Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:01
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59

Auteur Topic: ModelSpoorBeurs in Houten op 8 november. Wie gaat?  (gelezen 17874 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: ModelSpoorBeurs in Houten op 8 november. Wie gaat?
« Reactie #75 Gepost op: 08 November 2014, 19:28:11 »
Met prijzen is het in Houten altijd opletten geblazen. Het is handig als je de fabrieks/adviesprijzen kent en ook wat bepaalde modellen op internet doen. Verder is het heel goed rondkijken en vergelijken. De prijzen verschillen enorm en het loont echt de moeite wat 'vergelijkend warenonderzoek' te doen. In de loop van de tijd ontdek je welke handelaren vrij duur zijn en welke aantrekkelijke en scherpe prijzen hanteren. Mijn ervaring is dat je in Houten voor aantrekkelijke prijzen mooie spullen kunt kopen. Meestal niet bij mensen die ook een winkel hebben. Die zitten vaak - maar niet altijd - vrij hoog aan de prijs.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 08 November 2014, 19:29:44 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 10 November 2014, 11:01:51 »
Ik moest wel erg hard lachen daar, er stond een oude Fleischmann plan V voor € 325,- terwijl je 2 stands verder de nieuwe Roco plan V of zelfs T met sound voor iets van € 299,- kon halen
Spoor 0 adept

rjr

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 10 November 2014, 11:29:59 »
Helaas weinig HOe waar ik als herintreder mee begonnen ben. Zocht een paar rollwagens maar 5 Euro per wagon meer betalen dan op internet ???? Zag ook een paar handelaren van scenery die BOVEN de adviesprijs hun artikelen hadden geprijsd.
Gelukkig met een paar Duitse handelaren toch erg goed zaken kunnen doen maar ik sta niet te trappelen om een volgende keer te gaan.
Ieder mag van mij een goede boterham verdienen maar afdingen op prijzen die BOVEN de adviesprijzen liggen?

Wat je ook veel ziet op z'n beurs is dat de koper inderdaad gaat afdingen. Mij is ook al vroeg bij gebracht, dat hoort er op een beurs bij. Leer het mijn zoon dus ook al vroeg. Je weet dat je het bij verschillende handelaren gewoon kunt vergeten. Doen ze gewoon niet. Weet je waar je aan toe bent en vraag je het daar ook niet.

Maar zijn er genoeg waar je het wel voor elkaar krijgt. En ja daar is de vraagprijs soms wat hoger. Die houden er ook rekening mee dat mensen willen afdingen op de prijs. En die marges hebben ze dan ook in hun vraagprijs. En dat kan soms best behoorlijk zijn. En willen ze niet mee naar de prijs die jij er voor over hebt laat je het gewoon liggen. Soms gaan ze alsnog akkoord als je wegloopt, en anders vind je het nog wel eens elders wel voor een goede prijs.

Maar heb in het verleden wel eens bij modellen staan kijken die nogal hoog in de prijs waren, maar waar ze zonder problemen akkoord gingen met een grote prijsverlaging waardoor ze opeens toch bij de goedkoopste van de beurs kwamen te zitten.

Dat is ook het leuke van z'n beurs :).

Roelco

4k

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 10 November 2014, 11:56:52 »
 ;Nog een HOe liefhebber .!meestal genoeg te krijgen via de Duitse markt
wij kijken daar ook het meest. gewoon een keer per jaar schoppen indien mogelijk meestal in Sachsen.
Tschussi der DR fan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #79 Gepost op: 10 November 2014, 12:04:07 »
Zelf heb ik nooit zo'n zin in afdingen. Deel van de winkels is het ook de bedoeling niet, dus daar kijken ze dan weer raar als je heb probeert.

Het is toch van de zotte om als verkoper standaard xyz% op je prijs te doen in verwachting dat de klant er weer xyz% vanaf haalt?

Wat dat betreft koop ik liever tweedehands op marktplaats/ebay. Afdingen betekent dat je als reguliere klant genaaid wordt. En als iedereen "gewoon" af moet dingen kunnen verkopers toch beter de normale prijs erbij zetten? Zelf ben ik wel eens langs modellen gelopen met een blik op de prijs: te duur. Had 'ie de normale prijs er maar op moeten zetten i.p.v. de prijs met afzet-toeslag.

Mopper. Maar... betekent dit dus dat ik bij elk kraampje op Houten moet vragen of er afgedongen kan worden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #80 Gepost op: 10 November 2014, 12:15:05 »
Nee hoor, dat hoeft niet.

