Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
16 August 2025, 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Bovenleidingportalen, NS voorbeeld, enkele vragen  (gelezen 6688 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Bovenleidingportalen, NS voorbeeld, enkele vragen
« Gepost op: 30 October 2014, 13:33:55 »
Voor mijn spoordijk/fotodijk wil ik wat bovenleidingsmasten aanschaffen/maken. Ik ben er nog niet over uit hoe en wat. De Sommerfields laatst wel gezien, maar de verhouding klopt niet helemaal. En zat ook te denken om de oude Marklin portalen te kopen en deze om te bouwen naar de betonnen portalen die in het oosten des lands staan. Ik dat ik daarom 8 november naar Houten kom, om eens te kijken. Het gaat in totaal om ongeveer 2m, dubbelsporig. Een paar vragen.

- Hoe bevestig je de portalen? De Sommerfeldts zitten met een bout aan de onderkant vast. Probleem is dat ik niet meer bij de onderkant van mijn dijk kan komen.
- Welke afstand is mooi/haalbaar? In het grootspoor staan ze zo'n 70m uit elkaar wat neer komt op 80cm in H0.
- Heb ik ook een afspaninrichting nodig?
- De sporen hebben hart op hart afstand van 5 cm. De bovenkant (platte deel) van de dijk is 14 cm.
- Moet ik de portalen plaatsen voor ik ga ballasten/zandpad ga aanleggen?
« Laatst bewerkt op: 20 November 2014, 22:42:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2014, 14:54:03 »
De draadeinden van de Sommerfelds kun je verlengen met zgn. verlengmoeren (die koop je doorgaans bij de ijzerhandel, de Gamma zal ze niet hebben).

Afspannen zou ik wel doen.
Maak kopschotten aan de einden van de fotodijk, en boor daarin op de juiste plaats gaatjes voor de bovenleidingdraden.
De draden over een asje (spijker...) naar beneden leiden, en met een trekveertje op spanning zetten.

Ik zou eerste ballasten, dan de portalen plaatsen, en dan het schouwpas langs het spoor.
En daarna de bovenleidingdraden.

Kijk ook eens voor bovenleidingportalen bij Miniworld Rotterdam.
Die kun je online bestellen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Tijmen

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Modify Miniatures
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2014, 15:41:35 »
Er zijn nog meer merken van Nederlandse bovenleiding daar kun je ook nog naar kijken.
de afstand tussen de portalen zou ik + 35 cm doen.

« Laatst bewerkt op: 30 October 2014, 22:28:29 door Tijmen »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2014, 17:15:02 »
De draadeinden van de Sommerfelds kun je verlengen met zgn. verlengmoeren (die koop je doorgaans bij de ijzerhandel, de Gamma zal ze niet hebben).

Bij o.a Breur, Fabory en waarschijnlijk ook Conrad heten deze koppelmoeren.
Bij Fabory kun je als particulier gewoon kopen.
Mvh Steef

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2014, 09:43:23 »
Draadeinden verlengen zal niet gaan, omdat ik er niet meer bij kan aan de onderkant. Ik zal ze (ben ik bang) moeten plakken. Zal dat gaan met een goede krachtige lijm?

Waar is het afspannen voor nodig? Op deze korte lengte (2m, geen rijdende treinen)? Zit er zoveel rek in die rijdraad?

Mijn spoordijk/fotodijk is eigenlijk bedoeld om permanent twee treinen te laten zien. Niet om er mee te rijden. Daar is te weinig ruimte voor. Daarom wil ik geen kopschotten, omdat die het zicht op de treinen belemmerd.

Welke merken bovenleiding zijn er nog meer? Ik ken die van Miniworld Rotterdam, maar vind die niet heel mooi. Ik heb die op modelspoor-shop.nl gevonden. Die zijn 3D geprint, maar ik weet niet hoe mooi die zijn. Ze zien er zo op het oog erg plastic uit, maar je moet ze nog schilderen natuurlijk.


Misschien moet ik er maar voor kiezen, om wel portalen te plaaten maar geen rijdraden.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2014, 09:48:32 door Joran »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2014, 09:50:11 »
Ik zou de portalen toch met draadeinden vastzetten.
Als het kan, direct op hout, dus ter plaatse het schuim weg snijden.
Als je er tegen stoot, zou het in gelijmde vorm makkelijk afbreken.

Zeker als fotodijk, als je er vaak modellen op zet en weer afhaalt.

Afspannen is zeker nodig. een dunne draad van 2m lang rekt echt flink uit, of het nu nylon, koper of staal is.
Geldt ook voor de hangdraad.

Voor een fotodijkje is een strakke bovenleiding juist wel belangrijk, lijkt me.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #6 Gepost op: 31 October 2014, 10:04:39 »
Voor mijn spoordijk/fotodijk wil ik wat bovenleidingsmasten aanschaffen/maken. Ik ben er nog niet over uit hoe en wat.

En daar hebben we de Encyclopedie voor: Zelfbouw Bovenleidingsystemen

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #7 Gepost op: 31 October 2014, 10:19:40 »
@Ronald Koerts: Die heb ik gelezen. Misschien ook nog een optie inderdaad.

