Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Weatheren van materieel.  (gelezen 37196 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #15 Gepost op: 03 november 2014, 00:28:57 »
Gaaf Steef (y)

Simplex

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #16 Gepost op: 03 november 2014, 09:21:35 »
Wat die vernis betreft: moet je bij rijtuigen/locs de ramen afplakken of
kan het geen kwaad als daar vernis op komt?

Dat is voor het gedeelte rijtuigen, dat komt na de NSB wagon.
Mvh Steef

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #17 Gepost op: 03 november 2014, 09:35:08 »
Ok, ik heb geduld  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

guest7823

  • Gast
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #18 Gepost op: 03 november 2014, 09:42:23 »
Hmmm, ik bespeur een potentiele "Baanbreker"  (y)
« Laatst bewerkt op: 03 november 2014, 10:03:34 door guest7823 »

Ronvgs

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #19 Gepost op: 03 november 2014, 09:55:32 »
Bedankt voor de tips.
Groeten Ron

Märklin Digitaal
Spur1

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #20 Gepost op: 03 november 2014, 14:52:10 »
Gebruikte zelf andere lak. Maar zag het resultaat van de Humbrol op Eurospoor. Dze vandaag besteld en betaald. Dus nu de post afwachten. En daarna aan de slag.
Lid:
OMC Hilversum

Simplex

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #21 Gepost op: 03 november 2014, 20:17:30 »
Voor dat ik verder ga met de volgende wagon, even een dienstmededeling...

De kleuren die ik hier gebruik, zijn geënt op de kleuren die ik in Zweden heb
gefotografeerd. Die op de wagons aldaar zitten. Net over de plas in Denemarken
zijn de kleuren van vervuiling al lichter. Als je gaat vervuilen, zoek dan eerst wat
voorbeelden van vervuiling op internet. Of vanuit je eigen foto's. Dan heb je het
meest natuurlijk gangbare wat er in jou modelwereld rondrijd vanuit 1:1.

---

De NSB Hbikks "Fra dør till dør".



Wederom hetzelfde begin als bij de postvagn. Koppelingen en wielen eraf.
Wielen even met Vallejo 71.080, dat is eigenlijk voor de air brush, maar vloeit mooier.



---

De zijwanden geef je een laagje Artitec 70.010. Eerst met de harde penseel
opbrengen, en daarna met de "fijne" penseel nabewerken uiteraard verticaal.
Bij deze eerste stap sla je het verticaal natrekken van de wand met de harde
penseel over. Omdat deze wanden meer detail tegen de spanten hebben.



Waasje erover, en de eerste stap is gereed.



Dan doen je beide kopwanden, deze krijgen geen onderlaag.
Maar meteen een enkele laag 70.011. Deze breng ik op met een
smal penseel met harde haren, zodat je overal goed tussen kan komen.
Let op. Vuil ligt op de horizontale spanten, niet op de onderkant.
Daar plakt het vuil vanzelf op de vlakke plaat.





Waasje, en eventueel de gele handwielen nogmaals een poedertje geven.



---

Vervolgens geef je het frame met de wielstelhouders een laagje 70.009.
Neem gelijk de onderrand van de zilveren schuifdeuren mee. Bij een licht
vervuiling doe ik dat 2 keer.

1ste keer



Na de 2de keer ziet het er net wat beter uit.



---

Dan begin je pas met het dak, eerst de buitenkanten van het dak.
Nog niet het middenvlak. Als eerste neem je de vlakkenlijn die het
dichts tegen het midden zit.



Bij de 2de laag neem je ook het vlak wat onder een hoek
van 15° staat. Dit hoeft niet geheel gedaan te worden, het is meer
een kwestie van zorgen dat je het hier en daar meeneemt.



Dan doe je de eerste stap nog een keer, zodat het vuil goed tegen
de spanten aan zit. En het dak goed smerig word.



Tot slot doe je het midden van het dak, en vergeet de kopsekanten
daarvan niet. Anders heb je net zo een glimmend randje.



---

Hieronder kun je zien dat geen enkele wagen hetzelfde is. Terwijl ik bij alle
3 dezelfde verhoudingen gebruikt heb. Alleen heb ik het penseel bij de één
wat meer laten wandelen dan bij de ander.