Zou het alleen doen als er iets van je interesse ligt  ;)

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #81 Gepost op: 10 November 2014, 12:18:21 »
Jammer dat er zo weinig TT materiaal in Houten te vinden is :(
Ik heb dit keer helemaal niets van TT gezien. Nu ben ik nadat ik een GTW gekocht had ook niet meer heel intensief bij de overige tafels langs gegaan, want het geld was op. Maar de enige die altijd wel wat TT van Tillig bij zich heeft (Modelle am Meer) was er dit keer niet. Volgende keer zouden ze er wel zijn, want heb ook wat onderdelen bij ze besteld.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #82 Gepost op: 10 November 2014, 12:27:56 »
Zelf heb ik nooit zo'n zin in afdingen. Deel van de winkels is het ook de bedoeling niet, dus daar kijken ze dan weer raar als je heb probeert.
Op een beurs staan ook mensen die een echte winkel hebben. Als ze dan nieuw spul aanbieden voor de gangbare prijs, dan is het logisch dat ze niet willen afdingen.

Gaat het om tweedehands materiaal, dan ligt het anders. Jij ziet iets liggen, en je denkt: "Dat wil ik wel hebben, maar niet voor die prijs". En dan zeg je tegen de verkoper: "Dat wil ik wel hebben, maar niet voor die prijs". En dan maar afwachten hoe hij reageert.

Maar je kan inderdaad ook schouderophalend voorbij lopen. Laatst zag ik op een beurs een Artitec DE-I liggen, 100 euro duurder dan de originele nieuwprijs. En dat was dus net nadat Artitec de prijs met 100 euro had verlaagd. Daar heb ik dus maar helemaal niks van gezegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #83 Gepost op: 10 November 2014, 12:38:22 »
Citaat
En dan zeg je tegen de verkoper: "Dat wil ik wel hebben, maar niet voor die prijs". En dan maar afwachten hoe hij reageert.

Die kijkt je aan met een meewarende blik en gaat een ander helpen  ;D

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #84 Gepost op: 10 November 2014, 12:52:09 »
Of je vraagt: "wat kost die?", terwijl het prijsje er op zit.
Komt er geen reactie, kun je altijd een tegenbod doen.

Wat ook wel eens helpt is een papiertje waarop je wat (lagere...) prijzen van een bepaald artikel hebt genoteerd die je elders op de beurs hebt zien liggen.
Daar refereer je niet naar, maar je houdt het zo in je hand, dat die handelaar er wel net een blik op kan werpen. Vaak gaat die dan wel mee in de prijs.

En mijn ervaring is dat er bij de Duitse handelaren veelal lagere prijzen gehanteerd worden, en sneller op een tegenbod wordt ingegaan.

« Laatst bewerkt op: 10 November 2014, 21:55:01 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #85 Gepost op: 10 November 2014, 13:23:38 »
sowiso hebben de Duitse handelaren meer handelszin dan een deel van de Nederlanders in de zin van; liever een kleine marge dan geen verkoop. Overigens ook logisch want anders moeten ze al dat spul weer die honderden kilometers mee terug nemen  ;D
Daarom zie je vooral Nederlandse handelaren (vooral die zonder OVP, maar met van die mooie houten kisten)die elke beurs weer dezelfde waar bij zich hebben  ;D

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #86 Gepost op: 10 November 2014, 13:40:40 »
Ben toch wel benieuwd wat dhr van Dongen als adviesprijs ziet?  ::) Op de vraag van Martin is hij nog niet ingegeaan.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #87 Gepost op: 10 November 2014, 13:43:12 »
He bah elkaar aanspreken met Dhr.  :'(

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #88 Gepost op: 10 November 2014, 13:44:52 »
OK, mag ook de voornaam, Gerard. ;) We hebben elkaar nog niet ontmoet en dan blijf ik bij onbekenden wat formeler.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #89 Gepost op: 10 November 2014, 13:54:25 »
OK, mag ook de voornaam, Gerard. ;) We hebben elkaar nog niet ontmoet en dan blijf ik bij onbekenden wat formeler.

Allie

In het voorsteltopic heb ik me nadrukkelijk als Gerard voorgesteld  ;)

Aanspreken met Dhr in combi met een dat ik nog een vraag moet beantwoorden komt op mij zo over als EXPRES het woordje U gebruiken.

Anyway.

Ik had niet begrepen dat de vraag specifiek aan mij was gericht. Zat namelijk nog een reactie tussen.

Maar twee voorbeelden. Liliput en Noch vermelden op hun website UVP (Unverbindliche Preisempfehlung). In een redelijke vertaling mogen we dat adviesprijs noemen.

Een wagon met een UVP van 29,90 op de beurs zetten vpr 34,50? Als ik dan de serie neem kon ik ze voor 30 per stuk krijgen?

Maar ook een handelaar die nog structureel Noch iets hoger dan de UVP had geprijsd. Een Duitser waar ik wat kocht zet wel 30% onder de UVP.

Maar ik geloof in vrije marktwerking dus laat ieder doen wat hij denkt dat hij moet doen. IK heb alleen een paar honderd euro minder uitgegeven dan gedacht ;D

Die zijn inmiddels wel op aan een internet bestelling 8)