Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door R v/d Hoven
Vandaag om 20:56:27
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Ombouw BR 03 154 - verlichting  (gelezen 8014 keer)

Geoffrey_

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Ombouw BR 03 154 - verlichting
« Reactie #30 Gepost op: 29 December 2014, 18:17:45 »
sodeju, wat een "monstrosity"  ;D. Wat ik dan weer niet begrijp is dat ze de tender niet ook hebben aangepakt. Het is wel een unieke lok in ieder geval, gaaf om te hebben!

guest7822

  • Gast
Re: Ombouw BR 03 154 - verlichting
« Reactie #31 Gepost op: 30 December 2014, 09:41:02 »
 >:( net een heel antwoord ingeklopt, ff switchen naar een ander venster om de Amsterdamse 154 op rubber op te zoeken.... Alles weg  >:( :'( grrrrr. Maar goed, 154... Die amsterdamse is ook gruwelijk, al zeg ik het zelf  ::)  dit geval is inderdaad mooi lelijk.

Dat de tender niet is meegenomen... Men heeft toen vergelijkingsmetingen willen doen, en was niet zeker van de effecten. Alleen de lok gedeeltelijk ombouwen is ongetwijfeld minder duur dan ook de tender meenemen. Een paar bijdragen terug heb ik een grafiekje geplaatst van de prestatieverbeteringen, en daarin kan je zien dat alleen deze aanpassing al behoorlijk wat effect had, en volledige stroomlijning dat effect nog eens verdubbelde. Niet zo gek overigens, want al die ketelarmaturen zijn enorme stroomlijn verstoorders, maar dat snappen we nu allemaal veel beter dat toen.

Niet nadoen, och, zo moeilijk is het niet, de pasvorm is uitstekend, maar ik moest wel even slikken toen de slijpschijf in het chassis van de lok ging. Aan de andere kant, het was een Ep IV uitvoering uit begin jaren '80, en eigenlijk niet meer om aan te zien en niet passend in m'n verzameling. Veel moeilijker was het om de ombouwset te bemachtigen. Verder is het een kwestie van gewoon doen, en een aanrader voor het geval je je niet meteen op een heel duur messing/witmetaal model wil storten

De lok is na afloop van de proeven weer aangepast, de schorten zijn uitgesneden achter de cylinders tot ca 2/3 wielhoogte, wat de bereikbaarheid voor onderhoud natuurlijk enorm verbeterde. Eigenlijk is die minder lelijk, en had ik die ook graag gebouwd. Daar had dan wel een ander model voor moeten dienen, één met een fatsoenlijk drijfwerk. De ombouwset heeft beide versies van de schorten, maar de rest van de onderdelen is natuurlijk in enkelvoud. Om de mogelijkheid voor de bouw van de tweede uitvoering open te houden heb ik daarom siliconen mallen gegoten van alle onderdelen (de bakjes joghurt hierboven), en ook de eerste resin afgietsels al gemaakt. Die vergen nog wel wat nabewerking, maar zijn zeker bruikbaar. Voordeel is dat het ook veel lichter is, de nu omgebouwde weegt 845 gram!

Walter

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Ombouw BR 03 154 - verlichting
« Reactie #32 Gepost op: 30 December 2014, 10:45:43 »
[off topic]
Amsterdamse 154 op rubber  ::)

Is dat dit "gedrocht"  ???


[/off topic]

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Ombouw BR 03 154 - verlichting
« Reactie #33 Gepost op: 31 December 2014, 18:57:00 »
Voor Allie en Walter:

jullie krijgen allebei pb,want dit hoort hier niet echt thuis... (we moeten onze Mods een beetje ontzien, toch?)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

guest7822

  • Gast
Re: Ombouw BR 03 154 - verlichting
« Reactie #34 Gepost op: 31 December 2014, 19:07:38 »
 ;D