Terreinwagens als deze werden niet meer onderhouden, waren afgevoerd uit het dienstwagenpark van NS en mochten dan ook niet meer op het openbare spoorwegnet komen. Vandaar het opschrift "Mag niet worden vervoerd". Een enkele maal moest dat toch, bijvoorbeeld als de wagen voor sloop werd afgevoerd. Of als een opslagwagen een andere standplaats kreeg. De hier getoonde wagens maakten éénmalig een reis van het werkplaatsterrein van Haarlem naar dat van de toenmalige Hulplijnwerkplaats Roosendaal. Vervoer van terreinwagens gebeurde zéér incidenteel, en alleen na een uitgebreide controle of de wagen veilig vervoerbaar was en dan nog veelal als bijzonder vervoer met aangepaste snelheid en extra controles onderweg. Om eventuele problemen onderweg te voorkomen werd dan (soms) het gehele opschrift of alleen het woord "niet" onleesbaar gemaakt. Zo ook in dit geval. Niks krijtvlakje dus. Gewoon een smeersticker over het woord "niet" geplakt (zie fotouitsnede), en te Roosendaal vergeten om dat weer te verwijderen. Dit soort wagens was dus beslist niet bedoeld om te pendelen tussen de werkplaatsen. En gezien de manier waarop de lading op de wagens is vastgezet denk ik niet dat ze een "normaal" vervoer zouden overleven....In de jaren 1977/78 werden in totaal 6 Werkspoor kolenwagens voor dit soort opslag ingericht:1 wagen voor een kop van ICM2 wagens voor koppen mat '64 (afkomstig van Plan V 420)2 wagens voor bouwmallen mat '641 wagen voor 2 door Talbot geleverde reservekoppen SGM.De keuze viel op deze onderstellen omdat ze de kortste waren die NS beschikbaar had en ze daarmee dus de minste opstelruimte nodig hadden. Eind jaren '80 waren de wagens verdwenen en stonden de koppen/mallen weer "gewoon" ergens opgeslagen (zie bijv. de foto van Sneek uit Leeuwarden), de nog bestaande tegenwoordig (dacht ik) in de voormalige Werkplaats in Amersfoort. - hans -
Ik heb er 1 gekocht met de hondekop. Daarbij een paar roco hbis wagens. Wie weet hoe zo'n trein er uit gezien kan hebben? Ik zat te denken er een rongenwagen erbij te doen met wielen.. Heeft iemand hier een plaatje van?
Vandaar dus de vraag, hoe zou zo'n trein er uit gezien kunnen hebben? Want om dat leuke wagentje statisch op te stellen is wel zonde..
Er reden verschillende samenstellingen. Roco heeft ooit een blauwe Hbis uitgebracht met een duimstok op de zijkanten en ook hebben ze ooit een Gs uitgebracht van de werkplaats Maastricht. Deze waren bedoeld voor het transport tussen de werkplaatsen. Een tijdje hebben ze nog rondgereden met een rode motorpost (ik mee de 3030) die ooit is uitgebracht door Marklin.Voor het overige waren het verschillende schuifwandwagens en Gs-en. Ook reden er wel speciale wagens mee voor draaistellen en assen. Hoop dat je hier iets aan hebt.Spoorfan