---

Wat ook belangrijk is, als een wagon klaar is. Laat je hem even een dagje uitharden.
Voor dat je de wagon in gaat zetten op je baan. Tik deze een paar keer met de wielen
op een plankje. Bij het poederen van de onderzijde van de wagon, blijft er poeder
zitten tussen de kieren van de kap en het onderstel. Dit wil je niet in je ballast of
tussen de wissels. Dat kan tot vervelende storingen leiden.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2014, 20:43:05 door Stedahult. Reden: stavfel »
Mvh Steef

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #22 Gepost op: 03 november 2014, 23:08:20 »
Steef, ziet er allemaal heel goed uit.  (y)
Ondanks je uitleg heb ik toch nog 2 vragen. Als je het poeder hebt opgebracht en zoals je zegt verticaal met de kwast hebt bewerkt (op de grote open vlakken iets weggeveegd?), dan spuit je acryllak en die zorgt bij het drogen voor het nog verder in de hoeken trekken van de poeders. Moet je dan de wagen tijdens het drogen vlak wegleggen en elke kant apart doen, of is dat onzin en zou het rechtop zetten van de bak tijdens het drogen het misschien nog iets verbeteren, namelijk een beetje uitzakken van het pigment naar beneden?

Heb je ook ervaring met latjes wagens vervuilen, dus zoiets:



 ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Simplex

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #23 Gepost op: 04 november 2014, 07:52:01 »
Ivo.

De lak is in 3 min droog. Dat trekken moet je zien als vloeien van de lak.
Als je een vloeistof ergens op aanbrengt, droogt het vanuit het midden op.
Op een vlak met opstaande randen wil de lak tijdens aanbrengen van het
waasje vloeien. Dit gaat niet, doordat de randjes in de weg zitten.
Dus trekt de vloeistof tegen de randen op. Het teveel aan pigment word
hierdoor naar de randen getrokken. Het is een stukje natuurkunde..

Met wagons zoals die op de foto heb ik geen ervaring, wel met gebouwen.
Deze geef ik met spuitlak een grijze ondergrond, en daarna met pigment
poeder in de kleur van de wagon, liefst iets lichter, breng ik de vervuiling
op. Eventueel in meerdere lagen. Zou hier overigens het pigment
horizontaal met de houtwerk mee trekken. Daarna kun je altijd nog met
vuilstrepen verticaal aan de gang gaan
« Laatst bewerkt op: 04 november 2014, 20:31:12 door Stedahult. Reden: stavfel »
Mvh Steef

Simplex

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #24 Gepost op: 05 november 2014, 21:56:52 »
Vanmiddag werd door die vriendelijke meneer van Post.nl het volgende afgegeven..

Een Banverket Qlt specialvagn. Een testrijtuig van de Zweedse ProRail.
Dit rijtuig is niet makkelijk te vinden, en kwam het per stom toeval tegen op Ebay.
Nou ben ik niet van de benauwde, dus meteen maar begonnen met verfraaien...
Sluitseinen was Lima even vergeten, maar die kan ik best zelf monteren.
Verder het interieur voorlopig even grijs gespoten, daar ik nog geen foto's
heb van de binnenkant. Draaistellen verlaagd en losse onderdelen gemonteerd.



Het één op één voorbeeld (een zusje ervan) is nu in dienst van GreenCargo.
Dat word de vuildraad van de Qlt.



---

Ben maar alvast begonnen met het dak een vleugje vuiligheid te geven.
Deze laag 70.009 poets je gewoon zoals de foto toont waar vuil zit.
Uit de losse pols dus, niet te moeilijk gewoon doen..



Laagje twee, dat is voor mij even genoeg..



Dan ziet het gemonteerd er al best leuk uit.





---

Morgen de ramen zijwanden eens gaan doen, deze blijven wat subtiel.
Mvh Steef

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #25 Gepost op: 05 november 2014, 22:39:32 »
Ziet er nu alweer een stuk echter uit Steef  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #26 Gepost op: 08 november 2014, 07:55:51 »
Ik heb je demo en je werk op Eurospoor uitgebreid bekeken. Dit draadje is ideaal als geheugensteuntje. Thanks!



Waar zouden we zijn zonder de trein?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #27 Gepost op: 08 november 2014, 08:09:39 »
Erg mooi. Ik kijk er al een lange tijd tegen op om te doen maar dit geeft me weer wat hoop. Tnxs

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #28 Gepost op: 08 november 2014, 08:35:52 »
Blijft mij verbazen.. Van "speelgoed" tot een rijtuig wat meer geleeft eruit ziet...  Hij is mooi  (y)

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Corny121

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2014, 17:04:00 »
Nuttig, ben zelf vooral een meelezer op dit forum. Maar dit gaat mij wel aan het werk zetten. Eerst maar hier in de buurt van Zoetermeer de benodigdheden op de kop zien te tikken. :-)