Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:55:05
Zestiger jaren plastic lijmen? door 1200blauw
Vandaag om 22:50:38
Cubana door Reeks77
Vandaag om 22:43:25
IB + Viesmann 5211 door Geert-Jan van Nimmerdor
Vandaag om 22:42:00
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Paulus
Vandaag om 22:29:50
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:28:56
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Paulus
Vandaag om 22:20:10
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 22:11:31
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 22:09:22
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door nkob
Vandaag om 22:02:05
NL baan: Frotterdam in h0 door Robert39
Vandaag om 21:56:29
Projekt 083-338 door Quinzeedied
Vandaag om 21:55:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:54:59
Informatie over Hongaarse ligrijtuigen gezocht door martijnhaman
Vandaag om 21:35:18
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
Vandaag om 21:35:05
De 2454 en andere BSH-projecten in model door spoorijzer
Vandaag om 21:34:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 21:27:43
Holland Scandinavie Express 1966 door Falkenberg
Vandaag om 21:24:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 21:23:47
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door GORILLUS
Vandaag om 21:21:15
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Koerts
Vandaag om 21:02:53
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door piksov
Vandaag om 20:33:01
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door zuyderduyn
Vandaag om 20:30:47
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 20:27:07
Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet? door AndrevdG
Vandaag om 20:09:11
Draaifunctie Roco NS kraan kapot door consolidation
Vandaag om 20:05:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door GORILLUS
Vandaag om 19:41:00
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:23:05
Old England door St00mboy
Vandaag om 19:07:49
Artitec: DDM-1 door erik1
Vandaag om 18:56:52
  

Auteur Topic: Weatheren van materieel.  (gelezen 30630 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4828
  • Team Mitropa
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #15 Gepost op: 03 november 2014, 00:28:57 »
Gaaf Steef (y)

Stedahult

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6628
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #16 Gepost op: 03 november 2014, 09:21:35 »
Wat die vernis betreft: moet je bij rijtuigen/locs de ramen afplakken of
kan het geen kwaad als daar vernis op komt?

Dat is voor het gedeelte rijtuigen, dat komt na de NSB wagon.
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5456
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #17 Gepost op: 03 november 2014, 09:35:08 »
Ok, ik heb geduld  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

guest7823

  • Gast
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #18 Gepost op: 03 november 2014, 09:42:23 »
Hmmm, ik bespeur een potentiele "Baanbreker"  (y)
« Laatst bewerkt op: 03 november 2014, 10:03:34 door guest7823 »

Ronvgs

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #19 Gepost op: 03 november 2014, 09:55:32 »
Bedankt voor de tips.
Groeten Ron

Märklin Digitaal
Spur1

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #20 Gepost op: 03 november 2014, 14:52:10 »
Gebruikte zelf andere lak. Maar zag het resultaat van de Humbrol op Eurospoor. Dze vandaag besteld en betaald. Dus nu de post afwachten. En daarna aan de slag.
Lid:
OMC Hilversum

Stedahult

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6628
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #21 Gepost op: 03 november 2014, 20:17:30 »
Voor dat ik verder ga met de volgende wagon, even een dienstmededeling...

De kleuren die ik hier gebruik, zijn geënt op de kleuren die ik in Zweden heb
gefotografeerd. Die op de wagons aldaar zitten. Net over de plas in Denemarken
zijn de kleuren van vervuiling al lichter. Als je gaat vervuilen, zoek dan eerst wat
voorbeelden van vervuiling op internet. Of vanuit je eigen foto's. Dan heb je het
meest natuurlijk gangbare wat er in jou modelwereld rondrijd vanuit 1:1.

---

De NSB Hbikks "Fra dør till dør".



Wederom hetzelfde begin als bij de postvagn. Koppelingen en wielen eraf.
Wielen even met Vallejo 71.080, dat is eigenlijk voor de air brush, maar vloeit mooier.



---

De zijwanden geef je een laagje Artitec 70.010. Eerst met de harde penseel
opbrengen, en daarna met de "fijne" penseel nabewerken uiteraard verticaal.
Bij deze eerste stap sla je het verticaal natrekken van de wand met de harde
penseel over. Omdat deze wanden meer detail tegen de spanten hebben.



Waasje erover, en de eerste stap is gereed.



Dan doen je beide kopwanden, deze krijgen geen onderlaag.
Maar meteen een enkele laag 70.011. Deze breng ik op met een
smal penseel met harde haren, zodat je overal goed tussen kan komen.
Let op. Vuil ligt op de horizontale spanten, niet op de onderkant.
Daar plakt het vuil vanzelf op de vlakke plaat.





Waasje, en eventueel de gele handwielen nogmaals een poedertje geven.



---

Vervolgens geef je het frame met de wielstelhouders een laagje 70.009.
Neem gelijk de onderrand van de zilveren schuifdeuren mee. Bij een licht
vervuiling doe ik dat 2 keer.

1ste keer



Na de 2de keer ziet het er net wat beter uit.



---

Dan begin je pas met het dak, eerst de buitenkanten van het dak.
Nog niet het middenvlak. Als eerste neem je de vlakkenlijn die het
dichts tegen het midden zit.



Bij de 2de laag neem je ook het vlak wat onder een hoek
van 15° staat. Dit hoeft niet geheel gedaan te worden, het is meer
een kwestie van zorgen dat je het hier en daar meeneemt.



