Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Minder wissels door Thom
Vandaag om 12:25:31
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Da's Daz 2 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:58:08
TEE / Rheingold door Martijn193
Vandaag om 11:55:29
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 11:12:02
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:35:38
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 07:00:32
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
  

Auteur Topic: Werkwagens Artitec  (gelezen 11901 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Werkwagens Artitec
« Gepost op: 21 October 2014, 23:40:16 »
Een bespreking van de eerste 2 wagens.

Werkwagens Artitec

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2014, 00:20:18 »
Net echt....  (y)

Afvoer van reservekoppen uit de opslag in Leeuwarden, begin jaren '90:



grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2014, 10:50:52 »
Hallo Chris,

Mooie bespreking.  Nog aandacht voor een klein detail. De wagen met de hondenkop heeft een bord: Mag niet vervoerd worden.
Bij de plan v kop is het woordje niet overgeschilderd.

De hondenkop wagen is dus iets voor bij de werkplaats.

Spoorfan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2014, 10:57:27 »
En die andere voor in je sternettrein: afgedankte motorpost, paar hbis wagens en nog zo'n plat ding met wielstellen ofzo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2014, 10:57:30 »
 (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2014, 11:00:23 »
Op het witte vlakje kon het woord "NIET" gekrijt  worden zodat er- Mag NIET worden vervoerd - kwam te staan en de wagen dan onder het regiem terreinwagen kwam te vallen. Simpel maar doeltreffend.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2014, 11:13:46 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2014, 11:09:51 »
Nog meer  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2014, 11:29:08 »




Zonder woorden 8)

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1658
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2014, 12:26:04 »
zie er toch twee staan... ::)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

hans nahon

  • Gast
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2014, 19:59:38 »
Op het witte vlakje kon het woord "NIET" gekrijt  worden zodat er- Mag NIET worden vervoerd - kwam te staan en de wagen dan onder het regiem terreinwagen kwam te vallen. Simpel maar doeltreffend.

Terreinwagens als deze werden niet meer onderhouden, waren afgevoerd uit het dienstwagenpark van NS en mochten dan ook niet meer op het openbare spoorwegnet komen. Vandaar het opschrift "Mag niet worden vervoerd". Een enkele maal moest dat toch, bijvoorbeeld als de wagen voor sloop werd afgevoerd. Of als een opslagwagen een andere standplaats kreeg. De hier getoonde wagens maakten éénmalig een reis van het werkplaatsterrein van Haarlem naar dat van de toenmalige Hulplijnwerkplaats Roosendaal.
Vervoer van terreinwagens gebeurde zéér incidenteel, en alleen na een uitgebreide controle of de wagen veilig vervoerbaar was en dan nog veelal als bijzonder vervoer met aangepaste snelheid en extra controles onderweg. Om eventuele problemen onderweg te voorkomen werd dan (soms) het gehele opschrift of alleen het woord "niet" onleesbaar gemaakt. Zo ook in dit geval. Niks krijtvlakje dus. Gewoon een smeersticker over het woord "niet" geplakt (zie fotouitsnede), en te Roosendaal vergeten om dat weer te verwijderen.

 

Dit soort wagens was dus beslist niet bedoeld om te pendelen tussen de werkplaatsen. En gezien de manier waarop de lading op de wagens is vastgezet denk ik niet dat ze een "normaal" vervoer zouden overleven....

In de jaren 1977/78 werden in totaal 6 Werkspoor kolenwagens voor dit soort opslag ingericht:
1 wagen voor een kop van ICM
2 wagens voor koppen mat '64 (afkomstig van Plan V 420)
2 wagens voor bouwmallen mat '64
1 wagen voor 2 door Talbot geleverde reservekoppen SGM.
De keuze viel op deze onderstellen omdat ze de kortste waren die NS beschikbaar had en ze daarmee dus de minste opstelruimte nodig hadden. Eind jaren '80 waren de wagens verdwenen en stonden de koppen/mallen weer "gewoon" ergens opgeslagen (zie bijv. de foto van Sneek uit Leeuwarden), de nog bestaande tegenwoordig (dacht ik) in de voormalige Werkplaats in Amersfoort.

- hans -

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2014, 21:35:52 »
Laat die met het draaistel maar komen!
Buiten deze 2 heb ik er daar ook 2 van besteld  :)


Alleen jammer van die puntjes van de schroefjes, die in de koppen zitten, kan je niet zomaar inkorten zonder de wagon te moeten slopen.
Tenzij het mogelijk is met een goede en klein kniptangetje met scherpe bekken, een soort railknipper, eventueel nog even nalopen met een Dremel, om het laatste stukje af te slijpen/

Kijk ook eens naar die kleine oogjes boven in de kop waar de bekabeling doorheen loopt, dit is de hondekop.


Mat. `64


Werkwagon onderzijde, geen schroefkop te zien, wel mooi gemaakt trouwens.
Of toch wel?
« Laatst bewerkt op: 23 October 2014, 09:56:02 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2014, 10:05:00 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2014, 10:33:59 »
Het wachten is tot iemand ook die raampartij links erbij knutselt op de Artitec-wagen  (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2014, 10:48:19 »

Werkwagon onderzijde, geen schroefkop te zien, wel mooi gemaakt trouwens.
Of toch wel?

Ja hoor ik zie hem zitten ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2014, 10:56:00 »
Ben vooral nieuwsgierig naar de binnenkant van zo'n reservekop. Lijkt dat een beetje?
« Laatst bewerkt op: 23 October 2014, 11:09:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.