Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Treinen op zolder  (gelezen 44247 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Treinen op zolder
« Reactie #60 Gepost op: 01 april 2016, 21:58:58 »
hoi ,

hahahaha  heel goed met de goede wagens.
Met een knipoog in de tijd zou je deze combinatie ook in het echt hebben kunnen zien.
In de jaren tachtig ging hudgepack vervoer van Veendam naar Rotterdam-Alexander en vv
Deze wagens reden mee in de containertreienen die toen vanaf veendam reden
Deze locs hebben de containertreinen van Veendam(Onnen) -  Rotterdam gereden

Waarvan hier een plaatje
succes jandcargo

https://www.flickr.com/photos/ahrend01/15652711945/in/photolist-pw3S6H-pRbeVT-qrWWM6-qaDe3f-doQEFK-bmN3j3-oUnxhT-EUpde-bzGUAc-bhf14H-4qTq9H-9akLcD-9zp6vm-9aoUKq-9aoUn5-9aoUJ3-dGvM9K-bSbiXg-fxptDK-4oVoVQ-4qT2Mr/

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Treinen op zolder
« Reactie #61 Gepost op: 06 april 2016, 15:20:11 »
Het wordt tijd dat ik mijn belofte aan Ruud K inlos: rijden met Faller car. Ik heb bestaande draden opnieuw ingelegd met een Faller fraser en een nieuwe baan ingelegd. Er liggen nu drie separate banen: een busbaan Bonn/Schwarzburg/Moritzburg, een baan in Bonn en in een in Rheinburg. Vandaag komt de busbaan aan de orde. Gerard van der Sel heeft mij het volgende  schema verschaft.



In de beginsituatie staat er een bus op magneet A, B en C. Met een druk op "maak"schakelaar S4 gaat bus A rijden. Bij het passeren van reedcontact S1 valt de spanning van B af en gaat bus B rijden. Bus B passeert reedcontact S2: de spanning van C valt af, bus C gaat rijden en er komt weer spanning op B. Daardoor stopt A op B. Bij het passeren van bus B van reedcontact S3 komt er weer spanning op C: bus B stopt op C. Bus B stopt op A. Met een druk op S4 begint het rijden weer opnieuw. Dit alles wordt gerealiseerd op hetgeen is weergegeven onder de stippellijnen. Mijn wens was verder na de eerste ronde het geheel automatisch weer te laten opstarten: bus B stop op A, wacht daar even en rijdt (automatsch) weer verder. Daarvoor dient het linker gedeelte (relais MT-3 en reedcontact S6 is toegevoegd) maar dit werkt nog niet goed.

Zonder spanning blijft een enkele bus op de baan rondjes rijden. Met spanning stopt de (enkele) bus op A en gaat weer rijden met een druk op S4: hij schakelt elke volgende magneet uit totdat hij weer aankomt op A.
Het eerste filmpje is de bus op de baan zonder spanning

https://youtu.be/4012icDziCg

Het tweede filmpje laat de drie bussen op de baan zien.

https://youtu.be/Q2CYtlHsneQ

Veel kijkplezier

Ps. Wil je zelf een draad inleggen kijk dan eens onder "aangeboden". Op een serieus tegenbod via pb zal worden ingegaan

« Laatst bewerkt op: 06 april 2016, 15:22:47 door knar46 »

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Treinen op zolder
« Reactie #62 Gepost op: 05 mei 2016, 11:47:03 »
Even een aanvullende toelichting op het schema in het vorige bericht om ook het automatisch rijden vlekkeloos te laten verlopen.

Voor de leken op elektronica gebied onder ons:
S4 staat per definitie altijd open (niet stroomdoorlatend).
Voor automatisch rijden: aan/uit schakelaar schakelaar S6 dicht (stroomdoorlatend dus).
Voor handmatig rijden: aan/uit schakelaar S6 open (niet stroomdoorlatend).
Knar46
PS. Om misverstand te voorkomen: de draad van S6 naar reais4 dient aan poot 4 te worden gesoldeerd (en niet aan poot 6).
Ten onrechte heb ik de 4 onder relais 4 onzichtbaar gemaakt.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Treinen op zolder
« Reactie #63 Gepost op: 06 augustus 2016, 19:50:20 »
Een baan valt altijd wel wat te verfraaien. Ik wil de Faller rijdraad wegwerken. Met het modelleerpoeder (gips) van Faller art. nr. 170654 wilde ik in één keer klaar zijn. Helaas, de kleur waarmee Faller adverteert komt niet overeen met de kleur die resulteert op de baan. Bovendien heeft de verwerking een toverbaleffect: de kleur verschilt per aanmaak (zie foto). Dat komt volgens de technische dienst van Faller omdat het pigment in het poeder niet op gelijkmatige manier in het poeder is vermengd.
Dat er af en toe in het wegdek kleurverschillen zijn is ook in ons wegenstelsel waar te nemen maar niet zo'n lappendeken als dit poeder oplevert.


Een tweede bewerking is dus noodzakelijk. Met verf van Faller (180506) of Heki (6601) of met grijze schoolbordverf bijv. van de Hema zo las ik ergens.
Maar wie nog andere mogelijkheden wil weten voor een grijs wegdek kan in andere draadjes terecht.
Knar46

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Treinen op zolder
« Reactie #64 Gepost op: 07 augustus 2016, 16:21:24 »
Het kost altijd meer tijd dan je had gehoopt.
En dat is soms vervelend.

