Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 13:54:48
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
  

Auteur Topic: Df internationale fietsenwagen/ overnight expres  (gelezen 1237 keer)

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Df internationale fietsenwagen/ overnight expres
« Gepost op: 22 October 2014, 11:02:31 »
Een vraagje voor de specialisten onder ons.
Ik was in Amersfoort bij 175 jaar spoor. Daar stonden ook de rijtuigen vroeger reden als internationale fietsenrijtuig en als vrachtrijtuig van de overnight. Nu zijn ze van Herik. Voor het eerst viel mij op dat er op een van de draaistellen een asgenerator zat. Vraag van mij: Zaten die er altijd al op in de tijd van de overnight en toen ze in gebruik waren als fietsenrijtuig. Of zijn die er misschien later opgekomen.
Weet iemand of ze op de in geel/blauw geschilderde remrijtuigen zitten?

Vast dank voor de reactie.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Df internationale fietsenwagen/ overnight expres
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2014, 11:37:49 »
Waarschijnlijk wel, want volgens mij is er weinig aan die bakken veranderd.
Als ze die generator niet gehad zouden hebben, zou er een statische omzetter onder gehangen moeten hebben voor de spanningsvoorziening en dan is terug naar een asgenerator wel een aardige down-grade...

Overigens zijn de twee remwagens bij de SSN terecht gekomen, en zijn de rijtuigen die nu nog te vinden zijn in Amersfoort zijn verkocht aan de Rijtuigenloods of van de mat54 club.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Df internationale fietsenwagen/ overnight expres
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2014, 19:57:08 »


Asgenerator zit al enige tijd op deze rijtuigen. Ook ten tijde van de inzet als vrachtrijtuig in de ONE. Zie bovenstaande collage ter illustratie. Overigens hebben de D- en DF-rijtuigen van (nu) EETC ook een asgenerator. De asgenerator zit slechts aan een zijde van het rijtuig, waardoor je hem niet altijd ziet.

Martijn



spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Df internationale fietsenwagen/ overnight expres
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2014, 12:14:40 »
Dank voor dit complete antwoord.

Spoorfan