@MarcNL: Ik heb altijd begrijpen dat de bovenleiding van bijvoorbeeld Sommerfeldt aan de uitleggers wordt vastgesoldeerd (http://www.floodland.nl/aim/info_bovenleiding_db_1.htm). Dan heeft afspannen toch geen "zin". Er zit dan toch geen beweging in de kabel? Misschien moet ik inderdaad maar een stuk piepshuim weghalen om alsnog portalen te kunnen bevestigen  :(
« Laatst bewerkt op: 31 October 2014, 10:39:39 door Joran »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #8 Gepost op: 31 October 2014, 10:51:59 »
Je kunt het na het wegsnijden van een stuk piepschuim voor de portalen daarna opties oplossen dat je fotodijk recentelijk geëlektrificeerd is. In het echt zie je dan in het landschap ook nog even waar de portalen zijn geplaatst.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2836
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #9 Gepost op: 31 October 2014, 11:48:11 »
Ik heb de masten van M* gebruikt en bewerkt zie mijn draadje Doornvliet .
Bij deze masten zit een metalen plaat die je onder die blikken rails kunt vast zetten ,die kun je er afhalen .
En dan blijft er een stukje schroefdraad over
Heb naast de rails een blokje hout van 5m/m dik gelijmd ,en een gaatje van 3 m/m geboord en daar de mast op gelijmd
met een multi kit.

Cor

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #10 Gepost op: 31 October 2014, 13:14:08 »
Dat is inderdaad wel een voordeel van M* masten, dat ze deels al onder de rails vast zitten.

Zelf heb ik (nog) geen ervaring met bovenleiding.
Kant-en-klare secties bovenleiding zoals Sommerfeld die levert zijn misschien wel stijf genoeg dat ze niet doorbuigen.
Maar dan zijn de draden vast niet op schaal en dus veel te dik?
Als je heel mooie portalen neerzet, is het zonde als de draden niet een beetje werkelijkheidsgetrouw zijn.

Ik zou dan liever kiezen voor een afgespannen dunne draad.
De kopschotten kun je ook transparant maken, bv. van 10 mm perspex.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #11 Gepost op: 31 October 2014, 15:19:27 »
@MarcNL: Ik ben met je eens dat het het allermooiste is. Ik was laatst bij een forumgenoot die ook een spoordijk had met mooie bovenleiding van heel dun draad. Dit moet hij idd steeds weer aanspannen om strak te houden. Op een baan kan je nog proberen dit uit het zicht te houden. Maar voor mijn doel vind ik het esthetisch niet verantwoord. Misschien dat ik maar kies voor portalen zonder draad. Ik begreep wel dat de draden van Sommerfeldt egenlijk te dik zijn, maar als je die grijs schildert vallen een stuk minder op.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2014, 15:25:12 door Joran »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #12 Gepost op: 31 October 2014, 15:32:28 »
Er is al tijden een nieuwe generatie draden van Sommerfeldt te verkrijgen onder de nummers 177,181, 182, 183 en 184.
Die zijn net zo mooi dun als de draden van Viessmann.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2014, 15:39:05 »
Ik heb altijd begrijpen dat de bovenleiding van bijvoorbeeld Sommerfeldt aan de uitleggers wordt vastgesoldeerd (http://www.floodland.nl/aim/info_bovenleiding_db_1.htm). Dan heeft afspannen toch geen "zin". Er zit dan toch geen beweging in de kabel?

Hieruit blijkt je gebrek aan kennis van de Sommerfeldt bovenleiding wat niet erg is want je bent nooit te oud om te leren. De uitleggers aan de masten zijn beweegbaar en kunnen derhalve met de trekrichting meebewegen. Afspannen is om eerder genoemde reden(nen) zeker aan te raden en niet moeilijk. Het is evenwel voor de beginner (en dat zijn we allemaal wel ooit) wat gepiel en gefrummel. Oefening en ervaring maken dit gemakkelijker. De Profidraden van Sommerfeldt zijn 0,5 mm dik (hangdraad 0,4) De normale "dikke" draden zijn 0,7 mm.

Wat betreft de montage op je dijkje; Sommerfeldt geeft aan dat het lijmen van de mast geen probleem hoeft te zijn. Zorg dan wel dat het geboorde gat zo groot is dat het draadeinde nagenoeg precies past en uiteraard exact horizontaal is (ander staat je mast scheef  :P ). Lijmen kan dan met een normale lijm die hout met metaal verbindt. "Piep"schuim is niet stevig genoeg. Vergeet dat dus als bouwmateriaal en gebruik hiervoor de zogenaamde Styrodur varianten.

Succes,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bovenleidingsportalen
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2014, 17:29:22 »
Joran,

Ik heb de foto's in jouw draadje over de dijk nog even bekeken, en mijns inziens kan je de portalen met enige handigheid nog wel op het bovenblad van je dijk vast zetten met een moertje.
Je zal dan alleen ter plaatse wat piepschuim weg moeten snijden/peuteren, maar dat is achteraf wel weer dicht te fröbelen :)
« Laatst bewerkt op: 31 October 2014, 17:31:08 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.