Maar soms levert het ook kansen op. Ik heb toevallig deze week wat ook wat uitgeprobeerd met een asfaltweg.
Misschien heb je er iets aan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66871.msg3221677765.html#msg3221677765
Ik kwam een filmpje hierover tegen op youtube.

Mogelijk kun je het kleurverschil camoufleren door precies op de overgang een "reparatievak" aan te brengen, dan hoef je niet alles over te verven.
Met een schuurspons, een sjabloon (vierkant uit een oude krant knippen) en wat grijze verf is dat in een paar minuten gepiept.
(Het kost altijd meer tijd dan je had gehoopt ;))

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Dirk knutsel

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Treinen op zolder
« Reactie #65 Gepost op: 07 augustus 2016, 16:40:23 »
Hoi knar.
Ik werk.mijn ingevreesde rijgdraad weg en zet hem vast om de 30 centimeter met secondenlijm.
Daarna ga ik er over heen met hout plamuur van de action (lekker goed koop) dat spul geeft een goede hechting op hout en is sterker dan gips.
Dan gewoon af schuren en afwerken met donker grijse wegdek verf dat geeft een mooi en egaal resultaat.
Succes. Dirk.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Treinen op zolder
« Reactie #66 Gepost op: 07 augustus 2016, 17:56:47 »
Hendrik Jan,

bedoel je dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=psgXEVK9pbc dat je in een ander draadje van mij heb weergegeven?
Dat is een heel aardig filmpje.

Ik heb ergens gelezen dat iemand als laatste blanke lak op zijn baan heeft aangebracht zodat een glad oppervlak ontstaat en de wrijving minimaal is.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Is het wel mogelijk dit op een helling te gebruiken?

Knar46

Dirk knutsel

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Treinen op zolder
« Reactie #67 Gepost op: 07 augustus 2016, 18:22:13 »
Hoi Knar.
Wat blankelak op je wegdek betreft niet doen het oppervlak wordt dan te glad zodat de banden de grip verliezen voor al als je een helling op moet rijden bestaat de kans dat de banden van een Truck met oplegger doorslaan. ( dat heb ik met mijn eigen auto's ervaren ) het beste resultaat krijg je de Faller wegdek verf aan brengen met een schuim verf rolletje .
Bij ons op de club heb ik ongeveer 27 meter rijbaan aangelegd ook met hellingen en het werkt allemaal perfect.
Grt Dirk.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Treinen op zolder
« Reactie #68 Gepost op: 07 augustus 2016, 18:28:51 »
Inderdaad, dat filmpje.
Je kunt met die techniek eenvoudig wat "lapwerk" aan je weg uitbeelden. Scheelt misschien weer een bak tijd, omdat je dan niet de hele weg hoeft over te schilderen.

Ik heb net mijn weg in de vernis gezet om een gladder oppervlak te maken.
Ik maak gebruik van Magnorail. Dan moet de weerstand zo laag mogelijk zijn. Bij Faller Car System is een beetje grip wel handig, denk ik.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Treinen op zolder
« Reactie #69 Gepost op: 08 augustus 2016, 11:46:18 »
Heb je bij zo een glad wegdek geen last van Hollywood wegligging, of is dat het gewenste effect?

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Treinen op zolder
« Reactie #70 Gepost op: 08 augustus 2016, 11:59:16 »
Dirk,

is het een idee alleen op de plek waar de sleper met permanent magneet het wegdek raakt - alleen dus waar de draad ligt - te voorzien van een laklaag? Dit is het gedeelte van de weg dat na verloop van tijd zal gaan slijten.
Knar46

Dirk knutsel

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Treinen op zolder
« Reactie #71 Gepost op: 08 augustus 2016, 17:44:45 »
Hoi Knar.
Ik denk dat het wegdek er raar uit zal gaan zien met die lak streep over het ijzerdraad ,mijn ervaring met het Faller wegdek verf is dat het erg slijt vast is.
Ik zelf rij thuis al jaren over de Faller verf bijna dagelijks met meerdere auto's en heb het ongeveer eens in de 2 jaar licht opgeschuurd en dan opnieuw gerold .
Kijk ook eens bij Miniatuur Wunderland op de site dan zie je ook daar dat ze zonder lak werken en eens in de zoveel tijd er weer even een rolletje over heen halen.
Grt Dirk.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Treinen op zolder
« Reactie #72 Gepost op: 06 september 2016, 16:37:18 »
Ik zie veel modellen uit de jaren 1960-70 die ik ook heb, inclusief Faller AMS materiaal... alleen bij mij werkt het nog zoals bedoeld en is het niet 'misbruikt' voor het Faller car system.  ;)

Filmpje...





« Laatst bewerkt op: 06 september 2016, 16:48:45 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Treinen op zolder
« Reactie #73 Gepost op: 07 september 2016, 10:28:00 »
Echte nostalgie, deze foto's! Veel bekend spul, deels nog steeds op m'n baan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Treinen op zolder
« Reactie #74 Gepost op: 07 september 2016, 11:54:16 »
72sonett,
je schrijft dat AMS nog bij jou werkt zoals het bedoeld is. Maar vind je niet dat je de snelheidsregelaar te ver moet opendraaien om een verkeersauto aan het rijden te houden? Wordt het niet gauw een racebaan?
Je hebt er nogal wat haarspeldbochten in liggen. Die kunnen niet met een normale snelheid genomen worden of bij jou toch wel?
Mvrgr
Knar46
PS. Onder het schema staat twee keer "Bus B stopt op A". Dit moet uiteraard zijn "Bus C stopt op A".
« Laatst bewerkt op: 07 september 2016, 22:40:24 door knar46 »