Dan doe je de eerste stap nog een keer, zodat het vuil goed tegen
de spanten aan zit. En het dak goed smerig word.



Tot slot doe je het midden van het dak, en vergeet de kopsekanten
daarvan niet. Anders heb je net zo een glimmend randje.



---

Hieronder kun je zien dat geen enkele wagen hetzelfde is. Terwijl ik bij alle
3 dezelfde verhoudingen gebruikt heb. Alleen heb ik het penseel bij de één
wat meer laten wandelen dan bij de ander.



---

Wat ook belangrijk is, als een wagon klaar is. Laat je hem even een dagje uitharden.
Voor dat je de wagon in gaat zetten op je baan. Tik deze een paar keer met de wielen
op een plankje. Bij het poederen van de onderzijde van de wagon, blijft er poeder
zitten tussen de kieren van de kap en het onderstel. Dit wil je niet in je ballast of
tussen de wissels. Dat kan tot vervelende storingen leiden.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2014, 20:43:05 door Stedahult. Reden: stavfel »
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4934
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #22 Gepost op: 03 november 2014, 23:08:20 »
Steef, ziet er allemaal heel goed uit.  (y)
Ondanks je uitleg heb ik toch nog 2 vragen. Als je het poeder hebt opgebracht en zoals je zegt verticaal met de kwast hebt bewerkt (op de grote open vlakken iets weggeveegd?), dan spuit je acryllak en die zorgt bij het drogen voor het nog verder in de hoeken trekken van de poeders. Moet je dan de wagen tijdens het drogen vlak wegleggen en elke kant apart doen, of is dat onzin en zou het rechtop zetten van de bak tijdens het drogen het misschien nog iets verbeteren, namelijk een beetje uitzakken van het pigment naar beneden?

Heb je ook ervaring met latjes wagens vervuilen, dus zoiets:



 ;)

mvg,
Ivo
*

Stedahult

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6628
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #23 Gepost op: 04 november 2014, 07:52:01 »
Ivo.

De lak is in 3 min droog. Dat trekken moet je zien als vloeien van de lak.
Als je een vloeistof ergens op aanbrengt, droogt het vanuit het midden op.
Op een vlak met opstaande randen wil de lak tijdens aanbrengen van het
waasje vloeien. Dit gaat niet, doordat de randjes in de weg zitten.
Dus trekt de vloeistof tegen de randen op. Het teveel aan pigment word
hierdoor naar de randen getrokken. Het is een stukje natuurkunde..

Met wagons zoals die op de foto heb ik geen ervaring, wel met gebouwen.
Deze geef ik met spuitlak een grijze ondergrond, en daarna met pigment
poeder in de kleur van de wagon, liefst iets lichter, breng ik de vervuiling
op. Eventueel in meerdere lagen. Zou hier overigens het pigment
horizontaal met de houtwerk mee trekken. Daarna kun je altijd nog met
vuilstrepen verticaal aan de gang gaan
« Laatst bewerkt op: 04 november 2014, 20:31:12 door Stedahult. Reden: stavfel »
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Stedahult

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6628
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #24 Gepost op: 05 november 2014, 21:56:52 »
Vanmiddag werd door die vriendelijke meneer van Post.nl het volgende afgegeven..

Een Banverket Qlt specialvagn. Een testrijtuig van de Zweedse ProRail.
Dit rijtuig is niet makkelijk te vinden, en kwam het per stom toeval tegen op Ebay.
Nou ben ik niet van de benauwde, dus meteen maar begonnen met verfraaien...
Sluitseinen was Lima even vergeten, maar die kan ik best zelf monteren.
Verder het interieur voorlopig even grijs gespoten, daar ik nog geen foto's
heb van de binnenkant. Draaistellen verlaagd en losse onderdelen gemonteerd.



Het één op één voorbeeld (een zusje ervan) is nu in dienst van GreenCargo.
Dat word de vuildraad van de Qlt.



---

Ben maar alvast begonnen met het dak een vleugje vuiligheid te geven.
Deze laag 70.009 poets je gewoon zoals de foto toont waar vuil zit.
Uit de losse pols dus, niet te moeilijk gewoon doen..



Laagje twee, dat is voor mij even genoeg..



Dan ziet het gemonteerd er al best leuk uit.





---

Morgen de ramen zijwanden eens gaan doen, deze blijven wat subtiel.
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #25 Gepost op: 05 november 2014, 22:39:32 »
Ziet er nu alweer een stuk echter uit Steef  (y)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #26 Gepost op: 08 november 2014, 07:55:51 »
Ik heb je demo en je werk op Eurospoor uitgebreid bekeken. Dit draadje is ideaal als geheugensteuntje. Thanks!



Waar zouden we zijn zonder de trein?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #27 Gepost op: 08 november 2014, 08:09:39 »
Erg mooi. Ik kijk er al een lange tijd tegen op om te doen maar dit geeft me weer wat hoop. Tnxs

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #28 Gepost op: 08 november 2014, 08:35:52 »
Blijft mij verbazen.. Van "speelgoed" tot een rijtuig wat meer geleeft eruit ziet...  Hij is mooi  (y)

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Corny121

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Weatheren van materieel.
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2014, 17:04:00 »
Nuttig, ben zelf vooral een meelezer op dit forum. Maar dit gaat mij wel aan het werk zetten. Eerst maar hier in de buurt van Zoetermeer de benodigdheden op de kop zien te tikken. :-)