Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Eric B
Vandaag om 20:58:22
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 20:55:49
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 20:52:59
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:37
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 20:39:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:56:04
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 19:50:43
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
Vandaag om 19:47:12
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:30:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
Vandaag om 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
Vandaag om 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
Vandaag om 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
Vandaag om 17:55:19
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 17:40:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
Vandaag om 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
Vandaag om 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
Vandaag om 16:10:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:07:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:06:12
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
Vandaag om 15:47:03
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:28:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 14:40:13
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 14:23:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:54:24
Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door pjkramer
Vandaag om 13:01:36
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:25:05
  

Auteur Topic: Werkwagens Artitec  (gelezen 12184 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Werkwagens Artitec
« Gepost op: 21 October 2014, 23:40:16 »
Een bespreking van de eerste 2 wagens.

Werkwagens Artitec

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2014, 00:20:18 »
Net echt....  (y)

Afvoer van reservekoppen uit de opslag in Leeuwarden, begin jaren '90:



grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2014, 10:50:52 »
Hallo Chris,

Mooie bespreking.  Nog aandacht voor een klein detail. De wagen met de hondenkop heeft een bord: Mag niet vervoerd worden.
Bij de plan v kop is het woordje niet overgeschilderd.

De hondenkop wagen is dus iets voor bij de werkplaats.

Spoorfan

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22653
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2014, 10:57:27 »
En die andere voor in je sternettrein: afgedankte motorpost, paar hbis wagens en nog zo'n plat ding met wielstellen ofzo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2014, 10:57:30 »
 (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12536
    • sleutelspoor
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2014, 11:00:23 »
Op het witte vlakje kon het woord "NIET" gekrijt  worden zodat er- Mag NIET worden vervoerd - kwam te staan en de wagen dan onder het regiem terreinwagen kwam te vallen. Simpel maar doeltreffend.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2014, 11:13:46 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2014, 11:09:51 »
Nog meer  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12536
    • sleutelspoor
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2014, 11:29:08 »




Zonder woorden 8)

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1663
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2014, 12:26:04 »
zie er toch twee staan... ::)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

hans nahon

  • Gast
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2014, 19:59:38 »
Op het witte vlakje kon het woord "NIET" gekrijt  worden zodat er- Mag NIET worden vervoerd - kwam te staan en de wagen dan onder het regiem terreinwagen kwam te vallen. Simpel maar doeltreffend.

Terreinwagens als deze werden niet meer onderhouden, waren afgevoerd uit het dienstwagenpark van NS en mochten dan ook niet meer op het openbare spoorwegnet komen. Vandaar het opschrift "Mag niet worden vervoerd". Een enkele maal moest dat toch, bijvoorbeeld als de wagen voor sloop werd afgevoerd. Of als een opslagwagen een andere standplaats kreeg. De hier getoonde wagens maakten éénmalig een reis van het werkplaatsterrein van Haarlem naar dat van de toenmalige Hulplijnwerkplaats Roosendaal.
Vervoer van terreinwagens gebeurde zéér incidenteel, en alleen na een uitgebreide controle of de wagen veilig vervoerbaar was en dan nog veelal als bijzonder vervoer met aangepaste snelheid en extra controles onderweg. Om eventuele problemen onderweg te voorkomen werd dan (soms) het gehele opschrift of alleen het woord "niet" onleesbaar gemaakt. Zo ook in dit geval. Niks krijtvlakje dus. Gewoon een smeersticker over het woord "niet" geplakt (zie fotouitsnede), en te Roosendaal vergeten om dat weer te verwijderen.

 

Dit soort wagens was dus beslist niet bedoeld om te pendelen tussen de werkplaatsen. En gezien de manier waarop de lading op de wagens is vastgezet denk ik niet dat ze een "normaal" vervoer zouden overleven....

In de jaren 1977/78 werden in totaal 6 Werkspoor kolenwagens voor dit soort opslag ingericht:
1 wagen voor een kop van ICM
2 wagens voor koppen mat '64 (afkomstig van Plan V 420)
2 wagens voor bouwmallen mat '64
1 wagen voor 2 door Talbot geleverde reservekoppen SGM.
De keuze viel op deze onderstellen omdat ze de kortste waren die NS beschikbaar had en ze daarmee dus de minste opstelruimte nodig hadden. Eind jaren '80 waren de wagens verdwenen en stonden de koppen/mallen weer "gewoon" ergens opgeslagen (zie bijv. de foto van Sneek uit Leeuwarden), de nog bestaande tegenwoordig (dacht ik) in de voormalige Werkplaats in Amersfoort.

- hans -

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5840
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2014, 21:35:52 »
Laat die met het draaistel maar komen!
Buiten deze 2 heb ik er daar ook 2 van besteld  :)


Alleen jammer van die puntjes van de schroefjes, die in de koppen zitten, kan je niet zomaar inkorten zonder de wagon te moeten slopen.
Tenzij het mogelijk is met een goede en klein kniptangetje met scherpe bekken, een soort railknipper, eventueel nog even nalopen met een Dremel, om het laatste stukje af te slijpen/

Kijk ook eens naar die kleine oogjes boven in de kop waar de bekabeling doorheen loopt, dit is de hondekop.


Mat. `64


Werkwagon onderzijde, geen schroefkop te zien, wel mooi gemaakt trouwens.
Of toch wel?
« Laatst bewerkt op: 23 October 2014, 09:56:02 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2014, 10:05:00 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2014, 10:33:59 »
Het wachten is tot iemand ook die raampartij links erbij knutselt op de Artitec-wagen  (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12536
    • sleutelspoor
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #13 Gepost op: 23 October 2014, 10:48:19 »

Werkwagon onderzijde, geen schroefkop te zien, wel mooi gemaakt trouwens.
Of toch wel?

Ja hoor ik zie hem zitten ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22653
Re: Werkwagens Artitec
« Reactie #14 Gepost op: 23 October 2014, 10:56:00 »
Ben vooral nieuwsgierig naar de binnenkant van zo'n reservekop. Lijkt dat een beetje?
« Laatst bewerkt op: 23 October 2014, 11:09:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.